ARVIOINTI SALO 8.9.2015. OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Advertisements

YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
PÄIVITETTY ARVIOINTI Kaisa Nykänen OPS 2016  Otetaan käyttöön elokuussa 2016  Yläkoulu portaittain: elo 2017, elo 2018 ja elokuusta 2019 koko.
INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen.
Rauman OPS -valmennukset RYHMÄ A klo 9.00 – ja – RYHMÄ B klo ja klo 8.30 –14.30.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimisen arviointi uusissa opetussuunnitelman perusteissa Erja Vitikka, Opetushallitus Osaava Satakunta.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Arvioinnista uudessa opetussuunnitelmassa Rauman rehtorien ja ops-vastaavien iltapäivä Juha Nupponen
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Laaja-alainen osaaminen
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Innokylän arviointimittari
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

ARVIOINTI SALO

OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen oppiminen Laaja-alainen osaaminen Oppimis- käsitys oppiaineet OPPIAINEET = Tavoitteet, sisällöt: tiedot + taidot ja arviointi OPPIAINEET = Tavoitteet, sisällöt: tiedot + taidot ja arviointi

??? Miten yleisen osan keskeisimmät sisällöt (oppimiskäsitys, laaja-alainen osaaminen, monialaiset oppimiskokonaisuudet, osallisuus) on työyhteisössämme: luettu, keskusteltu, priorisoitu, kokeiltu, kirjoitettu / kirjattu _______________________________________ 15 Kehittämiskohteet  miten ja milloin?

Perusopetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen - tiedot - taidot - arvot - asenteet - tahto Siihen kuuluu myös kyky käyttää tietoja ja taitoja tilanteen edellyttämällä tavalla IRMELI HALINEN L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestintä- teknologinen osaaminen L6 Työelämä- taidot ja yrittäjyys L7 Osallistuminen ja vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen Ihmisenä ja kansalaisena kasvaminen L2 Kulttuurinen osaaminen, Vuorovaikutus ja ilmaisu

1-2 – vuosiluokat: siirtymät, koululaiseksi kasvaminen, laaja-alainen osaaminen 3-6 – vuosiluokat : siirtymät, oppijaksi kasvaminen, laaja-alainen osaaminen 7-9 – vuosiluokat: siirtymä ja päättäminen, yhteisön jäsenenä kasvaminen, laaja-alainen osaaminen VUOSILUOKKAKOKONAISUUDET

VUOSILUOKITTAIN RYHMÄT: 1-2,3-6,7-9 – Lukekaa ja alleviivatkaa keskeiset / tärkeät asiat – 1-2 -> siirtymät, koululaiseksi kasvaminen – 3-6 -> siirtymät, oppijaksi kasvaminen – 7-9 -> siirtymä ja päättäminen, yhteisön jäsenenä kasvaminen – > kuvailkaa toisillenne oman vuosiluokkatason tyypilliset ominaisuudet – > Mitä muutoksia / kehittämiskohteita tarvitaan linjata?

Oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteys: Arvioinnissa ei ole kyse irrallisesta tehtävästä tai toiminnasta. Oppiminen, opettaminen ja arviointi liittyvät kiinteästi toisiinsa. Oppimisen ohjaaminen ja opettamisen kehittäminen tapahtuvat arvioinnin avulla. Opettaminen Arviointi Oppiminen

JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN Arviointia ei voi erottaa oppimiskäsityksestä (Jakku-Sihvonen 2001; Atjonen 2007) Arviointia ja oppimista ei voi erottaa toisistaan Arviointi on aina kontekstisidonnaista

OPPIMISKÄSITYKSEN JA ARVIOINNIN YHTEYDEN TÄRKEYDESTÄ…

OPETTAJAT – ARVIOINTITYÖN ASIANTUNTIJAT Tutkimuksessaan Guskey ja Bailey (2001, 16-17) löysivät neljä tekijää, jotka vaikuttivat opettajien arviointikäytänteisiin: 1) opettajien omat kokemukset siitä, miten heitä itseään oli oppilaina arvioitu, 2) se mitä opettajat olivat oppineet opettajakoulutuksen aikana, 3) opettajien henkilökohtainen filosofia tai näkemys opettamisesta sekä 4) se, miten ylempi taho, kuten opetushallinto, aluehallinto tms. arvosanan antamista. Arviointi on aina epäluotettavaa ja subjektiivista, mutta silti arviointityössä pyrittävä objektiiviseen arviointiin. Koulumenestystä ja siinä kehittymistä, erilaisia koulutukseen liittyviä filosofioita ja ristiriitoja on jo teknisestikin vaikea mitata, koska opettajat ovat työssään kaksinaisroolissa opettajana ja arvioijana (Cross & Frary 1999, 53).

