TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA. KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
TUEN KOLMIPORTAISUUS Yleinen tuki,
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
JOUSTAVA ESI- JA ALKUOPETUS Seminaarin koulu Ojoisten Lastentalo
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Hatanpään koulun tuettu perusopetus ja ohjaus (TUPO) Arto Nieminen ja Merja Wahra.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ainetyöryhmien työn aloitus
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Koulu alkaa klo 9.00.
Oppimisen tukeminen Metsokankaan koulussa
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Erityisopetuksen malli
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteisopettajuus arjessa
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esityksen transkriptio:

TUEN KOLMIPORTAISUUS KIURUVEDENALAKOULUISSA

KOLMIPORTAINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI YLEINEN TUKI Pedagoginen arvio Pedagoginen arvio TEHOSTETTU TUKI TEHOSTETTU TUKI TEHOSTETTU TUKI TEHOSTETTU TUKI Oppimissuunnitelma Oppimissuunnitelma Oppimissuunnitelma Pedagoginen selvitys Pedagoginen selvitys ERITYINEN TUKI ERITYINEN TUKI ERITYINEN TUKI ERITYINEN TUKI Erityisen tuen päätös Erityisen tuen päätös Erityisen tuen päätös Erityisen tuen päätös HOJKS HOJKS HOJKS

YLEINEN TUKI - painopisteenä kodin ja koulun välinen yhteistyö, tukiopetus ja eriyttäminen kodin ja koulun välinen yhteistyökodin ja koulun välinen yhteistyö Kouluun tutustumispäivä Kouluun tutustumispäivä Vanhempainillat / vanhempainvartit Vanhempainillat / vanhempainvartit Vanhemmille suunnatut luennot Vanhemmille suunnatut luennot Tukiopetus Tukiopetus Tukiopetus Eriyttäminen Eriyttäminen Eriyttäminen Joustavat opetusjärjestelyt Joustavat opetusjärjestelyt Joustavat opetusjärjestelyt Joustavat opetusjärjestelyt Samanaikaisopetus Samanaikaisopetus Samanaikaisopetus ryhmäjaot ja -koot ryhmäjaot ja -koot Opiskelun / oppilaan ohjaus Opiskelun / oppilaan ohjaus Osa-aikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus Oppilashuoltoryhmä Oppilashuoltoryhmä Oppilashuoltoryhmä Teemapäivä / -viikot Teemapäivä / -viikot Kiva-koulu Kiva-koulu Kiva-koulu Avustajapalvelut Avustajapalvelut Avustajapalvelut Apuvälineet Apuvälineet Apuvälineet Kerhotoiminta Kerhotoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminta Oppilaskuntatoiminta Oppilaskuntatoiminta Kouluterveydenhuolto Kouluterveydenhuolto Kouluterveydenhuolto

