PKKY ja sosiaalinen media Janne ”Rysky” Riiheläinen Copy Mainostoimisto Fabrik Oy

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Kelan organisaatio ja viestinnän palvelut toimittajille
Asiakaspalvelu verkossa
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Sosiaalinen media.
Sosiaalisen median hyödyntäminen nuorten parissa tehtävässä työssä
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Työhönvalmentajan käyttö henkilöstön palkkaamisessa
Uusi seurakuntayhtymä 2015 Lakivaliokunta työstää (lausuntoja mm. piispainkokoukselta ja hallintovaliokunnalta) Kirkolliskokous päättää keväällä.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Mitä TOIMIsta voi oppia? TOIMI-hanke, päätösseminaari Tutkimuspäällikkö Merja Helle Media Concepts Research Group, Aalto ARTS.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Verkko sosiaalisuutena Janne Matikainen VTT, yliopistonlehtori Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia Viestinnän laitos.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
IT-tiedekunta ihan SoMessa Eija Ihanainen ja Panu Moilanen, 26. maaliskuuta 2012.
NLP esimiehen työkaluna Työpaja – Arja Pakkala Tervetuloa NLP-työpajaan tutkimaan, kokeilemaan, kokemaan ja pohtimaan ihmisten erilaisuutta,
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Sanatyypit ja sijamuodot.
Autismi- ja Aspergerliitto ry
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Jarkko Muhonen TeamProg
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Nokian seurakunnan strategia
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
DIGITALISAATIO 51.fi/thsihteerit
Lingsoft Language Management
SAK:n luottamushenkilöpaneeli 11/2016
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
UNELMIEN LIIKUNTASEURA RY Unelmien urheilu- ja liikuntayhteisö TUL Nuoret Päättäjät 2017 Jyväskylä
Sosiaaliset mediat alakoulussa
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Some-ohje Pirkanmaa2019-valmistelijoille
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Auttava keskustelu
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Esityksen transkriptio:

PKKY ja sosiaalinen media Janne ”Rysky” Riiheläinen Copy Mainostoimisto Fabrik Oy

Sosiaalinen media Mistä tässä kaikessa on kysymys?

Teknologian kehityksen aiheuttama muutos Teknologian kehittymisen vaikutukset usein yliarvioidaan lyhyellä tähtäimellä ja aliarvioidaan pitkällä.

Muita teknologian kehittymisen aikaansaamia muutoksia arjessa Pankkiautomaatit, laskunmaksuautomaatit Tietokoneet Kännykät Tietoverkot

Kaikkien kanssa, kaikkialla, kaiken aikaa Tavallisessa elämässä ihminen nähdään useimmiten yhdessä roolissa kerrallaan. Sosiaalisessa mediassa on usein toisin.

Muutos organisaation tasolla Viestintäympäristö muuttuu monensuuntaiseksi ja moniääniseksi, mukana aina myös tunne.

Muutos organisaation tasolla Viestintä tapahtuu uudenlaisissa ympäristöissä ja uudenlaisilla ehdoilla

Muutos organisaation tasolla Viestinnän kontrolli muuttuu määräävästä maksimissaankin ohjaavaksi

Muutos organisaation tasolla Muutos on selvä, mutta sen konkretisoituminen on vasta käynnistynyt

Menetelmät Blogi Verkkoyhteisöt Sosiaaliset kirjanmerkit Wiki Podcasting ja vodcasting Sosiaalinen työpöytä ja ryhmätyö RSS Virtuaalimaailma

Menetelmät Blogi Kevyt julkaisutapa Vaatii pitkäjänteisyyttä Kommentointi ja keskustelu olennaista Hyvä tapa taustoittaa ja laajentaa Sallii virallista tiedottamista kevyemmän otteen

Blogi kemppinen.blogspot.co m nelliina.indiedays.com episto.la

Verkkoyhteisö Ihmisten välistä kommunikaatiota jossakin kehyksessä

Sosiaaliset kirjanmerkit Verkon jäsentämistä yhteiseen käyttöön yhdessä

Sosiaalinen työpöytä Tiedon tuottamista ja muokkaamista yhdessä

Enemmän ja vielä enemmän tapoja jakaa informaatiota

Kysely PKKY:n henkilöstölle sosiaalisen median käytöstä - Verkkolomake vastaajaa - Vastaajista n. puolet opetushenkilökuntaa

Välineiden käytöstä Työ / Vapaa-aika Facebook 26 / 56 % Twitter 6 / 11 % Skype 16 / 40 % Messenger 8 / 23 % Wiki 28 / 29 % Ning 13 / 6 % YouTube 27 / 55 %

