Laatu ammattikeittiössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ilkka Nieminen PIENET- JA KESKISUURET TAVARANTOIMITTAJAT KAUPAN YHTEISTYÖKUMPPANEINA KALAVIIKKO 2008 JOHTAJA ILKKA NIEMINEN PÄIVITTÄISTAVARAKAUPPA.
Advertisements

Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa ry
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
LTP Logistics Oy on vuonna 2011 perustettu lämpötilasäädeltyjen elintarvikkeiden logistiikkaan keskittyvä yritys. Asiakaskuntamme koostuu pääasiassa pienistä.
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Suomalaisen ruuan brändit ja laatutekijät
PK-kehittämispalvelut
Uuden työntekijän perehdyttäminen
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Asiakkuudet luovalla alalla
Tervetuloa opiskelemaan hygieniaa ja suomen kieltä.
Kaupan näkökulma logistiikkaketjun toimivuuteen Ok Arinan marketkauppa Arto Mustonen.
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Kalamarkkinat kansainvälistyvät osaksi elintarviketaloutta Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalantutkimuspäivät 2002 Rauma.
KULUTTAJANA VAIKUTAT LÄHELLE JA KAUAS TÄMÄN AINEISTON TUOTTAMISEEN ON KÄYTETTY MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN TUKEA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi.
MTK / Maaseutuyrittäjyys/Syväniemi 1 Ryhtiä julkisiin hankintoihin Anni-Mari Syväniemi ruokakulttuuriasiamies Maaseutuyrittäjyyslinja, MTK.
Saatavuus kilpailukeinona
Turun kaupungin kestävät hankinnat
Pajuniemi Oy ja Krunex Oy Luomu ammattikeittiöissä.
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Yritysyhteistyö & Työelämään sijoittuminen 100 vuotta liiketalouden opetusta Kotkassa Juhlaseminaari
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Projektin nimi: Iso rinkeli
TÖISSÄ RUOKA-ALALLA Kuva: Ruokatieto / Jussi Ulkuniemi
Missä menee suomalaisten ruokakulttuuri?
RUUAN TURVALLISUUS SUOMALAISESSA RUOKAKETJUSSA
Ruokaketjun kehittämisellä hyvinvointia koko maakuntaan Pro Ruokakulttuuri päätösjuhla , Ulla Mehto-Hämäläinen.
Biologinen turvallisuus elintarvikekuljetuksissa ja varastoinnissa Kuljetus- ja logistiikkaseminaari Veli-Mikko Niemi Maa- ja metsätalousministeriö.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
KOTITALOUS EVÄSTÄÄ ELÄMÄÄN.
Markkinoinnin perusteet
Suupohjan palveluhakemisto (yritys- ja yhdistysrekisteri)
Jorma Saari Nollaakin paremmaksi
TALOUDELLINEN VASTUU.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
TYÖELÄMÄN LAATU Menesty-hanke
Laatua verkossa ITK´06. Verkko-opetuksen laatuhankkeet Portaalissa julkaistavien aineistojen laatukriteerit Tuotteistaminen ja tekninen tuotekehitys VirtuaaliAMK:n.
Sydämen ja omantunnon lautanen Tavoitteena ekologinen ja eettinen ruoka Vihreiden ruokapoliittinen linjapaperi Hyväksytty puoluehallituksessa
SUUPOHJAN PALVELUPORTIT. Suupohjan palveluportit Suupohjan palveluportit-hankkeen tavoitteena on asumis- ja hoivapalvelujen sekä seudun yhdistysten verkkopalvelujen.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
Case: Sydänmerkki-aterioita tarjoavasta opiskelijaravintolasta Kirta Nieminen Pt. tuntiopettaja, ruokapalvelut
Palveluiden muutosten vaikutukset
Elinkeinorakenne Suomessa. Yleistietoa Suomen talous vastaa rakenteeltaan tyypillistä länsieurooppalaista teollisuusmaata. Palvelujen osuus tuotannosta.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Millaisia vastuullisuuskysymyksiä elintarviketuotantoon liittyy ympäristövaikutusten lisäksi ja miten niitä voidaan määrittää? Tiedotustilaisuus ”Miten.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Liiketoimintasuunnitelman esitys
21 Kansantalous on koko Suomen talous s
Mitä ruokalautaselta pitäisi voida tietää tai päätellä?
Vastaajina 1122 yritysjohtajaa koko maasta
Yritykset ja yhteiskunta
MINÄ ITSE – SUHTEIDEN LÄHTÖKOHTA
Pori Marko Jori.
Kokemuksia ammatillisen koulutuksen koulutusreformista
Eettinen palvelu ja liiketoiminta
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Terveys ja maku samalla lautasella
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
Avoimen tuotteenhallinta
Teknologiateollisuuden henkilöstön sukupuolijakaumat, ikäjakaumat ja keski-iät Teknologiateollisuus.
Esityksen transkriptio:

