Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 8: Tutkimuksen kirjoittaminen Tutkimusetiikka.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Advertisements

Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Tieteellisen tekstin konventioita Anna Hermiö
Tieteellisen tekstin konventioita
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Henkilöstöjärjestöjen Tiedotustilaisuus Juko, Koho, Kunta-alan unioni.
Tietoturvaviikko 2013 Esitys 4/5 Ohje: voit liikkua esityksessä eteen- tai taaksepäin napsauttamalla sivun alareunassa olevaa nuolta Tämän esityksen on.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Lapin yliopistoa profiloiva tutkimus Kansainvälinen arviointiryhmä Pj. Jorma Sipilä
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Arviointi osana oppimisprosessia
Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
Tekniikan alan kesäkandiseminaari 2017 Tiede ja tieteen pelisäännöt
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Tieteellisen tekstin konventioita
Tutkimusraportin perusrakenne
AAAK 2015 ihmisprojekti OTSIKKO Palautus myCoursesiin 4. 12
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Vapaaehtois- ja vertaistoiminnan ongelmatilanteet
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Tieteellinen kirjoittaminen
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
Finský intensivní Titta Hänninen.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Tieteellisen tekstin peruselementit
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Palautetaidot ja opponointi
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
KE6 – Kemian kertauskurssi
Pääsihteeri Sanna Kaisa Spoof ,
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Syventävien opintojen opinnäytetyö
Miksi? Palkanlaskennan koulutusta vähän tarjolla
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
TIETOSUOJA-OHJEET JOUKKUEILLE JA JAOSTOILLE
GDPR:n hyvää syksyn alkua
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Ajanhallinta opiskelussa
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Opettajan pedagoginen ajattelu
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Näyttöpinta-alan laajennus virtuaalitodellisuuden keinoin
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Johdatus tieteelliseen tutkimukseen Hannu Ruonavaara, kevät 2011 Luento 8: Tutkimuksen kirjoittaminen Tutkimusetiikka

Tutkimus on ihmistieteissä (paljolti) kirjoittamista Jotta osaisi tutkia, pitää osata lukea ja kirjoittaa… …oikealla tavalla Tutkimuksen tulokset välitetään kirjoittamalla, mutta … … kirjoittaminen on myös ajattelua … … eikä siis sijoitu yksinomaan mihinkään tutkimuksen vaiheeseen Kirjoittamista ei kannata aloittaa vasta kun kaikki muu on tehty  jo suunnitteluvaiheessa on syytä kirjoittaa

Millainen kirjoittaminen on tieteellistä? Tieteellisen tekstin ihanneominaisuudet: 1) argumentoivuus 2) tukeutuminen l ä hteisiin (+l ä hdekritiikki!) 3) johdonmukainen viittausapparaatti 4) t ä sm ä llinen terminologia 5) 'asiallinen' tyyli

Mitä näillä tarkoitetaan? Argumentoivuus: ei vain v ä itet ä vaan perustellaan j ä rkiper ä isesti L ä hteet ja l ä hdekritiikki: k ä ytet ää n kriittisesti kirjallisuutta ja aineistoa v ä itteiden perustelemiseksi Viittausaparaatti: lukija on perill ä, mik ä on omaa ja mik ä lainattua ja mist ä T ä sm ä llinen terminologia: on tiedett ä v ä tarkkaan, mist ä teksti puhuu k ä ytt ä ess ää n jotain termi ä Asiallinen tyyli: tieteellinen teksti ei ole mielipidekirjoitus, kaunokirjallisuutta, henkil ö kohtainen kirje tms

Miltä tieteellisen teksti vaikuttaa? Kuivaa? Vailla huumoria? Täynnä vieraita sanoja ja terminologiaa? Vaikeatajuista?  Eivät ole tieteellisen tekstin välttämättömiä ominaisuuksia!  Vaikeatajuisuus ei ole samaa kuin syvällisyys  ”Tekninen” terminologia on joskus välttämätöntä, mutta sillä ei saa ruveta kikkailemaan  Vaikka tieteellinen teksti ei olekaan ”läpänheittoa”, ei huumori ole kielletty

Miten tutkimusraportti rakennetaan? Yksi raportin rakentamisen malli: IMRD INTRODUCTION Johdanto METHODSMenetelmät RESULTSTulokset DISCUSSION Pohdinta Vain yksi mahdollisuus rakentaa tieteellistä tutkimusta raportoiva teksti – mutta opettavainen! Helpottaa tutkimuksen lukemista!

Johdanto Virittää lukijan työn teemoihin, "kirjoittajan käyntikortti" Antaa esimakua sisällöstä Kertoo tutkimuksen perusidean ja pyrkimykset Tutkimuksen tausta: –Aiemmat tutkimukset asiasta –Aiheen yleinen kiinnostavuus Teoreettinen viitekehys Tutkimusongelma KAKSI VIIMEISTÄ USEIN OMINA OSASTOINAAN

Menetelmät ja aineistot Kuvataan, jotta lukijalle voisi seurata, miten johtopäätöksiin on päästy, ja arvioida johtopäätösten luotettavuutta Aineisto ja sen hankinnan menetelmät ja vaiheet Tehtyjen valintojen perustelut Aineiston analyysin menetelmät ja vaiheet Kvantitatiivinen tutkimus: toistettavuus, laadullinen tutkimus: seurattavuus

Tulokset Näyttää empiirisen analyysin tulokset Millaisia vastauksia tutkimuskysymyksiin saatiin? Miten hypoteesien kävi? Esittää empiiristä evidenssiä vastausten tueksi: tilastonumeroita, kuvaavia lainauksia tekstiaineistosta Tulokset-jakso kertoo pääasiassa analyysin välittömiä tuloksia, pitemmälle menevät pohdinnat jätetään Pohdinta-osaan "Käytäntö ei kuitenkaan ole yhtenäinen…"

Pohdinta (diskussio, tarkastelu, johtopäätökset) Tulkinnat: arvioidaan tuloksia suhteessa teoreettiseen taustakirjallisuuteen ja aiempiin tutkimuksiin Arvioidaan tulosten laajempaa merkitystä ja luotettavuutta Mitä tutkimuksesta "jäi käteen"?

