Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B."— Esityksen transkriptio:

1 Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B

2 Historiaa Lähtöisin toisenmaailman sodan jälkeiseltä ajalta, pohjois italiasta Vanhemmat halusivat tarjota lapsille elämän ilman sotaa Loriz Malaguzzi tarjoutui auttamaan Kansakouluopettaja, opiskellut psykologiaa Aikuisen tulee nähdä ja kuulla lapsia Lapsen 100 tapaa oppia/ Rikas lapsi

3 Lapsilähtöinen opetussuunnitelma
Ei valmiiksi kirjoitettua opetussuunnitelmaa ”Lapsilla on 100 tapaa oppia” –Malaguzzi Aikuisen tulee herkistyä kuulemaan lapsen monet tavat kommunikoida Opetuksen runkona toimii lasten ideat, kokemukset, mielenkiinto  Projektityöskentely

4 Lasten näkökulmat ja aikuisen rooli
Aikuisen ja lapsen välinen suhde keskeistä. Lapsi ja aikuinen rakentavat tietoa yhdessä. Lasten näkökulmien ja ideoiden kuuntelu tärkeää. Aikuisen rooli kysenalaistaa vallitsevia opetuskäytäntöjä. Ei tiukkaa viikko-ohjelmaa. Aikaa keskustelulle.

5 Aikuisen toimintatapoja
Aikuinen on lapsen opiskelukaveri Dokumentointi (valokuvaus, nauhotukset, muistiinpanot...) Reflektoi oppimaansa Pedagogiseen työskentelyyn osallistuu koko päiväkodin henkilökunta + vanhemmat Aikuinen on neuvonantaja Opettajien sitoutuminen

6 Kasvatusympäristö Kolmas opettaja (aikuiset, toiset lapset, ympäristö)
Sekä sisätilat että ulkotilat ovat erittäin keskeisiä Kiinnitetään huomiota: Tilat Materiaalit Värit Valo Mikroympäristö Kalustus Ateljee Peilihuone

7 Kritiikkiä Kirjallisen opetussuunnitelman puute  epävarmuuden tunteminen Ei ole helposti siirrettävissä,sovellettavissa muihin kulttuureihin Aikuisilla eri näkemykset lapsesta, opetussuunniltemasta ja toiminnasta Kaikkien ammattilaisten tulee kenen teorioita he käyttävät ja mistä ne ovat lähtöisin.

8 Toiminnan reflektointia
Kyseenalaistaa tekemisen syyt ja tavat Lapsen tuntemisen ja havainnoinnin tärkeys Vältetään aikuisen toiminnan rutinoitumista Reflektoivan toiminnan sykli Kolmiportainen malli

9 lähteet Hannelen lappuset s.9-13
Wood& Attfield(2005): Play, learning and the Early Childhood Education Lastentarha / 69 (2006) : 3


Lataa ppt "Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google