Projektin toiminta 1. Koordinaatiohankkeen laajentuminen - Vierailu uusiin hankkeisiin kevään 2012 aikana -”Vanhojen hankkeiden” tilanteiden koordinointi -Kehittämishankkeiden tapaaminen ITK-päivien yhteydessä Konneveden lukio1
2. Tuki verkoston kouluille -oppimispelien esittelyä ja käyttöönottotukea perusopetuksen kouluihin hankekuntien alueella (ala- ja yläkoulut) -virtuaalimaailmoihin perehdytystä ja Lukiosaaren Löytöretkipuutarhan esittelyä Second Lifessa lukioille -Ensimmäinen paikallis- Löytöretki Keski- Suomessa Keski-Palokan koulussa Konneveden lukio2
3. Hyvien käytänteiden levittäminen ja koulutus -Löytöretki toiseen maailmaan-seminaari Kauniaisissa -Löytöretki toiseen maailmaan II -seminaari Konnevedellä -ITK- päivät , OVI- hankkeella kolme esitystä : 1.Pedagogiikka on mahdollisuuksia täynnä: pelit ja sosiaalinen media oppimisen välineiksi, Petri Lounaskorpi OVI ja Ville Venäläinen SOMY 2.Lukiolaiset Second Lifeen draamapedagogiikan keinoin, Marika Järvikallio 3.Löytöretki Toiseen Maailmaan Galleria opastaa, Minna Kytölä ja Anna Linnakylä OVI-hankkeen pelipaja ruotsinkielisen koordinaatiohankkeen hankepäivässä Tampereella Löytöretki seminaari Keski_palokan koululla eTwinning seminaari Druskininskai, Liettua 7. – Konneveden lukio3
4. Verkkosivujen kehittäminen ja tiedotus -Pelien laadun tarkkailu opettajien ja oppilaiden antamien pelipalautteiden avulla (lomake sivuilla) -Ruotsinkielisille oppilaille sopivan oppimispelimateriaalin kerääminen ruotsinkielisille sivuille -Openkorttien valmistaminen ja potentiaalisten pilottien tukeminen -Linkkikoosteet eri oppiaineisiin Second Lifeen -Oppiaine-esittelyvideot Second Lifen käytöstä sekä sivuille että lukiosaarelle Löytöretkipuistoon -Koordinoitavien hankkeiden verkottaminen keskustelulistalle -Uutiskirje kehittämishankkeille -OVI-hanke on oppiminen.fi-sivuston toimitusneuvostossa helmi- maaliskuun 2012 ajan. Konneveden lukio4
Vierailijat OVI -sivustolla Konneveden lukio5
Syksyn 2012 vierailijat Konneveden lukio6
5. Tutkimus -Kirjallisuuskatsauksen valmistuminen. o Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on koota ja arvioida oppimispelien ja virtuaalimaailmojen mahdollisuuksia, haasteita ja ongelmia tarkastellen niitä erityisesti opetuskäytön näkökulmasta. Kirjallisuudeksi on valittu sekä kansallisia että kansainvälisiä lähteitä ottaen mukaan niin alan kirjallisuuden klassikoita kuin uudempia teoksia, tutkimusraportteja ja verkkojulkaisuja. -Peli- ja virtuaalimaailmojen opetuskäytön valtakunnallisen kartoituksen tuloksia o Tässä raportissa keskitytään selvittämään pelien ja virtuaalimaailmojen opetuskäyttöä ja kehittämistarpeita syksyllä 2011 tehdyn opettajakyselyn pohjalta o Tavoitteena koota raporteista laajempi verkkojulkaisu yhdessä muiden koordinaatiohankkeiden kanssa Tulevat tutkijatapaamiset tähän liittyen: ITK-päivillä ja perjantaina klo 9.30 alkaen, paikkana OPH. Paikalla on tutkimuksessa mukana olleiden hankkeiden koordinaattorit, tutkijat ja OPH:n väkeä. -Sotungin lukion ja Konneveden Second Life-kokemusten raportointi o Näistä + Lappeenrannan kokemuksista olisi tarkoitus jatkotyöstää artikkelijulkaisu Konneveden lukio7