TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso 22.4.2016 Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Advertisements

4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
ARVIOINTI SALO OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen.
Rauman OPS -valmennukset RYHMÄ A klo 9.00 – ja – RYHMÄ B klo ja klo 8.30 –14.30.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Tiimijakso syksy 2016 TURUN LYSEON LUKIO. Miksi tällainen opiskelumuoto? Opiskelutaidoista tietoiseksi tuleminen Syvä ja integroiva oppiminen Uusi näkökulma.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

AIKAISEM- MAT OPS – KOULUTUK- SET / KÄSITTELYT / TYÖSTÄMI- SET JNE NYTNYT KEVÄT 2016 SYKSY 2016 KEVÄT 2017 OPS TYÖKALUKSI -PROSESSI MITÄ OSATTAVA ENNEN ? MITÄ OSATTAVA ENNEN VÄLIARVIOINTIA?

OPS 2014 perusteet Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen oppiminen Laaja-alainen osaaminen Oppimis- käsitys oppiaineet OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi

Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

4.4 Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet Perusopetuksen yhtenäisyyttä tukevaa toimintakulttuuria Auttaa oppilaita ymmärtämään opiskeltavien asioiden välisiä suhteita ja keskinäisiä riippuvuuksia Kokonaisuuksien tarkastelua, tiedonaloja yhdistelevä, tutkivat työskentelyjaksot, vuorovaikutuksellisuutta edistävä Edellyttää sekä sisältöä että työtapoja koskevaa pedagogista lähestymistapaa Eheyttämisen tapa ja kesto voi vaihdella oppilaiden tarpeista ja opetuksen tavoitteista riippuen -> oppilaat voivat hahmottaa oppimistaan laajempana kokonaisuutena Tavoitteet, sisällöt ja toteuttamistavat päätetään paikallisessa ops:ssa ja ne täsmennetään koulujen lukuvuosisuunnitelmissa Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

Monialaiset oppimiskokonaisuudet Edistävät laaja-alaisen osaamisen kehittymistä Vähintään yksi oppimiskokonaisuus lukuvuodessa eri oppiaineiden yhteistyönä, riittävän pitkäkestoisia Oppimiskokonaisuuksien nimet, tavoitteet ja sisällöt päätetään paikallisesti ja täsmennetään koulujen lukuvuosisuunnitelmissa Oppilaiden kannalta kiinnostavia ja merkityksellisiä Auttavat hahmottamaan, miten eri oppiaineissa opiskeltavat asiat liittyvät toisiinsa ja ”oikeaan” elämään Lisäävät mahdollisuuksia ymmärtää asioiden vuorovaikutussuhteita ja keskinäisiä yhteyksiä Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

Hyödynnetään paikallisia voimavaroja ja mahdollisuuksia Oppilaiden osallistuminen on välttämätöntä: olla mukana opiskelun tavoitteiden, sisältöjen ja työskentelytapojen suunnittelussa Nostaa esiin oppilaiden merkityksellisiksi kokemia kysymyksiä sekä luoda tilaisuuksia niiden käsittelyyn ja edistämiseen Mahdollisuus opiskella erilaisissa ja eri-ikäisten oppilaiden ryhmissä ja työskennellä useiden eri aikuisten kanssa Tarjota mahdollisuuksia yhdistää koulun ulkopuolinen oppiminen koulutyöhön Edellyttää yhteistyötä kaikilla tasoilla Kaikki oppiaineet ovat vuorollaan mukana oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa kulloisenkin kokonaisuuden edellyttämällä tavalla OPPILAIDEN OSOITTAMA OSAAMINEN OTETAAN HUOMIOON OPPIAINEISSA ANNETTAVAA SANALLISTA ARVIOTA TAI ARVOSANAA MUODOSTETTAESSA Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm: Rinnastamalla (opiskelemalla samaa teemaa kahdessa tai useammassa oppiaineessa samanaikaisesti) Jaksottamalla (järjestämällä samaan teemaan liittyvät asiat peräkkäin opiskeltaviksi) Toteuttamalla toiminnallisia aktiviteetteja kuten teemapäiviä, erilaisia tapahtumia, kampanjoita, opintokäyntejä ja leirikouluja Suunnittelemalla monialaisia, pitempikestoisia oppimiskokonaisuuksia, joiden toteuttamiseen osallistuu useampia oppiaineita ja joihin voi sisältyä em. eheyttämistapoja Muodostamalla oppiaineista integroituja kokonaisuuksia Kokonaisopetuksena, jossa kaikki opetus toteutetaan eheytettynä, kuten esiopetuksessa Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

