Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Asiakaskuuntelu Johtopäätökset ja eteneminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Asiakaskuuntelu Johtopäätökset ja eteneminen"— Esityksen transkriptio:

1 Asiakaskuuntelu 25.3.2015 Johtopäätökset ja eteneminen
Työpaikkakouluttaja-hanke Kerava, Klondyke, Fanfaari-kabinetti

2 JOHTOPÄÄTÖKSET: Miten voimme parantaa työpaikalla tapahtuvaa oppimista?
Korostettava tutkinnon ja teorian merkitystä erityisesti nuorten oppisopimuskoulutuksessa Varmistettava kokonaisuuden ymmärrys koulutuksen aloitusvaiheessa yhteistyössä - tutkinto raamittaa työssä oppimista ja kokonaisuuden ymmärrys lisää sitoutumista. Varmistettava oppisopimuskoulutuksen soveltuminen - henkilökohtainen ohjaaminen tärkeässä roolissa sopivan opiskelumuodon ja tutkinnon löytämiseksi. Varmistettava tiedon siirto eri osapuolten välillä aidolla kohtaamisella ja aktiivisella yhteydenpidolla Annettava markkinoinnissa realistinen kuva oppisopimuskoulutuksesta. Laadittava selkeä työssä oppimisen suunnitelma koulutuksen alussa yhteistyössä muiden osapuolten kanssa. Luotava struktuuria opiskelijalle välibriifeillä ja säännöllisellä yhteydenpidolla. Suunniteltava hyvin oppisopimuskoulutuksen alkuvaihe ja luotava yhteistä ymmärrystä eri osapuolten välillä Lisättävä työpaikkojen valmiuksia kohdattava nuori esimerkiksi ”Nuoren työpaikkakouluttajavalmennuksessa”. Otettava aktiiviseen käyttöön oppisopimuksen ennakkojaksot ja muut tukivaihtoehdot. Tukivaihtoehtoja on hyvin saatavilla (oppisopimustoimistot + oppilaitokset + hankkeet) – ne on koostettava konkreettisiksi apuvälineiksi, lisättävä tietoa niistä ja kannustettava työyhteisöjä niiden käyttöön. Sitoutettava työyhteisö mukaan ohjaamiseen – toimii ohjaavana yksikkönä Perehdytettävä koko työyhteisö oppisopimusopiskelijan tuloon ja valittava työpaikkakouluttaja. Kannustettava nuorta löytämään myös muut tärkeät aikuiset työpaikalta.

3 ETENEMINEN: Miten voimme parantaa työpaikalla tapahtuvaa oppimista?
Tästä eteenpäin toivomme, että kaikki jakavat tietoa, käyvät keskustelua ja hyödyntävät asiakaskuuntelun tuloksia parhaaksi katsomalla tavallaan omalla työpaikalla. Yhteinen kehittämistyömme jatkuu syksyllä tulevien asiakaskuuntelujen merkeissä.

4 Asiakaskuuntelu Tavoitteena oli käynnistää laajempaa keskustelua työnantajien, oppilaitosten ja oppisopimustoimijoiden kesken ja suunnata oppisopimuspalveluita yritysten tarpeiden mukaiseksi. Tilaisuudessa syvennettiin oppisopimuskoulutuksen hyötyä yritykselle työyhteisön kehittämisen näkökulmasta ja laajennettiin keskustelua työyhteisöön. Kohderyhmänä olivat erityisesti nuorten oppisopimuksessa mukana olevat työnantajan edustajat ja esimiehet. Lisäksi keskustelussa mukana olivat oppilaitoksen edustajat. Järjestäjinä olivat Keudan oppisopimuskeskus ja Stadin oppisopimuskeskus. Fasilitoijana oli Tiina Häkkinen, Valmennustalo ItsensäYlittäjät Oy.

5 Osallistujat Sirpa Eklund, Posivire
Veikko Hyvönen, Stadin ammattiopisto Johanna Ikonen, kiinteistömestari, Mestaritoiminta Jan-Erik Mandelin, Talking People Tuomas Mäkelä, kehityspäällikkö, HNMKY Miika Niemelä, henkilöstö- ja hallintojohtaja, Icehearts Tuula Nygren-Vainikainen, Edupoli Merja Oljakka, johtaja, SOL Palvelut Oy Mia Pöllänen, SLK Sonja Rahikainen, Posivire Marja Ruotsalainen, Palmia Juha Salila, työpäällikkö, Mäntsälän sähkö Jaana Silvast, kouluttaja, Keudan aikuisopisto, Palvelualat Mari Sivonen, Edupoli Kristian Taivassalo, kehityspäällikkö, HUB Logistics Finland Sanna Tikkanen, Palmia Sini Ulec, sosionomi-opiskelija, Icehearts Merja Winha-Järvinen, nuorisopäällikkö, Nurmijärven kunta Tiina Häkkinen, fasilitaattori, Valmennustalo ItsensäYlittäjät Oy Päivi Kalliokoski, hankepäällikkö, Omnian oppisopimustoimisto Tapio Karvonen, koulutustarkastaja, Keudan oppisopimuskeskus Arja Koli, projektipäällikkö, Stadin oppisopimuskeskus Susanna Kosonen, projektipäällikkö, Keudan oppisopimuskeskus Anna Mari Leinonen, oppisopimusjohtaja, Stadin oppisopimuskeskus Tuija Peussa, työelämäkoordinaattori, Stadin oppisopimuskeskus Sari Pitkänen, projektipäällikkö, Kuntoutussäätiö (OKM:n arviointitiimi) Päivi Ranto, koulutustarkastaja, Keudan oppisopimuskeskus Anne Vuorinen, oppisopimusjohtaja, Keudan oppisopimuskeskus Irja Ylönen, koulutustarkastaja, Keudan oppisopimuskeskus Anne Öhman, projektipäällikkö, Keudan oppisopimuskeskus

6 Työpaikkakouluttaja-hankkeen päätavoitteet
Työpaikkaohjaajien osaaminen Arvostuksen lisääminen Ohjauksen elementit Työpaikalla tapahtuva koulutus näkyväksi Monipuoliset koulutusratkaisut - koulutusmoduulit - verkkosovellukset - mobiilisovellukset - jalkautuminen työpaikalle Työyhteisöjen sitouttaminen Työpaikka oppimisympäristönä Koulutuspalvelujen kytkös yrityksen prosesseihin Yhteinen ohjausnäkemys oppisopimuskoulutuksessa Nuorten koulutuksen erityispiirteet Aikataulu

7 Kiitos osallistumisestasi!


Lataa ppt "Asiakaskuuntelu Johtopäätökset ja eteneminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google