TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Mika Väyrynen tuottaja
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Loppuyhteenveto. Miltä tuntuu session päätteeksi? Mitä on päällimmäisenä mielessä? –Uupumus? –Onnistumisen olo? –Pettymys?
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Omnian oppisopimustoimisto
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 3 – Työpaikat oppimisympäristöinä, työpaikkaohjaajan tehtävät ja työpaikkaohjaajien.
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
AMMATTIKOULUTUKSEN JOHDON SEMINAARI #SAJOLIIKKEESSÄ ELINA OSTELA-PYHÄLÄ KEHITYSJOHTAJA, SENIOR PARTNER
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?

Koulutuksen kokonaistavoite arvioida ja kehittää työpaikkaopintojen ratkaisuja yhteistyössä työpaikkaohjaajien kanssa siten, että - työpaikkaopintojen suunnitelmat, ohjelmat ja arviointi kehittyvät - eri osapuolten rooli ja tehtävät työpaikkaopinnoissa täsmentyvät - syntyy aluekohtainen malli työpaikkaohjaajien kouluttamiseksi jatkossa

Lähipäivien teemat 1.Yritysten rooli, työpaikkajaksojen toteutusmallien arviointi, työpaikkajaksojen tavoitteet ja suunnittelu, pedagogiset ratkaisut ja ohjaussuunnitelma 2.Työpaikkajakson arviointi, yhteistyön, ohjaamisen ja perehdyttämisen työkalut 3.Työpaikka oppimisympäristönä, työpaikkaohjaajakoulutuksen konsultoivat mallit 4.Työpaikkaohjaajakoulutuksen suunnitelmat ja kokemukset, seminaarin aikana esille tulleet lisäkysymykset

JAETTU ASIANTUNTIJUUS KUKA OPETTAA KETÄ? KOULUTUKSEN KONTEKSTI – OHJAUSTILANTEET TOPS TPO:N (opettajien)ONGELMAT OHJAUSTILANTEISSA, ARVIOINNISSA JA SUUNNITTELUSSA TYÖSKENTELY- TEORIAN LUOMINEN: MITÄ ON OHJAUS? ARVIOINTI? TP-OPINTOJEN SUUNNITTELU KRIITTINEN ARVIOINTI JA TARKENTUVAN ONGELMAN ETSIMINEN SYVENTYVÄ TIETO JA UUDET TOIMINTATAVAT

Mikä työpaikkaopinnoissa 1.VETÄÄ (innostaa, kannustaa kehittämään, toimii hyvin ja auttaa kehittymään) 2.TYÖNTÄÄ (tökkii, on hankalaa, ei toimi, aiheuttaa vastustusta) Listaa kumpaankin teemaan asioita ja arvioi Veto asteikolla ja Työntö asteikolla

Työpaikkaopintojen ohjaajayhteisö Työpaikkajakson tavoitteet työpaikkaohjaaja Opiskelija(-t) Opettaja( -t), asiakkaat esimiehet tiimi Viranomaiset

Työpaikkaopintojen tavoitteet työpaikkojen oppilaitoksen ja opettajan opiskelijan sekä yhteisestä näkökulmasta

Yritysten rooli – mitä tavoitteita työpaikan näkökulmasta? miksi yritysten tulisi olla mukana työpaikkaopintojen järjestämisessä? miten opiskelijasta saadaan mahdollisimman suuri hyöty työpaikalle? miten yrityksen tulisi osallistua ja mihin yrityksen on mahdollista osallistua? kenen yrityksessä pitäisi osallistua?

Opettajan ja oppilaitoksen rooli – mitä tavoitteita oppilaitoksen näkökulmasta? mitä opetuksellisia ja pedagogisia tavoitteita työpaikkaopinnoilla on? mitä opettajan osaamisen ja työelämäyhteistyöhön liittyviä tavoitteita työpaikkaopinnoilla on? ketkä osallistuvat tavoitteiden asettamiseen, milloin ja miten? kenen oppilaitoksessa tulisi sitoutua tavoitteisiin?

Opiskelijan rooli mitä tavoitteita opiskelijalla voi olla työpaikkaopintojen suhteen? mitä tavoitteita opiskelijalle tulisi asettaa työpaikkaopintojen suhteen?

Työpaikkaopintojen suunnitelma minkälaiseen käsitykseen oppimisesta suunnitelma nojaa? mitkä ovat työpaikkaopintojen tavoitteet? miten arvioidaan opiskelijan lähtötaso? mitä työpaikkaopinnoissa tehdään, mitkä ovat työtehtävät? miten työpaikkaopinnot ohjataan, ketkä ja milloin? miten työpaikkaopinnot arvioidaan?

opk1opk2opk3val1 tp1*** * tp2***** tp3*** * Työpaikkaopintojakson työpaikat - opintokokonaisuudet

KOKEMUKSELLINEN OPPIMINEN (BARNETT 1989, RUOHOTIE 2000) Välitön kokemus Tapahtuma Pohdiskeleva havainnointi: mitä tapahtui? Ilmiön abstrakti käsitteellistäminen: mitä opittiin sovellusmahdollisuudet ? Toteutuksen suunnittelu; mitä tulisi tehdä toisin? Aktiivinen kokeilu: tehdään toisin MITEN HUOMIOIT MALLIN ELEMENTIT TYÖPAIKKAOHJAAJIEN SUUNNITTELUSSA?