Paikallisesti päätettäviä asioita: Toteuttamista ohjaavat paikalliset periaatteet ja toteuttamistavat Teemat kuntakohtaisia vai koulukohtaisia? Turvataan jokaisen oppilaan oikeus vähintään yhteen monialaisen oppimiskokonaisuuteen Oppimiskokonaisuuksien laajuus Oppilaiden osallistuminen suunnitteluun, toteutukseen jne Tavoitteet ja sisällöt joko opetussuunnitelmassa tai lukuvuosisuunnitelmassa Arviointikäytännöt työskentelytaidot huomioidaan oppiaineiden arvioinnissa Koulukohtaisesti täsmennetään: Eheyttämisen suunnittelu, tavoitteiden ja sisältöjen määrittely, toteuttaminen, seuranta ja arviointiyhteistyö Eri oppiaineiden ja koulun muun toiminnan yhteistyötä ja työnjakoa koskevat toimintatavat Tarkentaa oppimiskokonaisuuksiin liittyvän oppilaan arvioinnin käytänteet Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

Hannele Cantell: Monialaiset oppimiskokonaisuudet Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

”Mitä on oppiminen?” Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

Oppimisen, opettamisen ja arvioinnin yhteys Arviointi Opetus ja opettaminen Oppiminen ja opiskelu Arvioinnissa ei ole kyse irrallisesta tehtävästä tai toiminnasta. Oppiminen (F), opettaminen ja arviointi liittyvät kiinteästi toisiinsa. Oppimisen ohjaaminen ja opettamisen kehittäminen tapahtuvat arvioinnin avulla. Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

Miten oppimista tapahtuu? OPPIMINEN kokemusreflektiouusi tieto toiminta Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

Käsitys oppimisesta Oppilas on aktiivinen toimija Myönteiset tunnekokemukset, yhdessä tekeminen ja uutta luova toiminta edistävät oppimista Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa – kielen ja vuorovaikutuksen merkitys, vertaisoppiminen Taitojen merkitys Kasvaminen vastuuseen omasta opiskelusta Oman oppimisprosessin hahmottaminen Tavoitteiden asettaminen ja oman työn suunnittelu ja arviointi Kannustavan ja ohjaavan palautteen merkitys Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

