Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere 30.-31.10.2007 YOS ja hyvät kysymykset koulutustarkastajan työssä 31.8.2015.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere 30.-31.10.2007 YOS ja hyvät kysymykset koulutustarkastajan työssä 31.8.2015."— Esityksen transkriptio:

1 © www.humap.com COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere 30.-31.10.2007 YOS ja hyvät kysymykset koulutustarkastajan työssä 31.8.2015

2 TYÖPAIKKA YOS HILJAINEN TIETO JULKINEN TIETO OPPILAITOS/ OPETTAJA KOULUTUSTARKASTAJA/ OSAAMISEN VÄLITTÄJÄ INNOVAATIO: PROSESSIT TUOTTEET Oppisopimuskoulutuksen yhteisen oppimisen saareke (YOS ) Ylivoimainen osaaminen

3 © www.humap.com Oppisopimustarkastajan vuorovaikutustyökalupakki Asenne-, rooli- ja Identiteettityökalut Työkaluna utelias kysyvä rooli, asemoituminen Oma agenda ja faktaprosessi taustalle Huomio oppimiseen ja toimijan ajatteluun Työvälinen: KYSYJÄN ROOLI JA ASENNE, OPPIMISTA SYNNYTTÄVÄT KKYSYMYKSET (lista) Haastavien tilanteiden työkalut Miten ottaa puheeksi vaikeat asiat Miten kiinnittää ajattelun huomio keskeiseen asiaan Tarkentaminen ja tarkistaminen Työväline: ÄÄRIPÄÄKYSYMYKSET Verkoston suhteita vahvistavat kysymykset Miten synnyttä keskustelua toimijoiden välille Miten auttaa valmentamaan Työväline: Merkityksiä ja ajattelua synnyttävät kysymykset Uusia näkökulmia avaavat Positiivisuutta luovat Arviointia synnyttävät Työväline: ARVOSTAVA HAASTATTELU Keskustelun rakennetyökalu aloitus: tavoite, tarkoitus, roolit oppimista synnyttävä keskustelu tekoja suuntaavat keskustelu arviointi ja seurannasta sopiminen Työväline: OPPIMISKESKUSTELU

4 © www.humap.com Suhteita rakentavat kysymykset Triadiset kysymykset: Kolmannen osapuolen näkökulma Kolmannelta kysytään kahden muun toiminnasta Miten mielestäsi oppilaitoksen opettaja voisi auttaa tätä työyhteisöä kehittymään? Mitä uskot että tämä työyhteisö odottaa opettajalta? Miten opettajan ja työpaikkaohjaajan yhteistyö voisi palvella työyhteisöä? Jos katsot tätä tilannetta työnantajan tai yrittäjän näkökulmasta, mitä silloin huomaat? Millaisista asioista sinun kannattaa keskustella opiskelijan/työpaikkaohjaajan kanssa? Miten mielestäsi työyhteisö voisi saada opiskelijan tuntemaan itsensä tervetulleeksi? ?

5 © www.humap.com Kysymisen taito: Asettuminen oppimisen generaattoriksi – ”Coach” ”Zen” Coachin mielentila Uteliaisuus Kuunteleminen Itsehillintä -oma agenda pois Yhteyden muodostaminen Luottamus Haluan ymmärtää että osaan kysyä Läsnäolo Vain hänen oma oivallus kantaa

6 © www.humap.com Oppimisen generaattorin tekniikat: Kysy – kannusta – haasta Ääneen sanominen Tekniikat Keskeyttäminen Kokonaiskuvan piirtäminen Ajatussolmujen avaaminen Tehokas tehtävän anto ??? Tunnustuksen antaminen Voimalliset kysymykset

7 © www.humap.com Kysymisen taito: Epäsuora kysymys Suora kysymys -Yleinen- Tarkka Suljettu kysymysAvoin kysymys -Kyllä/ei, - Ei yhtä oikeaa vastausta -Yksi oikea vastaus Johdatteleva kysymInnostava kysymys - Kysyjällä tavoite- Kysyjä on TietokysymysTahtokysymys -faktoja, numeroita- Tavoitteita, tunteita -Menneisyyttä- Tulevaisuutta Kysymys yksilöstäKysymys suhteista Ongelmien kysyminenOnnistumisten kysyminen

