Pedagoginen muutos Mitä se meiltä edellyttää?. Case Finland 2016 Yleinen osaamistason lasku, osaamisen polarisoituminen Matematiikan osaamistason lasku.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Advertisements

Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Tulevaisuuden koulutus ja osaamistarpeet IOY:n koulutuspäivä , Turku Hamburger Börs.
Tutkintosuoritusten arviointi
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
AIKUINEN OPPIJA.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Tervetuloa! OPS 2016.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Nopolan koulu Opettajien veso
Juho Norrena Muuttuva opettajuus! Juho Norrena
Pelit opetuksen tukena
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
tulevaisuuden työelämätaidot
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Pedagoginen muutos Mitä se meiltä edellyttää?

Case Finland 2016 Yleinen osaamistason lasku, osaamisen polarisoituminen Matematiikan osaamistason lasku Tyttöjen ja poikien erot Suomessa kuitenkin OECD-alueen pienimmät osaamiserot koulujen välillä Tulevaisuuden ammattien moniosaamisvaatimukset ja elinikäisen oppimisen tarve -> jatkuva uusiutuminen ”Suomi on maailman osaavin kansa 2020” -> mitä osaamisella tarkoitetaan?

Koulutuksen kontekstin muutos M. Hellström 2015 MiKÄ ON TURHAA? MITÄ TARVITAAN? MIKÄ JÄÄ? Mitä pitää lisätä? Mitä pitää ottaa pois?

Yhteiskunnan muutos – koulutuspoliittisen ajattelun muutos – pedagogiikan muutos Tulevaisuuden osaaminen – laaja-alaisuus, vuorovaikutustaidot, yhteistyön taidot, joustavuus – ennakoidut työelämän muutokset Pois segmentoidusta ajattelusta, eheytetty osaaminen ja taidot Edellyttää suurta pedagogista ajattelutavan muutosta

Irmeli Halinen, OPH: Valtioneuvoston asetus: Opetuksella rakennetaan laajaa yleissivistystä ja tuetaan oppilaiden maailmankuvan rakentumista. Eri tiedonalojen tavoitteet, läpileikkaavat tavoitteet Eheyttävät kokonaisuudet Tieteellinen tieto

Laaja-alainen osaaminen Monialaiset oppimiskokonaisuudet Yhteiskunnan muutostarpeeseen vastaaminen: taitojen opettaminen tiedon sijaan. Tieteeseen perustuvat oppiainesisällöt Eheyttäminen, kokonaisuuksien hahmottaminen – monialaisuus, oppiainerajat ylittävä osaaminen Ilmiöt Arvioinnin muutos Kuinka osaamista ja monialaisuutta arvioidaan? -> edellyttää yhteistyötä

Oppiaine Monialaiset oppimiskokonaisuudet Ilmiö Tutkiva oppiminen (menetelmä) Soveltamiskyky, oppimaan oppiminen LAAJA-ALAISET OSAAMISEN TAIDOT YHTEISTYÖ YHTEISSUUNNITTELU YHTEINEN ARVIOINTI Yhdessä tekeminen, yhteisöllisyys

Laaja-alaisen osaamisen ja Michael Fullanin New Pedagogies For Deep Learning – lähestymistavan yhteyksistä: NPDL Ydintaidot: Itseohjautuvuus ja oppimaan oppiminen (L1) Globaali kansalaisuus (L2) Tiimityötaidot (L2-L6-L7) Viestintä- ja vuorovaikutustaidot (L2-L5) Luovuus (L2-L6) Kriittinen ajattelu (L1-L4) -> Kuinka näitä arvioidaan osana oppimisen kehittymistä?

NPDL syväoppimisen malli Taidot keskiössä oppilaalla. Huoltajat mukaan Opettajan itsearviointi auttaa kehittämään oppimista Koulun itsearviointi mahdollistaa syväoppimisen Digitalisaatio tukee syväoppimisen muutosta Koko systeemin itsearviointi mahdollistaa systeemitason muutoksen Deep Learning student New Pedagogies teacher Change Leadership learning environment System Coherence community and world Technology

UlottuvuusVähäistä näyttöäOrastavaKehittyväVoimakkaasti kehittyväHyvin edistynyt Oppimaan oppiminen Oppijat eivät vielä kykene kuvaamaan, mitä heidän tarvitsee oppia ja miksi. Siksi oppijoiden täytyy tukeutua oppimisessaan merkittävästi opettajaan ja he tarvitsevat hänen tukeaan syväoppimiseen perehtymisessä ja sopivien tehtävien suunnittelussa. Oppijat tarvitsevat huomattavasti opettajan ohjausta oman oppimisprosessinsa reflektoinnissa ymmärtääkseen, mikä edistää ja mikä ei edistä oppimista. Tarkoituksenmukaisesti ohjattuina oppijat osaavat tunnistaa omat kiinnostuksen kohteensa, tämänhetkiset tietonsa ja taitonsa sekä mitä heidän tulee seuraavaksi oppia ja miksi. Oppijat osaavat opettajan kanssa yhteistyössä valita aiheen ja tunnistaa tai luoda oppimisen mahdollistavat edellytykset. Oppijat alkavat nähdä erehdykset ja saamansa palautteen oppimismahdollisuuksina. Oppijoilla on hyvät syväoppimisen perustaidot, joilla he pystyvät tunnistamaan omat kiinnostuksen kohteensa, tämänhetkiset tietonsa ja taitonsa sekä mitä heidän tulee seuraavaksi oppia ja miksi. He osaavat mahdollisimman vähän ohjattuina valita oman aiheensa ja luoda tai suunnitella projektin, joka tarjoaa hyviä mahdollisuuksia heidän tarpeitaan vastaavaan oppimiseen. Oppijat näkevät palautteen mahdollisuutena oppia ja hyödyntävät sitä kehittääkseen suhtautumistaan oppimiseen. Oppijat ovat taitavia selvittämään, mitä heidän tulee oppia seuraavaksi ja löytämään tai luomaan itselleen mahdollisuuden tähän. Oppimisprosessin aikana oppijat reflektoivat onnistumistaan tarvittavien tietojen ja taitojen rakentamisessa, palautteen pyytämisessä tarvittaessa sekä osaavat joko muokata sen hetkistä oppimiskokemustaan tai suunnitella seuraavan tehtävän paremmin, jotta oppiminen olisi tehokasta. Oppijat ovat erittäin taitavia löytämään ja luomaan itselleen oppimismahdollisuuksia tavoilla, jotka auttavat heitä kehittämään myöhemmin elämässä menestymiseen tarvittavia tietoja ja taitoja. Oppijat osaavat luoda elämän, työn ja ympäröivän maailman kannalta merkityksellisiä ratkaisuja. Oppijat pyytävät aktiivisesti palautetta ymmärtääkseen paremmin, miten heidän tapansa ajatella ja opiskella auttaa heitä kehittymään. Ydintaito – Itseohjautuvuus ja oppimaan oppiminen Oppimaan oppiminen – digitalisaatio – pitkäjänteisyys, määrätietoisuus, sinnikkyys – Itsesäätely ja vastuu oppimisestadigitalisaatiopitkäjänteisyys, määrätietoisuus, sinnikkyys Itsesäätely ja vastuu oppimisesta

Opettajuuden muutos – uutta osaamista

/opettajan_ammatillinen_kehittymissuunnitelma

Pedagoginen hyvinvointi koulun muutoksessa rehtoreiden käsitysten mukaan Liusvaara 2014

Opettajuus muutoksessa