IMRD-malli on kaavamainen, mutta… … se sisältää kaiken olennaisen, mitä tutkimuksesta pitää tietää Malli sopii parhaiten tilastollisia menetelmiä hyödyntäviin tutkimuksiin, joissa testataan ennalta asetettuja hypoteeseja Muunlaiset tutkimukset on usein raportoitu toisin (esim. arvoituksen ratkaisun malli) Kaikista tutkimusraporteista tulisi kuitenkin löytyä IMRD- mallin elementit

Tutkimusetiikasta Tutkimukseen liittyy eettisiä ongelmia, jotka koskevat muun muassa suhdetta tutkimuksen kohteeseen, muihin tutkijoihin, tutkimuksen toimeksiantajiin ja koko tiedeyhteisöön Tutkimukselta ja sen tekijöiltä on vaadittava, että ne noudattavat hyvää tieteellistä käytäntöä

Rehellisyys & huolellisuus Tutkijan ja tieteellisen asiantuntijan pitää noudattaa rehellisyyttä, huolellisuutta & tarkkuutta tutkimustyössä, tulosten tallentamisessa ja esittämisessä sekä tutkimusten arvioinnissa Ei saa salata tai vääristellä tuloksia Työ on tehtävä huolellisesti & virheitä välttäen ja tapahtuneet myöntäen Aineistot on pidettävä hyvässä tallessa

Eettisesti kestävät menettelytavat Tutkijan ja tieteellisen asiantuntijan pitää soveltaa eettisesti kestäviä tiedonhankinta-, tutkimus- ja arviointimenetelmiä sekä avoimuutta tulosten julkaisemisessa Ihmistieteissä: tutkittavia ei saa huiputtaa eikä heidän luottamustaan pettää Tutkittavien olisi oltava mahdollisimman hyvin perillä siitä, mihin he tutkimuksessa suostuvat

Muitten työn arvostaminen Tutkijan ja tieteellisen asiantuntijan pitää antaa muitten tutkijoitten työlle ja saavutuksille niille kuuluva arvo oman tutkimuksensa tuloksia julkaistessaan Ei saa plagioida toisten töitä Ei saa ottaa kunniaa toisen tekemästä työstä Ei saa parjata toisten työtä

Raportoinnin tieteellisyyden vaatimus Tutkijan pitää suunnitella, toteuttaa ja raportoida tutkimuksensa yksityiskohtaisesti ja "tieteelliselle tiedolle asetettujen vaatimusten edellyttämällä tavalla" Menettelytapojen tieteellisyyttä on kyettävä arvioimaan ulkopuolelta

Sidonnaisuuksien tuominen esiin Tutkijan ja tieteellisen asiantuntijan pitää ilmoittaa tutkimukseen osallistuville ja tuloksia raportoidessaan rahoituslähteet ja muut tutkimuksen kannalta merkittävät sidonnaisuudet Tutkijan mahdolliset intressisidonnaisuudet suhteessa erityisesti toimeksiantajiin, mutta myös tutkittaviin, tiedeyhteisöön, tutkimuksen käyttäjiin ja suureen yleisöön  tutkimuksen puolueettomuus

Pääperiaate suhteessa tutkittaviin Tutkimus ei saa loukata tutkittavien ihmisarvoa Tutkittavien asiaan perehtyen antama suostumus (informed consent) tutkittaviksi: 1.Tutkittavalle annetaan riittävä tieto siitä, mitä hänelle tutkimuksessa tapahtuu ja mitä seurauksia siitä voi olla 2.Tutkittava on kykenevä ymmärtämään annetun tiedon 3.Tutkittava on pätevä tekemään rationaalisia ja kypsiä arviointeja 4.Osallistuminen on vapaata pakotuksesta ja manipuloinnista

Riskien minimointi Vaatimusten noudattamiseen liittyy ongelmia: mikä tieto on riittävää, "vaikeitten" tutkimusasetelmien selostaminen, voiko lapsia tutkia MITÄ SUUREMPIA RISKEJÄ TUTKIMUKSEEN OSALLISTUMISEEN LIITTYY, SITÄ ENEMMÄN SIITÄ ON TUTKITTAVILLE KERROTTAVA

Nyrkkisääntöjä Toisten tekstiä ei saa plagioida Tutkijan ei pidä plagioida itseään Tuloksia ei yleistetä kritiikittömästi, sepitetä eikä kaunistella Raportointi ei saa olla harhaanjohtavaa eikä puutteellista Toisten tutkijoiden osuutta ei saa vähätellä Tutkimusmäärärahat on käytettävä tutkimukseen SUORANAINEN TIETEELLINEN VILPPI ON HARVINAISTA – sen rajoilla toimiminen on yleisempää