Strateginen henkilöstöjohtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 Juhani Kauhanen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
People make it work!. Mistä johtuu se, että... • vain 10% strategioista toteutuu? • henkilöstöstä noin 5% on.
Advertisements

SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
TaiKin Henki -talo TYÖKYKY työ Esimiestyö ja johtaminen työn sisältö työ-yhteisö arvot asenteet motivaatio ammatillinen osaaminen terveys EFQM kokonais-
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Tiina Kauppi Henkilöstövalmennus Tiina Kauppi
PK-kehittämispalvelut
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Osaava Uusimaa Työpaja Kooste organisaatioiden osaamistarpeista.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
PSYKOSOFT tarjoaa asiakkailleen joustavaa ja tarvelähtöistä organisaatiopsykologista asiantuntemusta.

Työnohjauksen mahdollisuudet johtamisen ja esimiestyön täydennyskoulutuksessa Seija Ollila
HENKILÖSTÖJOHTAMINEN
| | Osaamisen kehittäminen vanhuspalveluissa Tahkovuori Aija Hietanen ahietanen.vuodatus.net © Savonia-ammattikorkeakoulu.
Lapselle hyvä päivä tänään
Suunnitelmallisen työn työkalut ja avaimia menestykseen
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Työkykyjohtaminen Serviisissä
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
Henkilöstöjohtaja Lasse Lintilä Valio Oy
HENKILÖSTÖSTRATEGIA Yhteistyötoimikunta
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Sitoutuminen
HENKILÖSTÖSTRATEGIA
Porin kaupunki, kirjasto / PK KOULUTUS JA REKRYTOINTI KIRJASTOALAN KORKEAKOULUTUTKINNOT YLEISISSÄ KIRJASTOISSA Paula Kauppila.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Asiajohtaminen missio, visio, arvot, tavoitteet, strategia, talous ihmisjohtaminen Työyhteisö; henkilöstö ja johto / kommunikointi, vuorovaikutus, tiimit,
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Osaava-ohjelma: Pedagoginen uudistuminen muutosjohtamisen välineenä
Ops seminaari Askola.
Suorituksen johtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
Strategisen hyvinvoinnin johtaminen Osan II kuvat.
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Tästä pois logo Koulutusorganisaatiot innovaatiojärjestelmän toimijoina -projekti Verkostotapaaminen Koulutuksen järjestäjien yhdistys KJY.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Esimies ja haasteelliset johtamistilanteet Aalto-yliopisto Kevät 2016 copyright Juhani Kauhanen 2016 Juhani Kauhanen
Johtamisen perusteet Verkkokurssi Aalto-yliopisto Avoin yliopisto A21A op Kevät 2016 Juhani Kauhanen Copyright Juhani Kauhanen.
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
JOHTAMISEN OSA-ALUEET:  Strateginen johtaminen / johtoryhmä  Visio, missio ja strategia  Johtamismetodit / taktiikat  Tavoitejohtaminen, yrityksen.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
Henkilöstöstrategia
Kysymyksiä arviointiin ja kehittämiseen
Pohjautuu oheisen kirjan aineistoihin
Henkilöstö kilpailutekijänä
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Työkykyä edistävä toiminta
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
Työura osatyökykyisenä
HENKILÖSTÖJOHDON ILTAPÄIVÄ
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Kohti jaettua johtajuutta Jarmo Kröger Henkilöstöpäällikkö
Työelämä muuttuu, opettajan työ muuttuu – johtamisen on muutut- tava
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Strateginen henkilöstöjohtaminen Aalto-yliopisto Kevät 2016 Juhani Kauhanen

Strategisen henkilöstö- johtamisen malleja  Yleismallit Michiganin malli (Forbrun, Tichy & Devanna) Harvardin malli (Beer & al.) Best practice (Pfeffer)  Yhteensopivuusmallit Best fit/contingency (Schuler & Jackson)  Yhdistelmämallit Lähde: Peltonen: Johtaminen ja organisointi, 2007 copyright Juhani Kauhanen 2016