ERIYTTÄMINEN Perusopetuslain (1998/628) 3§:n mukaisesti tulee opetus järjestää oppilaan ikäkauden ja edellytysten mukaisesti. Eriyttäminen tarkoittaa erilaisten oppimisen väylien tarjoamista siten, että jokaisella oppilaalla on mahdollisuus oppia niin hyvin ja nopeasti kuin mahdollista. Eriyttämisen tulee olla suunniteltu prosessi, joka sisältää jatkuvaa, vuorovaikutteista, arvioivaa ja oppilaiden edistymisen mukaista ohjausta. Tärkeää on oppimisen laatu, ei niinkään opittavan oppiaineksen määrä. Eriyttämisen avulla oppilaiden yksilölliset taipumukset ja ominaisuudet oppimisessa pääsevät nousemaan esille. Eriyttäessään opettajan on tiedostettava oppilaiden erilaiset oppimisedellytykset, jotta tasapainoilu onnistumisen kokemusten ja ponnistelun välillä toteutuu. Pääajatuksena on tasavertaisuus, joka laajentaa yksilön oppimisen mahdollisuuksia ja lisää oppilaiden oppimisen potentiaalia. Onnistuneesti suunniteltu ja toteutettu eriyttäminen antaa kaikille oppilaille mahdollisuuden hyötyä paremmin opetussuunnitelmasta. Perusopetuslain (1998/628) 3§:n mukaisesti tulee opetus järjestää oppilaan ikäkauden ja edellytysten mukaisesti. Eriyttäminen tarkoittaa erilaisten oppimisen väylien tarjoamista siten, että jokaisella oppilaalla on mahdollisuus oppia niin hyvin ja nopeasti kuin mahdollista. Eriyttämisen tulee olla suunniteltu prosessi, joka sisältää jatkuvaa, vuorovaikutteista, arvioivaa ja oppilaiden edistymisen mukaista ohjausta. Tärkeää on oppimisen laatu, ei niinkään opittavan oppiaineksen määrä. Eriyttämisen avulla oppilaiden yksilölliset taipumukset ja ominaisuudet oppimisessa pääsevät nousemaan esille. Eriyttäessään opettajan on tiedostettava oppilaiden erilaiset oppimisedellytykset, jotta tasapainoilu onnistumisen kokemusten ja ponnistelun välillä toteutuu. Pääajatuksena on tasavertaisuus, joka laajentaa yksilön oppimisen mahdollisuuksia ja lisää oppilaiden oppimisen potentiaalia. Onnistuneesti suunniteltu ja toteutettu eriyttäminen antaa kaikille oppilaille mahdollisuuden hyötyä paremmin opetussuunnitelmasta. Käytännössä eriyttäminen voi tarkoittaa esimerkiksi eriäviä oppiaineksen määriä ja/tai tehtäviä, kotitehtävien määrän vaihtelua oppilaskohtaisesti, erilaisia oppilasryhmittelyjä, monipuolisia oppimisvälineitä ja -materiaaleja, henkilökohtaisen ohjauksen määrän lisäystä, samanaikaisopettajuutta, apuvälineiden käyttöä, suullisia kokeita. Eriyttämisestä hyötyvät erityisesti oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan nopeammin ja/tai kaipaavat lisähaastetta sekä oppilaat, jotka tarvitsevat oppimiseensa enemmän aikaa ja/tai sisällöltään erilaista oppiainesta. Käytännössä eriyttäminen voi tarkoittaa esimerkiksi eriäviä oppiaineksen määriä ja/tai tehtäviä, kotitehtävien määrän vaihtelua oppilaskohtaisesti, erilaisia oppilasryhmittelyjä, monipuolisia oppimisvälineitä ja -materiaaleja, henkilökohtaisen ohjauksen määrän lisäystä, samanaikaisopettajuutta, apuvälineiden käyttöä, suullisia kokeita. Eriyttämisestä hyötyvät erityisesti oppilaat, jotka etenevät opinnoissaan nopeammin ja/tai kaipaavat lisähaastetta sekä oppilaat, jotka tarvitsevat oppimiseensa enemmän aikaa ja/tai sisällöltään erilaista oppiainesta. Luokat muodostuvat nykyisin yhä heterogeenisemmista oppilasryhmistä. Kiuruveden kunnan koulujen opettajia kannustetaan käyttämään entistä rohkeammin erilaisia eriyttämisen keinoja yleisen tuen muotona. Lukuvuonna 2009–2010 eriyttämisen vaihtoehtoja kootaan ja selkeytetään koko kunnan opettajistolle. Täydennyskoulutusta tarvitaan oppimisvalmiuksien ja oppimisprosessien tunnistamiseen. Luokat muodostuvat nykyisin yhä heterogeenisemmista oppilasryhmistä. Kiuruveden kunnan koulujen opettajia kannustetaan käyttämään entistä rohkeammin erilaisia eriyttämisen keinoja yleisen tuen muotona. Lukuvuonna 2009–2010 eriyttämisen vaihtoehtoja kootaan ja selkeytetään koko kunnan opettajistolle. Täydennyskoulutusta tarvitaan oppimisvalmiuksien ja oppimisprosessien tunnistamiseen

