Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Virtuaalimaailmat Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt – koordinointihanke Anna Linnakylä, Minna Kytölä, Petri Lounaskorpi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Virtuaalimaailmat Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt – koordinointihanke Anna Linnakylä, Minna Kytölä, Petri Lounaskorpi."— Esityksen transkriptio:

1 Virtuaalimaailmat Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt – koordinointihanke Anna Linnakylä, Minna Kytölä, Petri Lounaskorpi

2 OVI-hankkeen tavoitteet
12-Apr-17 Hankkeen tavoite on edistää virtuaalisten oppimisympäristöjen ja pelinomaisten oppimissovellusten pedagogisesti mielekästä opetuskäyttöä. Koordinointihanke ohjaa oppimispelien ja virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntämistä kouluissa sekä kokoaa ja levittää hyviä käytänteitä opettajille. Järjestää testausta ja pilotointia kouluissa opettajien ja oppilaiden kanssa – haluatko mukaan?

3 Mitä OVI-hanke tarjoaa opettajille?
12-Apr-17 Linkkejä oppimispeleihin oppiaineittain, luokkatasoihin jaoteltuina Opastettuja tutustumiskäyntejä virtuaalimaailmoihin Ideoiden levittämistä opettajilta ja muilta asiantuntijoilta kouluihin Tietoa uusista oppimisympäristöistä ja niihin liittyvistä käytänteistä Osallistumismahdollisuuksia pelien ja virtuaalisten ympäristöjen kehittämiseen

4 Virtuaalimaailmat (MUVEs)
12-Apr-17 Virtuaalimaailmat (MUVEs) Synkroninen, tietokoneverkon mahdollistama suhteellisen pysyvä ihmisverkosto, jossa käyttäjiä edustavat avattaret. (Bell 2008) Kolmiulotteinen (katsojalle) = objekteilla x-,y- ja x-koordinaatit Interaktiivinen = käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa esineiden, ympäristön ja muiden käyttäjien kanssa. Dynaamisesti renderöity = näkymät ja äänet ovat riippuvaisia käyttäjän sijainnista kolmiulotteisessa tilassa Navigoitavuus = käyttäjät voivat liikkua kolmiulotteisessa ympäristössä (Dalgarno, 2002)

5 Virtuaalimaailmojen piirteet, joista lapset ovat kiinnostuneita (% vastauksista)
22-Nov-11 Tuukkanen, T., Iqbal, A., & Kankaanranta, M A Framework for Children's Participatory Practices in Virtual Worlds. Journal of Virtual Worlds Research 3 (2).

6 Virtuaalimaailmojen käytön yleisyys opetuksessa
12-Apr-17 Virtuaalimaailmojen käytön yleisyys opetuksessa

7 Second Life 3D-virtuaalimaailma Toimitaan avattarilla
12-Apr-17 3D-virtuaalimaailma Toimitaan avattarilla Omistaa yksityinen Linden Labs Käyttäjinä lukuisia koulutusorganisaatioita, kirjastoja ja yrityksiä eri maista. Käyttäminen ja vieraileminen ilmaista, oman saaren saa rahalla Paljon valmiita käyttäjien tekemiä materiaaleja, historiallisia paikkoja, tuntisuunnitelmia Eniten hyödynnetty kielten opiskelussa

8 Second Life oppimisympäristönä
Lauri Pirkkalainen Second Life oppimisympäristönä Virtuaalimaailma on yksi sosiaalisen median muoto. Opiskeluajasta ja -paikasta riippumaton oppimisympäristö Toiminnallisuus ja elämyksellinen oppiminen Mahdollisuus muokata ympäristöä Avatar tarjoaa mahdollisuuden heittäytyä uusiin asioihin ilman ”kasvojen menettämisen” pelkoa. Virtuaalinen irrottelu viihdyttää, ryhmäyttää ja luo yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Verkostoitumisen ja vuorovaikutuksen helppous, yhteisöllisyys, mahdollisuus kansainvälistymiseen Todellisuuden mallintaminen ja sen yhdistäminen fantasiaan.

9 Oppimisen ja opettamisen mahdollisuudet virtuaalimaailmoissa
12-Apr-17 Oppimisen laajentaminen luokan ulkopuolelle Autenttisuus Joustavuus opiskelussa ja ohjauksessa Reaaliaikaisuus Vuorovaikutus, verkostoituminen, yhteisöllisyys Yksilölliset oppimispolut Toiminnallisuus ja elämyksellinen oppiminen Mahdollisuus kansainvälistymiseen Todellisuuden mallintaminen ja sen yhdistäminen fantasiaan

10 Oppimisen ja opettamisen haasteet virtuaalimaailmoissa
12-Apr-17 Tekniset – laitteet, tuki, tietohallinto Identiteettiin liittyvät – anonymiteetti, leikin ja työn yhdistäminen Kulttuuriset – virtuaalimaailmojen ja koulun erilaiset toimintatavat Yhteistoiminnallisuuteen liittyvät – luottamuksen rakentaminen Ajankäyttöön liittyvät – yksinkertaistenkin asioiden opetteleminen vie aikaa Taloudellinen – kaupallisuus Warburton (2008)

11 16 tapaa hyödyntää virtuaalimaailmoja opetuksessa (Ryan 2008)
12-Apr-17 1. Visuaalisen elementin lisääminen – Abstraktien asioiden selventäminen kolmiulotteisella mallilla Interaktiivisena kirjastona – Hyödynnä muiden kirjastoja tai luo omasi Yhteydenpitovälineenä – etäopetuksessa tai kansainvälisesti Roolipelinä – skenaariot, hahmot, tapahtumat Simulaationa – Monimutkaisten prosessien hahmottaminen ja harjoittelu Oppimispelien pelaaminen ja luominen esim. palapelit, tietovisat, aarteen etsintä Taidon harjaannuttaminen – virtuaalinen drillaaminen 8. Tutkimuskohteena – virtuaalimaailmat ilmiöinä tai todellisuuden peilinä

