KOLMIPORTAINEN TUKI TYTYRISSÄ 2013-2014. Kolmiportainen tuki Jokaiselle Suunnattu yleinen tuki kaikille n. 80% Tehostettu tuki joillekin n. 15% Erityinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Advertisements

Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kaustarin Pienten lasten koulu
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Laatutyö opettaja Luotu :42.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ainetyöryhmien työn aloitus
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

KOLMIPORTAINEN TUKI TYTYRISSÄ

Kolmiportainen tuki Jokaiselle Suunnattu yleinen tuki kaikille n. 80% Tehostettu tuki joillekin n. 15% Erityinen tuki harvoille n. 5% pedagoginen arvio OHR Oppimissuunnitelma LO pedagoginen selvitys EO HOJKS OHR Monipuolinen kooste lapsen taidoista ja harjoiteltavista asioista Tehostamme toimintaa Mikä on? Miksi? Mitä tehdään? Miten seurataan? OPPILASTIIMI Onnis- tuiko?

Yleinen tuki Tehostettu tuki Erityinen tuki pedagoginen arvio (luokanopettaja/-ohjaaja +) oppimissuunnitelma (luokanopettaja/-ohjaaja +) pedagoginen selvitys ( moniammatillisesti) HOJKS (erityisopettaja +) osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut tukiopetus eriyttäminen oppilashuollolliset tukitoimet ohjaus- ja tukipalvelut elämänhallintataidot oppilaiden osallisuuden lisääminen oppilaanohjaus

YHTEISTYÖ Tiimirakenne 1-2, 3 ja 6, 4-5 (eo:n mukaan), resurssi- ja englannin opettaja tarkoituksenmukaisessa tiimissä Työparit (ent. luokka-astetiimi)/eo-palaveri, tarvittaessa työparien tukena/S2 ja Mamu. Oppilastiimit vuosiluokittain, 45 min min. Noin kuuden viikon välein – Seulat ja niistä saadun tiedon jakaminen Ketkä tarvitsevat tukea? Millaista tukea, mitkä keinot käyttöön? Tiimin tukivalikko Mitä aiomme tehdä? Kuka tekee? Joustava ryhmittely Toiminta Tehosiko tuki? Resurssiopettaja ja englannin opettaja tarkoituksenmukaisessa tiimmissä

Samanaikaisopettajuus, eri muotojen kokeilu ja itselle mielekkäiden ja oppilaille tehokkaiden tapojen löytäminen Tutkitusti tehokkaiden opetustapojen kokeileminen ja käyttäminen Tiedon jakaminen ja yhdessä tekeminen, resurssien tehokas käyttäminen moniammatillisesti (eo, lo, avustaja, S2, resurssiopettaja, kielen opettaja)

Erilaisia kokeita/testejä eri tilanteisiin Koko luokan nopea ja tehokas seula – ennakoi tuen tarvetta – ei jäädä odottamaan epäonnistumista Vuosittain toteutettavat testit (Alkuseula ykkösille, Allut, R-mat, Makekot, sanelut) Diagnostiset testit Edistymisen seurannan välineet (lukuseuranta) – onko tukimuoto tehokas? – oppiiko oppilas?

TIIMIN TUKIPALETTI/esim. yhteistyö huoltajien kanssa ”räätälöity/eriy- tetty kotiläksy” tietokoneavus- teisen opetuksen käyttö aikataulutus/ vastuu eriyttäminen/ mitä ja miten tilalukujärjestys (mitkä tilat ovat milloinkin vapaana) erityisopettajan tunnit lukujärjestyk- sessä palkkitunteja (MA; AI) lukujärjestys, johon merkitty ajat jolloin kukin opettaja voi pitää tukiopetusta avustajan pitämät tuokiot (eo ohjaa miten tuokio vedetään) kaveriohjelmatmateriaalin käytön opastus (osaaja ohjaa muita) samanaikais- opetus pedagoginen oppilashuolto avustaja luokassa, ope pitää tehostetun tuen tuokiota Tiimi yhteinen säännöllinen suunnitteluaika Näkemys siitä, milloin oppilaalle laaditaan tehostetun tuen oppimissuunnitel ma kaikki AI ja MA tunnit eivät ole erityisopetus- tunteja/eo- resurssin suunniteltu käyttö Tieto miten pedagoginen arvio tehdään + tuntemus sen laatimisen tukimateriaaleista Oppimis- suunnitelma- lomake Tieto pedagogisen selvityksen laatimisesta ja siihen liittyvästä lomakkeistosta Tehostetun tuen seurannan keinot selvät

Opetettavassa asiassa on hyvä erottaa Kestävä ymmärtäminen välttämätön Tärkeää tietää ja osata Mielenkiintoista tietää

ARVIOINNIN PEDAGOGISET TEHTÄVÄT Oppimisen arviointi ”assessment of learning” Arviointi oppimisena ”assessment as learning” Arviointi oppimisen tukena ”assessment for learning” OPPIMINEN