Oppiminen yhteisen työn kontekstissa (Poikela 2005) Tekemällä oppiminen Kokemuksen vaihto Yhteinen reflektointi Käsitteellisen tiedon organisointi

MILLOIN KOULUTUS ON VAIKUTTAVAA? koulutus on vaikuttavaa silloin, kun - aika - paikka - tilanne ovat mahdollisimman todelliset MITÄ TARKOITTAA TYÖPAIKKAOHJAAJIENKOULUTTAMISEN NÄKÖKULMASTA?

KOKEMUKSELLINEN JA REFLEKTIIVINEN OPPIMINEN Konkreettinen kokemus Reflektiivinen havainnointi( toiminnan jälkeinen reflektio Abstrakti käsitteellistämine n/ toimintaa edeltävä reflektio Aktiivinen toiminta/ toiminnan aikainen reflektio

Miten työssäoppiminen nivoutuu oppimiskulttuuriin? opetussuunnitelmalähtöisyys: ops lähtökohtana työpaikkalähtöisyys: työympäristö lähtökohtana yhteensovittaminen: opsin ja työpaikan mahdollisuuksien yhteensovittaminen: yksilöllistäminen: opiskelijan HOPS lähtökohtana

PROSESSIIN LIITTYVÄT TAVOITTEET SISÄLTÖÖN LIITTYVÄT TAVOITTEET OHJAUS

Ennen insinööri opintoja Opinto- jen alussa Ennen työpaik- kaopinto ja Työpaikk aopintoj en aikana Työpaikk opinto- jen jälkeen Kuka ohjaa Mitä ohjataan Millä menetel millä Työpaikkaopintojen ohjaussuunnitelma

Ennen insinööri opintoja Opinto- jen alussa Ennen työpaik- kaopinto ja Työpaikk aopintoj en aikana Työpaikk opinto- jen jälkeen Oppilaito s Työpaikk a Millä menetel millä Työpaikkaopintojen ohjaussuunnitelma

Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 1.Oman tehtävän tarkoituksenmukainen omaksuminen ja kokemuksen kartuttaminen 2.a) Oman tehtävän arviointi, työtoverien ja esimiehen palaute b) Henkilökohtaisen työn ja muiden työn yhteinen arviointi ja suhteuttaminen toisiinsa 3. a) Yhteisen työn ja kehitystarpeiden jäsentäminen ja oppimissuunnitelman laatiminen

Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 3b) Oman työn suunnittelu ja oppimissuunnitelman laatiminen esimiehen kanssa 4. Työ- ja kehitystehtävien toteuttaminen yhteisesti ja itsenäisesti 5. Kokemuksista keskustelu 6. Yhteisen ja yksilöiden toiminnan ja oppimisen yhteinen arviointi 7. Työssä oppimisen arviointi ja seuranta 8. Oppimisen johtamisjärjestelmän luominen ja ylläpitäminen

Työssä oppimisen prosessien ohjaaminen ja johtaminen 9. Kehitetyn ja dokumentoidun toimintatavan käytäntöön vieminen 10. Työssä oppimisen ohjausmallien toteuttaminen käytännössä

Ongelmalähtöisyys tupa-jaksojen suunnittelussa 1.Haluammeko kehittää työpaikkaopintoja ja työpaikoilla tapahtuvaa ohjausta? 2.Minkälaista osaamista/asiantuntijuutta tavoitellaan? 3.Minkälainen tupajaksojen ja työpaikkaohjaajien koulutuksen malli sopisi? 4.Miten se rakennetaan? 5.Mitä uutta osaamista sen rakentaminen vaatii? 6.Miten tupa-suunnitelma viedään käytäntöön? 7.Miten arvioimme tupajaksosuunnitelmat, niiden ohjauksen ja arvioinnin?

Välitehtävä: Tarkenna itsellesi tehtävä, joka liittyy työpaikkaopintojen ohjaukseen ja/tai arviointiin: Esim. Keskustele opiskelijan ja työpaikkaohjaajan kanssa teemasta: -mitä työpaikkaopinnoissa pitäisi arvioida? -muokkaa työpaikkajakson suunnitelmaa tämän päivän haasteiden pohjalta ja liitä suunnitelmaan ohjaussuunnitelma -mitä haasteita arviointiin liittyy? Lähetä haasteet etukäteen