NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto 21.4.2015 Rovaniemi 23.4.2015 Haukipudas 28.4.2015 Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

ATK- POHJAINEN ARVIOINTI PAKOLLINEN GE2 (YHTEINEN MAAILMA – kulttuurimaantieteen kurssi) KEVÄT 2012.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiakasyhteistyö toimintakyvyn arvioinnissa
Miten ihmisestä tulee yhteisön jäsen? S
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Luento 1: mediakasvatuksesta kohti monilukutaitoa
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Mielenterveys s. 110 –
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja
Oppiaine-kokonaisuus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
© Petteri Elo OPS-koulutus Kouluttajan yhteystiedot : Petteri Elo
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Laaja-alainen osaaminen
MATEMATIIKKA.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
Tervetuloa! OPS 2016.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Palveluohjauksesta ratkaisuja koulutusesteisiin ja -hidasteisiin
Yhteisopettajuus arjessa
TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I
TOIMINTAKYVYN A R V I O I N T I
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Koulutuskokonaisuus - työkykytiimi
tulevaisuuden työelämätaidot
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu

Opetussuunnitelma vs. ICF OPS L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu L3 Itsesta ̈ huolehtiminen ja arjen taidot L4 Monilukutaito L5 Tieto- ja viestinta ̈ teknologinen osaaminen L6 Tyo ̈ ela ̈ ma ̈ ssa ̈ tarvittava osaaminen ja yritta ̈ jyys L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kesta ̈ va ̈ n tulevaisuuden rakentaminen ICF Mielentoiminnot Oppiminen ja tiedon soveltaminen Yleisluontoiset tehtävät ja vaateet Itsestä huolehtiminen Kommunikointi Henkilöiden välinen vuorovaikutus ja ihmissuhteet Yhteisöllinen, sosiaalinen ja kansalaiselämä Tuki ja keskinäiset suhteet Asenteet

Ennakkotehtävä ENNAKKOTEHTÄVÄ: Selvitä omasta kunnastasi/oppilaitoksestasi, minkälaisia nivelvaiheen ohjaussuunnitelmia, prosesseja ja toimintamalleja on jo olemassa. Perehdy aineistoon etukäteen ja ota mukaan omaan lähipäivääsi. Työskentely lähipäivässä edellyttää ko. aineiston mukana oloa! Suunnitelma täytyy olla siinä muodossa (kirjallisena), että sen voi esitellä toisille.