Henkilöstöstrategia  Henkilöstöstrategialla tarkoitetaan liike- toimintalähtöistä henkilöstöjohtamisen keino- valikoimaa, jolla organisaatio varmistaa tarvitsemansa henkilöstörakenteen ja osaa- misen ja kannustaa henkilöstöä saavuttamaan tarvittavan suoritustason.  Henkilöstöstrategia on joukko valintoja sen sijaan, että sillä pyritään kattamaan organi- saation koko henkilöstötoimi.  Henkilöstöstrategiassa keskitytään niihin henki-löstöjohtamisen osa-alueisiin, joilla on organi-saation toimintatilanteessa suurin merkitys. copyright Juhani Kauhanen 2016

Henkilöstöstrategian laatiminen  Ulkoisen ympäristön analysointi  Sisäisen ympäristön analysointi  Keskitytään asiaryhmään Esim. henkilöstön saatavuus, osaaminen, vaihtuvuuden pienentäminen copyright Juhani Kauhanen 2016

Henkilöstösuunnittelu: ulkoinen ympäristö  Asiakkaat  Kilpailijat  Toimialan suhdannevaihe  Lainsäädäntö  Kulttuuri ja arvot  Työmarkkinat  Toimiala  Ammattiyhdistysliike copyright Juhani Kauhanen 2016

Henkilöstösuunnittelu: sisäinen ympäristö  Teknologia  Organisaation rakenne  Tuottavuus + suoritustaso  Organisaation koko ja elinkaaren vaihe  Kilpailutilanne ja –strategia  Organisaatiokulttuuri  Henkilöstökustannukset  Henkilöstörakenne copyright Juhani Kauhanen 2016

Henkilöstörakenne  Ikärakenne  Sukupuolirakenne  Koulutusrakenne  Ammattirakenne  Palveluksessaoloaika  Muut ominaisuudet  Vaihtuvuus  Poissaolot copyright Juhani Kauhanen 2016

Henkilöstön ominaisuudet  Tiedot ja taidot  Kokemus ja kehittymiskyky  Työhön ja elämään kohdistuvat arvot ja asenteet (moninaisuus)  Sitoutuneisuus (työ/ura/organisaatio)  Motivaatio- ja suoritustaso  Työhyvinvointi copyright Juhani Kauhanen 2016

Moninaisuuden lähteet  Ikä, sukupuoli, koulutus, ammatti, työ  Kansallisuus, etninen tausta, uskonto  Sukupuolinen suuntautuneisuus  Arvot ja asenteet, parinmuodostus  Tulotaso, varallisuus,  Jälkeläiset, suku  Terveydentila copyright Juhani Kauhanen 2016

Millä kilpailemme hyvästä työvoimasta?  Yhteiskunnallisesti tärkeä työ  Mielenkiintoiset ja haasteelliset työtehtävät  Kehittymismahdollisuudet (kasvupolut)  Hyvät työ- ja toimitilat, ”hyvä osoite”  Työaikajoustot  Palkka ja muut edut  Asunnot  Hyvä johtaminen; työhyvinvointi copyright Juhani Kauhanen 2016

Työnantajakuvan rakentuminen  Toimiala  Omistajuus  Sijainti  Asiakaspalvelu  Viestintä Rekrytointiviestintä Asiakasviestintä Uutisointi (oma/joukkoviestimet)  Rakennukset ja toimitilat  Tutkimustulokset  Oma henkilöstö (+ kesähenkilöstö, harjoittelijat, vuokrahenkilöstö) copyright Juhani Kauhanen 2016

Henkilöstötarpeen suunnittelu  Lähtökohdat: Palveluiden kysyntä Annetut resurssit Resurssien uudelleenjärjestely; uudelleenorganisointi, työnmuotoilu Vaihtuvuuden ennakointi ja vaihtuvuuteen vaikuttaminen Ulkoistaminen/sisäänveto? copyright Juhani Kauhanen 2016

Ennakoimaton hankintatarve  Irtisanoutuminen  Yllättävä eläkkeelle jääminen  Vanhempainloma + hoitovapaa  Opintovapaa  Vuorotteluvapaa  Kuolemantapaus copyright Juhani Kauhanen 2016

Työpaikkaviestinnän lähtökohdat  Keitä halutaan tavoittaa?  Miten tavoitetaan?  Yleisinformaatio organisaatiosta  Tieto tehtävän sisällöstä  Mitä hakijalta todella edellytetään?  Sanoman tyyli  Lisätietoja, milloin ja miten?  Miten hakijan toivotaan reagoivan? copyright Juhani Kauhanen 2016

