Dialogisuus oppisopimustyössä Työpaikkakouluttaja- hanke 2015 Paluumatkalla Kunlunvuorilta Keltainen Keisari kadotti Taon tumman helmen. Hän lähetti Tiedon.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Yrittäjien ohjaajapankki Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Kv-strategian jalkautus Vahvuutena kansainvälisyys Osa CIMO Lauri Tuomi Lauri Tuomi 2011.
Broker-kokemuksia -TEKEMÄLLÄ OPPII- Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien seminaari koulutustarkastaja Liisa Klinge Jyväskylä
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Asiakaskuuntelu Työpaikkakouluttaja-hanke
Nuorta ohjaavien työpaikkakouluttajien koulutusmoduuli
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Dialogisuus ja vuorovaikutus oppisopimustoimijan työvälineenä
Asiakaskuuntelu Johtopäätökset ja eteneminen
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Työpaikkakouluttaja- hanke OKM Nuorten oppisopimuskoulutuksen uudistamisen toimenpidekokonaisuus.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere YOS ja hyvät kysymykset koulutustarkastajan työssä
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi – hanke VÄLITULOKSIA Kaisa Uusitalo Päivi Kalliokoski Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke
TYÖPAIKKAKOULUTTAJAT Valmentaen vahvoiksi Kotiuttamistilaisuus Keudassa
Tietoa ja tukea työpaikkakouluttajien arkeen.. OHJAAN. fi sivusto kokoaa Tpk- hankkeen tulokset ASIAKASKUUNTELUT Tpk:t ja TA:t OPSO-PEDAGOGIIKAN UUSIA.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
TET =Työelämään tutustuminen
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Virtuaalikuuntelun hyödyntäminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Asiakaskuuntelut palveluiden kehittämisessä yöp
Tukea työpaikkaohjauksen arkeen
TET =Työelämään tutustuminen
Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakulttuuri
TYÖVALMENNUS MULTIOPSO-HANKKEESSA
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Ohjauksen roolit ja positiot
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
RIVAKKA OTE! OTE-kärkihanke projekti 7: Polut hoitoon ja kuntoutukseen
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Työelämä muuttuu, opettajan työ muuttuu – johtamisen on muutut- tava
Esityksen transkriptio:

Dialogisuus oppisopimustyössä Työpaikkakouluttaja- hanke 2015 Paluumatkalla Kunlunvuorilta Keltainen Keisari kadotti Taon tumman helmen. Hän lähetti Tiedon etsimään sitä, mutta Tieto ei sitä ymmärtänyt. ’ Hän lähetti Kaukonäköisyyden, mutta Kaukonäköisyys ei sitä nähnyt. Hän lähetti Kaunopuheisuuden, mutta Kaunopuheisuus ei sitä osannut kuvailla. Lopulta hän lähetti Tyhjän mielen ja Tyhjä mieli toi helmen tullessaan. Chuangtsen kirjoituksia

© Mihin dialogisella työotteella pyritään? Kaikkien osapuolten itseohjautuvuuden ja sitoutumisen tukeminen Tuetaan toisen ihmisen omaa oivallusta Ei lähdetä liikkeelle omasta agendasta Oppiminen, kehittyminen, toimijuuden muutos keskiössä - ei "oikein" tekeminen

Dialogivalmennus Tpk-hankkeessa  Neljä valmennuspäivää (2 x koko päivä ja 2 x puoli päivää)  Valmennuspäiviin sisältyi demoja, harjoitteita, real-case asiakastilanteita  Välitehtäviä, kokeiluja omaan työhön – työssä oppimisen periaate !  Keskustelua omassa työyhteisössä ja oman esimiehen kanssa  Valmennuksen pituus (5 kk) mahdollisti oman ajattelun/asenteiden tutkimisen  Valmentajat tekivät parityötä  Asiakkaiden osallistaminen, myös ryhmä täydentyi matkan varrella  Teoriatiedon ja tutkimuksen kytkeminen mukaan  Valmennuksessa syntyi konkreettinen työkalupakki sekä laaja kysymyslista ”Oppimista lisäävät kysymykset"

