Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila"— Esityksen transkriptio:

1 Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila 8.4.2008
Opiskelijoiden vertaistuki Avoimessa yliopistossa -opiskelukokemuskyselyn tuloksia Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila Saara-Repo Kaarento, Pedagoginen yliopistonlehtori

2 Opiskelukokemuskysely -aineisto
Aineisto on kerätty keväällä 2006 Avoimen yliopiston opiskelijat N=467 Helsingin yliopiston opiskelijat N=2509 Aineisto jakautuu taustamuuttujiin, kahteen mittariin ja avoimiin kysymyksiin mm. opintoja edistävistä ja hidastavista tekijöistä Varsinaiset mittarit mittaavat: opiskelijoiden näkemyksiä Avoimen opetus opiskeluympäristöistä opiskelijoiden lähestymistapoja oppimiseen Analyysi on suoritettu SPSS tilasto-ohjelmalla (mittarit) Atlas.ti-ohjelmalla (Avoimen aineistosta avovastaukset)

3 Yliopisto-opiskelun laatuun vaikuttavat tekijät
Opiskelijoiden aikaisemmat kokemukset, tiedot, tieto-käsitykset ja syyt opiskeluun Opiskelijoiden käsitykset oppimis- ja opetus- ympäristöistä Lähestymistavat oppimiseen ja opiskeluun Oppimisen laatu Miten kurssin materiaali on valittu, organisoitu, esitetty ja arvioitu Opetus-oppimisympäristön muoto Yliopisto-opettajan pedagoginen ja tieteellinen asiantuntemus sekä lähestymistavat opetukseen

4 Opetus-opiskeluympäristöihin liittyviä kokemuksia kartoittavan mittarin teoriatausta
Konstruktivistisesti linjakas opetus (constructive alignment) (Biggs 2003) Oppimistavoitteet, sisällöt, menetelmät & arviointi tukevat toisiaan ja vaikuttavat samansuuntaisesti Opiskelijoiden oppimiseen tähtäävä toiminta keskeistä opiskelijat ”rakentavat merkityksiä” Yliopisto-opiskelun laatua edistää opetus, joka pyrkii tukemaan opiskelijan käsitteellistä ymmärtämistä sekä syväsuuntautunutta opiskelua Arvioinnilla ja palautteella tärkeä merkitys oppimisessa

5 Opiskelijoiden kokemukset opetus-opiskeluympäristöistä
Faktorianalyysin pohjalta muodostetut summamuuttujat Ymmärtämistä tukeva opetus (kys. 28, 17, 12, 16, 13, 19, 36, 7) Opetuksen linjakkuus (kys. 33, 31, 6, 1, 18, 2, 4, 14, 15) Opettajilta saatu tuki ja kannustus (kys. 30, 25, 23, 27, 37, 05, 10, 32) Opiskelun kiinnostavuus ja mielekkyys (kys. 22, 11, 26, 8) Rakentava palaute (kys. 40, 35, 39, 34, 38) Toisilta opiskelijoilta saatu tuki (kys. 21, 29, 24)

6 Lähestymistavat oppimiseen ja opiskeluun (approaches to learning and studying)
Tapa, jolla opiskelija kokee, ymmärtää ja tulkitsee tiettyä oppimistehtävää tai oppimisympäristöä. Faktorianalyysin pohjalta muodostetut summamuuttujat Tieteellinen lähestymistapa (kys. 9, 8, 12, 10, k13) Organisoitu lähestymistapa (kys. 7, 11, 4, 15, k17, 14) Ymmärtävä lähestymistapa (kys. 3, 16, 2) Pintasuuntautunut lähestymistapa (kys. 1, 5)

7 Avoimen opiskelijoiden ja perustutkinto-opiskelijoiden kokemukset opetus-opiskeluympäristöistä sekä lähestymistavat oppimiseen ja opiskeluun. Kaikki ryhmien väliset erot olivat tilastollisesti erittäin merkitseviä (p<0,001).

8 Pohdintaa Avoimen ja perustutkinto-opiskelijoiden vertailusta:
Tuloksia jatkoanalyyseistä Opiskeluala tai sukupuoli eivät selitä ryhmien välistä eroa Lähestymistapa oppimiseen selittää kokemuksia opetus-opiskeluympäristöistä: mitä tieteellisempi lähestymistapa sitä myönteisemmin suhtautuu opetus-opiskeluympäristöön Ikä ei selitä eroja suhtautumisessa opetus-opiskeluympäristöön Mitä vanhempi opiskelija sitä organisoituneempi ja vähemmän pintasuuntautunut Selittyykö ero opiskelijoiden kokemuksilla vai opetus-opiskeluympäristön erolla?

9 Opintoja edistävät ja estävät tekijät - vertaistuen merkitys Avoimessa yliopisto-opiskelussa – avovastausten analyysiä N=467 Atlas.ti –laadullisen aineiston analyysiohjelma Aineistolähtöinen luokittelu, mielessä kysymys opiskelijoiden vertaistuesta

10 Avoimen yliopiston opiskelijoiden käsitykset omien opintojen etenemistä edistävistä tekijöistä
Luokka Kommenttien määrä Itseen liittyvät tekijät 207 Yleinen motivaatio ja kiinnostus aiheeseen 161 Oppimisympäristö ja muut ulkoiset tekijät 89 Opetus ja opettajan toiminta 67 Vertaistuki 65 Kontekstuaalisuus 51 Ei mikään 5 Kommentteja yhteensä 645