ESIMERKKI OPPIMISKÄSITYKSEN JA ARVIOINNIN SUHTEESTA (POPS 2014, 17) ” Oppimisprosessistaan tietoinen ja vastuullinen oppilas oppii vähitellen toimimaan itseohjautuvasti. Oppimisprosessin aikana hän oppii työskentely- ja ajattelutaitoja sekä ennakoimaan ja suunnittelemaan oppimisen eri vaiheita. Jotta oppilas voisi oppia uusia käsitteitä ja syventää ymmärrystä opittavista asioista, häntä ohjataan liittämään opittavat asiat ja uudet käsitteet aikaisemmin oppimaansa. Tietojen ja taitojen oppiminen on kumuloituvaa ja se vaatii usein pitkäaikaista ja sinnikästä harjoittelua”.

JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN (2/3) Arviointi on asetettujen tavoitteiden ja saavutettujen tulosten välistä vertailua (Guba & Lincoln 1989, 22-26; Raivola 1995, 22-30) Vain asetettuja tavoitteita voidaan arvioida Arvioinnin kiinnittäminen tavoitteisiin tekee arvioinnista läpinäkyvämpää ja konkreettisempaa Tavoitteiden saavuttamista arvioidaan yhdessä ennalta sovituin kriteerein Kriteeri = ”Mittatikku”, jolla arviointia suoritetaan

JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN Arvioinnilla on erilaisia tehtäviä a) opintojen aikana ja b) nivel-ja päättövaiheessa a) Formatiivinen arviointi = Arviointi opintojen aikana -> Oppimisen arviointi Tavoitteena on antaa oppilaalle monenlaista kannustavaa ja opiskelua ohjaavaa palautetta opiskelulle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Huom! Kannustava palaute ei ole sama kuin kannustava arvosanan antaminen b) Summatiivinen arviointi = Arvosanan antaminen perusopetuksen nivel-ja päättövaiheessa (numero tai kirjain). Koskee myös lukiokoulutusta kurssin päättyessä tai opintojen päättyessä. Huom! Arvioinnin tulee olla tasa-arvioista ja yhdenvertaista = valtakunnallisesti vertailtavaa. Kuitenkin POPS -perusteissa ei ohjeita arvosanan antamisesta.

Oppimiskäsitys – oppimisprosessi TAVOITTEET – ARVIOINTI Suunnitte- luvaihe Miten opin /opimme? Oppimis- prosessin suunnittelu oppilaiden kanssa: menetelmät, oppimis- ympäristö, välineet Suunnitte- luvaihe Miten opin /opimme? Oppimis- prosessin suunnittelu oppilaiden kanssa: menetelmät, oppimis- ympäristö, välineet Opiskelu- vaihe Yksin - yhdessä Joustavat roolit: tutkija, oppija, opettaja, ihmettelijä, kysyjä, auttaja, johtaja, varmistaja, huolehtija, esittäjä, järjestelijä Opiskelu- vaihe Yksin - yhdessä Joustavat roolit: tutkija, oppija, opettaja, ihmettelijä, kysyjä, auttaja, johtaja, varmistaja, huolehtija, esittäjä, järjestelijä Formatiivinen arviointi = Oppimisprosessin arviointia Itsearviointi Mitä tein? Mikä meni hyvin? Miten opin / opimme? ++/ - Palaute opettajalta, oppilailta Suunnittelusta prosessista, ryhmästä, tuotok-sesta. Formatiivinen arviointi = Oppimisprosessin arviointia Itsearviointi Mitä tein? Mikä meni hyvin? Miten opin / opimme? ++/ - Palaute opettajalta, oppilailta Suunnittelusta prosessista, ryhmästä, tuotok-sesta. Tavoitteen asettamis- vaihe Opettajan asettamat tavoitteet – oppilaan omat tavoitteet – yhdessä asetetut tavoitteet Mitkä ovat tieto- ja taito- tavoitteet? Mihin ryhdymme? Tavoitteen asettamis- vaihe Opettajan asettamat tavoitteet – oppilaan omat tavoitteet – yhdessä asetetut tavoitteet Mitkä ovat tieto- ja taito- tavoitteet? Mihin ryhdymme? Summatii- vinen arviointi = Opitun arviointia tieto taito Summatii- vinen arviointi = Opitun arviointia tieto taito

