Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

INNOSTU JA VAIKUTA Työn alla Riihimäen esiopetuksen opetussuunnitelma

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "INNOSTU JA VAIKUTA Työn alla Riihimäen esiopetuksen opetussuunnitelma"— Esityksen transkriptio:

1 INNOSTU JA VAIKUTA Työn alla Riihimäen esiopetuksen opetussuunnitelma

2 Esiopetuksen opetussuunnitelman kehittämisryhmä
Marjut Helenius Susanna Kaasinen Pirjo Kaleva Sanna Lind Anne Luostarinmäki Ari-Pekka Miettinen Hanna Perkiö Anne Pietilä Tuija Salonen Eevakaisa Särkkä Minna Tienhaara Sari Vihervaara Miila Ylä-Tuuhonen Anne Pullinen

3 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet
OPH

4

5

6

7 3. Kasvua ja oppimista tukeva toimintakulttuuri
Toimintakulttuurin vahvistaminen ja kehittäminen edellyttää esiopetusyksikössä toimintakulttuuri -käsitteen avaamista, keskustelua aikuisten toimintatavoista ja asenteista sekä sovittuihin käytänteisiin sitoutumista.

8 3. Kasvua ja oppimista tukeva toimintakulttuuri 3
3. Kasvua ja oppimista tukeva toimintakulttuuri 3.1 Keskeiset periaatteet Kaikille yhteinen esiopetus lapsen esiopetuksen suunnitelma, jossa lapsi on osallisena, vanhemmat ja henkilöstö mukana koko ryhmän esiopetussuunnitelma rakentuu näiden pohjalta Oppimisen ja oivalluksen ilo, joka herää ja säilyy läpi koulupolun Lapsi osallisena ja oman elämänsä toimijana: lapsen kokemukset, toiveet, odotukset, ilonaiheet ja pelot säännöllinen ja jatkuva itsearviointi mahdollisuus osallistua esiopetuksen suunnitteluun ja arviointiin Hyvinvointi ja turvallinen arki harjoitellaan tunnistamaan, ilmaisemaan ja säätelemään erilaisia tunteita opetellaan ratkaisemaan ristiriitatilanteita ulkoilu, ruokailu, reipas liikunta ja mahdollisuus rauhalliseen toimintaan kuuluvat esiopetuspäivään

9 3. Kasvua ja oppimista tukeva toimintakulttuuri 3.2 Oppimisympäristö
Tunneilmasto luo pohjan Eri esiopetusryhmien ympäristöt tarjoavat erilaisia mahdollisuuksia, joita tulee hyödyntää Lapset aktiivisesti mukana oppimisympäristön rakentamisessa aikuisten kanssa

10 3. Kasvua ja oppimista tukeva toimintakulttuuri 3.3 Yhteistyö
Tavoitteena on lapsen kehitystä ja oppimista tukeva jatkumo sekä yhtenäinen pedagoginen linjaus Avoin vuorovaikutus ja toimivat tiedonsiirtokäytännöt Moniammatillisuuden vahvistaminen mm. esiopetuksen ja erityisvarhaiskasvatuksen yhteistyötä kehittämällä

11 3. Kasvua ja oppimista tukeva toimintakulttuuri
Aikuinen on tärkein oppimisympäristö! Oppimisympäristön tunneilmasto, jonka aikuiset toiminnallaan muodostavat, on tärkein tekijä.

12 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet Monipuoliset työtavat 1/2 Esiopetuksessa käytetään monipuolisesti erilaisia työtapoja, joilla taataan lapsille onnistumisen kokemuksia ja oppimisen iloa. Työtapojen valinnan ja painotusten lähtökohtana ovat yksittäisen lapsen ja lapsiryhmän tarpeet sekä kiinnostuksen kohteet. Työtapojen valinnassa huomioidaan oppimis-ympäristön (lähiympäristö, koulu- tai päiväkotiympäristö) tarjoamat mahdollisuudet. Aikuisten tehtävänä on huolehtia siitä, että erilaisia työtapoja käytetään johdonmukaisesti ja suunnitelmallisesti, jolloin lapsi voi ennakoida tulevaa toimintaa ja lapsen osallisuus vahvistuu. Riihimäen esiopetuksessa leikki eri muotoineen toimii keskeisenä työtapana. Leikkiä hyödynnetään opetuksessa päivittäin. Tila- ja henkilöstöresurssien mukaan toimitaan mahdollisimman paljon pienryhmissä, mikä mahdollistaa yksilöllisten, eriytettyjen työtapojen käytön. Yksikkökohtaisessa esiopetuksen opetussuunnitelmassa voidaan kuvata tarkemmin oppimisympäristön tarjoamia mahdollisuuksia, työtapojen valintaa ja toiminnan painotuksia.