Kilpailu työvoimasta  Analyysi viime vuosilta: mistä tullaan? minne mennään? ketkä lähtevät? miksi lähtevät? kuka haastattelee lähtijät? miten tietoa hyödynnetään? onko rekrytoinnissa onnistuttu ?(mittarit) copyright Juhani Kauhanen 2016

Rekrytointitarpeen tyydyttäminen  Pitkäaikainen/lyhytaikainen  Palvelutason muutos  Ulkoistaminen/automatisoin ti  Työnmuotoilun vaihtoehdot  Palkataan/vuokrataan copyright Juhani Kauhanen 2016

Rekrytointiprosessi  Henkilöstösuunnitelma  Rekrytointitarpeen määrittely  Tehtävänkuvan muotoilu  Yksityiskohtaisten vaatimusten asettaminen  Hankintalähteiden kartoitus ja valinta  Työpaikkaviestinnän suunnittelu copyright Juhani Kauhanen 2016

Rekrytointiprosessi (jatkuu)  Ehdokkaiden hankinta, haastattelu ja testaus  Terveystarkastus  Valintapäätös  Työsopimuksen solmiminen  Sisäinen ja ulkoinen tiedottaminen  Perehdyttäminen  Rekrytoinnin onnistumisen arviointi (mittarit) copyright Juhani Kauhanen 2016

Esimerkki haluttavista ominaisuuksista  Taito löytää oikea tieto  Visiointikykyä  Liiketalouden perustiedot  Ryhmätyötaidot  Kielitaitoa ja kansainvälisyyttä  Esiintymistaitoa copyright Juhani Kauhanen 2016

Esimerkki haluttavista ominaisuuksista (jatkuu)  Kirjallinen ilmaisutaito  Kyky myydä ja vaikuttaa  Päätöksentekokykyä  Paineen ja epävarmuuden sietoa - ja lisäksi oman erikoisalan osaamista copyright Juhani Kauhanen 2016

Valintamenetelmien ennustearvo (korrelaatio työmenestymiseen)  arviointikeskus (0.68)  strukturoitu haastattelu (0.62)  työtaitotestit (0.55)  kykytestit (0.54)  ansioluettelo (0.40)  persoonallisuustestit (0.38)  strukturoimaton haastattelu (0.31)  suositukset (0.13)  horoskooppimerkki ja käsialanäyte (0.01 copyright Juhani Kauhanen 2016

Perehdyttäminen  Työyhteisöön perehdyttäminen  Työpaikkaan perehdyttäminen  Työhön perehdyttäminen  Perehdyttämisen sisällön määrittely  Perehdyttämisen vastuuhenkilö ja toteuttajat copyright Juhani Kauhanen 2016

Sisäiset siirrot  Tavoite: Oikeat ihmiset oikeille paikoille  Kasvupolut; toteutuneet/suunnitellut  Seuraajasuunnittelu  Vapaaehtoisuus/pakko  Onnistumisen mittaaminen henkilöstö esimiehet copyright Juhani Kauhanen 2016

Vaihtuvuus ja sen mittaaminen  Suotuisa/ei suotuisa  Mittaaminen; prosenteista euroihin  Vaihtuvuuden todelliset välittömät kustannukset; ao.henkilön 1 – 2 vuoden palkan verran  Välilliset kustannukset voivat olla jopa suuremmat copyright Juhani Kauhanen 2016

Henkilöstön määrän ja kustannusten sopeuttaminen  Huomioitavaa: Toimenpiteistä aiheutuvat kustan- nukset lyhyellä ja pitkällä aikavälillä Vaikutukset imagoon eri sidosryhmissä Jäljellejäävien motivaatio ja sisäinen ilmapiiri Viestinnän johdonmukaisuus Henkilöstötoiminnon ja linjaorganisaation roolit copyright Juhani Kauhanen 2016

Sopeuttamiskeinot  Määräaikaisia sopimuksia ei uusita  Poislähtevien tilalle ei palkata ketään  Ylityöt lopetetaan – työkuormitus tasataan  Ulkoistamisen minimointi/sisäänveto  Ammatillinen täydennyskoulutus (ELY- keskus)  Vapaiden aktiivinen tarjonta  Osa-aikaistaminen copyright Juhani Kauhanen 2016