6. ARVIOINTI diagnostinen jatkumo Taina Hämäläinen palaute ja tavoitteen asettaminen etukäteisarviointi (oppilastuntemus) formatiivinen arviointi (oppimisen aikana) summatiivinen arviointi (varmistaminen) ennakkokoe tarkistuslista itsearviointi kyselyt tarkkailu tiedonsiirto pienryhmätarkistus kaveriarviointi tarkkailu exit-kortit porfolio pistari itsearviointi jaksokoe esitelmä demonstraatio portfolio näyttely

Opetuksen järjestämisen periaatteita Pedagoginen arvio ja oppimissuunnitelma tehdään Wilmaan. Luokanopettaja erityisopettajan avustamana (muut mukana!) Pedagoginen selvitys ja HOJKS myös Wilmassa. EO tekee, luokanopettaja avustaa (muut mukana) Tukiopetusvälkät esim. sujuvan lukutaidon edistämiseksi. Säännöllisyys ja tehokkuus tuottaa tulosta. Oppilastiimi myös työnohjauksellinen, ns. pedagoginen OHR Vanhemmat mukaan varhaisessa vaiheessa

Salassapito Opetuksen ja kasvatuksen toteuttamiseksi tarpeellinen tieto jaetaan tiimin kesken. Kun olemme tietoisia oppilaiden henkilökohtaisesta tarpeista, osaamme puuttua tilanteisiin myös esimerkiksi välitunnilla oikein. Tieto oppimisvaikeudesta auttaa myös avustajaa omassa työssään.

Avustajan työnkuva Kouluavustaja on koulussa oppilaita varten. Auttaa oppilasta sisäistämään opittavat asiat ja harjoittelemaan opittua. Ohjaa yksittäisiä oppilaita ja pienryhmiä ja päinvastoin: tarvittaessa avustaja voi vetää isoa ryhmää opettajan opettaessa tuen tarvitsijoita. Opettajan pedagoginen vastuu! Pohtii tasaveroisena kumppanina opettajan kanssa oppilaiden tilanteita. Kantaa vastuuta ja toimii itsenäisesti opettajan ohjauksessa

Resurssien käyttö Moniammatillisesti yhdessä suunnitellen seuloihin, jatkuvaan arviointiin ja kokeisiin perustuen. Kaikkien luokka-asteen oppilaiden tilanteiden samanaikainen tarkastelu. Tukitoimien priorisointi (heikoimmat, keskitaso ja myös ylöspäin eriyttäminen) Luokassa useita aikuisia: eriyttäminen ja työnjako, ei askartelu, avustajan työnkuva olla oppilasta varten, ei opettajaa

Taina Hämäläinen oppilastuntemus opettajan ja oppilaan vuorovaikutus turvallinen oppimisympäristö oppilaiden keskinäinen kumppanuus keskeiset (välttämätön, tärkeä, kiva tietää) sisältö (laajennettu, kaikki, keskeiset, yksilöllinen) oppimaan oppiminen ja ajatteluntaidot joustavat ryhmittelyt samanaikaisopetus materiaali useita strategioita (yksin, pareittain, ryhmässä, opejohtoista jne.) huomioidaan valmiudet, kiinnostukset, oppimistavat osallisuus, aktiivisuus, valinta tarvittava lisäopetus alkuarviointi formatiivinen arviointi/jatkuva arviointi summatiivinen arviointi selkeät kriteerit onnistumiseen ERIYTTÄMINEN YHTEISÖLLISYYS 1 SISÄLTÖ 2 OPETUS eli prosessi 3 TUOTOS 4 ARVIOINTI 5 erilaiset tehtävät (kirjoitelmat, rakennelmat, näytelmät, haastattelut) erilaiset kokeet

OPPITUNNIT oppituntien systemaattinen rakenne, jotta oppilas voi ennakoida tunnin vaiheita eikä energiaa kulu hukkaan visuaalinen tuki, jos paljon opettajan puhetta (esim. tunnin runko etukäteen paperilla, havainnollistavat kuvat mutta myös konkreettiset materiaalit) joustava ja hyvätunnelmainen ympäristö, jossa voi myös kysyä, keskustella ja liikkua – oppia yhdessä, ellei tehtävä vaadi täydellistä keskittymistä tärkeää tuki ryhmään liittymiseen

Samanaikaisopetuksen mahdollisuudet KELPO-SIVUSTO Kohta: 0 YLEISTÄ Opetuksen ja oppimisen tuki  Tutkimus eriyttämisen veso (Taina Hämäläinen)

MATEMATIIKKA Koulussa Varga- Nemenyi- ja matematiikkaterapiakou lutuksen käyneitä Kymppi-kartoitus, uusi testi ja siihen liittyvä tukiopetuspaketti Tulossa matematiikan sanallistamisen koulutus 1-4-luokkien matematiikan sisällöt Koulun oma matematiikka-veso

TOIMINNALLINEN MATEMATIIKKA Yhdessä eteenpäin!