Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti 12.11.2014 Tiina Sarisalmi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille , Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.
Advertisements

GLOBAALIKASVATUS Nomadic Lass cc flickr. Globaalikasvatuksen tavoitteena on ….... avata ihmisten silmät ja mieli maailman erilaisille todellisuuksille...
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Vapaaehtoistoiminnan laatu ja tukirakenne
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Medialukutaidon tila ja toteutus Euroopassa
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Miten uusi opetussuunnitelma näkyy rakentamishankkeessa? NOVA SCHOLA FINLANDIA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielikasvatus OPS2016-perusteissa Terhi Seinä Opetushallitus Kieliä kehiin! Tampere
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
ETwinning eTwinning on Euroopan komission vuonna 2005 perustama ohjelma, joka kuuluu Erasmus+ -ohjelmaan. eTwinning on eurooppalaisten opettajien yhteistyöfoorumi.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Yhteisöllinen oppilashuoltotyö Pyörön koulussa lv
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Kelpo-hanke Amisto
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Kirkkona monikulttuurisessa yhteiskunnassa
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Esityksen transkriptio:

Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi

Yhteydet eri maissa toimivien koulujen kanssa lisäävät globalisoituneessa maailmassa toimimisen taitoja. Ne tuovat koulutyöhön herätteitä toimia yhdenvertaisuuden, ihmisoikeuksien ja rauhan edistämiseksi. KansainväliSYYSpäivät Tiina Sarisalmi

1 Teeman valinta ja tavoitteiden asettelu 2 Suunnittelu ja sisältöjen kehittely 3 Yhdessä tekeminen 4 Yksi luokka  koko koulu Oppilaiden osallistaminen hankkeissa joka tasolla ja jokaisessa vaiheessa KansainväliSYYSpäivät Tiina Sarisalmi

Oppilaiden erilaisen ja informaalin osaamisen hyödyntäminen Oppilaiden TVT-osaaminenJärjestöt ja harrastuksetKielitaitoKansainväliset kontaktit ja verkostot KansainväliSYYSpäivät Tiina Sarisalmi

Oppilaissa herätetään kiinnostus kouluyhteisön ja ympäröivän maailman kielelliseen ja kulttuuriseen moninaisuuteen ja heitä rohkaistaan viestimään autenttisissa ympäristöissä. KansainväliSYYSpäivät Tiina Sarisalmi

Monikulttuurinen koulu/Suomi Usein ajatellaan että koulu on monikulttuurinen, jos oppilaissa on edustajia eri etnisistä ryhmistä tai monista kulttuureista EI RIITÄ Monikulttuurinen koulu tunnistaa, näkee rikkautena ja kunnioittaa eri etnisten ryhmien yhteiskunnallisia saavutuksia ja kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta. Monikulttuurinen koulu integroi nämä koulun opetussuunnitelmaan ja toimintakulttuuriin. KansainväliSYYSpäivät Tiina Sarisalmi

Oppilaille ja oppilasryhmille luodaan mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja yhteydenpitoon ihmisten kanssa myös eri puolilla maailmaa… Opetus antaa myös valmiuksia osallisuuteen ja aktiiviseen vaikuttamiseen kansainvälisessä maailmassa. KansainväliSYYSpäivät Tiina Sarisalmi

Muutos oppimisessa Oppiminen on muutos käyttäytymisessä Peruslukutaidosta kriittiseen lukutaitoon Tiedon omaksujasta tiedon tuottajaksi Tiedon vastaanottajasta tiedon jakajaksi ja keskustelun herättäjäksi Oppiminen on arvojen, asenteiden, tietojen ja taitojen omaksumista. EI RIITÄ Aktiiviseksi toimijaksi itselle tärkeissä asioissa KansainväliSYYSpäivät Tiina Sarisalmi

Maailmankansalaisuus Opeta oppilaasi itse kävelemään! Maailmankansalaisen osaamiseen kuuluu globaali vastuu yhteisestä maapallostamme, monikulttuurisuus, interkulttuurinen osaaminen sekä halu toimia rauhan ja paremman maailman puolesta. Kanna kaikki oppilaat kansainvälisyyteen! EI RIITÄ KansainväliSYYSpäivät Tiina Sarisalmi