Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

OPPIMINEN LAAJENEVISSA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ KEOS JYVÄSKYLÄ 25.08.2012 Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "OPPIMINEN LAAJENEVISSA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ KEOS JYVÄSKYLÄ 25.08.2012 Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio"— Esityksen transkriptio:

1 OPPIMINEN LAAJENEVISSA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ KEOS JYVÄSKYLÄ 25.08.2012 Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio lauri.pirkkalainen@konnevesi.fi http://www.konnevesi.fi/lukio http://peda.net/polku/ovi http://www.peda.net/veraja/pienetlukiot +358405215838

2 Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

3

4 KONNEVEDEN LUKIO –tasokasta opetusta ja oppimista vuodesta 1982 –yksilöllistä ohjausta –yrittäjyyttä (Osuuskunta TEHOTEAM) –etäopetusta – virtuaalilukiovirtuaalilukio –OVI-koordinaatiohanke OPH, JYY, kuntiaOVI-koordinaatiohanke –yhteistyötä yliopiston ja muiden oppilaitosten kanssa –aikuislukio aloitti 1.8.2002 –opiskelijoita 38 joista 3 aikuislukiossa Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

5 OPPIMINEN LAAJENEVISSA YMPÄRISTÖISSÄ –Opimme kaikkialla ajasta ja paikasta ja myös iästä riippumatta. –Kaikkia oppimisympäristöjä yhdistää tieto- ja viestintätekniikka ja sen käyttömahdollisuudet tiedon tuottamiseen, hallintaan, välittämiseen ja käsittelyyn paikasta riippumatta –Mobiililaitteiden aikana tietotekniikka kulkee mukana, taskussa tai repussa. Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

6 OPPIMINEN LAAJENEVISSA YMPÄRISTÖISSÄ – Nuoret käyttävät jatkuvasti ja joustavasti erilaisia viestintävälineitä, ne ovat erottamaton osa heidän elämäänsä ja sosiaalista kanssakäymistään –Myös yhteiskunta edellyttää meiltä kaikilta jatkossa enenevässä määrin sähköisten välineiden osaamista, asioiden hoitamista verkossa ja asiakirjojen tuottamista sähköisessä muodossa. Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

7 OPPIMINEN LAAJENEVISSA YMPÄRISTÖISSÄ –Tasa-arvon kannalta on keskeisen tärkeää, että jokainen oppii jo koulussa tieto- ja viestintätekniikan monipuoliset käyttötaidot Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

8 VARMISTA OPPIMINEN -Hyödynnä tieto- ja viestintätekniikkaa siten, että käyttötaidot syvenevät -Ota käyttöön henkilökohtaisia oppimispolkuja tukevia välineitä ja sovelluksia. Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

9 VARMISTA OPPIMINEN –Hyödynnä tieto- ja viestintätekniikan yhteisöllistä toimintaa tukevia sovelluksia tiedon jakamisessa ja yhdistelemisessä Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

10 VARMISTA OPPIMINEN -Varmista, että nuoret saavat riittävät valmiudet toimia verkossa luovasti ja sosiaalisesti niin, että se on turvallista ja ottaa eettiset säännöt huomioon. Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

11 OppimispelitOppimispelit, virtuaalimaailmat, mobiilioppiminen ja pilvipalvelutvirtuaalimaailmat mobiilioppiminenpilvipalvelut Pelit opettavat kommunikointia, ryhmätyötaitoja, kriittistä ajattelua, virtuaalimaailman ja todellisuuden yhdistelyä ja erottamista. Aktivoivat opiskelijat toimijoiksi, tiedon kerääjiksi ja tuottajiksi. Pelit tarjoavat monitieteellisen oppimisympäristön, joka antaa mahdollisuuksia yhteistyölle, uusien asioiden oppimiselle ja tiedonrakentamiselle. Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