11 Oppimisympäristö ja muut ulkoiset tekijät 115 Opetus ja ohjaus 51
Avoimen yliopiston opiskelijoiden käsitykset omien opintojen etenemistä hidastavista tekijöistä Luokka Kommenttien määrä Elämäntilanne 281 Oppimisympäristö ja muut ulkoiset tekijät 115 Opetus ja ohjaus 51 Itseen liittyvät tekijät 45 Ei hidasteita 25 Vertaisryhmä tai sen puute 7 Aihe ei kiinnosta 4 Kommentteja yhteensä 653

12 Vertaistuki edistävänä tekijänä
Luokka Kommenttien määrä Vertaistuki 65 Opiskeluryhmän tuki 34 (5% kommenteista) Läheisten tuki 17 Työpaikan antama tuki ja arvostus 15

13 Miten opiskeluryhmä tukee opiskelua?
1. Ryhmä yleensä (tarkemmin erittelemättä) (9 kommenttia) ”Kurssitoverit” ”Hyvät ryhmätyöt” 2. Hyvä ilmapiiri ja ryhmän kannattelu (14 kommenttia) ”Kaikki kurssilaiset vetävät yhtä köyttä, eikä ketään syrjitä, vaan kaikki otetaan huomioon. Silloin tulee paras oppimistulos. Olen ollut sellaisella kurssilla, jossa opiskelijoiden kesken ei synny mitään keskustelua ja se on ikävä asia.” ”Olemme opiskelleet yhdessä vaimoni kanssa samat opinnot avoimessa. Näin olemme pystyneet tukemaan toisiamme…”

14 Miten opiskeluryhmä tukee opiskelua?
3. Näkökulmien vaihtaminen ns. sosiokognitiivinen konflikti (6 kommenttia) ”Keskustelut opiskeltaviin aiheisiin liittyvistä asioista sekä verkossa kurssitovereiden kanssa että ihan oikeassa elämässä tuttavapiirin kanssa. Asioista, joista itsellä on ollut hyvinkin vankka mielipide, kuulee ja ymmärtää muitakin.” 4. Yhteiset tavoitteet (4 kommenttia) ”Tutut/muut opiskelijat kursseilla, yhteiset tavoitteet motivoivat.” ”-- myös valtio-opin mahtava opintoryhmä, joka jatkoi approsta loppuun asti, oli iso houkutin.”

15 Vertaistuki tai sen puute hidastavana tekijänä
1. Ongelmia opiskeluryhmän kanssa ”Olemme opiskelijoiden kanssa eri aaltopituudella ja opiskelijat näyttävät opiskelevan vain opiskelun vuoksi.” ”-- jatkuva muiden odottaminen” 2. Opiskeluryhmän puute hidastaa ”Täysin kirjallisesti suoritettava kurssi (olen kaivannut tosiaan nenä-nenää vasten keskusteluja opiskeltavista asioista; on ollut vaikeuksia tuottaa tekstiä monen vuoden tauon jälkeen).” 3. Suuret ryhmät ja vertaistuki ”Kun ryhmät ovat valtavia, opetus on luentotyyppistä eikä kunnon keskusteluja pääse syntymään.”

16 Yhteistoiminnallinen oppiminen – mahdollisuus lisätä vertaistukea
Yhteistoimintaa tukevien pienryhmien hyväksikäyttö oppimistilanteissa Yhteistoiminnan edellytykset Ryhmän jäsenten positiivinen keskinäinen riippuvuus Ryhmän jäsenten yksilöllinen vastuu Vuorovaikutteinen viestintä ja sosiaalisten taitojen harjoittelu Oppimisen ja ryhmän toiminnan arviointi

17 Oppimisilmapiiri ja yhteistoiminnallisuus – opiskelijoiden kokemuksia (Repo-Kaarento, S. 2006)
Työskentely parein -> pienissä> ryhmissä -> isoissa ryhmissä on turvallista ja antoisaa. (Ope7.1) Minuun teki suurimman vaikutuksen se, miten toisilleen tuntemattomat ihmiset saatiin niin nopeasti ryhmäksi, jossa selvästi vallitsi yhteenkuuluvaisuuden tunne. (Ope14.1) Aloitus oli mukavan vapauttava, keskusteluyhteys opettajien ja opiskelijoiden välille syntyi yllättävän helposti. (OpiskG3) Suuri ryhmä tuli tilaan, esittäytyi ja tutustui toisiinsa erilaisten tehtävien avulla/myötä. (Ope9.1) Kerro Juontohankkeesta jotakin

18 Oodi aikuisopiskelulle (Avoimen yliopiston opiskelukokemuskyselyn vastaus)
”Opiskelujani edistää yksinkertaisesti henkilökohtainen jumalaton into ja uteliaisuus. Opiskelu on hengen ravintoa parhaimmillaan, avaa ikkunan maailmaan 360 astetta. Onneksi en nuorempana lähtenyt yliopisto-opiskeluun - miten paljon olisinkaan aikuisena, jo elämää nähneenä menettänyt. Nyt tämä vasta onkin upeaa. Nuorena olisin varmaan juossut opinnot läpi sen koommin välittämättä muusta kuin pikaisesta valmistumista. Nyt motiivit ovat laajat, näkökulmaa riittää ja voi, mikä ilo ja valo elämään!!!”

19 Lähteet Repo-Kaarento, S. (2006)Yliopisto-opetuksen yhteistoiminnallinen kehittäminen. Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston julkaisuja 2. Biggs, J. (2003). Teaching for quality of learning at university (2. painos). Suffolk, UK: Open University Press and the Society for Research into Higher Education. Entwistle, N., McCune, V. & Hounsell, J. (2002). Approaches to Studying and Perceptions of University Teaching-Learning Environments: Concepts, Measures and Preliminary findings. Occasional Report 1.


Lataa ppt "Avoimen yliopiston pedagoginen kahvila"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google