13 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet Monipuoliset työtavat 2/2 Työtapojen kehittäminen pohjautuu havainnointiin, jatkuvaan ja säännölliseen arviointiin sekä lapsilta ja vanhemmilta saatuun palautteeseen. Havaintojen, arvioinnin ja saadun palautteen pohjalta käytössä olevia työtapoja kehitetään vastaamaan paremmin tarkoitustaan tai valitaan kokonaan uusia työtapoja tavoitteeseen pääsemiseksi. Arviointia, saatua palautetta ja kehittämisen tuloksia hyödynnetään nykytilanteen lisäksi myös seuraavan esiopetusvuoden toiminnassa. Saatu palaute nähdään arvokkaana toiminnan kehittämisen välineenä. Kehittämistarvetta arvioidaan yhdessä ja työtapoja muutetaan tarvittaessa. Arvioinnin kautta oppimisympäristöä muokataan siten, että se mahdollistaa lasten oppimista edistävien työtapojen käyttöä. Työtapojen kehittämisessä ja suunnittelussa on mukana ryhmän koko henkilöstö ja tilanteen mukaan myös lapset ja huoltajat. Vanhemmille kerrotaan esim. vanhempainillassa ryhmässä käytettävistä työtavoista, jolloin vanhemmat voivat helpommin arvioida työtapojen monipuolisuutta. Kehityskeskusteluissa pohditaan henkilöstön valmiuksia käyttää monipuolisia työtapoja ja hyödyntää omia vahvuuksiaan. Samalla tiedostetaan mahdolliset koulutustarpeet. Tiimisopimukseen kirjataan yhteiset periaatteet toiminnan arvioinnista ja kehittämisestä sekä sovitut johdonmukaiset työtavat ja vastuualueet.

14 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet Opetuksen yhteiset tavoitteet ja oppimiskokonaisuudet 1/3 Ilmaisun monet muodot musiikillinen toiminta käsitöiden tekeminen kuvallinen ajattelu ja kuvailmaisu suullinen ja kehollinen ilmaisu Kielen rikas maailma suomen/ruotsin/saamen/viittomakielen taidon kehittyminen eri kielien havainnoiminen Minä ja meidän yhteisömme lähiympäristön henkilön tai kohteen historiallinen näkökulma yhteiskunnalliset asiat eettinen kasvatus katsomuskasvatus Tutkin ja toimin ympäristössäni matemaattiset taidot ympäristökasvatus teknologiset ratkaisut Kasvan ja kehityn liikunta ruokailu kohtuullinen kuluttaminen hyvinvointi ja terveys turvallisuus

15 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet Opetuksen yhteiset tavoitteet ja oppimiskokonaisuudet 2/3 Aikuiset havainnoivat lasten toimintaa, leikkiä ja keskusteluja. Havainnoinnin avulla huomataan lasten mielenkiinnon kohteita, joita hyödynnetään toiminnan toteutuksessa. Aikuisella on tiedossa yhteiset tavoitteet, joihin oppimiskokonaisuudella pyritään, mutta aihepiiri voidaan valita lasten mielenkiinnon kohteista. Aihepiiri, lasten kokemukset ja toiveet vaikuttavat valittaviin työtapoihin. Esim. lasten omaehtoisen kauppaleikin laajentaminen yhteiseksi laaja-alaiseksi oppimiskokonaisuudeksi, jossa toimitaan vuorovaikutuksessa vaikkapa naapuriryhmän lasten kanssa. Oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa hyödynnetään pienryhmätoimintaa, jolloin saman aihepiirinkin sisällä lapset voivat työstää asiaa käyttäen erilaisia työtapoja ja mielenkiinnon kohteita omien vahvuuksiensa mukaisesti. Lapset ovat mukana toiminnan toteutuksessa, suunnittelussa ja arvioinnissa ryhmässä sovittujen käytänteiden mukaisesti. Yhteistä toimintaa dokumentoidaan ja löydetään yhteisiä onnistumisen kokemuksia. Lapsille sanoitetaan, miten heidän ideoitaan on hyödynnetty toiminnassa, jolloin lasten tietoisuus omista vaikutusmahdollisuuksistaan kasvaa.