Sopeuttamiskeinot (jatkuu)  Irtisanoutumishalukkuuden lisääminen  Palkkojen alentaminen  Eläkeratkaisut; Organisaation näkökulma Yksilön näkökulma  Lomautus  Irtisanominen (tuotannolliset ja taloudelliset syyt)  Uudelleensijoittaminen (outplacement) copyright Juhani Kauhanen 2016

Osaaminen  Tiedot  Taidot  Kokemus (hyödynnettävyys)  Ihmissuhdeverkot  Arvot ja asenteet  Motivaatio ja energia  Henkilökohtaiset ominaisuudet copyright Juhani Kauhanen 2016

Osaamistarvekartoitus  Käyttökohteet henkilöstön kehittäminen rekrytointi työkierto (monitaitoisuus) seuraajasuunnittelu sijaisuuksien suunnittelu työkuormituksen jakaminen palkitseminen copyright Juhani Kauhanen 2016

Osaamistarvekartoitus  Osaamiskartoituksen tavoitteet  Arviointikriteerit eri osaamistasoille Yhdessä sovitut ja kyseiseen työhön soveltuva Kartoitukseen osallistuvat henkilöt  Työtehtävien ja osaamisalueiden listaus Tärkeimmät piirteet eritellen copyright Juhani Kauhanen 2016

Henkilöstön kehittämismenetelmät  Työpaikalla perehdyttäminen sijaisuudet työkierto projektityöskentely työn rikastaminen työn laajentaminen erityistehtävät mentorointi esimiestyö (arkijohtaminen)  Työpaikan ulkopuolella opintokäynnit ammattilehdet + verkostot ammattikirjat opiskelu oppilaitoksissa ja kursseilla (ml. monimuoto) copyright Juhani Kauhanen 2016

Työssä olevien oppimisen lähteet  Työssä tekemällä 50%  Vuorovaikutussuhteissa, kollegoilta, verkostoissa 30%  Koulutuksessa 20% copyright Juhani Kauhanen 2016

Oppiva organisaatio  Olemassaolevan tilanteen kyseen- alaistaminen  Vapaa tiedonkulku kaikkiin suuntiin  Yhdessä tekeminen (tiimit)  Osallistava (valmentava) johtaminen  Virheistä oppiminen  Kehittymistä tukeva kulttuuri ja kehittymisen palkitseminen copyright Juhani Kauhanen 2016

Eri toimijoiden roolit  Johto: - innostaminen, visio, näkemys tulevaisuuden osaamistarpeesta, entisen toimintatavan kyseen- alaistaminen  Esimiehet: - osaamistavoitteet tiimeille ja yksilöille, kehittymismahdollisuuksien luominen, entisen toiminta- tavan kyseenalaistaminen  Henkilöstötoiminto: - osaamiskartoitukset ja kehittymis-toiveiden käsittely, kasvupolkujen avaaminen  Työtoverit: - toisilta oppiminen, tiedon ja kokemusten jakaminen, yhdessä tekeminen, erilaisten näkemysten salliminen  Henkilö itse: - oppiminen, itseohjautuvuus, pitkä- jänteisyys, rohkeus kyseenalaistaa ja muuttaa entisiä käytäntöjä copyright Juhani Kauhanen 2016

Kehittämistulosten mittaaminen  Reaktiot (asenteet, mielipiteet)  Oppiminen (tietojen ja taitojen hallinta)  Soveltaminen (kyky toimia opiskelluissa tilanteissa)  Operatiiviset tulokset (esim. tuottavuus, asiakastyytyväisyys, toimitusnopeus, jne.)  Organisaation menestyminen (sidosryhmätyytyväisyys) copyright Juhani Kauhanen 2016

Suoritusarviointi  Arvioidaan työssä suoriutumista ei henkilöä  Kriteerit etukäteen kaikkien tiedossa  Annetaan rehellistä palautetta kahden kesken  Toiminnan tempo määrittelee arvioinnin tiheyden (1– 4 kertaa vuodessa)  Suoriutumisen ja palkitsemisen välillä kytkentä copyright Juhani Kauhanen 2016

