Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAnne-Mari Auvinen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kalamarkkinat kansainvälistyvät osaksi elintarviketaloutta Jari Setälä Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos Kalantutkimuspäivät 2002 Rauma
2
Esitelmän rakenne 1.Miten kaupan kansainvälistyminen vaikuttaa kalaelinkeinoihin 2. Kalaelinkeinojen rakennemuutos 3. Kotimaisen alkutuotannon tulevaisuus
3
Kaupan kansainvälistymisen vaikutukset 1.Tuorekalakaupan vapautuminen 2. Muutokset vähittäiskaupassa
4
Tuoreen lohen tuontirajoituksia purettiin
5
Tuore kala 1993
6
Tuore kala 2001
7
Maailmanmarkkinoiden suhdannevaihtelu
8
Tuoreen lohikalan tarjonta kasvoi 40 % vuonna 2001
9
Vähittäiskauppa keskittyy Keskusliikkeet: • KESKO/SOK 2/3 markkinoista • 5 suurinta 90 % markkinoista
10
Myymäläyksiköt kasvavat
11
Keskusliikkeet keskittävät toimintojaan • Ketjuttaminen • Logistiikkakeskukset • Valikoidut toimittajat • Toimittajien kilpailuttaminen • Oma tuonti
12
Kalan toimittajiin kohdistuvat vaatimukset: •Kilpailukykyisen hinnan lisäksi •Riittävä ja tasainen tarjonta •Hyvä laatu ja laaja valikoima •Logistiset valmiudet •Jatkossa sertifioitu toiminta
13
Vaikutukset kalanjalostukseen ja kalatukkukauppaan • raaka-aineiden ja tuotteiden saatavuutta parannettu tuonnin, alihankinnan ja tuottajien kanssa tehtyjen sopimusten kautta • toimialat keskittyvät: muutama iso yritys tekee kauppaa keskusliikkeiden kanssa, pienet erikoistuvat ja toimivat alihankkijoina • toimialojen yleinen kannattavuus hyvä
14
Vaikutukset alkutuotantoon Uusia vaatimuksia kotimaisen kalan laadulle ja saatavuudelle Kalastus > investoinnit laatuun ja tuotantotekniikkaan Kalankasvatus > kasvua yritysostoin sekä kotimaassa että Ruotsissa
15
Alkutuotanto keskittynyt nopeasti Viiden suurimman yrityksen osuus tuotannosta 1995 2001 Elintarvikesilakan kalastus 32 % 66 % Kirjolohen kasvatus 11 % 46 %
16
Rakennemuutoksen seurauksena • keskittymistä, yhteistyötä, työnjakoa ja toiminnan ammattimaistumista • kalaa toimitetaan markkinoille kuten muutkin elintarvikkeet
17
Kotimaisen alkutuotannon tulevaisuus kansainvälisessä kilpailussa Avoimessa kansainvälisessä kaupassa maat erikoistuvat, ja tuote tuotetaan maassa, jolla on tuotannossa suhteellinen kilpailuetu
18
Suhteellinen kilpailuetu Raaka-aineresurssit Tuotannontekijät Tuotantokustannukset Osaaminen
19
Suomen alkutuotannon kilpailukykyyn vaikuttavia tekijöitä Toiminnan kausiluonteisuus Toimijoiden koko Kansalliset pelinsäännöt
20
Tarjonnan kausiluonteisuus
21
Toimijoiden koko Kalankasvatusyksikköjen keskikoko: Kilpailijan skaalaetu Saaristomeri 60 tn10x Ahvenanmaa 120 tn 5x Ruotsi 200 tn 3x Norja 600 tn
22
Kansalliset pelinsäännöt Kalankasvatusluvat Kalastuskiintiöt Vesien omistussuhteet
23
Miten kotimainen kala pidetään jatkossa kilpailukykyisenä Tasaisempaa tarjontaa Korkeampaa tuotelaatua Tiiviimpää yhteistyötä kotimaisten toimijoiden kesken
Samankaltaiset esitykset
© 2023 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.