OPETTAJAT – ARVIOINTITYÖN ASIANTUNTIJAT Tutkimuksessaan Guskey ja Bailey (2001, 16-17) löysivät neljä tekijää, jotka vaikuttivat opettajien arviointikäytänteisiin: 1) opettajien omat kokemukset siitä, miten heitä itseään oli oppilaina arvioitu, 2) se mitä opettajat olivat oppineet opettajakoulutuksen aikana, 3) opettajien henkilökohtainen filosofia tai näkemys opettamisesta sekä 4) se, miten ylempi taho, kuten opetushallinto, aluehallinto tms. arvosanan antamista. Arviointi on aina epäluotettavaa ja subjektiivista, mutta silti arviointityössä pyrittävä objektiiviseen arviointiin. Koulumenestystä ja siinä kehittymistä, erilaisia koulutukseen liittyviä filosofioita ja ristiriitoja on jo teknisestikin vaikea mitata, koska opettajat ovat työssään kaksinaisroolissa opettajana ja arvioijana (Cross & Frary 1999, 53). Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN (1/3) Arviointia ei voi erottaa oppimiskäsityksestä (Jakku-Sihvonen 2001; Atjonen 2007) Arviointia ja oppimista ei voi erottaa toisistaan Arviointi on aina kontekstisidonnaista Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN (2/3) Arviointi on asetettujen tavoitteiden ja saavutettujen tulosten välistä vertailua (Guba & Lincoln 1989, 22-26; Raivola 1995, 22-30) Vain asetettuja tavoitteita voidaan arvioida Arvioinnin kiinnittäminen tavoitteisiin tekee arvioinnista läpinäkyvämpää ja konkreettisempaa Tavoitteiden saavuttamista arvioidaan yhdessä ennalta sovituin kriteerein Kriteeri = ”Mittatikku”, jolla arviointia suoritetaan Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

JOHDATUS ARVIOINNIN KESKEISIIN PERIAATTEISIIN (3/3) Arvioinnilla on erilaisia tehtäviä a) opintojen aikana b) nivel-ja päättövaiheessa c) kannustaminen d) erotteleva a) FORMATIIVINEN ARVIOINTI = ARVIOINTI OPINTOJEN AIKANA. -> Oppimisen edistymisen arviointi, laadullista, kuvailevaa ja solmukohtia analysoivaa Tehtävänä antaa oppilaalle monenlaista kannustavaa ja opiskelua ohjaavaa palautetta opiskelulle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Huom! Kannustava palaute ei ole sama kuin kannustava arvosanan antaminen b) SUMMATIIVINEN ARVIOINTI = OPITUN ARVIOINTI - Arvosanan antaminen perusopetuksen nivel-ja päättövaiheessa (numero tai kirjain). Tehtävänä kertoa suoritustasosta, myös selektiivinen tehtävä Huom! Arvioinnin tulee olla tasa-arvioista ja yhdenvertaista = valtakunnallisesti vertailtavaa. Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

HAVAINNOINTI PORTFOLIO OPPIMISPÄIVÄKIRJA AINEISTOKOKEET OPPIMISKESKUSTELUT ARVIOINTIKESKUSTELUT KANNUSTAMINEN TYÖKANSIOT ITSEARVIOINTI VERTAISARVIOINTI KIRJALLINEN KOE SUULLINEN KOE VERKKOKESKUSTELUT FORMATIIVINEN ARVIOINTI SUMMATIIVINEN ARVIOINTI Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

OPS 2014 luku 6.3 Arvioinnin kohteet s ja Opintojen aikainen arviointi s Opinnoissa eteneminen… s Arviointi nivelkohdissa s Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

Lue ja alleviivaa merkitykselliset asiat Keskustelkaa ryhmissä alleviivatuista kohdista ja pohtikaa mitä ops –teksti korostaa arvioinnissa Opettakaa oma osuutenne ops-tekstistä muille -> keskustelkaa siitä Mitä muutoksia ops 2014 edellyttää? Miten perusteet muuttavat teidän omia arviointikäytänteitä? Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

OPPIMISKESKUSTELU OPPILAS – HUOLTAJA - OPETTAJA 1. ENNEN KESKUSTELUA: RATKAISUKESKEINEN KESKUSTELU OPETTAJA KESKUSTELEE ETUKÄTEEN OPPILAAN KANSSA: miksi oppimiskeskustelu on tärkeää, mitä keskustelussa otetaan esille, miten oppilas voi valmistautua keskusteluun– annetaan oppilaalle muutama kysymys / aihe, mitä hän voisi miettiä etukäteen KOOTAAN OPPILAAN KANSSA MATERIAALIA (portfolio) vanhemmille näytettäväksi TAVOITTEENA OPPILAAN OPPIMISEEN LIITTYVIEN SEIKKOJEN ESILLE TUOMINEN (++ / -) JA OPPIMISTA TUKEVAN PALAUTTEEN ANTAMINEN, SOLMUKOHTIA ANALYSOIDEN TAVOITTEENA TURVALLINEN, VÄLITTÄVÄ JA JÄMÄKKÄ ETENEMINEN ASIASSA Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

