Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMarja-Leena Saarnio Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
1. kysymys Ikäjakauma 18-35 vuotta Teemahaastatteluun vastanneista on: Miehiä 60%, naisia 40% Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45% Tampereella asuvia 85% 2. kysymys Verkkojulkaisut Erilaiset foorumit ja blogit olivat suosituimpia (niitä lukee 85% vastaajista) HS.fi ja Iltalehden verkkosivut (kumpikin 60%) Aamulehti ja Ilta-Sanomat ( kumpikin 55%) Kauppalehti, Yle.fi ja Ampparit.com (jokainen 20%) MTV3 (15%) Tekniikka&Talous ja Mainonta&Markkinointi ( kumpikin 10%) Talouselämä (5%) Syitä verkkojulkaisujen lukemiseen: Uutiset yleisesti (80%) Viihde, yleinen kiinnostus ja muut syyt, kuten elämäntilanne (30% jokainen) Oma ammatti (25%) Paikallisuutiset (15%)
2
Millä tavalla paikallisuus voisi näkyä verkkojulkaisussa? Paikallisten uutisten ja aiheiden avulla 50% Paikallisten ihmisten haastattelujen avulla 15% En osaa sanoa 15% Sivusto voisi tarjota paikallista sisältöä käyttäjän sijainnin mukaan 10% Tampereen murteen avulla 10% Nostojen avulla 5%
3
Mitä kaipaisit lisää? Mikä verkkojulkaisu ärsyttää? Valokuvareportaaseja Uutisanalyyseja Hyötyjournalismia Käyttömukavuutta Visuaalisesti kiinnostavia sisältöjä Iltapäivälehdet, Seiska, MTV3, Aamulehti Raflaava otsikointi, klikkihuoraus Yksinkertaistaminen / liioittelu Liian kovat värit Täyteen ahdetut etusivut Moderoimattomat keskustelut
4
Moni tarttuu verkkolehteen heti aamusta. Suurimmalla osalla käyttö jatkuu pitkin päivää Nettiä selataan sekä vapaa- ajalla että töissä/koulussa, mutta paikka vaikuttaa käyttötapaan: -huvi vs. tiedonhankinta -ajanvietto vs. vilkuilu Mobiililaitteen mainitsee 6 vastaajaa (puhelin tai kannettava.) Kerrallaan käytetty aika vaihtelee hyvin paljon. Käyttöajan kerrotaan riippuvan ennen kaikkea sisällön kiinnostavuudesta. Tyypillisin vastaus: 5-15 minuuttia.
5
Vastaajista 12 ei osallistu millään tavoin. Vastaajista kahdeksan osallistuu harvoin. He kommentoivat yksittäisiä, henkilökohtaisesti kiinnostavia juttuja. Osallistuminen ei ole aktiivista: ”harvoin”, ”kerran elämässä”, ”joskus erehdyn”... Vastaajista kaksi jakaa uutisia Facebookissa. Kommentteja ja keskustelua on hauska lukea, itse ei haluta osallistua. Onko kommentointimahdollisuudelle todella tarvetta verkko- Utaimessa?
6
1) Tiheä päivitystahti ◦ Uusiutuva sisältö tärkeää: ”En palaa, jos muutaman käynnin jälkeen ei ole ilmestynyt uutta.” ”Tieto siitä, että sivustoa päivitetään jatkuvasti.” ◦ Utaimen päivitystahti siis syytä miettiä uusiksi! 2) Helppokäyttöisyys ◦ Selkeä, nopea, kaikki oleellinen on esillä, ei pientä sälää, etsittävä tieto löytyy nopeasti, lajitellut uutiset... 3) Luotettavat sisällöt ja vetoava ulkoasu yhtä tärkeitä ◦ Oikeat tiedot tekstisisällöissä, viihteellisyys ja hyödyttävyys ◦ Visuaalisuus tärkeää, ulkoasun pitää miellyttää lukijaa
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.