Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa"— Esityksen transkriptio:

1

2 Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
Anni Mäkelä ja Anne Sundberg OTE7 vertaisoppimispäivät Tampere Anne Sundberg ja Anni Mäkelä

3 Hankkeen kaikkien työntekijöiden tehtävät
kaikki työntekijät tekevät asiakas-, konsultaatio-, verkosto- ja kehittämistyötä samoin hankkeen viestintää, arviointia ja raportointia tehdään yhdessä jokainen vastaa oman alansa asiantuntijuudesta hankkeessa ja asiakastyössä kokeillaan ja arvioidaan käytettäviä mittareita erikoissairaanhoidossa toimintaa ohjaa tutkimustieto ja näyttöön perustuva toiminta

4 Ensilinjan työntekijän tehtävät:
asiakkaan tai ammattilaisen ottaessa yhteyttä ensilinjan työntekijään arvioidaan onko tilanne selvitettävissä puhelinohjauksella vai hyötyykö asiakas toimintakykykeskuksessa käynnistä jos on hyödyllistä tulla vastaanotolle, varataan aika asiakkaan tarpeen mukaiselle työntekijälle tai yhteisvastaanotolle lähetetään asiakkaalle Kykyviisari asiakastyö TOIKEssa kartoitetaan asiakkaan työelämään ja elämäntilanteeseen liittyviä asioita sen verran, mikä asiakkaan jatkon kannalta olennaista arvioidaan asiakkaan toiminta- ja työkykyyn liittyvää tuen tarvetta arvioidaan kuntoutustarvetta ja etsitään mahdollisuuksia työelämään paluuseen sovitaan asiakkaan kanssa jatkosuunnitelmasta tarvittaessa yhdessä muun työryhmän kanssa ensilinjan työntekijä toimii tarvittaessa lyhyen aikaa koordinaattorina suunnitelman onnistumiseksi toimintatavassa on olennaista verkostoyhteistyö ratkaisukeskeisyys joustavuus helppo tavoitettavuus

5 Miten käytännössä tähän mennessä
asiakkaat ovat soittaneet tai lähettäneet sähköpostia ensilinjan työntekijöille, viiveetön vastaus asiakkaille on lähetetty etukäteen linkki Kykyviisariin sähköpostilla, Kykyviisarin tuloksia on käyty läpi vastaanotolla asiakkaan kanssa lähes kaikki asiakkaat on tavattu, muutamaa on voitu ohjata suoraan puhelimessa eteenpäin osa asiakkaista on tavattu työparina , jos on arvioitu, että asiakkaan tilanteessa lääketieteellinen kokoava näkemys on tärkeää tai esim. kiputilanne on hallitseva asiakkaat on ohjattu tarvittaessa psykologin käynnille, jopa suoraan soiton perusteella osa asiakkaista on tavattu useamman kerran

6 Minkälaisia asiakkaita tähän mennessä
vuotiaita noin puolet miehiä ja puolet naisia eniten 60-luvulla syntyneitä Tampereelta ja maakunnasta noin puolet työttömiä, poissaoloa työelämästä tavallisimmin yli 2 vuotta useilla pitkä työura taustalla asiakkaat ovat ottaneet yhteyttä saatuaan itse tiedon TOIKEsta ohjaus erikoissairaanhoidosta ja muusta verkostosta on käynnistymässä monilla asiakkailla on ollut paljon terveydenhuollon palveluita, mutta ohut tuki työhön paluuseen suurin osa ottanut yhteyttä työkyvyn ja työllistymisen ongelmien vuoksi, seuraavaksi eniten selkeistä lääketieteellisistä syistä työkykypisteet, vaihteluväli 0-7

7 Esimerkki asiakkaan tilanteesta
29-vuotias tekstiili-insinööri, joka ei ollut työllistynyt koulutustaan vastaavaan työhön. Koulutusala sittemmin lopetettu. tehnyt vuosia siivoustyötä, jonka jälkeen selkä kipeytynyt -> sairauslomia lisääntyvästi työasentoihin liittyvän selkäkivun vuoksi, muuten arjessa selviytyminen hyvää umpikujassa tulevan suhteen: koulutusala ei työllistä, nykyistä työtä ei pysty tekemään työterveyslääkäri paneutunut asiakkaan tilanteeseen asiakkaalle neuvottiin vaihtoehtoja ammatilliseen kuntoutukseen

8 Pohdintaa matala kynnys toiminut
on arvokasta, että asiakas itse päättää ottaako yhteyttä vai ei haasteena saada tietoa toiminnasta verkoston ulkopuolella oleville osatyökykyisille työntekijänä on vaikeaa oppia pois vanhoista toimintatavoista verkostoyhteistyön käynnistyminen aluillaan tiimin keskinäinen yhteistyö toiminut hyvin vastaanotto verkostossa on ollut innostunutta, joka kannustaa kehittämään valittua toimintatapaa


Lataa ppt "Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google