16 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet Opetuksen yhteiset tavoitteet ja oppimiskokonaisuudet 3/3 Esiopetuksen yhteiset tavoitteet on kuvattu valtakunnallisessa esiopetuksen opetussuunnitelmassa kattavasti ja monipuolisesti. Tavoitteiden ja oppimiskokonaisuuksien sisällön tarkempi pohdinta sekä tiedon, taidon ja kokemusten jakaminen toteutuu mm. tiimeissä, työilloissa, keskusteluissa kollegoiden kanssa ja pedakahvilassa. Tarvittaessa on löydettävissä runsaasti keinoja tavoitteiden sisältöjen omatoimiseen selvittämiseen ja tarkentamiseen mm. ammattikirjallisuuden ja oheismateriaalein avulla.

17 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4.2 Arviointi opetuksen ja oppimisen tukena 1/7 ”Arvioinnilla on esiopetuksessa kaksi tehtävää: sen avulla suunnitellaan ja kehitetään opetusta sekä tuetaan kunkin lapsen hyvinvointia, kasvua ja oppimista. ” Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet, OPH

18 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4.2 Arviointi opetuksen ja oppimisen tukena 2/7 Työryhmä: Susanna Kaasinen johtava esiopettaja Peltosaari Soili Juvonen luokanopettaja Eteläinen Maija Vehmas luokanopettaja Haapahuhta Mari Ruotsalainen esiluokanopettaja Peltosaari Sanna Härkönen elto ja esiluokanopettaja Piikinmäki Naranja Özgun koulunkäyntiohjaaja Peltosaari Ari-Pekka Miettinen esiluokanopettaja Jukola Henna Salminen huoltaja

19 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4.2 Arviointi opetuksen ja oppimisen tukena 3/7 Esiluokanopettaja Tieto uudesta esioppilaasta: huoltaja, vakan henkilöstö ja lapsi itse → Henkilökohtainen esiopetusvuoden suunnitelma Jatkuva havainnointi sekä monipuolinen dokumentointi. Suuntaa opetusta ja oppimisympäristöä, lasten mahdollisesti saamaa tukea. Lapsille päivittäin rohkaisevaa ja kannustavaa palautetta vahvuuksista ja kehittämisalueista. Opetushenkilöstön tavoitteellinen itsearviointi on esiopetuksen laadun ylläpitämisen ja kehittämisen ehto. Seurannasta saatu arviointitieto, dokumentaatio sekä lapsilta ja huoltajilta saatu palaute otetaan huomioon toiminnan kehittämisessä. Tiedonsiirto kouluun.

20 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4.2 Arviointi opetuksen ja oppimisen tukena 4/7 Huoltaja ”Esiopetuksen tehtävänä on edistää yhteistyössä huoltajien kanssa lasten kehitys- ja oppimisedellytyksiä.” Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet, OPH Tieto lapsesta henkilökohtaista esiopetusvuoden suunnitelmaa varten , joka laaditaan yhteistyössä opettajan, huoltajan ja lapsen kanssa. ”Huoltajan havainnot lapsensa oppimisesta ja hyvinvoinnista ovat tärkeitä.” ”Huoltajat saavat usein palautetta lapsensa työskentelystä, käyttäytymisestä ja oppimisen edistymisestä, jotta he voivat osaltaan tukea lasta.”

21 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4.2 Arviointi opetuksen ja oppimisen tukena 5/7 Lapsi ”Lasten tekemät työt ja omat kokemukset ovat osa dokumentointia ja arviointia.” Kootun dokumentaation avulla kukin lapsi voi havaita omaa edistymistään. ”Esiopetuksessa kehitetään lasten edellytyksiä itsearviointiin.”