JOUSTAVAT OPETUSJÄRJESTELYT Oppilaan vahvuudet sekä hänen yksilölliset oppimis- ja kehitystarpeensa ovat lähtökohtana suunniteltaessa hänen opetustaan. Järjestelyillä tuetaan oppilaan aloitekykyä ja itseluottamusta. Joustavia järjestelyjä toteutetaan jokaisessa koulussa. Niillä tarkoitetaan, että ryhmämuodostus, työ- ja toimintatavat joustavat oppilaan tarpeiden mukaan. Kaikkien koulujen tulee huomioida opetusjärjestelyissään sekä luokkien että ryhmien muodostamisessa erilaisten oppijoiden tarpeet. Resurssia kohdennetaan niihin luokkiin ja ryhmiin, joissa on paljon tuen tarvetta. Oppilaan vahvuudet sekä hänen yksilölliset oppimis- ja kehitystarpeensa ovat lähtökohtana suunniteltaessa hänen opetustaan. Järjestelyillä tuetaan oppilaan aloitekykyä ja itseluottamusta. Joustavia järjestelyjä toteutetaan jokaisessa koulussa. Niillä tarkoitetaan, että ryhmämuodostus, työ- ja toimintatavat joustavat oppilaan tarpeiden mukaan. Kaikkien koulujen tulee huomioida opetusjärjestelyissään sekä luokkien että ryhmien muodostamisessa erilaisten oppijoiden tarpeet. Resurssia kohdennetaan niihin luokkiin ja ryhmiin, joissa on paljon tuen tarvetta. Kiuruvedellä joustavia järjestelyjä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan jokaisessa koulussa ja niillä tarkoitetaan, että ryhmämuodostus, työ- ja toimintatavat joustavat oppilaan tarpeiden mukaan. Lukuvuonna on kahden 1. lk kanssa kokeiltu erilaisten ryhmien muodostamista matematiikan tunneilla. Noin 1,5 kuukauden ajan oppilaat olivat jaettu kolmeen ryhmään sen mukaan mikä oli kullekin oppilaalle paras tapa oppia. Kiuruvedellä joustavia järjestelyjä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan jokaisessa koulussa ja niillä tarkoitetaan, että ryhmämuodostus, työ- ja toimintatavat joustavat oppilaan tarpeiden mukaan. Lukuvuonna on kahden 1. lk kanssa kokeiltu erilaisten ryhmien muodostamista matematiikan tunneilla. Noin 1,5 kuukauden ajan oppilaat olivat jaettu kolmeen ryhmään sen mukaan mikä oli kullekin oppilaalle paras tapa oppia. Ensisijaisena periaatteena on tukea oppilaan opiskelua hänen omassa ympäristössään siten, että yleisen oppimäärän mukaiset tavoitteet ovat saavutettavissa. Mikäli oppilas ei tuki-toimista huolimatta saavuta yleisen oppimäärän tavoitteita, voidaan hänen oppimääränsä yksilöllistää. Joustavilla opetusjärjestelyillä pyritään huomioimaan erilaisten oppijoiden tarpeet. Kiuruvedellä on joustavina opetusjärjestelyinä käytetty Jopon (joustava perusopetus) tuomia mahdollisuuksia perusopetuksen vuosiluokilla 7-9 syksyyn 2009 saakka, kehitetty kerhotoimintaa ja kokeiluluonteisesti (lukuvuosi 2009 – 2010) lastensuojelulaitoksen tiloihin on sijoitettu pienryhmä, joka on tarkoitettu sekä lastensuojelulaitokseen sijoitettujen oppilaiden että muiden Kiuruveden kaupungissa perusopetukseen kuuluvien lasten opetuksen järjestämiseen tilanteissa, joissa lapsen psyykkinen kunto tai haastava käytös ei mahdollista integraatiota isoon yksikköön. Ensisijaisena periaatteena on tukea oppilaan opiskelua hänen omassa ympäristössään siten, että yleisen oppimäärän mukaiset tavoitteet ovat saavutettavissa. Mikäli oppilas ei tuki-toimista huolimatta saavuta yleisen oppimäärän tavoitteita, voidaan hänen oppimääränsä yksilöllistää. Joustavilla opetusjärjestelyillä pyritään huomioimaan erilaisten oppijoiden tarpeet. Kiuruvedellä on joustavina opetusjärjestelyinä käytetty Jopon (joustava perusopetus) tuomia mahdollisuuksia perusopetuksen vuosiluokilla 7-9 syksyyn 2009 saakka, kehitetty kerhotoimintaa ja kokeiluluonteisesti (lukuvuosi 2009 – 2010) lastensuojelulaitoksen tiloihin on sijoitettu pienryhmä, joka on tarkoitettu sekä lastensuojelulaitokseen sijoitettujen oppilaiden että muiden Kiuruveden kaupungissa perusopetukseen kuuluvien lasten opetuksen järjestämiseen tilanteissa, joissa lapsen psyykkinen kunto tai haastava käytös ei mahdollista integraatiota isoon yksikköön.

