Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielikasvatus OPS2016-perusteissa Terhi Seinä Opetushallitus Kieliä kehiin! Tampere 18.4.2016.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielikasvatus OPS2016-perusteissa Terhi Seinä Opetushallitus Kieliä kehiin! Tampere 18.4.2016."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielikasvatus OPS2016-perusteissa Terhi Seinä Opetushallitus Kieliä kehiin! Tampere 18.4.2016

2 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielitietoisen opetuksen syvin olemus ”Kielikasvatuksella pelastetaan ihmiselämiä” @PlaMattila Kielitietoinen opetus on kielikasvatusta  identiteettien rakentamista  ihmisiksi olemista  oppimisen tukemista  Havaintoja opetussuunnitelmien perusteista  Kielitietoisen opetuksen käsitteitä

3 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielitietoisen opetuksen tarve nousee Oppimistutkimuksista Arvoista Maailmantilanteesta

4 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Taustavaikuttajia Käsitys kielestä, kielen oppimisesta ja kielitaidosta yhä laventunut: Viestinnällisyys  vuorovaikutus Kielen kontekstuaalisuus  kielen käytön, ymmärtämisen, tuottamisen eri lähtökohdat Oppijoiden yksilölliset tarpeet ja kehitysvaiheet  pois ”yhden koon kielestä” TVT

5 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Perusopetuksen kielten ops-perusteiden muutoksia pähkinänkuoressa Yhteyden rakentaminen äidinkieleen kielikasvatuksen kautta 2004 tavoitteet osa-alueille Kielitaito, Kulttuuritaito, Opiskelustrategiat → 2014 tavoitteet osa-alueille Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen, Kielenopiskelutaidot, Kehittyvä kielitaito (taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä) Kielitaidon kuvausasteikko uudistettiin → Kehittyvän kielitaidon kuvausasteikko uusien tavoitekuvauksien mukaisesti välttäen negatiivisia ilmauksia Arvioinnin ja palautteenannon monipuolistaminen

6 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulun kieltenopetuksessa siirrytään kielen omaksumisen maailmasta oppimisen maailmaan Mitä on kielitaito? (Kehittyvän kielitaidon asteikko) Taitoa toimia vuorovaikutustilanteissa 1.Vuorovaikutus eri tilanteissa 2.Viestintästrategioiden käyttö 3.Viestinnän kulttuurinen sopivuus Taitoa tulkita tekstejä Taitoa tuottaa tekstejä Taitotasot A1.1 – C1.1 (C2); pohjana yleiseurooppalainen viitekehys

7 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielten opetuksen tehtävä ja tarkoitus (johdantoteksti ) Kieltenopetus on osa kielikasvatusta. Oppilaissa herätetään kiinnostus kouluyhteisön ja ympäröivän maailman kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen, ja heitä rohkaistaan viestimään autenttisissa ympäristöissä. Koulussa ohjataan arvostamaan eri kieliä, niiden puhujia ja erilaisia kulttuureita. Opetuksen tulee vahvistaa oppilaan luottamusta omiin kykyihinsä oppia kieliä ja käyttää niitä rohkeasti. Oppilaille annetaan mahdollisuus edetä yksilöllisesti ja saada tarpeen mukaan tukea oppimiselleen.

8 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KIELIKASVATUKSESTA Opetus auttaa oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellisen ja kulttuurisen runsauden ja virittää kiinnostusta sitä kohtaan. Opetus herättää oppilaassa kiinnostuksen omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa kohtaan. Opetuksessa vaalitaan kunnioittavaa asennetta yhteisön kielellistä ja kulttuurista monimuotoisuutta kohtaan (toimintakulttuuri, informaali oppiminen), tunnistetaan ja puretaan stereotypioita. Oppilasta ohjataan havaitsemaan, mitä kieli on, millaiset ilmiöt ovat yhteisiä kaikille puhutuille ja kirjoitetuille kielille ja millaisia muita symbolijärjestelmiä on olemassa. Opetuksessa luodaan pohjaa oppilaan orastavalle monikielisyydelle. Oppilaan luottamusta omiin kykyihinsä vahvistetaan. Oppilasta kannustetaan avoimuuteen ja uteliaisuuteen erilaisia kieliä kohtaan.

9 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ohjausryhmän kokous 14.1.2015

10 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Toimintakulttuuri, laaja-alainen oppiminen ja opetuksen tavoitteet ja sisällöt ∞ kielikasvatus (!) Elinikäinen prosessi Monikielinen kompetenssi, kielellisten ja kulttuuristen identiteettien monikerroksisuus; kielelliset vähemmistöt/kielten uhanalaisuus Kieltenopetuksen lähtökohta: kielitietoisuus, kielen käyttö eri tilanteissa, erikieliset tekstit, rinnakkaiskielisyys, monilukutaito Havaintojen tekemistä, kielitiedon käsitteet, erilaisten oppimistapojen hyödyntäminen, muun oppimisen tukena Koulumaailman ja vapaa-ajan maailman tuominen yhteen

11 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielitietoisen opetuksen ravintoaineet… Tiedot – Taidot – Asenteet … sekä muutama päivitetty peruselintarvike Ei ole niin tärkeää oppia tuottamaan oikein, vaan kuulemaan oikein! – ilmiötä ei ole olemassa, ennen kuin sen havaitsee Verbaalinen - nonverbaalinen vuorovaikutus Produktiivinen - reseptiivinen kielitaito Ääntäminen : mikä on ideaali? jonkinlainen kompromissi – aksentti saa kuulua ”Virhe” ”Opettaja on kielellinen malli” – ei olemassa standardia Kielellisistä strategioista ja kielestä yleensäkin oivia sisältöjä opetustuokioihin!

