Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Palveluiden muutosten vaikutukset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Palveluiden muutosten vaikutukset"— Esityksen transkriptio:

1 Palveluiden muutosten vaikutukset
Hyvinkään kaupunki Ateria- ja puhtauspalvelut Pirjo Kujanpää

2 Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää
Hyvinkään kaupunki Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

3 konserni- ja tukipalvelut Ateria - ja puhtauspalvelut
Muu taseyksikkö Toimintakulut 2015 talousarvio n. 11 M€ Henkilöstöä n. 200 Keittiöitä 42, 14 valmistuskeittiötä => valmistavaa MUUTOKSIA: Hyvinkään Ravitsemispalvelut Oy, Yhteiskeittiö 2015 Palveluiden ulkoistaminen Työmäärän mitoitukset 2014 – 2015 Moniosaajat – palvelutyöntekijät 2012 alkaen Uusi organisaatio 2016 Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

4 Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää
Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

5 Ateriapalvelut, Käsitteitä
Yhteiskeittiö = Hyvinkään Ravitsemispalvelut Oy Ruokatuotantotapoja: Kuuma (cook&serve) Jäähdytetty (cook & chill) Kuumapakkaus ( Hot Fill) Toimintatavat: - keskitetty jako - hajautettu jako Valmistuskeittiö valmistetaan ruokaa Palvelukeittiössä osittain valmistetaan, kuumennetaan, tarjoillaan Toimituspiste, ruoka toimitetaan (ei ole ateria- ja puhtauspal-velun henkilöstöä) Pirjo Kujanpää

6 Hyvinkään Ravitsemispalvelut Oy
HUS 40% Hyvinkää 60% Aterioita Aterian osia Elintarvikkeita Keskitetty jako potilaille Henkilöstöruokailu Hajautettu jakelu K U L J E T U S Kuumana 204 Kylmänä 7000 YHT ateriaa Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

7 Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää
Hot fill – kuumapakkaus Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

8 Vaikutukset toimintaan
Valmistuskeittiöt palvelukeittiöiksi Henkilöstövaikutukset (n. -23 htv) Osaamisvaatimukset Ruokalista Kuljetukset Talousarvio 2015 ruoan hintaan 5 % lisää, % Organisaatio Viestintä Sosiaalinen media Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

9 Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää
Mitä opitaan? Suunnitelmat Tuotekehitys, mistä ja miten hankitaan Koulutukset Tiedotus Tuotannonohjausjärjestelmä Hinnoittelu Laadunvalvonta Asiakkaan kuuleminen Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

10 Toiminnan kehittämistä
Miten kustannukset kuriin? Säästötavoitteet Tuotannonohjausjärjestelmän kehittäminen käyttäjää palvelevaksi Onko reseptin koostumus optimi tuottajan ja tilaajan kannalta? Laadun varmistaminen Yhteistyö yhteiskeittiön kanssa Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

11 Muutoksia jatkuvasti toimialoilla, reagointi Säästötarpeet jatkossakin
puhtauspalvelut Mitoitukset tarkistettu tehty 2015; koulut, päiväkodit, hoivapalvelun tilat, muut kohteet Mitoitetut työajat käyttöön kohteissa Asiakasneuvottelut palvelusta, TA 2016 Muutoksia jatkuvasti toimialoilla, reagointi Säästötarpeet jatkossakin Eri laatutasojen tarjoaminen Sopimukset Pirjo Kujanpää

12 Palvelutuotannon kilpailuttaminen
Hyvinkään kaupungin palvelustrategia vuoteen 2017 => toiminnasta max 15 % ulkoistetaan Ateriapalvelut, puhtauspalvelut, laitoshuoltajapalvelu, muut avustavat tehtävät Lähtökohtana samantasoinen palvelu kuin nykyisinkin Yhteinen ruokalista, omat reseptit Valintakriteerit hinta 40 % laatu 60% Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

13 Palvelutuotannon osaulkoistus Ateria- ja puhtauspalvelut
Määritelty maantieteellinen alue Koko paketti, ateria- ja puhtauspalvelut: sosiaali- ja terveystoimen kohteet, koulut, päiväkodit, ym. 1,1 M€ vuodessa (ateria 0,7 M€, puhtaus 0,4 M€) Laadun arviointia samoilla kriteereillä Kustannusten vertailua Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

14 YHTEISTYÖKUMPPANI iss palvelut oy
Sopimuskausi 2 vuotta optiovuotta ISS Palvelut Oy toiminnan aloitus alkaen Asiakasinfot eri toimialoille Palvelujen rajapinnat Toiminnan kehittämistä, yhteistyötä Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

15 Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää
Mitä opittiin? Varattava aikaa Palvelukuvaukset Tilaajan / asiakkaan vastuu Oma henkilöstö Tarjoajien kuuleminen Palvelujen rajapinnat esille Laadunvalvonta Muutosten ilmoittaminen Tiedottaminen Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

16 TAVOITTEENA kumppanuus
Sisäiset asiakkaat: Palveluiden tilaajia sopimusten ja tarpeiden mukaan Ateria- ja puhtauspalvelut: Palveluiden järjestäminen, tilaaminen Ulkoinen palveluntuottaja: Palveluiden tuottaminen sopimuksen mukaan Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

17 Ateria- ja puhtauspalveluiden tulevaisuus
SOPIMUKSET Palveluiden kehittäminen yhteistyötahojen kanssa TALOUS: palvelujen hinnoittelu, tuotteistaminen, tehokkuus Kumppanuus ulkopuolisen palveluntuottajan kanssa Uuden organisaation käytännön toteuttaminen 2016 Osaavan henkilöstön saaminen Asiakaspalvelu Kuntaliitosselvitystä ei jatketa – yhteistyön merkitys Soten vaikutukset Tilaaja - asiantuntijaorganisaatio Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää

18 Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää
Hyvää syksyä kaikille! Hyvinkään kaupunki Ateria- ja puhtauspalvelut Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää p Hyvinkään Ravitsemispalvelut Oy, yhteiskeittiö Toimitusjohtaja Leila Korhonen p KIITOS! Ateria- ja puhtauspalvelupäällikkö Pirjo Kujanpää


Lataa ppt "Palveluiden muutosten vaikutukset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google