AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN REFORMI Hallitusohjelmassa linjattu ammatillisen koulutuksen kokonaisuudistus, voimaan Nykyiset lait yhdistetään uudeksi sekä nuoria että aikuisia koskevaksi lainsäädännöksi Jatko-opintokelpoisuus säilyy Osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys (AHOT) – Tutkinnot näyttöperusteisiksi ja osaamisen hankkimistavasta riippumattomiksi Tutkinnot vastaamaan työelämän tarpeita – Vähemmän tutkintoja ja parempi työelämävastaavuus, henkilökohtaiset opintopolut ja tutkintojen sisällön laaja- alaistaminen (moniosaajuus) – Prosessiteollisuuden uudistettu tutkinto – Kokonaan uusi puuteollisuuden tutkinto (osaamisaloina saha- ja levyteollisuus, puurakenneteollisuus, puutuoteteollisuus) – Metsäalan uudistettu tutkinto
AMMATILLISEN KOULUTUKSEN REFORMI Uusi rahoitusmalli – Osatutkintojen tarjoaminen edesauttaa työelämän tarpeisiin vastaamista – Tuloksellisuusrahoitus ohjaa koulutuksen järjestäjiä tuloksellisuuteen ja opiskelijoiden työllistymiseen (opintojen laadukkuus) Työssä oppiminen – Työpaikalla järjestettävän koulutuksen tapoja jatkossa oppisopimus ja koulutussopimus – Koulutussopimus korvaa nykyisen työssäoppimisen ja muodostaa suurelta osin yhtenäisen toimintamallin oppisopimuksen kanssa. Koulutussopimus ei perustu työsuhteeseen
VIENTITEOLLISUUSALOJEN KOULUTUKSEN KEHITTÄMISEN YHTEISTYÖRYHMÄ Tausta – Vientiliittojen kanssa tehty selvitys kevätkaudella 2016 koulutuksen järjestäjille koulutussäästöjen kohdentamissuunnitelmista – Jopa lähes kolmannes suunnitteli vähentävänsä alallemme tärkeitä koulutuspaikkoja tai lakkauttavansa koulutuslinjoja Metsäteollisuus ry:n vaatimus – Ammatillisen koulutuksen uudistus tarvitsee kansallista ohjausta – Koulutuksen laadun ja koulutuspaikkojen määrän on oltava työelämän kannalta riittävä säästöjen ja reformin jälkeen Toimenpide – Opetushallituksen alaisuuteen vientiteollisuusalojen koulutuksen kehittämisen yhteistyöryhmä – Tehtävänä varmistaa vientialojen koulutuksen laatu ja riittävyys yhteistyössä oppilaitosten, virkamiesten, vientiliittojen ja yritysedustajien kanssa
MUUTOKSET TOIMIELIMISSÄ Koulutustoimikuntajärjestelmästä osaamisen ennakointifoorumi – Määrällinen ja laadullinen ennakointi – Aloitteet ja suositukset OKM:lle ja OPH:lle koulutusten kehittämiseksi – Ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulutuksen vuoropuhelun tiivistäminen – 11 osaamisen ennakointiryhmää Tutkintotoimikunnista työelämätoimikuntia – Kehittää tutkintoja – Osallistuu näyttöjen toteutuksen ja osaamisen arvioinnin laadun varmistukseen – Ei enää näyttötutkintojen järjestämissopimusten solmimisen tai tutkintojen myöntämisen ja todistusten antamisen kaltaisia tehtäviä – Käsittelee tutkinnon suorittajan osaamisen arviointia koskevat oikaisuvaatimukset