8 © www.humap.com Kysymisen lajeja/kysyjän rooleja: (Karl Tomm)

9 © www.humap.com Oppisopimuksen vaikutukset, kun koko verkosto on oppijana: Opiskelija 1.Opiskelija: tutkinto, osaaminen, työpaikka 2.Työpaikkaohjaaja ottaa vastuuta, kehittää työtään, perehdyttää 3.Opettaja saa työelämäkokemusta ja ymmärtää yrityksen kehittämistarpeita 4.Koko työyhteisö aktivoituu perehdyttämään/koulutta maan, sekä oppimaan ja kehittämään. Itseohjautuvuus lisääntyy 5.Yrittäjä saa osaamista, työvoimaa ja kehitysmyönteisyyttä sekä kehittämisajatuksia 6.Yritykset oppivat toisiltaan 7.Oppiminen, kehittäminen ja innovaatiot mahdollistuvat Ohjaaja Opettajat Oppilaitos Yrittäjä Työntekijät Koko työyhteisö Yritykset Yritysten verkostot Yhteiskunta

10 © www.humap.com Vuorovaikutustilanteet oppisopimustarkastajan työssä: Tyypillisimmät tilanteet esimerkkejä: 1) Tavoitekeskustelu (alussa) 2) Vaikuttavuuskeskustelu (lopussa) 3) Arviointikeskustelu /väliarviointi oppimisesta (oppimisprosessia tukeva arvionti) 4) Satunnaiset vuorovaikutustilanteet/ Ongelmatilanne 5) Muu tilanne

11 © www.humap.com Harjoituksia Vuorovaikutustilanteita tarkastajan työssä 1)Tavoitekeskustelu, mukana esim: opiskelija, ohjaaja, yrittäjä(johto), työntekijöitä, opettaja Kysymyksiä generoida oppimista koko verkostossa?  Mitä hyötyä oppisopimuksesta on teille? (kullekin erikseen)  Mitkä ovat tavoitteenne? Mitä haluatte oppia tai kehittää?  Millä tavalla jokainen on oppija?  Mitkä voisivat olla yhteiset tavoitteet oppisopimusprosessissa?  Millaisia odotuksia teillä on toisillenne?  Miten voitte auttaa toisianne oppimaan?  Mistä teidän (meidän) olisi hyvä sopia?

12 © www.humap.com Vuorovaikutustilanteet tarkastajan työssä: 2) Vaikuttavuuskeskustelu 3) Arviointikeskustelu /väliarviointi oppimisesta Mitkä ovat hyviä kysymyksiä generoida oppimista verkostossa?

13 © www.humap.com Loppukeskustelua 31.8.: Avoimet kysymykset, tietoisemmin harjoitella. - Ei valmiita kysymyksiä Verkoston aukeneminen, näkeminen. Koko kentän ymmärtäminen ja oman roolin näkeminen siinä. Oivallus: mikä tämä rooli onkaan! Muutos korvien välissä; oma identiteetti Rohkeasti pitää lähteä kokeilemaan Keskustelua omassa työyhteisössä – Esimiehet mukana Tänään konkretisoitiin mitä se uusi rooli voisi olla Kuullut tarkastajan roolista ja ymmärtänyt dialogisuudesta Ei tarvitse tietää että osaa tehdä oppimista generoivia kysymyksiä Koulutustarkastaja on mahdollistaja jollekin – mitä ei tarvitse nimetä etukäteen Tärkeää on ollut oivaltaa mitä me kaikki voimme oppia: Mitä on dialogisuus Olemme mahdollistajia – Miten käytämme sitä valtaa? Mahdollistaminen on dialogisuutta – Itse oivallettava millaisessa roolissa? Tulevaisuudessa: – Esimiehet ja meidän työyhteisöt pitää jatkaa – Keskustelun avaaja. Jos saan tapahtumaan jotakin pientä – se riittää. – Merkitys työelämän kehittäjänä. Työpaikoille Yhteisen oppimisen saarekkeita – Ketkä kaikki ohjaa opiskelijaa: lähes koko työyhteisö pitää saada mukaan


Lataa ppt "© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere 30.-31.10.2007 YOS ja hyvät kysymykset koulutustarkastajan työssä 31.8.2015."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google