Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aineenopettajan-koulutuksen opinnäytteet
Advertisements

Ninja Keränen, muko-08. • Aiemmin tehty tutkimusta keskittyen musiikin vaikutukseen lapsen kehityksessä. • Oma kiinnostus psykologiaan musiikin lisäksi:
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
Kuva oppimateriaalissa Otavan Opisto Jari Sarja.
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
LAADULLISEN TUTKIMUKSEN TUTKIMUSSUUNNITELMA
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Aino Hynynen Muko-08.  Kiinnostus oman koulutuksen pohjalta; solmisaation vaikutus omaan musiikilliseen kehitykseen ja mahdollisuus käyttää tulevaisuudessa.
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Tekijänoikeudet ”Tekijänoikeudella tarkoitetaan laissa säädettyjä määräämisoikeuksia, jotka kuuluvat luovan työn tekijälle.” Lähde:
SoberIT Software Business and Engineering Institute HELSINKI UNIVERSITY OF TECHNOLOGY Kokemuksia väitöskirjan tekemisestä Marjo Kauppinen.
Bio- ja elintarviketekniikan koulutusohjelman CDIO-projektit Carola Fortelius
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
PETS Leppävaaran Laurea Tervetuloa – Välkommen – Welcome Rehtori Pentti Rauhala, Laurea.
Arto Hietapelto Tutkimussuunnitelma
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Tytöt teknologian taitajiksi
IB ja muut Suomessa hyväksytyt yo-tutkintoon rinnastuvat tutkinnot
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Seminaarityön rakenteesta
Matemaattisesti lahjakkaan oppilaan eriyttäminen alkuopetuksessa
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Welcome to Könönpelto School
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN.
Tasogeometrian opettaminen 6–8 -vuotiaille
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Miten abstraktin ilmiön kuvaaminen animaation avulla vaikuttaa fysiikan oppimiseen alakoulussa? Kandidaatin tutkielma.
Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen.
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Kandin tutkimussuunnitelman esittely Sanna Pitkänen
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde
Viestinnällinen kieltenopetus (CLT)
Englantia tokaluokkalaisille, CLIL avuksi Miten esitellä englannin kieli tokaluokkalaisille leikillisesti, luovasti ja miten säilyttää lasten into kieltä.
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Raili Hildén Tervetuloa!. OSKU Kielten opetussuunnitelmien kehitys- ja tutkimushanke Yhteisseminaari Helsinki, Hotelli.
Onks tietoo? Markus Lammenranta Humanistinen tiedekunta / Markus Lammenranta / Onks tietoo?1.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Opetus, tutkimus, onnellisuus Timo Airaksinen. Motto Joka tietoa lisää, se tuskaa lisää. Maiju Lassila: Liika viisas Pyhä yksinkertaisuus.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
VAPAASEEN KYSELYYN PERUSTUVA OPPIMINEN (IBL) Kymintehtaan koulu
Proficom.
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Johdantoseminaari.
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Welcome to Könönpelto School
Opiskelu Oulun yliopistossa
Anna Alftan Heikki Hannula
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Esityksen transkriptio:

Kysymyksenasettelun avulla luovaan ongelmanratkaisuun matematiikassa Kandidaatin tutkielman tutkimussuunnitelman esittely Saana Rasila

Tutkimuksen lähtökohdat Oma mielenkiinto matematiikkaa kohtaan oppiaineena/oma historia Aihe ajankohtainen matematiikan opetuksen tutkimuksessa Omat kokemukset opetustilanteissa

Tutkimuskysymykset Keskeisin tutkimuskysymys: Miten kysymyksenasettelulla voidaan edistää luovaa ongelmanratkaisua? Avainkäsitteiden määrittämiseen tarvittavat kysymykset: Mitä on kysymyksenasettelu? Mitä on luova ongelmanratkaisu?

Keskeiset käsitteet Kysymyksenasettelu Luova ongelmanratkaisu

Mitä tiedetään? Tutkimus-orientoituneet ohjeistukset, jotka sisältävät sekä kysymyksenasettelu- että ongelmanratkaisutehtäviä, edistävät oppilasta kehittämään luovempia lähestymistapoja matematiikkaan (Silver, 1997) Sekä ongelmanratkaisu että kysymyksenasettelu, ovat osa jokapäiväistä elämäämme, eivätkä vain matematiikkaan kuuluvia käsitteitä (English, 2003 s. 187) Vaikka aito matemaattinen toiminta on erittäin tiukasti kytköksissä luovuuteen, koulut tarjoavat hyvin vähän mahdollisuuksia kokea sitä osana matematiikan opiskelua (Silver, 1997)

Kuinka edetään? Kandi valmis keväällä 2014 Gradu alulle 2014 Kandin tarkoitus on tuottaa teoriapohja pro gradu- tutkielmalle Opetuskokeilu?

Lähteet English, L. D. (2003). Engagin students in problem posing in an inquiry-oriented mathematics classroom. In F. K. Lester (Ed.), Teaching mathematics through problem solving, Prekindergarten-Grade 6. (s. 189-198). Reston VA: The National council of teachers of mathematics. Silver, E. A. (1994). On mathematical problem posing. For the learning of mathematics, 14(1). 19-28. Silver, E. A. (1997). Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. ZDM, The international journal on mathematics education, 3(29), 75-76. doi: 10.1007/s11858-997-0003-x.