Laatu ammattikeittiössä Toiminnan laatu Tuotteiden laatu Palvelun laatu LH & HKL

Kokin laatutietous Laadun käsite Ruoan hygieeninen laatu Ruoan taloudellinen laatu Palvelun laatu Tuoteturvallisuus Toiminta ongelmatilanteissa Laatujärjestelmät Laadun kehittäminen Palkitseminen, kannustus Arviointi, asiakaskyselyt, palautteen käsittely Laatu kuuluu opintokokonaisuuksiin tilaus- ja jakelupalvelut 20ov ja suurtalouden ruokatuotanto 20ov. Opetussuunnitelman mukainen opintojakson sisällöt.

Mitä laatu on? Yrityksen kannalta Asiakkaan näkökulmasta kannattavuusajattelua jokaisessa tuottamisen prosessivaiheessa tulisi syntyä laadun mittaamista Asiakkaan näkökulmasta tuotekeskeistä laatuajattelua Nykyaikainen laatuajattelu on muuttunut tarkoittamaan kaikkea organisaation toimintaa tuotelaadusta kokonaisvaltaiseen liikkeenjohtamiseen.

Laadun määritelmiä Hyödykkeen sopivuutta käyttötarkoitukseensa - J.Juran Asiakkaan nykyisten ja tulevien tarpeiden täyttämistä laadun avulla - W.Deming Toiminnan ja tuotteiden virheettömyyttä, eli vaatimusten ja normien mukaisuutta - P.Crosby Tuotteen tai palvelun kyky täyttää asiakkaan tarpeet ja odotukset sekä tuottaa valmistajalleen voittoa. Laatu on tyytyväisyyttä ja rahaa. – M.Harry Toiminnan laadun avulla jatkuvasti kilpailukykyisenä pysymistä muuttuvissa olosuhteissa - T. Silen Laatutyö elintarvikeketjussa 2010-2011 / Laatuketju

Ammattikeittiöiden ruokatuotanto Elintarvikealan yhteinen laatuketju Turvallisuutta valvotaan hyvien omavalvontakäytäntöjen ja viranomaisten ohjeiden avulla Ravitsemussuositukset ohjaavat joukkoruokailussa valmistettavien aterioiden ravitsemuksellista laatua Käytetään paljon elintarviketeollisuuden tuottamia, pitkälle jalostettuja raaka-aineita ja komponenttituotteitta Hyvä ruoka ei synny sattumalta. Elintarvikkeemme ovat turvallisia ja maukkaita, koska niiden laadun eteen tehdään paljon töitä. Laatuketjussa on mukana koko elintarvikeala. Tuottajat, teollisuus, kauppa, kuluttajat, neuvonta ja hallinto luovat yhdessä maastamme vahvaa elintarvikkeiden laatumaata. Ainutlaatuinen elintarvikeketjun laatutyö perustuu siihen, että koko toimiala on sitoutunut kansalliseen elintarviketalouden laatustrategiaan. Yhteistyö vahvistaa kaikkien ketjun osien kilpailukykyä. Laatuketjun arvoja ovat toiminnan vastuullisuus, asiakkaan tyytyväisyys ja kannattavuus. Kun ketjun kaikki osat panostavat järjestelmällisesti sekä tuotteiden että toiminnan laatuun, lopputulos on enemmän kuin osiensa summa.

Ruokapalveluiden tehtävä on jatkaa alkutuotannon, teollisuuden, kaupan ja kuljetusten laatuketjua ja valmistaa raaka-aineet sekä puolivalmisteet asiakkaille tarjottaviksi ateriakokonaisuudeksi. tarjota laadukas palvelu Ammattikeittiöt muuttuvat jatkuvasti. Ruuanvalmistusta ostetaan turvallisuus tulee olemaan tärkeä osa teknologiaa, kun raaka-aineriskit kasvavat