OPPIMISKESKUSTELU OPPILAS – HUOLTAJA - OPETTAJA 2. KESKUSTELUN AIKANA: TERVEHTIMINEN, OPPILAAN ARKIKUULUMISET: mikä koulussa on kivaa? mikä ei kovin kivaa? mikä on helppoa / vaikeaa – miksi? jne. OPPILAS ESITTELEE OMIA OPPIMISTA KUVAAVIA MATERIAALEJA (portfolio) AUTETAAN OPPILASTA MYÖS ANALYSOIMAAN OPPIMISPROSESSIAAN: mikä oli helppoa ja miksi, mikä oli vaikeaa ja miksI YHTEINEN PÄÄTÖS PARHAISTA VAIHTOEHDOISTA -> kokeiluaika Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

OPPIMISKESKUSTELU OPPILAS – HUOLTAJA - OPETTAJA 3. JATKOSUUNNITELMAT: MITEN KOTI VOI TUKEA OPPILAAN OPPIMISTA? MITKÄ OVAT OPPILAAN VASTUUT JA TEHTÄVÄT? MITÄ TOIVOMUKSIA OPPILAALLA JA HUOLTAJILLA ON OPETTAJALLE? KIITOS YHTEISTYÖSTÄ! Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

YHTEENVETO VERTAISARVIOINNISTA Arvioinnin suorittajat edustavat arvioitavan kaltaista kokemusta ja arviointipalautetta annetaan osana oppimisprosessia. Vertaisarvioinnin merkitys kasvanut sitä mukaa, kun on otettu käyttöön erilaisia tapoja toteuttaa ryhmätyöskentelyn arviointia tai työskentelylle asetettujen tavoitteiden arviointia. Vertaisarvioinnin tavoitteena on tukea yksittäisen oppilaan tai opiskelijan sitoutumista yhteisesti asetettuihin tavoitteisiin ja työskentelyyn sekä kantamaan vastuuta sekä omasta että muiden oppimisesta, työskentelystä ja työskentelyn loppuunsaattamisesta. Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

YHTEENVETO VERTAISARVIOINNISTA Palautteen antaminen omalle luokkatoverille tai opiskelijakollegalle tai palautteen saaminen vertaiseltaan ei ole helppoa, eikä se välttämättä suju ilman harjoittelua. Jotta vertaisarvioinnin avulla annettava palaute tukee oppimisprosessia, oppilaiden ja opiskelijoiden on hyvä pohtia: - miksi on tärkeää osata arvioida omaa ja toisten toimintaa ja työskentelyä, - minkälaisilla pelisäännöillä vertaispalautetta annetaan ja otetaan vastaan. Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen

Vertaisarviointi periaatteita Anna palautetta siitä, mistä sinua on pyydetty sitä antamaan. Jos olette sopineet, että palauteta annetaan työskentelystä. Keskitys silloin palautteessasi siihen. Ole reilu. Älä keskity virheisiin, vaan anna palaute myös siitä, missä oppilastoverisi on onnistunut. Perustele antamaasi palautetta havainnoillasi tai esimerkeillä. Se auttaa palautteen saajaa ymmärtämään palautetta. Jos et ymmärtänyt palautetta tai jos olet eri mieltä, sano se ääneen ja pyydä tarvittaessa täsmennystä tai perusteluja Ole avoin saamallesi palutteelle ja yritä oppia siitä. Älä arvioi henkilökohtaisia ominaisuuksia. (Ouarim-Soivio: Oppimisen ja osaamisen arviointi) Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen