MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? 14.11.2015 Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

Turun esi- ja perusopetuksessa
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Pedagoginen muutos Mitä se meiltä edellyttää?. Case Finland 2016 Yleinen osaamistason lasku, osaamisen polarisoituminen Matematiikan osaamistason lasku.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
ESIOPS 2016 Lasten ja huoltajien osallistaminen
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
INNOSTU JA VAIKUTA Työn alla Riihimäen esiopetuksen opetussuunnitelma
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
MATEMATIIKKA.
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Näin arvioimme tiimin toimintaa
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Vasu-dialogista voimaa katsomus- kasvatukseen
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Sisältöalueet esiopetuksessa
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet2 Miten työskennellen voitaisiin parhaiten edistää oppimista ja osaamisen kehittymistä? Mitä on laaja-alainen osaaminen? Mitkä ovat laaja-alaisen osaamisen keskeiset alueet? Entä mitä tarkoittavat oppimiskokonaisuudet? Missä ollaan nyt? Mitä kohti halutaan mennä? Millaista osaamista esiopettajilta tarvitaan? Miten esiopetus toimii vielä nykyistä paremmin yhteisönä ja oppimisympäristönä, joka edistää oppimisen mielekkyyden kokemusta vahvistaa lapsen minuutta ja kykyä toimia toisten kanssa edistää oppimisen taitoja sekä laaja-alaisen osaamisen kehittymistä ja huolehtii hyvästä osaamisen tasosta luo edellytyksiä kestävään elämäntapaan?

 Oppiminen pohjautuu aikaisempaan osaamiseen ja kokemuksiin  Aktiivinen ja kokemuksellinen oppiminen  Monikanavaisuus  Vuorovaikutuksellisuus  Leikki  Osallisuus Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet3 OPPIMISKÄSITYS

 Yksilönä yhteisössä  Elinikäinen oppiminen  Kestävä elämäntapa  Tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden, toimintakyvyn ja tahdon muodostama kokonaisuus  Esiopetusikäisen lapsen osaamisen kehittymiseen vaikuttaa opittavia tietosisältöjä enemmän se, miten esiopetuksessa työskennellään, miten lasten ja ympäristön vuorovaikutus järjestetään ja miten heidän oppimistaan ja hyvinvointiaan tuetaan Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet4 LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet5 Havainnollisuus, aktiivisuutta ruokkivat työtavat, toiminnalliset työtavat, eri aisteja hyödyntävät työtavat, arjen osallisuus

 Ajattelu ja oppiminen  Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu  Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot  Monilukutaito  Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen  Osallisuus ja vastuullisuus Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet6

 Tilat, paikat, yhteisöt, toimintakäytännöt  Työrauha, kiireetön ilmapiiri  Yhteisesti sovitut säännöt ja toimintatavat  Tutkiminen, kokeileminen, leikkiminen, liikkuminen, ihmettely ja aistiminen, aktiivisuus, luovuus  Turvallisuus, terveellisyys  LAPSET OSALLISTUVAT OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMISEEN JA LUOMISEEN Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet7 OPPIMISYMPÄRISTÖT

 Ohjattu ja vapaa leikki  Lasten yksilöllisyys  Arjen osallisuus  Havainnollisuus, aktiivisuutta ruokkivat työtavat, toiminnalliset työtavat, eri aisteja hyödyntävät työtavat  Mahdollisuus eriyttämiseen, tukeen  Kehittäminen pohjautuen dokumentointiin, itsearviointiin ja huoltajilta sekä lapsilta saatuun palautteeseen Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet8 TOTEUTTAMISEN PERIATTEET

 ILMAISUN MONET MUODOT - musiikki, käsityö, kuvataide, suullinen ja kehollinen ilmaisu  KIELEN RIKAS MAAILMA  MINÄ JA MEIDÄN YHTEISÖMME - historia, yhteiskunnallinen kasvatus, eettinen kasvatus, katsomuskasvatus  MIELENKIINTOINEN YMPÄRISTÖNI - matematiikka, elävä ja eloton luonto, rakennettu ympäristö  KASVAN JA KEHITYN - liikkuminen, ruoka, kuluttajuus, terveys, turvallisuus Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet9 ESIOPETUKSEN OPPIMISKOKONAISUUDET

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet10 IDEOINTIA PORINAPORUKOISSA  Miten pidän huolta siitä, että laaja-alaista osaamista edistetään joka päivä, joka tilanteessa?  Miten lapselle mielekkäitä oppimiskokonaisuuksia rakennetaan?