Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHannes Hakala Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
IT-tiedekunta ihan SoMessa Eija Ihanainen ja Panu Moilanen, 26. maaliskuuta 2012
2
”Saattaen vaihdettava” Akateeminen opintopolku ja ohjaus -12345≈ Opiskelija kohdataan ennen hakemista. Hakupäätös ja sen vahvistaminen. Opiskelija toivotetaan tervetulleeksi ja saadaan tuntemaan itsensä tervetulleeksi. Ohjaus, yhteisöllistäminen, opiskelutaidot, tuki. Kandidaattitason ohjaus Maisteritason ohjaus Graduohjaus Aikuistuminen ja akateeminen kasvu Alumni-identiteetin rakentaminen
3
Rekrytointivaihe Perusongelmana IT-alan vaikea hahmotettavuus Kouluissa ei ole sisällöltään vastaavaa oppiainetta Alan imago muodostuu median perusteella Lähtökohtaisesti aina jonkin verran väärä Irtisanomiset, epäsosiaaliset nörtit, matemaattisuus ja muu monimutkaisuus, “oma saari” Perusviestimme on se, että IT on kaikkialla. Hakijan käsitys siitä, mikä hänestä tulee isona, on usein idealistinen – yliopiston tulee lisätä siihen ripaus realismia
4
Mennään sinne! Verkko Verkossa ovat kaikki!
5
Hakijan kohtaaminen verkossa Sosiaalisessa mediassa on kyse olemassa olevien sosiaalisten verkostojen välisestä viestinnästä. Yhteen tiedekuntaan – yliopistosta puhumattakaan – hakevat hakijat eivät ole sosiaalinen verkosto: he eivät tunne toisiaan. Opiskelijarekrytoinnissa sosiaalista mediaa ei voida käyttää sosiaalisten verkostojen lähtökohdasta Sosiaalinen media toimii porttina, jossa kiinnostus perustuu muuhun kuin yhteisöllisyyteen – esimerkiksi arvontaan
6
Se oli vuonna 2007… Tiedekunnan ensimmäinen suuri rekrytointikampanja Medianäkyvyys Ensimmäinen korkeakoulujen SoMe-kampanja – Ilmavoimat ehti ensin Ei perustunut todelliseen yhteisöllisyyteen – “yhteisö” oli portti portaaliin Selkeä vaikutus hakijamääriin
7
Ensimmäinen virallinen kohtaaminen Hakija kohdataan virallisesti ensimmäisen kerran valintakokeessa Valintakoe on siis yksi tärkeimmistä rekrytointitapahtumista – se on tiedekunnan ja mahdollisen opiskelijan ensitapaaminen Valintakokeeseen kannattaa panostaa Valintakokeen jälkeen hakijaan on olemassa todellinen kontakti Valintakokeeseen osallistuneilla on yhteinen tavoite – yhteisö alkaa muodostua Tätä kannattaa tukea
9
Valintakokeen jälkihoito Valintakokeessa tieto siitä, että valinnan edistymisestä kerrotaan laitosten Facebook-sivuilla Tiedot pidettävä ajantasalla Tarjottava tietoa sopivissa erissä ja visuaalisesti Vahvistetaan valintapäätöstä Pienennetään palvelukeskuksen työkuormaa, kun kyselyt vähenevät Sisältöä seurataan ja jaetaan – valintakoe on elämäntapahtuma Itsensä taggaaminen tiedekunnan jakamiin kuviin
10
”Saattaen vaihdettava” Akateeminen opintopolku ja ohjaus -12345≈ Opiskelija kohdataan ennen hakemista. Hakupäätös ja sen vahvistaminen. Opiskelija toivotetaan tervetulleeksi ja saadaan tuntemaan itsensä tervetulleeksi. Ohjaus, yhteisöllistäminen, opiskelutaidot, tuki. Kandidaattitason ohjaus Maisteritason ohjaus Graduohjaus Alumni-identiteetin rakentaminen
11
Opintojen alku Opintojen alku on niiden tärkein vaihe Pysyvyys, “mukaan tempautuminen” Yhteisöllisyyttä on rakennettava tietoisesti Opiskelijoiden keskuuteen Opiskelijoiden ja henkilökunnan välille – yliopisto olemme me Opiskeluyhteisö kantaa vaikeidenkin vaiheiden yli
12
http://www.scribd.com/doc/60864703/IT-tiedekunnan-uuden-opiskelijan- opas-tietojarjestelmatiede-2011
14
Esimerkki - Puutarhajuhla Jokasyksyinen koko tiedekunnan yhteinen juhla Kutsuttuja ovat kaikki tiedekunnan opiskelijat ja henkilökunta, joka on ehkä jopa enemmän kuin kutsuttu Yksinkertainen perusrunko Dekaanin avauspuhe Ruoka- ja juomatarjoilu Vähän ohjelmaa viihdykkeeksi Kohtaamiset tärkein osa juhlaa
16
SoMe tositoimissa Sosiaalisen median tosikäytön aika on opintojen alettua Yhteisön muodostaminen ja sen vahvistaminen Tiedottaminen Facebook-ryhmien kautta – tieto tulee sinne, missä opiskelija toimii aktiivisesti päivittäin Yhteisten kokemusten jakaminen niin, että opiskelijat voivat jakaa niitä eteenpäin: virtuaalinen word of mouth Sosiaalinen media on myös vakava työkalu Y-sukupolvi toimii ja oppii eritavalla kuin aiemmat opiskelijasukupolvet – he ovat nettinatiiveja Yhteisöllisen oppimisen, tiedonrakentelun ja viestinnän verkkotyökalut on otettava käyttöön myös yliopisto-opiskelussa. Reaalinen kohtaaminen tärkeää – uusi opiskelijatila
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.