Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia."— Esityksen transkriptio:

1 Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia

2 Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Vastuuopettajapäivät 9/2009 perusti työryhmän Marjatta Huhta, Metropolia; Ritva Ala-Louko, Ramk; Janne Hopeela, Tamk; Kirsi Talman/Marianne Pitkäjärvi, Metropolia, Birgitta Niemi, KPAMK; Hannu Ryynänen, Jamk Kokouksia LearnLincin välityksellä

3 Data Rovaniemen opettajakysely 10/2009, n=26 Kielten vastuuopettajat, pikakysely 2/2010; n= 23 Varsinainen kysely 3/2010: opettajat/koulutusjohtajat; n= 37 (Eng) + 103 (Fi), yhteensä n = 140 Opiskelijat; n=298 (Eng)+ 119 (Fi), yhteensä n = 417

4 Tuloksia opettja/koulutusjohtajakyselyistä Melkein kaikista amk:sta on vastauksia, eniten liitetaloudesta, tekniikasta, sosiaali- ja terveysalalta 32% (FI) ja 43% (Eng) on helppo saada opettajia opettaman englanniksi 23% (FI) ja 24% (Eng) EI ole helppo saada opettajiea opettamaan englanniksi

5 Syitä Pelko omasta kielitaidosta, työlästä, ’aloittamiskynnys nähdään liian korkeana’, vanhemmat opettajat arastelevat Availability of competent people, I’m the only teacher, diminishing resources, not enough English- speaking teachers

6 Pitäsikö englanniksi opettavein kielitaitoa testata ja miten? Kyllä, 83% (FI), 78% (ENG) Olemassa oleva kielitesti: 34% (FI), 17% (ENG) Amkien kehittämä opetusnäyte, interaktio ja kirjallinen: 31% (FI), 21% (ENG) Itsearviointiemenettely: 24% (FI), 48% (ENG) Pitäisi käyttää samaa CEF-asteikkoa kuin opiskelijoilla: 43% (FI), 40% (ENG)

7 Miten kehittää parhaiten opettamisen taitoja? Opettajavaihto (pitkät) Lyhyet koulutukset Säännöllinen koulutus; natiivi Henkilökohtainen ohjaus, mentorointi, reflektointi, kollegiaallinen tuki KielikylpyKulttuuritaidot Learning by doing

8 How to develop skills best? Testing, personal development plan, training, benchmarking Smaller classes Internationalization menas everyone should be involved: non-Finns often outsiders Perfect English is not needed Understanding cultures Must be considered in recruitment Staff exchange

9 Kielten vastuuopettajien mukaan Suurimmat haasteet: ääntäminen (2.17), intonaatio (2.18), selkeä ja sujuva luennointi (2.47); opettaja/opiskelija vuorovaikutus (2.81) Opettajien kielitaitoa mitattava (22/23); olemassa oleva(10/23) tai tarkoitukseen kehitetty testi (15/23) tai itsearviointimenettely (15/23) Käytettävä viitekehysasteikkoa (18/23)


Lataa ppt "Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google