Oppimisen ja osaamisen arvioinnin tehtävät ovat toisiaan täydentäviä - eivät poissulkevia. Tehtävät ovat keskenään myös ristiriitaisia! Oppimisen arviointi Formatiivista Perusopetuksessa keskeistä Oppimisprosessin arviointi keskiössä Tehtävänä tukea kannustaa, ohjata Luokkatyöskentelyn havainnointi, portfoliot formatiivisen arvioinnin muodot Osaamisen arviointi Summatiivista Lukiokoulutuksessa keskeistä Keskiössä opitut asiat Tehtävänä kertoa, miten asetetut osaamisen tavoitteet on saavutettu Kriteeriperusteisuus Erilaiset menetelmät, kuten suulliset ja kirjalliset tehtävät, kokeet jne.

ESIMERKKEINÄ POPS 2014, 48 « Oppimisen, työskentelyn ja käyttäytymisen arvioinnin sekä palautteen antamisen oppilaille tulee aina perustua opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja paikallisessa opetussuunnitelmassa tarkennettuihin tavoitteisiin. Oppilaita ja heidän suorituksiaan ei verrata toisiinsa eikä arviointi kohdistu oppilaiden persoonaan, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin ». « Tavoitteiden pohtiminen ja oman oppimisen edistymisen tarkastelu suhteessa tavoitteisiin on tärkeä osa myös oppilaan itsearviointitaitojen kehittämistä ».

VÄLIAIKATYÖSKENTELY 6.1 Arviointikulttuurin keskeiset piirteet 6.2 Arvioinnin luonne ja yleiset periaatteet Monialaiset oppimiskokonaisuudet – suunnitteluprosessi OHJEET SEURAAVISSA DIOISSA!

OPS 2014: 6.1 Arviointikulttuurin keskeiset piirteet rohkaiseva ja yrittämään kannustava ilmapiiri oppilaiden osallisuutta edistävä, keskusteleva ja vuorovaikutteinen toimintatapa oppilaan tukeminen oman oppimisprosessinsa ymmärtämisessä sekä oppilaan edistymisen näkyväksi tekeminen koko oppimisprosessin ajan arvioinnin oikeudenmukaisuus ja eettisyys arvioinnin monipuolisuus arvioinnin avulla saadun tiedon hyödyntäminen opetuksen ja muun koulutyön suunnittelussa

Oman koulun kannalta Konkretisoikaa, mitä ne ovat käytännössä Valitkaa kolme kehittämiskohdetta omalta koulultanne Miettikää milloin ja miten aloitamme näiden työstämisen omalla koululla

Ops 2014: 6.2 Arvioinnin luonne ja yleiset periaatteet Arvioinnin perustuminen tavoitteisin ja kriteereihin Mitkä ovat haasteellisia kohtia käytännön toteutuksessa  ratkaisuvaihtoehtoja Oppilaiden ikäkauden ja edellytysten huomioonottaminen sekä monipuoliset arviointikäytännöt Määritelkää, mitä monipuoliset arviointimenetelmät tarkoittavat Itsearvioinnin edellytysten kehittäminen Luetelkaa itsearvioinnin yleiset periaatteet – alaluokilla / yläluokilla

Suunnittelu, tavoitteet, oppilaiden rooli Mitä tehdään? Miten tehdään? Miten aiotaan arvioida? Taidot, tiedot Palaute/vinkkejä muilta MONIALAISET OPPIMISKOKONAISUUDET -suunnitteluprosessi AIHE / TEEMA?