12 Pelienhyödyntäminen opetuksessa Pelien hyödyntäminen opetuksessa ei ole uusi asia Pelibarometrin (2010) mukaan lähes kaikki suomalaiset (98 %) ovat viimeisen 12 kuukauden aikana pelanneet jotain peliä. Digitaalisia pelejä on pelannut kolme neljästä (73 %) ja aktiivisia pelaajia on hiukan yli puolet (55 %). Nuoret harrastavat enemmän digitaalisten pelien pelaamista kuin iäkkäämmät ja aktiivisuus laskee tasaisesti ikäryhmittäin, mutta vielä 60–69 -vuotiaistakin puolet (49 %) on pelannut näitä pelejä. Rahapelejä on pelannut neljä viidestä (80 %) vastaajasta ja opetuspelejä n. 17 %. Pelit yleisiä informaalissa oppimisessa – virallisessa opetuksessa ne nähdään välipalana, mutta ei kovin hyödyllisenä osana opetusta Kasvatustieteen tutkimuslaitoksen erikoistutkija Kirsi Pohjolan mukaan suomalainen koulu on tullut risteykseen. Jos jatkamme samalla tavalla, suurin osa lapsista liukuu mielekkään oppimisen ulkopuolelle. Voimme myös muuttaa toimintaamme ja ottaa vakavasti oppimisympäristöjen ja yhteiskunnan muutokset. (KSML 19.9.11 Ilkka Hartio) Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

13 Pelien hyödyntäminen opetuksessa Digitaalisten pelien käytön mahdollisuuksia ei olla vielä täysin ymmärretty. Pojat kiilaavat tyttöjen ohi englannin kielessä tietokonepelien ansiosta. Olli Uuskosken englantilaisen filologian pro gradu, Helsingin yliopisto 2011. (YLE uutiset 9.11.2011) Opettajilla on kiinnostusta, mutta vaikeuksia löytää hyviä pelejä omiin tarpeisiinsa – uusimmat tutkimukset, tekniikat ja materiaalit eivät ole aina opettajien ulottuvilla Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

14 Second Life - virtuaalimaailma 8-vuotias Second Life on 3D- virtuaalimaailma K-16 Omistaa yksityinen Linden Labs Toimitaan avattarilla Käyttäjinä lukuisia koulutusorganisaatioita, kirjastoja ja yrityksiä eri maista. Valtavan laaja virtuaalisten oppimisaihioiden varasto, yli 10 000 opiskeluun soveltuvaa paikkaa Käyttäminen ja vieraileminen ilmaista ”jokamiehen oikeudet” Oman tontin tai omaisuutta saa rahalla (Linden dollar L$) Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

15 "Löytöretki Toiseen Maailmaan" –galleria Lukiosaarella Opastuspaikka opettajille Second Lifessa työskentelyyn Koostuu kolmesta osiosta 1. Second Lifen peruskäyttöohjeet  suomenkieliset, itseopiskelua varten 2. Oppiainekohtaiset polut Second Lifen oppimateriaalitarjontaan  Video oppiaineeseen sopivista SL- ympäristöistä.  Teleporttauslinkit videossa nähtyihin paikkoihin. 3. Kokoontumis- ja koulutuspaikka Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

16 Second Life oppimisympäristönä Virtuaalimaailma on yksi sosiaalisen median muoto. Opiskeluajasta ja -paikasta riippumaton oppimisympäristö Toiminnallisuus ja elämyksellinen oppiminen Mahdollisuus muokata ympäristöä Avatar tarjoaa mahdollisuuden heittäytyä uusiin asioihin ilman ”kasvojen menettämisen” pelkoa. Virtuaalinen irrottelu viihdyttää, ryhmäyttää ja luo yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Verkostoitumisen ja vuorovaikutuksen helppous, yhteisöllisyys, mahdollisuus kansainvälistymiseen Todellisuuden mallintaminen ja sen yhdistäminen fantasiaan. Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

17 KIITOS Yhteystietoja: Lauri Pirkkalainen Rehtori Konnevesi Lauri.Pirkkalainen@Konnevesi.fi 040-5215838 Lauri Pirkkalainen 25.8.2012

18 AIHEITA VERKKOMATERIAALIT VERKKO-OPPIMINEN SOASIAALINEN MEDIA OPPIMISPELIT VIRTUAALIYMPÄRISTÖT MOBIILIOPPIMINEN PILVIPALVELUT OPETTAJIEN KOULUTUS Lauri Pirkkalainen 25.8.2012


Lataa ppt "OPPIMINEN LAAJENEVISSA OPPIMISYMPÄRISTÖISSÄ KEOS JYVÄSKYLÄ 25.08.2012 Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google