Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”"— Esityksen transkriptio:

1 © www.humap.com COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere 30.-31.10.2007 Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”

2 © www.humap.com

3 Kaksi puolta keskustelussa Nopeus, tehokkuus, laatu, tuottavuus Ohjeet, määräykset, lait, dokumentit, prosessit, dead linet… Miten toteutetaan konkreettisia, mitattavia, havainnoitavia tavoitteita? Millaisia konkreettisia työnjakoja, pelisääntöjä, työvälineitä on? Mitä faktat tarkoittavat? Mikä niissä on tärkeää? Mikä hyödyllistä? Mikä juuri nyt on tärkeää? Mikä motivoi? Mihin suuntaan? Mikä sitouttaa? Keitä sitouttaa? Faktoista puhuminen Keskustelun kautta syntyy yhteinen mielekkyys. Merkityksistä puhuminen

4 © HUMAP Oppimisen käynnistäminen ja varmistaminen vuorovaikutteisesti (sosiokonstruktiivisesti) SOPIMUS OPPIMISESTA Prosessit Reunaehdot Lomakkeet 1,5 h 0,5 h Sopimuskäynti 2 h Sopimuskäynti vuorovaikutteisesti

5 © www.humap.com Oppisopimustarkastajan tehtäviä Viranomainen: ohjeet, määräykset, tarkastaminen Informaatikon ja kouluttajan tehtävä: selvittää vastuut Oppimisympäristön luoja/rakentaja Innostajan tehtävä: rohkaista ja rakentaa suhteita Oppimisprosessin tukija ja haastaja: sparraaja 1 2 3 4 5

6 © www.humap.com Dialogin tavoite – yksisuuntaisesta kertomisesta keskusteluun 1.Luodaan yhteistä tavoitteellisuutta - win win tilanteen synnyttäminen -keskustelu ymmärretään yhdessä johtamisen välineeksi -henkilökohtainen tulee merkitykselliseksi kytkeytyneenä yhteisten tavoitteiden kokonaisuuteen 2. Synnytetään merkityksellisyyttä ja sitoutumista 3.Lisätään tuloksellisuutta 4.Generoidaan oppimista 5.Vahvistetaan ihmisten välisiä suhteita henkilön tavoitteet yhteiset tavoitteet

7 © www.humap.com Merkitykset keskustelussa Merkitykset, ajatukset syntyvät itseohjautuvasti yksilöiden mielessä – jokaiselle omalla tavalla Merkitykset, ajatukset syntyvät tilanteissa. Ilman kontekstia ei ole merkitystä Merkitys luodaan kielessä – syntyy ihmisten välissä

8 © www.humap.com Oppisopimustarkastajan vuorovaikutustyökalupakki Asenne, Rooli ja Identiteetti - työkaluna: utelias, kysyvä rooli - II osiossa harjoiteltiin uteliaista, kysyvää roolia, jonka avulla vastapuoli voi löytää itse vastauksia Interventio- eli -puheeksi ottamisen työkalut Verkoston suhteet - verkostoa vahvistavat kysymykset työkaluina Merkityksiä rakentavat eli ajatteluttamisen kysymykset - hyvät kysymykset työkaluna Keskustelun rakenne -tavoitteellisuus työkaluna

9 © www.humap.com

10 Välityöskentely ennen 6.8. päivää 1.Oppimista lisäävät kysymykset (5 kpl) Kokeile ja tuota (kirjaa muistiin) hyviä oppimista generoivia kysymyksiä eri toimijoiden kohtaamiseen kuten esim. Vie kysymykset Purot.net wikiinPurot.net wikiin -Mikä oppisopimuksessa on teille tärkeää? -Mitä on hyvä oppiminen? -Millaista tukea opiskelija tarvitsee oppiakseen? -Miten työyhteisö voidaan ottaa mukaan? -Mitä yhteisö voisi oppia oppisopimusprosessissa? 2. Jatka keskustelua omassa työyhteisössä - keskustele oppisopimustarkastajan roolista oman esimiehesi kanssa. - kerro valmennusprosessin synnyttämistä ajatuksista - pohtikaa mihin suuntaan tarkastajan työtä tulisi kehittää. Tuo terveiset mukaan 6.8 päivään.

11 © www.humap.com Jatkamme To 6.8.2015: Tällöin työstämme vuorovaikutustyökalupakkia aimo annoksen eteenpäin: -> Kokoamme kysymyksiä ja tapoja synnyttää oppimista ja lujittaa verkoston toimijoiden suhteita. -> Harjoittelemme vuorovaikutustyökalujen käyttöä -> Anneli ja Vesa myös demoavat vuorovaikutustilanteita. Terveisin Päivi, Vesa & Anneli


Lataa ppt "© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google