12 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi

13

14 Kielitietoisen opetuksen eri ulottuvuudet opetussuunnitelmien perusteista käsin Koulutuksen tehtävä* Arvoperusta* Oppimiskäsitys* Laaja-alainen osaaminen Toimintakulttuuri Opetuksen tavoitteet ja oppimiskokonaisuudet/sisällöt

15 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Koulutuksen tehtävä jatkumona Esiopetus: luotsaaminen oppimisen polulle; minäkäsitys; vuorovaikutus Perusopetus: yhteiskunnallinen tehtävä, kulttuuritehtävä, tulevaisuustehtävä; minäkäsitys oppijana ja yhteisön jäsenenä; inhimillisen ja sosiaalisen pääoman kasvattaminen (moninaisuuden ymmärtäminen) Lukiokoulutus: yleissivistyksen vahvistaminen; ihmiskäsitys, maailmankuva ja –katsomus; keskinäisriippuvuuksien jäsentäminen  Kielitietoinen opetus?

16 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Arvoperustan jatkumo Esiopetus: tule kuulluksi ja nähdyksi sellaisena, kuin olet Perusopetus: sivistys – demokratia; kulttuurinen moninaisuus rikkautena Lukiokoulutus: yhteiskunnan ja kulttuurin uudistaminen  Kielitietoinen opetus?

17 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppimiskäsityksen jatkumo Esiopetus: uusien tietojen ja taitojen omaksuminen vuorovaikutuksessa; herätetään halu oppia lisää Perusopetus: päämäärätietoinen reflektointi; työskentely- ja ajattelutaitojen kehittäminen; käsitteellinen oppiminen; sinnikäs harjoittelu Lukiokoulutus: käsitteiden, tiedonalojen ja osaamisen väliset yhteydet; tulkinta, analysointi ja arviointi; osaamisen syventäminen  Kielitietoinen opetus?

18 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Sosiaalinen mediaatio: myönteisen ilmapiirin luominen (lisäyksiä viitekehykseen; luonnos) Osaa käyttää tilanteeseen sopivaa huumoria jään murtamiseksi tai huomion uudelleen suuntaamiseen. (C2) Osaa luoda kannustavan ympäristön ajatusten ja käytäntöjen jakamiseen antamalla selkeitä selityksiä ja rohkaisemalla ihmisiä kertomaan kokemuksiaan ja keskustelemaan niistä. Osaa puuttua keskusteluun diplomaattisesti ja suuntaamaan keskustelun uudelleen, estämään jotakuta dominoimasta keskustelua tai reagoimaan häiritsevään käyttäytymiseen. (C1) Osaa luoda myönteisen ilmapiirin ja motivoida ihmisiä tutkailemaan kohtaamaansa ongelmaa, keskustelemaan siitä ja suhteuttamaan sen omiin kokemuksiinsa. (B2+) Osaa luoda myönteisen ilmapiirin ja rohkaista osallistumista antamalla sekä käytännöllistä että henkistä tukea. (B2) Osaa luoda myönteistä ilmapiiriä tavalla, jolla hän on vuorovaikutuksessa ryhmän kanssa. (B1) Osaa tukea myönteistä ilmapiiriä käyttämällä rajallisia kielellisiä resurssejaan yrittäessään olla vuorovaikutuksessa ryhmän kanssa. (A2) Osaa ilmaista myönteistä suhtautumistaan kasvonilmeillä, kehon kielellä ja käyttämällä suppeaa kielen hallintaansa. (A1) http://live.grano.fi/tuotanto/o/opetushallitus/mediaatio-eurooppalaisen-kielten- viitekehyksen-osana-ja-sen-rikastamisen-valineena/http://live.grano.fi/tuotanto/o/opetushallitus/mediaatio-eurooppalaisen-kielten- viitekehyksen-osana-ja-sen-rikastamisen-valineena/ (Sauli Takala)

19 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ihmisiksi olemista, identiteettien rakentamista, oppimisen tukemista: Raporttteja, tutkimuksia, selvityksiä (mm. EU/EK, EN; OKM; Karvi; OPH) Lähdeluettelo, esim http://live.grano.fi/tuotanto/o/opetushallitus/kielikasv atus-eurooppalaisena-tehtavana/ http://live.grano.fi/tuotanto/o/opetushallitus/kielikasv atus-eurooppalaisena-tehtavana/ http://live.grano.fi/tuotanto/o/opetushallitus/kielikasv atus-yhteinen-tehtava/ Kieli koulun ytimessä-näkökulmia kielikasvatukseen http://www.oph.fi/julkaisut/2015/kieli_koulun_ytimes sa_nakokulmia_kielikasvatukseen http://www.oph.fi/julkaisut/2015/kieli_koulun_ytimes sa_nakokulmia_kielikasvatukseen

20 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi http://edl.ecml.at/

21 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielikasvatuksellista kosketuspintaa löytyy kaikesta

22 Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Danke ! Tack! terhi.seina@oph.fi


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kielikasvatus OPS2016-perusteissa Terhi Seinä Opetushallitus Kieliä kehiin! Tampere 18.4.2016."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google