Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTopi Siitonen Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Opiskelupaikan valinta ja opintojen imu Tiina Lindblad Itä-Suomen yliopisto
2
Tutkimuksen taustaa Tekijät: KT Hanna-Maija Sinkkonen, KT Matti Meriläinen, KT Helena Puhakka ja Tiina Lindblad E-lomake kyselyn ajankohta maaliskuussa 2015 Aiheina: Opiskelupaikan valinta Opintojen imu Itsetunto ja opiskeluitsetunto Minäpystyvyys Opiskeluun läheisiltä saatu tuki ja omat vaikutusmahdollisuudet Toiveikkuus ja näkemykset tulevasta työstä
3
Osallistujat Kysely avoin kaikille Savon ammatti- ja aikuisopiston ops-perusteiseen nuorten ammatilliseen koulutukseen osallistuville 7 koulutusalaa, sekä kuntouttava ja valmentava opetus ja ammattistartti Vastaajia 1403, vastausprosentti n. 30% Vastaajista noin 500 opiskeli tekniikan ja liikenteen alalla, 300 yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon alalla ja 250 sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla
4
Opiskelupaikan valinta 86% tiesi, mitä haluaa opiskella 88% tiesi, minne haluaa opiskelemaan 90% vastaajista pääsi opiskelemaan sitä, mitä halusi ja minne halusi 79% vastaajista opiskeli nyt siinä koulutuksessa, jota oli toivonut ensisijaisesti. 13% vastaajista opiskeli koulutuksessa, jota oli toivonut toissijaisesti
5
Opiskelupaikan valintaan vaikuttaneet henkilöt Kuinka paljon seuraavat henkilöt vaikuttivat hakeutumiseesi tähän koulutukseen (erittäin paljon – paljon – jonkin verran – vähän - ei lainkaan) Opiskelija itse on vaikuttanut koulutuspaikan valintaan ainakin paljon 88% Vanhemmat paljon 30%, ainakin jonkin verran 60% Opo paljon 22%, ainakin jonkin verran 50% Kaverit paljon 19%, ainakin jonkin verran 44% Opettaja paljon 8%, jonkin verran 28% Työvoimatoimiston ammatinvalinnan ohjaaja paljon 5%, jonkin verran 17% Erityisopettaja paljon 5%, jonkin verran 16%
6
Ammatinvalinnan tueksi saatu opinto- ohjaus
7
Opintoihin sitoutuminen Sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä on runsaasti Sitoutuneet opiskelijat saavat parempia arvosanoja ja sopeutuvat opiskeluun ja sen jälkeiseen elämään paremmin kuin vähemmän sitoutuneet ( Salmela-Aro & Upadyaya 2014 ) Vastakohtana opiskelu-uupumus ja depressiiviset oireet sekä hankaluudet myöhemmin elämässä ( Salmela-Aro & Upadyaya 2014 ) EDA-mittari ( Schaufeli & al. 2006 Utrecht Work Engagement Scale pohjalta Salmela-Aro & Upadyaya 2012 ), taustalla flown käsite ( Csikszentmihalyi 1990 ) Positiivinen suhtautuminen opiskeluun, opiskelun kokeminen merkitykselliseksi, keskittyminen ja ajan nopea kuluminen opiskellessa ( Salmela-Aro & Upadyaya 2012 ) Opiskelun imu mittaa sellaisia sitoutumisen a. Näihin voidaan vaikuttaa ops:n, opetusmenetelmien, materiaalien jne. kautta
8
Opiskelun imun mittari 9 kysymystä esimerkiksi ”Opiskelu on minulle hyvin merkityksellistä”, ”Olen innoissani opiskelusta” 7 vastausvaihtoehtoa 0 en koskaan 1 pari kertaa vuodessa 2 kerran kuukaudessa 3 pari kertaa kuukaudessa 4 kerran viikossa 5 pari kertaa viikossa 6 päivittäin
9
Opintojen imu
10
Lähteet Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. New York, NY: Harper and Row. Salmela-Aro, K. & Upadyaya, K. 2014. School burnout and engagement in the context of demands–resources model. British Journal of Educational Psychology 84, 137–151. Salmela-Aro, K. & Upadyaya, K. 2012. The Schoolwork Engagement Inventory. Energy, Dedication, and Absorption (EDA). European Journal of Psychological Assessment 28 (1), 60–67. Schaufeli, W. B., Bakker, A. B. & Salanova, M. 2006. The Measurement of Work Engagement With a Short Questionnaire. A Cross-National Study. Educational and Psychological Measurement 66 (4) 701-716.
11
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.