SAMANAIKAISOPETUS Samanaikaisopetuksella tarkoitetaan opetustilannetta, jossa kaksi tai useita opettajia työskentelee samassa opetustilassa yhteisten oppilaiden parissa. Se on myös opetusstrategia, jossa kaksi tai useampi opettaja yhdessä suunnittelee, järjestelee, toteuttaa ja lopuksi arvioi jollekin opetusryhmälle antamaansa opetusta. Samanaikaisopetuksella tarkoitetaan opetustilannetta, jossa kaksi tai useita opettajia työskentelee samassa opetustilassa yhteisten oppilaiden parissa. Se on myös opetusstrategia, jossa kaksi tai useampi opettaja yhdessä suunnittelee, järjestelee, toteuttaa ja lopuksi arvioi jollekin opetusryhmälle antamaansa opetusta. Kiuruveden perusopetuksen vuosiluokilla 1-6 samanaikaisopetus toteutuu lähinnä luokanopettajan ja erityisopettajan / tuntiopettajan yhteistyönä. Kiuruveden perusopetuksen vuosiluokilla 1-6 samanaikaisopetus toteutuu lähinnä luokanopettajan ja erityisopettajan / tuntiopettajan yhteistyönä. Toteuttaessaan samanaikaisopetusta perusopetuksen vuosiluokilla 7-9 kaksi aineenopettajaa tai aineenopettaja ja erityisopettaja toimivat opetustilanteessa työparina. Näin opetustilanteessa hyödynnetään kummankin opettajan erityisosaamista luokan kaikkien oppilaiden hyväksi. Samanaikaisopetuksen malli voi olla yksilösuuntautunut ja korjaava, mahdollistaen myös ennalta ehkäisevän sekä ryhmään että laajemmin kouluyhteisöön heijastuvan toiminnan. Samanaikaisopetus tukee opetuksen eriyttämistä ja sillä tuetaan oppimista perusopetusryhmässä. Toteuttaessaan samanaikaisopetusta perusopetuksen vuosiluokilla 7-9 kaksi aineenopettajaa tai aineenopettaja ja erityisopettaja toimivat opetustilanteessa työparina. Näin opetustilanteessa hyödynnetään kummankin opettajan erityisosaamista luokan kaikkien oppilaiden hyväksi. Samanaikaisopetuksen malli voi olla yksilösuuntautunut ja korjaava, mahdollistaen myös ennalta ehkäisevän sekä ryhmään että laajemmin kouluyhteisöön heijastuvan toiminnan. Samanaikaisopetus tukee opetuksen eriyttämistä ja sillä tuetaan oppimista perusopetusryhmässä. Vuosiluokilla 7-9 voidaan antaa samanaikaisopetusta sekä lyhytkestoisena että pitkäkestoisena toimintana. Oppilaiden Työelämään tutustumisjaksot (TET) mahdollistavat lyhytkestoisen samanaikaisopetuksen. Pitkäkestoista samanaikaisopetusta annetaan LUMA-kehittämishankkeen ja erityisopetusjärjestelyiden avulla. Vuosiluokilla 7-9 voidaan antaa samanaikaisopetusta sekä lyhytkestoisena että pitkäkestoisena toimintana. Oppilaiden Työelämään tutustumisjaksot (TET) mahdollistavat lyhytkestoisen samanaikaisopetuksen. Pitkäkestoista samanaikaisopetusta annetaan LUMA-kehittämishankkeen ja erityisopetusjärjestelyiden avulla.