Toiminnan laatu Henkilöstön ammattitaito Ympäristölaatu Yhteiskuntavastuu Asiakasviestintä Toiminnan laatu ruokapalveluissa. Henkilöstön ammattitaito;Esimies vastaa siitä, että henkilöstöllä on tehtävän edellyttämä ammattitaito. Henkilöstölle on koulutussuunnitelma, jossa sovitaan henkilöstön tietojen päivittymisestä niin, että päästään laatutavoitteisiin. Perehdytykseen on kirjalliset ohjeet ja perehdyttäminen on vastuutettu. Ympäristölaatu; Ympäristölaatua toteutetaan kehittämällä hankintojen ja logistiikan kestävyyttä, hallitsemalla hävikkiä ja jätteiden tuotantoa, tehostamalla lajittelua kierrätystä sekä säästämällä veden ja energian kulutusta. Tarvittaessa asiakasviestinnällä toteutetaan ympäristökasvatusta. Hyödynnetään paikkakunnan ympäristöohjeita. Yhteiskuntavastuu; Noudatetaan työlainsäädäntöä ja työsuojelumääräyksiä. Kehitetään henkilöstön viihtyvyyttä ja työssä jaksamista. Tiedostetaan hankintapäätösten yhteiskunnalliset vaikutukset. Tiedostetaan kasvatusvastuu päivittäisessä ruokailussa. Edistetään kansallista ruokakulttuuria. Edistetään kansanterveyttä. Asiakasviestintä; Asiakkaille viestitään laatutyöstä.

Tuotelaatu Raaka-aineiden jäljitettävyys Tuoteturvallisuus Ravitsemuksellinen laatu Aistittava laatu Hinta-laatusuhde Raaka-aineiden jäljitettävyys Varmistetaan, että alkuperä ja tuotantotapa on jäljitettävissä. Käytetään yhtenä hankintakriteerinä alkuperää ja jäljitettävyyttä. Hankintasopimuksissa suositaan laatukriteerejä. Raaka-aineesta tiedetään koostumus ja elintarvikkeesta ainesosat. Tuoteturvallisuus Ruokapalvelualan toimijalla on hyväksytty ja ajan tasalla oleva omavalvontasuunnitelma. Aterioiden valmistuksessa noudatetaan valmistusohjeita. Asiakaspalveluhenkilöstö tuntee aterian ainesosat. Ravitsemuksellinen laatu Päivittäisessä ruokapalvelussa noudatetaan eri asiakasryhmille laadittuja suomalaisia ravitsemussuosituksia ottaen huomioon erityisruokavaliot ja ikäkaudet. Aistittava laatu Laatu täyttää asiakkaiden ruuan maulle, ulkonäölle ja koostumukselle asettamat toiveet ja vaatimukset. Hinta-laatusuhde; Hinta-laatusuhde vastaa asiakkaan tarvetta. Asiakastyytyväisyys ja käyttöaste optimoidaan.

Palvelulaatu Palvelun saatavuus Palvelualttius Ruokailuympäristö Pidetään, mitä luvataan. Palvelualttius Toiminta on asiakaskeskeistä ja asiakastyytyväisyyttä mitataan. Ruokailuympäristö Ruokailuympäristön siisteys, savuttomuus, turvallisuus ja rauhallisuus parantavat palvelun laatua.

Elintarvikkeiden laatuketju ja sen haasteet Maanviljelijät – teollisuus- kuljetus- kauppa ja ravitsemispalvelut - kuluttaja Haasteet Elintarviketuotanto, jalostus ja jakelu kansainvälistyvät ja keskittyvät. Tuotteet monipuolistuvat ja kuluttajat erilaistuvat entisestään. Kuluttajien valintoihin vaikuttavat yhä enemmän terveys sekä ruoanlaiton helppous ja mukavuus, samoin kuin eettiset asiat ja ympäristötekijät. Nämä lisäävät paineita elintarvikeketjun turvallisuuden ja luotettavuuden varmistamiseen. Ruokapalveluiden kansallisen laatutyön toimintamalli ohjaa muuttuvissa tekijöissä ja ruokatuotannon haasteissa. Laatutyön toimintamallista seuraavan tunnin yhteydesä tarkemmin.

Ammattikeittiöt (julkiset ruokapalvelut) Keskittyvät ja valmistusyksiköt suurenevat Erilaisia tuotantolinjoja Keittiöt muuttuvat tuotantolaitoksiksi, joissa tuleva ja lähtevä logistiikka on erillään toisiaan

Ravintolat, henkilöstöravintolat jne. Asiakkaat vaativat parempaa laatua Gastronomia kehittyy Ruokaa ostetaan enemmän

Catering-alan työntekijä osaa arvioida työnsä laatua on sitoutunut työyhteisönsä taloudellisiin ja laadullisiin tavoitteisiin toimii yhteistyökykyisesti työyhteisössä Millaisia esimerkkejä / tilanteita näistä osaat kertoa - valmistele draamaesitys