Suorituksen arvioijat  Henkilö itse  Esimies ja/tai projektipäällikkö  Kollegat  Alaiset  Asiakkaat  Ulkopuolinen taho  Tietojärjestelmä (automaatio) copyright Juhani Kauhanen 2016

Kehityskeskustelu ja suoritusarviointi  Kehityskeskustelun elementit tavoitekeskustelu (tavoiteasetanta ja arviointikriteerit) tuloskeskustelu (palaute, suorituksen arviointi) kehittymiskeskustelu (osaamisen kehittäminen ja kasvupolkusuunnitelmat)  Kehityskeskustelu on osa johtamisjärjestelmää copyright Juhani Kauhanen 2016

Kehityskeskustelun kehittäminen  ensin tiimin kanssa, sitten yksitellen?  henkilöstötoiminnon edustaja mukana keskustelussa?  ulkopuolinen konsultti mukana keskustelussa?  esimiehen esimies mukana keskustelussa?  teemat ja tiheys? copyright Juhani Kauhanen 2016

Erilaisia suhtautumistapoja palkitsemiseen  ” TES hoitaa”  Jatketaan kuten ennenkin  Miten toiset tekevät?  Strateginen palkitseminen copyright Juhani Kauhanen 2016

Strateginen palkitseminen Kehitetään aktiivisesti palkitse- misen kokonaisuuksia ja palkit- semisjärjestelmien toimivuutta yrityksen strategian mukaisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja arvojen mukaisen toiminnan edistämiseksi. Lähde: HENRY r.y copyright Juhani Kauhanen 2016

HR-toiminnon tuki muulle toiminnalle  Ulottuvuudet: Strateginen/operatiivinen Työntekijä/prosessit  HR:n käsitys omasta roolista? Missä painopiste? Missä onnistuttu?  Johdon ja esimiesten käsitys HR:n tuesta? Dave Ulrich copyright Juhani Kauhanen 2016

Kymmenen väitettä työelämästä  Työelämä ei ole huonontunut  Työelämä ei ole muuttunut liikaa vaan liian vähän  Työssäoloajat ovat pidentyneet – eivät lyhentyneet  Huoltosuhteen notkahdus ei ole maailmanloppu  Ansiotyön merkitys löytyy työn sisällöstä copyright Juhani Kauhanen 2016

Kymmenen väitettä työelämästä (jatkuu)  Nuoret haluavat töihin omilla ehdoillaan  Tuottavuuskasvu tarvitsee tekijänsä  Korkea osaaminen suojaa työtä  Globalisaatio on suomalaisen työn ystävä  Moniarvoisuus ei murenna suomalaista työkulttuuria Lähde: Tuomo Alasoini: Mainettaan parempi työ. EVA raportti copyright Juhani Kauhanen 2016

Mitä henkilöstöjohdolta pitää edellyttää?  Liiketoiminnan tuntemusta ja panosta sen kehittämiseen  Nykyisen ja tulevan henkilöstön odotus- ten tuntemusta (herkkyyttä, ei pehmoutta)  Henkilöstöasioiden syvällistä analysoin- tia; syy-seuraussuhteiden tuntemusta  Työlainsäädännön ja TES:ien tunte- musta copyright Juhani Kauhanen 2016

Yhteenveto  Kilpailu sopivasta työvoimasta kiristyy  Työnantajakuvan ja hyvän johtamisen merkitys kasvaa (huom. työhyvinvointi)  Aineettoman palkitsemisen merkitys motivoinnissa kasvaa  Henkilöstön moninaisuus lisääntyy, haaste esimiestyölle copyright Juhani Kauhanen 2016

Lähdekirjallisuus  Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen. SanomaPro 11.uudistettu painos Nyk. Talentum.  Kauhanen, Juhani: Esimies palkitsijana. Kauppakamari  Kauhanen, Juhani: Työhyvinvointi organisaation menestystekijänä. Kauppakamari  Peltonen, Tuomo: Johtaminen ja organisointi. KY-Palvelu  Ulrich, Dave: Human Resource Champions. Harvard Business School Press  Ulrich, Dave – Brockbank, Wayne: The HR Value Proposition. Harvard Business School Press  Valvisto, Elisa: Oikeat ihmiset oikeille paikoille. Talentum Media  Työmarkkina-avain ( copyright Juhani Kauhanen 2016