Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto."— Esityksen transkriptio:

1 Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto

2 Tutkimuksen taustaa  Tekijät: KT Hanna-Maija Sinkkonen, KT Matti Meriläinen, KT Helena Puhakka ja Tiina Lindblad  E-lomake kyselyn ajankohta maaliskuussa 2015  Aiheina:  Opiskelupaikan valinta  Opintojen imu  Itsetunto ja opiskeluitsetunto  Minäpystyvyys  Opiskeluun läheisiltä saatu tuki ja omat vaikutusmahdollisuudet  Toiveikkuus ja näkemykset tulevasta työstä

3 Osallistujat  Kysely avoin kaikille Savon ammatti- ja aikuisopiston ops-perusteiseen nuorten ammatilliseen koulutukseen osallistuville  7 koulutusalaa, sekä kuntouttava ja valmentava opetus ja ammattistartti  Vastaajia 1403, vastausprosentti n. 30%  Vastaajista noin 500 opiskeli tekniikan ja liikenteen alalla, 300 yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alalla ja 250 sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla

4 Opiskelupaikan valinta  86% tiesi, mitä haluaa opiskella  88% tiesi, minne haluaa opiskelemaan  90% vastaajista pääsi opiskelemaan sitä, mitä halusi ja minne halusi  79% vastaajista opiskeli nyt siinä koulutuksessa, jota oli toivonut ensisijaisesti. 13% vastaajista opiskeli koulutuksessa, jota oli toivonut toissijaisesti

5 Opiskelupaikan valintaan vaikuttaneet henkilöt  Kuinka paljon seuraavat henkilöt vaikuttivat hakeutumiseesi tähän koulutukseen (erittäin paljon – paljon – jonkin verran – vähän - ei lainkaan)  Opiskelija itse on vaikuttanut koulutuspaikan valintaan ainakin paljon 88%  Vanhemmat paljon 30%, ainakin jonkin verran 60%  Opo paljon 22%, ainakin jonkin verran 50%  Kaverit paljon 19%, ainakin jonkin verran 44%  Opettaja paljon 8%, jonkin verran 28%  Työvoimatoimiston ammatinvalinnan ohjaaja paljon 5%, jonkin verran 17%  Erityisopettaja paljon 5%, jonkin verran 16%

6 Ammatinvalinnan tueksi saatu opinto- ohjaus

7 Opintoihin sitoutuminen  Sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä on runsaasti  Sitoutuneet opiskelijat saavat parempia arvosanoja ja sopeutuvat opiskeluun ja sen jälkeiseen elämään paremmin kuin vähemmän sitoutuneet ( Salmela-Aro & Upadyaya 2014 )  Vastakohtana opiskelu-uupumus ja depressiiviset oireet sekä hankaluudet myöhemmin elämässä ( Salmela-Aro & Upadyaya 2014 )  EDA-mittari ( Schaufeli & al. 2006 Utrecht Work Engagement Scale pohjalta Salmela-Aro & Upadyaya 2012 ), taustalla flown käsite ( Csikszentmihalyi 1990 )  Positiivinen suhtautuminen opiskeluun, opiskelun kokeminen merkitykselliseksi, keskittyminen ja ajan nopea kuluminen opiskellessa ( Salmela-Aro & Upadyaya 2012 )  Opiskelun imu mittaa sellaisia sitoutumisen a. Näihin voidaan vaikuttaa ops:n, opetusmenetelmien, materiaalien jne. kautta

8 Opiskelun imun mittari  9 kysymystä esimerkiksi ”Opiskelu on minulle hyvin merkityksellistä”, ”Olen innoissani opiskelusta”  7 vastausvaihtoehtoa  0 en koskaan  1 pari kertaa vuodessa  2 kerran kuukaudessa  3 pari kertaa kuukaudessa  4 kerran viikossa  5 pari kertaa viikossa  6 päivittäin

9 Opintojen imu

10 Lähteet  Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York, NY: Harper and Row.  Salmela-Aro, K. & Upadyaya, K. 2014. School burnout and engagement in the context of demands–resources model. British Journal of Educational Psychology 84, 137–151.  Salmela-Aro, K. & Upadyaya, K. 2012. The Schoolwork Engagement Inventory. Energy, Dedication, and Absorption (EDA). European Journal of Psychological Assessment 28 (1), 60–67.  Schaufeli, W. B., Bakker, A. B. & Salanova, M. 2006. The Measurement of Work Engagement With a Short Questionnaire. A Cross-National Study. Educational and Psychological Measurement 66 (4) 701-716.

11 Kiitos!


Lataa ppt "Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google