Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos
Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisä- opetuksen opsin perusteet Lukion opsin perusteet Aikuisten perusopetuksen perusteet ja aikuisten lukiokoulutuksen perusteet Taiteen perusopetuksen perusteet Paikallinen ops Paikalli- nen ops Paikalliset opsit 2 Lukioon valmistava Paikallinen ops
Valtioneuvoston asetus 422/ perusopetuksen yleisistä tavoitteista ja tuntijaosta Tavoitteet 2 § Kasvu ihmisyyteen ja yhteiskunnan jäsenyyteen 3 § Tarpeelliset tiedot ja taidot 4 § Sivistyksen, tasa-arvoisuuden ja elinikäisen oppimisen edistäminen Tuntijako Yhtenäisempi - nivelvaiheet Osallistuvampi - yhteiskuntaoppia lisää Liikkuvampi - liikuntaa lisää Luovempi - musiikin ja kuvataiteen tunnit Kielellisesti rikkaampi – B1, A2 3I
Valtioneuvoston asetus 422/ > ops-työryhmät Yhteiskuntaoppi 2 vvkt/ vl 4-6 Painotetaan osallistumisen, vaikuttamisen ja taloustaitojen vahvistamista Eheyttäminen – oppimiskokonaisuudet Toiminnallisuus Osaaminen
Laaja-alainen osaaminen ops-perusteluonnoksessa Ajattelu ja oppiminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjenhallinta Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys Osallistuminen, vaikuttaminen ja vastuullisuus 5
Toimintakulttuuri perusteluonnoksessa Oppiva yhteisö Vastuu ympäristöstä ja tulevaisuuteen suuntautuminen Monipuolinen työskentely Vuorovaikutus ja osallisuus Hyvinvointi Turvallinen arki Kulttuurinen monimuotoisuus ja kielitietoisuus IRMELI HALINEN6
Opetussuunnitelman perusteet 2014 Valtioneuvoston asetus tavoitteista ja tuntijaosta 422/2012 Perusopetuslaki ja -asetus Paikalliset tarpeet ja linjaukset PAIKALLINEN OPETUSSUUNNITELMA 2016 MAHDOLLINEN KOULUKOHTAINEN OPS ja sen varaan rakentuva vuosisuunnitelma Opettajan-koulutus Oppi-materiaali Laatukriteerit 7
Lähtökohdat nuorten talousosaamiselle oman talouden hallinta – oman elämän hallinta -> miten saada raha riittämään ja tuottamaan tiedot, taidot, arvot ja asenteet taloudellisen lainalaisuuksien tunteminen nyky-yhteiskunnan ja tulevaisuuden haasteet ennaltaehkäisevä valistus ja talousneuvonta opettajan rooli, pedagogiikka: omakohtaisuus, toiminnallisuus, konkreettisuus, ajankohtaisuus, koulu-yritys-/ koulu-työelämäyhteistyö
Etusivun uutiset Tavoitteet Aikataulu Työryhmät Paikallisen työn tuki Luonnokset Blogi 9