Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Eettinen palvelu ja liiketoiminta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Eettinen palvelu ja liiketoiminta"— Esityksen transkriptio:

1 Eettinen palvelu ja liiketoiminta
Kristiina Hautakangas -hyvän elämän pitäisi olla kaikkien oikeus

2 Ydinviestit Kyse on johtamisesta Annetaan ihmisille valinnanvapaus
Kyse on johtamisesta Annetaan ihmisille valinnanvapaus Omistajataho ei ratkaise Kristiina Hautakangas

3 Etiikka Kristiina Hautakangas Etiikka on tutkimusala, joka tutkii moraalia ja siihen liittyviä kysymyksiä kuten eettisen toiminnan periaatteita, oikeaa ja väärää, hyvää elämää, sekä arvojen ja eettisten väittämien luonnetta.

4 Lähtökohtia Hyvä elämä pitäisi olla kaikkien oikeus. Yhteiskunnan tulee taata ihmisarvoisen elämän edellytykset. Hoivan ja hoidon tärkein periaate on ihmisarvon kunnioittaminen. ”Kaikki mitä tahtoisitte ihmisten tekevän..” Keiden tarpeet asetetaan etusijalle. Eettisesti puhtaita ratkaisuja ei ole. Jokainen on oman onnensa seppä? Palvelemme tukea ja hoivaa tarvitsevia ihmisiä siten, että ihmisarvoisen ja onnellisen elämän edellytykset täyttyvät oikeudenmukaisuusperiaatteita kunnioittaen. Olemme yhteiskunnallisessa käännekohdassa, jossa meidän on valittava suuntamme. Miten toimitaan eettisesti? Kristiina Hautakangas

5 Eettisyys ja yritysvastuu
Vastuullisen yrityksen tavoitteena on kestävä kasvu sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti. Arvonluonnin keskiössä on toimintatapa, jossa arvo syntyy yhdessä asiakkaan kanssa. Vastuullisuus yrityksen kilpailuetuna Tavoitteena tuottaa voittoa kestävästi eli pitkällä tähtäimellä ja uusia liiketoimintamalleja. Lyhyt tähtäin – kasvu ja kannattavuus Pitkä tähtäin – arvo ja uusiutuminen Regulaatio vai markkinavoimat Kuluttajien valinnat ohjaavat kasvua Ei pelkästään hintaan perustuvia valintoja Läpinäkyvyys kaikkeen toimintaan Kristiina Hautakangas

6 Laadusta Valvira 2010 ja 2013 laadusta
Kaikilla yhdeksällä indikaattorilla yksityinen paras THL asumispalvelujen laadusta ja kustannuksista Kunta halvempi, mutta pienempi henkilöstömäärä VATT vaikuttavuudesta Yksityisillä kustannukset edullisempia ja kustannusten nousut maltillisempia, vaikuttavuus kuntaa parempi Jyväskylän palveluseteli 2013 Yksityinen 10% halvempaa Kotkan kaupunki 2013 ostettu asumispalvelu Yksityinen yli 7e/vrk halvempi Lasten päivähoito 2013 vanhempien haastattelu Tyytyväisyys yksityiseen parempi Kristiina Hautakangas 2010

7 Taloudesta ja voitosta
Voitonjako on korvausta yrittäjän riskistä Voiton jakaminen edellyttää yrityksen maksukykyisyyttä = terve taloudellinen pohja Voitto houkuttelee pääomaa ja ilman sitä ei mikään toimiala tule toimeen Tehoton toiminta tuhlaa varoja Vaikka voitto olisikin osa kustannuksia, niin silti kokonaiskustannukset saattavat olla veronmaksajalle pienemmät kuin tehottomassa toiminnassa Pitkällä tähtäimellä tehokkuus on ainoa vaihtoehto kaikille toimijoille. Vaikka yritykset tuottavat voittoa niin ne maksavat samanaikaisesti yhteiskunnalle veroja, työntekijöille palkkoja, rahat palautuvat kulutuksena talouteen ja välillisinä veroina yhteiskunnalle. Kristiina Hautakangas

8 Taloudesta ja voitosta
Kristiina Hautakangas Voitonjakoon liittyvää sääntelyä? Mitä tehtävää valtio toteuttaisi jos se säätelisi omistajien kannusteita? Lainsäädännön tulee olla tasapuolista ja kilpailuneutraalia; kohdella mahdollista ylijäämää samalla tavalla organisoitumistavasta riippumatta? Palvelutuotantoa ei pyöritetä ja kehitetä ideologioilla; jos päädytään tehottomaan toimintaan aiheutetaan yhteiskunnalle haittaa; saattaisi olla veronmaksajille kallista sääntelyä

9 Eri toimijat .nta Yritys Järjestö, kunta toiminnan eettisyys
Kristiina Hautakangas Yritys Järjestö, kunta toiminnan eettisyys ei riipu siitä, miten organisoitu vaan siitä, miten toimitaan jos eettisyys = asiakkaan hyvä tärkeä tavoite rahoitus taloudellisesta tuloksesta verovaroista mihin voitto/ylijäämä omistajien käyttöön sääntöjen mukaisesti järjestön jäsenten hyväksi .nta

10 Asiakkaan ja maksajan mielipide
Kristiina Hautakangas Suomalaiset haluavat lisätä palvelusetelin käyttöä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Pienituloisistakin noin 60%,Vastustajia on 12 %. Otos kesällä 2014,1024 haastateltua. Sos.alan työnantajat Kunnat aikovat ulkoistaa lisää. Myös vanhusten palveluasumista ja kotipalveluja aiotaan ostaa lisää. Kevan kyselu kuntien talous-ja rahoitusjohtajille.


Lataa ppt "Eettinen palvelu ja liiketoiminta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google