22 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4.2 Arviointi opetuksen ja oppimisen tukena 6/7 Riihimäen näkökulma Esiopetusvuoden havainnointi- ja suunnittelulomake, muokataan kevät -16 ”Keskitymme tunnistamaan lapsen vahvuuksia sekä mahdollisia tuen tarpeita myöhempiä oppimisvaikeuksia ennustavissa taidoissa.” henkilökohtainen esiopetusvuoden suunnitelma kolmiportaisen tuen asiakirjat Helmeen tiedonsiirron käytänteet, Riihimäellä oma malli kysely huoltajille tammikuussa tiimisopimus ja tiimipalaverit Käytänteet Palaute ja työn kehittäminen Ei kirjattuna seurantatehtäviä, testistöä, miten dokumentointi ja itsearviointi tehdään.

23 4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4
4. Esiopetuksen toteuttamisen periaatteet 4.2 Arviointi opetuksen ja oppimisen tukena 7/7 ”Opetushenkilöstön tavoitteellinen itsearviointi on esiopetuksen laadun ylläpitämisen ja kehittämisen ehto. Opettajat käyttävät lasten kasvun ja oppimisen seurannasta saamaansa arviointitietoa ja dokumentaatiota pedagogisessa suunnittelussa ja opetuksen uudelleen suuntaamisessa. Lapsilta ja huoltajilta saatu palaute otetaan huomioon toiminnan kehittämisessä.” Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet, OPH

24 4.4 Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä 1/2
Tavoitteena on tukea jokaisen lapsen kieli- ja kulttuuri-identiteetin kasvua sekä opettaa lapsia kunnioittamaan eri kieliä ja kulttuureja. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet, OPH

25 4.4 Kieleen ja kulttuuriin liittyviä erityiskysymyksiä 2/2
Esiopetuksessa käytettävä kieli on suomi tai ruotsi. Voi olla myös saame, romani tai viittomakieli. Vieraskielisten lasten esiopetus Riihimäellä: suomen kielellä noudatetaan erillistä Suomi toisena kielenä –opetusohjelmaa (S2) mm. kolmiportaisen tuen suunnitelmissa tulkki mukana

26 5. Lapsen kasvun ja oppimisen tuki
Pedagogisen tuen määräykset perusopetuslaissa Painopiste varhaisessa tuessa ja ennalta ehkäisevässä toiminnassa Lapsen oikeus saada riittävää tukea heti tuen tarpeen ilmetessä Tuki annetaan lapselle ensisijaisesti omassa esiopetusryhmässä erilaisin joustavin järjestelyin yhteistyössä huoltajien kanssa Tuen tasolta toiselle siirrytään portaittain Pedagogiset asiakirjat Helmi-ohjelmassa Lähde: LukiMat.fi

27 6. Oppilashuolto Esiopetuksen oppilashuollon määräykset oppilas- ja opiskelijahuoltolaissa Oppilashuolto on ennen kaikkea ennaltaehkäisevää, koko esiopetusyhteisön hyvinvointia tukevaa toimintaa kaikkien esiopetusyhteisössä työskentelevien ja oppilashuoltopalveluista vastaavien työntekijöiden tehtävä monialaista yhteistyötä opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen sekä huoltajien kanssa Oppilashuoltoryhmät oppilashuollon ohjausryhmä yksikkökohtainen oppilashuoltoryhmä > oppilashuoltosuunnitelma asiantuntijaryhmä Yhteisöllinen oppilashuolto esiopetusyhteisön ja ryhmien hyvinvoinnin seuranta, arviointi ja kehittäminen esiopetusympäristön terveellisyys, turvallisuus ja esteettömyys lasten ja huoltajien osallisuus monialainen yhteistyö Yksilökohtainen oppilashuolto tavoitteena seurata ja edistää lapsen hyvinvointia ja oppimista sekä kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä ja terveyttä psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä ikäryhmälle suunnatut neuvolapalvelut yksittäistä lasta koskeva monialainen oppilashuolto > asiantuntijaryhmä > oppilashuoltokertomus perustuu aina huoltajan suostumukseen

28 Kommentointi Pedanetissä 11.1. – 5.2.2016
> OPS 2016 > Riihimäen seudun OPS 2016 > Riihimäki OPS 2016 > Esiopetus Kommentointi edellyttää rekisteröitymistä käyttäjäksi:

29 Keskustelua, kommentteja… Kiitos mielenkiinnosta ja etukäteen myös kommentoinnista Pedanetissä!


Lataa ppt "INNOSTU JA VAIKUTA Työn alla Riihimäen esiopetuksen opetussuunnitelma"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google