Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

IT-tiedekunta ihan SoMessa Eija Ihanainen ja Panu Moilanen, 26. maaliskuuta 2012.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "IT-tiedekunta ihan SoMessa Eija Ihanainen ja Panu Moilanen, 26. maaliskuuta 2012."— Esityksen transkriptio:

1 IT-tiedekunta ihan SoMessa Eija Ihanainen ja Panu Moilanen, 26. maaliskuuta 2012

2 ”Saattaen vaihdettava” Akateeminen opintopolku ja ohjaus -12345≈ Opiskelija kohdataan ennen hakemista. Hakupäätös ja sen vahvistaminen. Opiskelija toivotetaan tervetulleeksi ja saadaan tuntemaan itsensä tervetulleeksi. Ohjaus, yhteisöllistäminen, opiskelutaidot, tuki. Kandidaattitason ohjaus Maisteritason ohjaus Graduohjaus Aikuistuminen ja akateeminen kasvu Alumni-identiteetin rakentaminen

3 Rekrytointivaihe  Perusongelmana IT-alan vaikea hahmotettavuus  Kouluissa ei ole sisällöltään vastaavaa oppiainetta  Alan imago muodostuu median perusteella  Lähtökohtaisesti aina jonkin verran väärä  Irtisanomiset, epäsosiaaliset nörtit, matemaattisuus ja muu monimutkaisuus, “oma saari”  Perusviestimme on se, että IT on kaikkialla.  Hakijan käsitys siitä, mikä hänestä tulee isona, on usein idealistinen – yliopiston tulee lisätä siihen ripaus realismia

4 Mennään sinne!  Verkko  Verkossa ovat kaikki!

5 Hakijan kohtaaminen verkossa  Sosiaalisessa mediassa on kyse olemassa olevien sosiaalisten verkostojen välisestä viestinnästä.  Yhteen tiedekuntaan – yliopistosta puhumattakaan – hakevat hakijat eivät ole sosiaalinen verkosto: he eivät tunne toisiaan.  Opiskelijarekrytoinnissa sosiaalista mediaa ei voida käyttää sosiaalisten verkostojen lähtökohdasta  Sosiaalinen media toimii porttina, jossa kiinnostus perustuu muuhun kuin yhteisöllisyyteen – esimerkiksi arvontaan

6 Se oli vuonna 2007…  Tiedekunnan ensimmäinen suuri rekrytointikampanja  Medianäkyvyys  Ensimmäinen korkeakoulujen SoMe-kampanja – Ilmavoimat ehti ensin  Ei perustunut todelliseen yhteisöllisyyteen – “yhteisö” oli portti portaaliin  Selkeä vaikutus hakijamääriin

7 Ensimmäinen virallinen kohtaaminen  Hakija kohdataan virallisesti ensimmäisen kerran valintakokeessa  Valintakoe on siis yksi tärkeimmistä rekrytointitapahtumista – se on tiedekunnan ja mahdollisen opiskelijan ensitapaaminen  Valintakokeeseen kannattaa panostaa  Valintakokeen jälkeen hakijaan on olemassa todellinen kontakti  Valintakokeeseen osallistuneilla on yhteinen tavoite – yhteisö alkaa muodostua  Tätä kannattaa tukea

8

9 Valintakokeen jälkihoito  Valintakokeessa tieto siitä, että valinnan edistymisestä kerrotaan laitosten Facebook-sivuilla  Tiedot pidettävä ajantasalla  Tarjottava tietoa sopivissa erissä ja visuaalisesti  Vahvistetaan valintapäätöstä  Pienennetään palvelukeskuksen työkuormaa, kun kyselyt vähenevät  Sisältöä seurataan ja jaetaan – valintakoe on elämäntapahtuma  Itsensä taggaaminen tiedekunnan jakamiin kuviin

10 ”Saattaen vaihdettava” Akateeminen opintopolku ja ohjaus -12345≈ Opiskelija kohdataan ennen hakemista. Hakupäätös ja sen vahvistaminen. Opiskelija toivotetaan tervetulleeksi ja saadaan tuntemaan itsensä tervetulleeksi. Ohjaus, yhteisöllistäminen, opiskelutaidot, tuki. Kandidaattitason ohjaus Maisteritason ohjaus Graduohjaus Alumni-identiteetin rakentaminen

11 Opintojen alku  Opintojen alku on niiden tärkein vaihe  Pysyvyys, “mukaan tempautuminen”  Yhteisöllisyyttä on rakennettava tietoisesti  Opiskelijoiden keskuuteen  Opiskelijoiden ja henkilökunnan välille – yliopisto olemme me  Opiskeluyhteisö kantaa vaikeidenkin vaiheiden yli

12 http://www.scribd.com/doc/60864703/IT-tiedekunnan-uuden-opiskelijan- opas-tietojarjestelmatiede-2011

13

14 Esimerkki - Puutarhajuhla  Jokasyksyinen koko tiedekunnan yhteinen juhla  Kutsuttuja ovat kaikki tiedekunnan opiskelijat ja henkilökunta, joka on ehkä jopa enemmän kuin kutsuttu  Yksinkertainen perusrunko  Dekaanin avauspuhe  Ruoka- ja juomatarjoilu  Vähän ohjelmaa viihdykkeeksi  Kohtaamiset tärkein osa juhlaa

15

16 SoMe tositoimissa  Sosiaalisen median tosikäytön aika on opintojen alettua  Yhteisön muodostaminen ja sen vahvistaminen  Tiedottaminen Facebook-ryhmien kautta – tieto tulee sinne, missä opiskelija toimii aktiivisesti päivittäin  Yhteisten kokemusten jakaminen niin, että opiskelijat voivat jakaa niitä eteenpäin: virtuaalinen word of mouth  Sosiaalinen media on myös vakava työkalu  Y-sukupolvi toimii ja oppii eritavalla kuin aiemmat opiskelijasukupolvet – he ovat nettinatiiveja  Yhteisöllisen oppimisen, tiedonrakentelun ja viestinnän verkkotyökalut on otettava käyttöön myös yliopisto-opiskelussa.  Reaalinen kohtaaminen tärkeää – uusi opiskelijatila


Lataa ppt "IT-tiedekunta ihan SoMessa Eija Ihanainen ja Panu Moilanen, 26. maaliskuuta 2012."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google