Lyhyesti: Mistä dialogissa on kyse, kun puhutaan oppisopimuksesta ?  Mistä suhteista on kysymys ? - kahden välinen dialogi: minä- sinä - verkoston dialogin ohjaaminen: sinä-hän / sinä-he  Miksi dialogia tpk-hankkeessa? Dialogisuus on yksi väline fokuksen kohdentamiseksi työpaikalla tapahtuvaan oppimiseen  Oppisopimus  Sopimus oppimisesta  Sopimuskäynti vuorovaikutteisesti 1,5 oppimiselle + 0,5 h lomakkeille  Merkitykset keskustelussa, ei vain faktat  Voimakas tarve muuttaa koulutustarkastajan roolia  Tarve tarkastella oppisopimustoimijoiden omaa oppimiskäsitystä!

”Uusia” käsitteitä  Sopimus oppimisesta  Oppimiskeskustelu  Oppimisgeneraattori  Vuorovaikutteinen sopimuskäynti  Oppimista generoivat kysymykset  Aloituskeskustelu  Vaikuttavuuskeskustelu  Yhteisen oppimisen saareke (Viinisalo)

© Mitä kaikkea dialogisuus on ? Dialogisuus = asenne  Kysyvä ja kuunteleva asenne, ei oma agenda edellä Dialogisuus = identiteetin, roolin muutos  Prosessien ja dokumenttien seuraajasta ja tarkastajasta  verkoston vuorovaikutuksen ohjaajaksi ja oppimisen generaattoriksi  Yhteisen oppimisen saarekkeen kannattelijaksi Dialogisuus = työväline, jolla työ ei ole mekaanista  Saadaan näkyviin suhteet ja niiden vaikuttavuus oppimiseen ja uudistumiseen, tarkastajan mahdollisuus kytkeä osapuolet toisiinsa  Löydetään yhteinen tavoite ja toiminnan kohde ja hyöty, vaikka tullaan eri näkökulmista (ta/op/tpk/kt/opettaja)  Väline, jolla voidaankin saada aikaan enemmän, vähemmässä ajassa Dialogisuus ei vain työkaluja, edellyttää aina asennetta

© Dialogisuus kahden välisenä sinä-minä suhde  Kertojasta kysyjäksi  Kysyvä, kuuleva asenne  Kiinnostus toiseen osapuoleen, ei vain prosessin ohjausta  Saadaan ajattelu käyttöön  Saadaan merkityksellisyyden kokemusta työhön  Asiakasymmärrys kasvaa, voi auttaa aidosti asiakasta  Ei vain mekaanisia kysymyksiä- ainutlaatuisuuden säilyttäminen  Käyttötapoja / näitä kokeiltiin : hakeutumisvaiheessa, ohjauskeskusteluissa, seurantapalavereissa, haasteellisissa tilanteissa, arvioinnin yhteydessä, vaikuttavuushaastattelun muodossa, käänteinen sopimustilanne jne.

© Dialogisuus työyhteisössä sinä- he-suhde  Harjoitusten kautta löysimme työpaikan ohjausverkoston, joka tpk:n ohella ohjaa opiskelijaa  Tpk yhdessä KT:n kanssa voi kytkeä ohjausverkoston mukaan dialogin avulla suunnittelemaan, jakamaan, ohjaamaan, arvioimaan, jopa kehittämään omaa työtään  Tarkastajasta suhteiden vahvistaja, jonka tehtävänä kytkeä suhteita toisiinsa  Työpaikkakouluttajasta pienverkoston ohjaaja  Työntekijästä tulee ohjaaja, opastaja, ”kouluttaja”  Osallisuus ohjaamisessa voi vastuuttaa, laajentaa näkemystä työpaikan toiminnasta  Voi muuttaa omaa suhdetta työhön, käsitystä omista vaikutusmahdollisuuksista

© Dialogisuus verkostoissa  Oppisopimustoimijasta verkoston dialogin kannattelijaksi, joka  huolehtii eri osapuolien suhteiden vahvistumisesta  luottamuksen rakentumisesta  yhteisen kohteen / tavoitteen löytämisestä/ylläpitämisestä  oppimista edistävien keskustelujen käymisestä, tukemisesta ja varmistamisesta  Verkoston johtamisen rinnalla autamme verkostoa itse kannattelemaan oppimista