R eilu puolet vastanneista... - haluaa PKKY:n olevan aktiivinen kehitystyössä - haluaa sosiaaliset mediat mukaan opetussuunnitelmiin - haluaa työnsä puolesta koulutusta sosiaalisesta mediasta - haluaa PKKY:n muotoilevan suosituksia opiskelijoille sosiaalisen median käytöstä

Vapaat kentät Informaation hakua ja välittämistä Opetusmateriaalin etsimistä Osa haluaa koulutusta ylipäätään, osa työhön liittyvien toimintatapojen käytössä → erilaiset lähtötilanteet

Päätelmiä Henkilökunnan lähtötaso hyvin vaihteleva Sosiaalinen media mielletään tärkeäksi Tukea, koulutusta ja aloitteellisuutta kaivataan

Esimerkkitapaus RehtiSedu-kampanja

Lapualla opiskelleiden venäläisopiskelijoiden ehtoja ja etuuksia muutettiin Sedun yksipuolisella päätöksellä → Käytännössä yksi ihminen (Jussi Lähde) käynnisti laajan kampanjan, joka loppujen lopuksi pakotti Sedun perumaan päätöksensä.

Sos.median välineet - blogi - FB-ryhmä - Adressit.com Tapahtumat, tiedottaminen ja työnjako Sosiaalinen media valjasti ihmisten tunteen toiminnaksi

Kampanjan käynnistäjän yhteenveto kokemuksista 1) Sosiaalisen median kautta löytyy osaajia. Yhtään kokousta ei pidetty, kaikki tieto ja työnjako tapahtui sosiaalisessa mediassa. 2) Sosiaalisen median kautta löytyy tietoa. Sosiaalinen media on myös maailman suurin asiantuntijapankki. 3) Sosiaalisen median aikakäsitys täytyy ymmärtää. Oppilaitoksen oma päätöksentekoaikataulua mitattiin viikoissa. Sosiaalinen media vaatii vastauksia perusteltuihin kysymyksiin heti.

4) Sosiaalisen median kampanja tarvitsee sisällökseen tapahtumia verkon ulkopuolella. Yksikään kampanja ei elä ilman sosiaalista mediaa, eikä yksikään elä vain sen varassa. 5) Sosiaalinen media osoittautui toimivaksi tiedotuskanavaksi. Sosiaalinen media on kaikkein tehokkain tapa pitää muu media ajantasalla. 6) Sosiaalisen median voimaa ei voi nappuloista säätää. Useilla tahoilla tuntuu olevan käsitys, että sosiaalisen median kylkeen on asennettu mittari, josta sosiaalisen median vaikutuksia voi säätää. Ei ole. 7) Sosiaalinen media ei unohda. Monille kokemus oli ensimmäinen, eikä ihminen ensikokemuksiaan unohda. Lähde: Jussi Lähteen blogi,

Sosiaalisen median välinearvo

Sosiaalinen media soveltuu muun muassa näihin asioihin Johtaminen Yhteisöllisyys Sisäinen tiedotus ja markkinointi Opetus Ulkoinen tiedotus ja markkinointi Asiakaspalvelu

Sosiaalisen median tarjoaa Läsnäoloa, jopa läheisyyttä Tiedon jakamista Visioiden jakamista Hengen kohotusta Ideoiden jakamista ja keräämistä Keskustelua

Sosiaalinen media ei ole teknologinen muutos, vaan toimintakulttuurin muutos. Siksi muutos on hidas ja vaikeakin.

Mitä nyt PKKY?

Strategiatyö on käynnistynyt

Strategiatyön tähän astisia oivalluksia Jäävuori paljastuu vähitellen keskustelun edetessä Asiantuntijuus ja asenne tarpeen Välineiden valinta, luokittelu ja tuki Resurssointi tarpeen Tuloksena jatkuvan prosessin käynnistäminen

Näillä mennään eteenpäin tietoa verkosta löytyy parhaiten verkosta kulttuurintuntemus verkon eri osissa ratkaisee seuratkaa, mitä verkossa tapahtuu ja sanotaan verkko on toimintaympäristö siinä missä luokka, oppilaitos tai maakuntakin verkko on nopea, mutta ihminen hidas – kärsivällisyys palkitaan

Sosiaalinen media voi olla vastaus tai ainakin osa vastausta hyvin moniin toiminnan kehittämiseen liittyviin kysymyksiin. Kysymällä ne kysymykset, voimme yhdessä etsiä vastauksia.