OPISKELUN / OPPILAAN OHJAUS

TUKIOPETUS Tukiopetusta tulee järjestää oppilaalle, joka on tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan tai muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytaikaista tukea (PL 16 §). Tukiopetuksessa oppilaan opetusta eriytetään yksilöllisillä tehtävillä, ajankäytöllä ja ohjauksella. Aloitteen tukiopetuksen antamisesta oppilaalle tekee ensisijaisesti opettaja, ja se järjestetään yhteisymmärryksessä oppilaan huoltajan kanssa. Myös oppilas voi itse pyytää tukiopetusta. Sitä tulee järjestää niin usein ja laajasti kuin oppilaan koulumenestyksen kannalta on tarkoituksenmukaista. Tukiopetusta annetaan joko oppilaan työjärjestyksen ulkopuolella tai tarvittaessa oppituntien aikana. Vastuu tuen tarjoamisesta kuuluu oppilaan oman opettajan lisäksi koulun koko kasvatusyhteisölle. Tukiopetusta tulee järjestää oppilaalle, joka on tilapäisesti jäänyt jälkeen opinnoissaan tai muutoin tarvitsee oppimisessaan lyhytaikaista tukea (PL 16 §). Tukiopetuksessa oppilaan opetusta eriytetään yksilöllisillä tehtävillä, ajankäytöllä ja ohjauksella. Aloitteen tukiopetuksen antamisesta oppilaalle tekee ensisijaisesti opettaja, ja se järjestetään yhteisymmärryksessä oppilaan huoltajan kanssa. Myös oppilas voi itse pyytää tukiopetusta. Sitä tulee järjestää niin usein ja laajasti kuin oppilaan koulumenestyksen kannalta on tarkoituksenmukaista. Tukiopetusta annetaan joko oppilaan työjärjestyksen ulkopuolella tai tarvittaessa oppituntien aikana. Vastuu tuen tarjoamisesta kuuluu oppilaan oman opettajan lisäksi koulun koko kasvatusyhteisölle. Kiuruvedellä tukiopetus järjestetään joko koulupäivän aikana, sen jälkeen tai sitä ennen. Tukiopetusta annetaan tilapäisiin oppimisvaikeuksiin, mutta tukiopetus voi olla luonteeltaan myös ennakoivaa. Kiuruvedellä tukiopetus järjestetään joko koulupäivän aikana, sen jälkeen tai sitä ennen. Tukiopetusta annetaan tilapäisiin oppimisvaikeuksiin, mutta tukiopetus voi olla luonteeltaan myös ennakoivaa.

