Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KE6 – Kemian kertauskurssi

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KE6 – Kemian kertauskurssi"— Esityksen transkriptio:

1 KE6 – Kemian kertauskurssi

2 Kurssin rakenne 16 x 45min yhdessä + tuplatunti itsenäisesti (tarkentuu vielä) Kertaamiseen on siis kurssilla aikaa noin 3h/kurssi! (yo-koe pe 29.9.) Kurssin sisältö: Tutustutaan lyhyesti kemian yo-kokeeseen yleisesti Kerrattavat aiheet kursseittain KE1: aineiden ja yhdisteiden ominaisuudet (kertauskirjan luvut 2, 3,4) KE2: KE3: KE4: Sähköpari ja elektrolyysi KE5:

3 Kemian yo-koe Arviointi
Kemiallisen tiedon ymmärtäminen ja soveltaminen lukion opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti Myös kokeellisen tiedonhankinnan ja –käsittelyn taidot Kokeiden suunnittelu, työvälineiden ja reagenssien turvallinen käyttö, tulosten esittäminen ja tulkitseminen sekä johtopäätösten tekeminen ja soveltaminen Käsitteiden ja kielenkäytön täsmällisyys sekä yleinen huolellisuus vastauksissa Yo-kokeella pyritään selvittämään, kuinka hyvin opiskelija ymmärtää arkeen, luontoon ja teknologiaan liittyvää kemiaa sekä kemian merkitystä ihmisen ja luonnon hyvinvoinnille

4 Tehtävät 12 tehtävää, joista max. 8 saa vastata
6p tehtäviä 2 jokeritehtävää (merkitty +), joista molempiin saa vastata 9p tehtäviä 1-4 oppiainerajat ylittävää tehtävää Voivat liittyä esim. fysiikkaan, biologiaan, yhteiskuntaoppiin, historiaan, matematiikkaan

5 Tehtävät sisältävät Peruskäsitteiden hallintaa
Aineen ominaisuuksien, rakenteiden ja reaktioiden tuntemista Kemian ilmiöiden selittämistä aineen ominaisuuksien ja rakenteiden avulla Kemiallisen tiedon soveltamista Ilmiöiden mallintamista ja matemaattista käsittelyä

6 Tehtävissä pitää Selittää käsitteitä ja selventää niitä esimerkeillä
Piirtää, tunnistaa, luokitella ja nimetä orgaanisia molekyylejä Tasapainottaa reaktioyhtälöitä Hyödyntää kokeellisten mittaustulosten hyödyntämistä Suunnitella kemiallisen ilmiön kokeellinen määrittäminen tai mittaaminen Tunnistaa ja selittää kemiallisia ilmiöitä ja muutoksia

7 YTL:n antamat hyvän vastauksen piirteet
Selkeä käsiala ja täsmälliset merkinnät Kemiallisten merkkien, yhdisteiden kaavojen, symbolien ja nimien huolellinen merkitseminen Sulkeet ja alaindeksit, ionien varaukset merkitty oikein Sidosviivat piirretty täsmällisesti Orgaanisissa yhdisteissä piirrä kaikki atomit näkyviin, myös vedyt! Reaktioyhtälöissä olomuodot näkyviin (paitsi, jos yhtälö annettu valmiiksi ilman olomuotoja eikä niiden lisäämistä pyydetä) Reaktioyhtälön kertoimet pienimpinä kokonaislukuina Käytä taulukkokirjaa hyödyksi!

8 Hyvän laskennallisen ratkaisun piirteet
Alkuun tehtävässä annetut suureet arvoineen ja yksiköineen ja lisäksi tarvittavat taulukkoarvot sekä moolimassat Suureyhtälöt näkyviin Pelkkä lasku ei riitä, vaan sanallisen selityksen täytyy kuvata ratkaisun etenemistä Välituloksiin vähintään 2 merkitsevää numeroa enemmän kuin epätarkimmassa annetussa lähtöarvossa Pyöristys ja kysytty yksikkö pH:ssa merkitseviä numeroita ovat pilkun jälkeiset numerot Vastaukset desimaalilukuina

9 Hyvän sanallisen vastauksen piirteet
Vältä epätarkkoja arkisia ilmaisuja Jäsentele vastauksesi johdonmukaiseksi Keskity pääasioihin ja erota ne epäolennaisuuksista Perustele ja anna esimerkki, vaikka sitä ei pyydettäisi Sanallinen vastaus saa sisältää kemiallisia merkkejä, yhdistekaavoja ja piirroksia silloin

10 Miten kerrata yo-kokeeseen?
Hanki laskurutiinia, eli tee PALJON tehtäviä Opiskele teoriaa ja käytä sellaisia opiskelumenetelmiä, jotka tiedät itsellesi toimivaksi Tee itsellesi selväksi, mitä et vielä osaa Et tällöin tule kerranneeksi jatkuvasti samoja asioita, vaikka osaisit ne jo TEE LUKUSUUNNITELMA ja pysy siinä


Lataa ppt "KE6 – Kemian kertauskurssi"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google