Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Advertisements

Aikuisen ja lapsen välinen kielellinen vuorovaikutus
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
SUULLINEN HARJOITTELU
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
JOENSUU OHJAAJAKOULUTTAJA- TYÖRYHMÄ. 1.1 OHJAAJAKOULUTUKSET A koulukohtaisesti: moduuli 1 B yksiköiden välisessä yhteistyössä: moduuli 2 (Jyväskylä,
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
CEFLING Yleiseurooppalaisen viitekehyksen taitotasojen lingvistinen perusta: toisen kielen oppimisen ja kielitaidon arvioinnin yhdistäminen Suomen Akatemia.
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirsi Peltonen Graduaiheita Syksy 2012 Kirsi Peltonen
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Interaktio Otavan Opisto Jari Sarja. Interaktiivisuus oli jo ennen uusia medioita "a mutual or reciprocal action; interacting "(Hyperdictionary)
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Pirjo Harjanne Opetusnäyte kielididaktiikan dosentuuria varten
Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila
Suomen mielenterveysseura
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
Ops 2016 ja arviointi.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa
Kestävän kehityksen ja ympäristökasvatuksen didaktiikka Mauri Åhlberg FLS Biologian ja kestävän kehityksen didaktiikan professori Helsingin yliopisto.
KIELO Research.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Ops seminaari Askola.
Venäläistä kulttuuria aidoissa tilanteissa Kansainvälisyyskasvatusta Helsingin normaalilyseossa.
Päivi Paukku Language Centre
Englantia tokaluokkalaisille, CLIL avuksi Miten esitellä englannin kieli tokaluokkalaisille leikillisesti, luovasti ja miten säilyttää lasten into kieltä.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Teoriat perhetutkimuksessa: vertailua ja tulevaisuuden suuntaviivoja Anna Rönkä, JY ja Pirjo Korvela, HY Loppuyhteenveto.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Syventävät ammattiopinnot 40 op
Major practical purposes Forms of research knowledge
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kotoutumiskoulutus verkossa
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
Oppimisympäristöt ja oppimisen toiminnallistaminen
Vanhempainilta
oulu. fi/tentti/rivitys/tenttilomake. php
Tavoitteet viestintätaitojen kehittäminen medialukutaidon kehittäminen
Exploratory Practice (Allwrigth 2000)
Kulttuurienvälinen viestintä
" Opettajan näkemys korkeakoulujen IT-palvelusta "
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tiina Kähärä Merilahden peruskoulu
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Tieto, todiste ja tietäminen työnohjauksessa
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Anna Alftan Heikki Hannula
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Katri Karjalainen Ajetaan me tandemilla, jutellaan ja opiskellaan
Investointipäätökset Investment Decisions (244)
Taiteilijoiden kanssa työskentely Yhteisöprojekteissa
Metsänhoitaja This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Esityksen transkriptio:

Viestinnällinen kieltenopetus (CLT) Opettajien, jotka sanovat opettavansa viestinnällisen kieltenopetuksen periaatteiden mukaan, pitää varmistaa, että he tosiaan ymmärtävät nämä periaatteet ja suunnittelevat niiden mukaista viestinnällistä harjoittelua. (Brown 2001) Harjanne & Tella

Viestinnällinen kieltenopetus (CLT) Monia koulukuntia (esim.: CLL, TSLT, TBLT), joissa erilaisia filosofisia yksityiskohtia tai opetuskäytänteitä mutta samoja perusperiaatteita. (esim. Richards & Rodgers 2001) Harjanne & Tella

Viestinnällinen kieltenopetus (CLT) Käsitys kielestä: Kielen funktio on merkitysten ilmaise-minen; ensisijaista vuorovaikutus ja viestintä. Käsitys kielenoppimisesta: Kieltä opitaan käyttämällä sitä luovasti viestintään – yritys ja erehdys. (esim. Rodgers 2001) Harjanne & Tella

Viestinnällinen kieltenopetus (CLT) Käsitys kielenoppimisesta: Viestinnällisen kielitaidon kehittyminen on kompleksinen prosessi, jossa kielen sosiaaliset ja kognitiiviset funktiot ovat toisiinsa kytkeytyneinä > kieltä ei voida pilkkoa kontekstista irrotettuihin yksikköihin tuhoamatta oppimisprosessin olennaista olemusta. (Pinnell & Jaggar 2003) Harjanne & Tella

CLT -periaatteita Päätavoite: kyky ilmaista merkityksiä ja käyttää vierasta kieltä viestintään sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. >>> Oppilaskeskeisyys (toiminta, tehtävät, aiheet) Vuorovaikutus (pari- ja ryhmätyöt) Viestinnän suora harjoittelu (<< learning by doing) Viestinnällisen kielitaidon kaikkien komponenttien huomioon ottaminen (yleiset valmiudet, kielellinen viestintätaito, strategiat) Kielen eri osataitojen integroitu harjoittelu (vrt. viestintä luokkahuoneen ulkopuolella) Harjanne & Tella

CLT -periaatteita Autenttinen viestintä ja spontaanisuus keskusteluissa Oppilaan kannalta mielekkäät tehtävät ja mielekäs kielenkäyttö Sujuvuus ja oikeakielisyys toisiaan täydentäviä periaatteita sujuvuuden noustessa ajoittain tärkeämmäksi Oman opiskelun reflektointi ja autonomisten opiskelustrategioiden kehittäminen Harjanne & Tella

Viestinnällinen kieltenopetus (esim Viestinnällinen kieltenopetus (esim. Larsen-Freeman 1986; Richards & Rodgers 1986; Nunan 1989) Opettajan rooli: Mentori Tehtävien manageri Tarpeiden analysoija Neuvonantaja Palautteen antaja Tutkija Oppija Puhuu vähemmän kuuntelee enemmän Arvioijan valta ja vastuu Oppilaan rooli: Aktiivinen Osallistuva Vuorovaikutteinen Keskusteleva Reflektoiva Autonominen Luova Enemmän kontrollia ja vastuuta Harjanne & Tella

CLT -periaatteita Materiaalien rooli: Viestinnällistä kielenkäyttöä tukevia, autenttisia, tehtäväpohjaisia. Luokkahuoneen ulkopuolisen elämän kielenkäyttötilanteisiin liittyvät tehtävät. Oppilaan elämänpiirin kannalta mielekkäät tehtävät. (esim. Brown 2001; Richards & Rodgers 2001) Harjanne & Tella

Brown, D. H. (2001). Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy. 2nd edition. San Francisco, CA: State University. Larsen-Freeman, D., & Long, M. H. (1991). An introduction to second language acquisition research. New York: Longman. Nunan, D. (198). Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press. Pinnell, G., & Jaggar, A. (2003). Oral language: speaking and listening in elementary classrooms. In Flood, J., Lapp, D., Squire, J., & Jensen, J. (eds.) Handbook of Research on Teaching the English Language Arts. 2nd ed. Mahwah, NJ: Erlbaum, 881–913. Richards, J., & Rodgers, T. (2001). Approaches and Methods in Language Teaching. Second edition. Cambridge: Cambridge University Press. Richards, J., & Rodgers, T. (1986). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Rodgers, T. (2001). Language Teaching Methodology. http://www.cal.org/ericcll/digest/rodgers.htlm Harjanne & Tella