© Mitä muuta valmennuksen aikana on herännyt?  Paljon keskustelua koulutustarkastajan roolista, työnkuvasta, toimintatavoista  Nyt: oppisopimuskeskeisyys, oma agenda edellä  Oppiminen on paitsiossa – asetus, laki, määräys ajavat ohi  Puhetta myös omasta oppimiskäsityksestä: Millä toimintatavoilla saadaan aikaan oppimista. Yksisuuntaiset ohjeet, valvonta, seuranta. Vastaavatko ne nykypäivää ja saavatko aikaan toivottua tulosta?  Oppisopimuksen eri osapuolilla omat, toisistaan eroavat tavoitteet. Dialogisuus hakeutumis-/ alkuvaiheessa: osapuolien työskentely yhteisen tavoitteen löytämiseksi.  Teemmekö/ toimimmeko itse niin kuin ”saarnaamme”?

Loppukeskusteluissa ja palautepalavereissa kuultua Verkoston näkeminen nyt kokonaisuutena, jonka eri osapuoliin vaikuttamalla saadaan aikaan liikettä koko verkostossa. Autamme verkostoa itse kannattelemaan oppimisprosessia -> oivallus, mikä koulutustarkastajan rooli voisi olla tässä. Oman roolin näkeminen generoijana, suhteita vahvistavana. Oivallus: mikä tämä rooli onkaan! Keskustelun avaaja. Jos saan tapahtumaan jotakin pientä – se riittää. Muutos korvien välissä; oma identiteetti tarkastajasta generaattoriksi. Koulutustarkastaja on mahdollistaja jollekin – mitä ei tarvitse nimetä etukäteen. Olemme mahdollistajia – Miten käytämme sitä valtaa? Mahdollistaminen on dialogisuutta – Itse oivallettava millaisessa roolissa. Miten lähestyn uutena ideoiden kanssa kokeneempia työntekijöitä? Valmennuspäivät henkireikiä itselle, haluan säilyttää tämän työotteen asiakaskohtaamisissa ja verkostoissa Olen tietoisesti alkanut kysymään, kuuntelemaan ja muuttamaan omaa tapaa toimia. Puhun vähemmän dialogista- tärkeämpää on toimia erilailla. Oppimisympäristö on asiakkaan (opiskelijan ja työnantajan/työntekijöiden) korvien välissä Virallisesta paperihöpötyksestä - yrityksen näkökulmasta mielenkiintoiseen dialogiin osaamisen kehittämisestä Dialogi on mahdollisuus lähentää työnantajan ja työntekijän näkökulmia.

Miten jatkamme ? Hyödynnetään dialogista otetta  Asiakastyössä: aloituskeskusteluissa, haasteellisissa tilanteissa, vaikuttavuuskeskusteluissa  Verkostosuhteissa: vahvistamaan opettajan ja työpaikkakouluttajan suhteita, kytkemään työyhteisöä mukaan ohjaukseen  Sopimuskäynneillä: oppisopimuksen solmiminen vuorovaikutteisesti  Työpaikkakouluttajakoulutuksissa, hyödyntämällä osallistujien kokemuksia, hyvien kysymysten kautta Omassa työyhteisössä  Palavereissa, kehityskeskusteluissa, kehittämistyössä  Kytkemällä hanketyöhön- asiakkaan kuuleminen  Esimiehen väline kuulla alaisiaan Dialogisia työkaluja voi käyttää kaikissa oppisopimusprosessin vaiheissa!

Dialogivalmennuksen kokosivat  Humap Oy, Vesa Purokuru,  Työpaikkakouluttaja- hanke, Omnian oppisopimustoimisto, Päivi Kalliokoski, projektipäällikkö,  Osallistujat Stadin oppisopimustoimisto Tredun oppisopimuskeskus Keudan oppisopimuskeskus Jyväskylän oppisopimustoimisto Koulutuskeskus Salpaus Omnian oppisopimustoimisto Keski-Pohjanmaan oppisopimustoimisto