12 12-Apr-17 9. Virtuaalisena turistikohteena – Pariisi, Moskova jne Ryhmäytymisen apuna – jään murtaminen, ryhmätyöt, sosiaaliset taidot verkossa Anonyymisen toiminnan välineenä – haastattelut, arviointi, palaute Machiniman, eli oman elokuvan tekeminen Rekrytoinnin väline – koulun tai oppilastöiden esittely Tapahtumien järjestely tai tiedottaminen – konsertit, seminaarit, esitelmät Rakentelu ja IT-taitojen kehittäminen – tekstuurit, animaatiot, 3D- mallinnus Oppilaslähtöinen oppiminen – avoin, informaali oppimisyhteisö

13 Case 1: Second Life oppilaiden työvälineeksi, englanti
12-Apr-17 Yhteistyönä lukion kursseilla EN5 (LU2) ja EN2 (LU1) TAVOITTEET: EN5: luova kirjoittaminen, keskustelutaitojen hiominen EN2: harjoitellaan ääneen lukemista, ääntämistä ja puhumista

14 Miten oppilaat second lifeen?
Avataret Toiminnot Ulkoasu Liikkuminen Kommunikointi

15 Käyttöönoton aloitus SL perusteet Avatar Liike Kommunikointi

16 Käyttöönoton aloitus SL perusteet Avatar Liike Kommunikointi
OPS sisällöt

17 Käyttöönoton aloitus DRAAMA PEDAGOGIIKKA SL perusteet Avatar Liike
Kommunikointi OPS sisällöt

18 LUOKKA-ASTE: Lukio 1  OPPIAINE: Englanti AIHE: SECOND LIFE OPPILAIDEN TYÖVÄLINEEKSI    TAVOITE: 1. Harjoitella englannin kielen lukemista, ääntämistä ja puhumista 2. Luoda AVATAR –Second Life maailmaan 3. Opetella liikkuminen ja toiminta Second Life maailmassa Arviointi: Opettaja, halutessaan, arvioi videotallenteen ääniraidan TARVITTAVA AIKA: 4 oppituntia/ryhmä (riippuu ryhmäkoosta ja käytössä olevista tietokoneista)

19 12-Apr-17

20 Case 2: Second Lifen hyödyntäminen lukion historian tunnilla (3.krs)
12-Apr-17 Case 2: Second Lifen hyödyntäminen lukion historian tunnilla (3.krs)

21 ” Ne oppi koneen käyttämistä, tiedonhakua, englanninkieltä”
12-Apr-17 ” Ne oppi koneen käyttämistä, tiedonhakua, englanninkieltä” ” Siinä pysty enemmän sitä tavallisen ihmisen näkökulmaa saavuttamaan siitä historiasta. Usein käy niin että se näkökulma on niin laaja, että se tavallinen ihminen ei pääse siinä niin esiin. Tässä voi olla hyötyä siitä että päästiin kokemaan sitä historiaa tavallisen ihmisen näkökulmasta.”

22 Case 3: Sotungin lukion kirjallisuuden historian polku
12-Apr-17

23 12-Apr-17

24 12-Apr-17

25 Case 4: Biologian geenimaailma
12-Apr-17

26 "Löytöretki Toiseen Maailmaan" –galleria Lukiosaarella
Lauri Pirkkalainen "Löytöretki Toiseen Maailmaan" –galleria Lukiosaarella Opastuspaikka opettajille Second Lifessa työskentelyyn Koostuu kolmesta osiosta Second Lifen peruskäyttöohjeet suomenkieliset, itseopiskelua varten Oppiainekohtaiset polut Second Lifen oppimateriaalitarjontaan Video oppiaineeseen sopivista SL- ympäristöistä. Teleporttauslinkit videossa nähtyihin paikkoihin. Kokoontumis- ja koulutuspaikka

27 Löytöretkipuisto / Opettajan galleria
12-Apr-17

28 12-Apr-17

29 12-Apr-17

30 12-Apr-17

31 12-Apr-17 pUs&feature=context&context=C38ff3a0ADOEg sToPDskJfotzrJZJ9UIXXOAWmHYiL g&context=C391a647ADOEgsToPDskL3b8oCW hiQLjNyTwqdwwF-

32 KIITOS! Yhteystiedot Lähteet
Hankkeen koordinaattori Lauri Pirkkalainen Projektitutkija Hannes Pettersson Projektiasiantuntija Petri Lounaskorpi Opinto-ohjaaja Tuovi Liimatainen Lehtori Marika Järvikallio 12-Apr-17 Lähteet Bell, M. W. (2008). Toward a definition of “virtual worlds”. Journal of Virtual Worlds Research [On-line serial], 1 (1). URL Dalgarno, B. (2002). The Potential of 3D Virtual Learning Environments: A Constructivist Analysis. Electronic Journal of Instructional Science and Technology, Volume 5, Issue 2. Opi toinen elämä! - Second Life oppimisen tukena Tuukkanen, T., Iqbal, A., & Kankaanranta, M A Framework for Children's Participatory Practices in Virtual Worlds. Journal of Virtual Worlds Research 3 (2). Warburton, S. (2008). Six barriers to innovation in learning and teaching in MUVEs Second Life

33 12-Apr-17 peda.net/polku/ovi


Lataa ppt "Virtuaalimaailmat Oppimispelit ja virtuaaliset ympäristöt – koordinointihanke Anna Linnakylä, Minna Kytölä, Petri Lounaskorpi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google