AP- JA IP-TOIMINTA Aamu- ja iltapäivätoiminnalla tarkoitetaan perusopetuslain 8a mukaista lapsille ja nuorille suunnattua toimintaa. Toiminnan järjestämisen yhteiskunnallisena lähtökohtana on ollut turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen lapselle ennen ja jälkeen koulupäivän, tukea lapsen kasvua ja kehitystä, luoda perustaa hyville vapaa-ajan viettotavoille sekä auttaa perheitä kasvatustehtävän toteutumisessa. Toiminnalla pyritään myös edistämään yhteiskunnallista tasa-arvoa, ehkäisemään syrjäytymistä ja ennaltaehkäisemään riskitekijöitä, jotka liittyvät lapsen valvomattomaan ajankäyttöön ja yksinoloon. Aamu- ja iltapäivätoiminnalla tarkoitetaan perusopetuslain 8a mukaista lapsille ja nuorille suunnattua toimintaa. Toiminnan järjestämisen yhteiskunnallisena lähtökohtana on ollut turvallisen kasvuympäristön tarjoaminen lapselle ennen ja jälkeen koulupäivän, tukea lapsen kasvua ja kehitystä, luoda perustaa hyville vapaa-ajan viettotavoille sekä auttaa perheitä kasvatustehtävän toteutumisessa. Toiminnalla pyritään myös edistämään yhteiskunnallista tasa-arvoa, ehkäisemään syrjäytymistä ja ennaltaehkäisemään riskitekijöitä, jotka liittyvät lapsen valvomattomaan ajankäyttöön ja yksinoloon. Kiuruveden kaupunki järjestää perusopetuksen 1. ja 2. luokkien ja erityisopetuksen oppilaille aamu- ja iltapäivätoimintaa (Khall /82§). Toiminnan järjestämisestä vastaa perusturvalautakunta, joka hyväksyy toimintasuunnitelman ja toimintasuunnitelman päivitykset. Toimintaa koordinoi Puistolan päiväkodin johtaja. Päivähoito siirtyy alkaen opetustoimen alaisuuteen. Kiuruveden kaupunki järjestää perusopetuksen 1. ja 2. luokkien ja erityisopetuksen oppilaille aamu- ja iltapäivätoimintaa (Khall /82§). Toiminnan järjestämisestä vastaa perusturvalautakunta, joka hyväksyy toimintasuunnitelman ja toimintasuunnitelman päivitykset. Toimintaa koordinoi Puistolan päiväkodin johtaja. Päivähoito siirtyy alkaen opetustoimen alaisuuteen.

TEHOSTETTU TUKI - painopisteenä oppimissuunnitelma, osa-aikainen erityisopetus, oppilashuolto oppimissuunnitelma Kodin ja koulun yhteistyöpalaverit Kodin ja koulun yhteistyöpalaverit Oppimissuunnitelma Oppimissuunnitelma Oppimissuunnitelma Tukiopetus Tukiopetus Tukiopetus Eriyttäminen Eriyttäminen Eriyttäminen Osa-aikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus Opiskelun / oppilaan ohjaus Opiskelun / oppilaan ohjaus Opiskelun / oppilaan ohjaus Opiskelun / oppilaan ohjaus Oppilashuoltoryhmä Oppilashuoltoryhmä Oppilashuoltoryhmä Apuvälineet Apuvälineet Apuvälineet Avustajapalvelut Avustajapalvelut Avustajapalvelut Psykologi / kuraattoripalvelut Psykologi / kuraattoripalvelut Psykologikuraattori Psykologikuraattori Kouluterveydenhuolto Kouluterveydenhuolto Kouluterveydenhuolto Kerhotoiminta Kerhotoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminta Aamu- ja iltapäivätoiminta Kiva-koulu Kiva-koulu Kiva-koulu Joustavat opetusjärjestelyt Joustavat opetusjärjestelyt Joustavat opetusjärjestelyt Joustavat opetusjärjestelyt Ryhmäjaot ja -koot Ryhmäjaot ja -koot

ERITYINEN TUKI Erityisopetus Erityisopetus Erityisopetus HOJKS HOJKS HOJKS Opiskelun / oppilaan ohjaus Opiskelun / oppilaan ohjaus Oppilashuoltoryhmä Oppilashuoltoryhmä Oppilashuoltoryhmä Osa-aikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus Osa-aikainen erityisopetus Kokoaikainen erityisopetus Kokoaikainen erityisopetus Kokoaikainen erityisopetus Kokoaikainen erityisopetus Apuvälineet Apuvälineet Apuvälineet Avustajapalvelut Avustajapalvelut Avustajapalvelut Psykologi / kuraattori palvelut Psykologi / kuraattori palvelut Psykologikuraattori Psykologikuraattori Kouluterveydenhuolto Kouluterveydenhuolto Kouluterveydenhuolto Lääkäripalvelut Lääkäripalvelut Kodin, koulun ja sosiaalitoimen yhteistyö Kodin, koulun ja sosiaalitoimen yhteistyö Oppimäärän yksilöllistäminen Oppimäärän yksilöllistäminen Oppimäärän yksilöllistäminen Oppimäärän yksilöllistäminen Eriyttäminen Eriyttäminen Eriyttäminen Integraatio Integraatio