Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN."— Esityksen transkriptio:

1 MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN

2 KUKA MIIHKALI? syntynyt Serbiassa, asuu Suomessa pikkuveljensä ja isänsä sekä tämän uuden suomalaisen vaimon kanssa syntynyt Serbiassa, asuu Suomessa pikkuveljensä ja isänsä sekä tämän uuden suomalaisen vaimon kanssa 8. luokalla 8. luokalla koulunvaihdoksia koulunvaihdoksia alhainen akateeminen suoriutuminen alhainen akateeminen suoriutuminen liikunnassa hyvä

3 KÄYTTÄYTYMINEN matematiikan tunnilla kommentoi, rummuttaa pöytää, kirja ei esillä matematiikan tunnilla kommentoi, rummuttaa pöytää, kirja ei esillä kiivastuu nopeasti kiivastuu nopeasti aggressiivinen, väkivaltainen aggressiivinen, väkivaltainen kerrotaan kiusanneen pienempiä kerrotaan kiusanneen pienempiä sosiaaliset taidot ja oman toiminnan ohjaaminen puutteellisia sosiaaliset taidot ja oman toiminnan ohjaaminen puutteellisia

4 SOSIAALISET SUHTEET istuu yksin luokassa istuu yksin luokassa sosiaalinen rooli? sosiaalinen rooli? viettää aikaa pikkuveljen kanssa viettää aikaa pikkuveljen kanssa isä on autoritaarinen isä on autoritaarinen negatiivinen käsitys Miihkalista toivoo koulun laittavan pojan kuriin suomalainen vaimo ei osallistu keskusteluun vanhempainvartissa suomalainen vaimo ei osallistu keskusteluun vanhempainvartissa

5 HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN ulospäin suuntautunut ulospäin suuntautunut epäsosiaalisuus, aggressiivisuus, impulsiivisuus, hyperaktiivisuus (?) ja tarkkaavaisuuden ongelmat (?) sisäänpäin suuntautunut sisäänpäin suuntautunut vetäytyminen, ahdistuneisuus komorbiditeetti komorbiditeetti

6 TEORIAA (1): Koulumenestys ja käyttäytyminen heikko akateeminen suoriutuminen ja haastava käyttäytyminen päällekkäisiä heikko akateeminen suoriutuminen ja haastava käyttäytyminen päällekkäisiä useiden tekijöiden rooli huomioiminen vaikeaa eri tutkijat korostavat eri selitysmalleja tärkeää puuttua molempiin tärkeää puuttua molempiin kaksisuuntainen vaikutus kaksisuuntainen vaikutus ympäristöllä merkitsevä rooli ympäristöllä merkitsevä rooli (Sutherland et al. 2008)

7 TEORIAA (2): Oppimisympäristön vaikutus haastavasti käyttäytyvillä yleensä heikko tehtävään sitoutuminen haastavasti käyttäytyvillä yleensä heikko tehtävään sitoutuminen negatiivinen kommunikaatio opettajan kanssa negatiivinen kommunikaatio opettajan kanssa ohjeistus puuttuu pitäisi tarjota mahdollisuus osallistua positiivinen palaute interventiot myös opettajaan interventiot myös opettajaan (Sutherland et al. 2008)

8 TEORIAA (3):Aggressiivisesti käyttäytyvien poikien sosiaaliset roolit Kovat (37%) - korkea aggressiivisuus, suosittuja - atleettisia - keskeisessä asemassa luokassa - vertaisten mukaan 'cool' –tyyppejä Lahjakkaat ei-sosiaaliset (27%) - aggressiivisia, ei-suosittuja - akat. suoriutuminen keskitason yläpuolella - eivät yhtä keskeisessä asemassa luokassa kuin edelliset - vertaisten mukaan eivät 'cooleja' Ongelmalliset (36%) - korkea aggressiivisuus - ei-suosittuja - alhainen taso akateemisessa suoriutumisessa - toisarvoisia/sosiaalisesti eristettyjä

9 INTERVENTIOT Toiminnallinen arviointi Toiminnallinen arviointi Identifioidaan henkilö – ympäristö –suhteet, jotka tukevat kyseessä olevan käytöksen ilmenemistä/pois pysymistä. Identifioidaan henkilö – ympäristö –suhteet, jotka tukevat kyseessä olevan käytöksen ilmenemistä/pois pysymistä. Tausta Tausta - isä ja nykyinen vaimo, äiti, velipoika - oppimisvaikeudet? (matematiikka, suomen kieli, tarkkaavaisuus) Sosiaalinen rooli Sosiaalinen rooli - aggressiivisuus, ei-suosittu, alhainen akat.suoriutuminen, eristetty Sosiaaliset tavoitteet Sosiaaliset tavoitteet - kosto, huomion hakeminen, pilkan torjuminen (pikkuveli) Interaktiodynamiikka oppilaiden sekä oppilaiden ja opettajan kesken Interaktiodynamiikka oppilaiden sekä oppilaiden ja opettajan kesken

10 Positiivisen käytöksen tuki Tuki kohdistetaan positiivisen käytöksen kannalta riittämättömien ympäristötekijöiden parantamiseen. Tuki kohdistetaan positiivisen käytöksen kannalta riittämättömien ympäristötekijöiden parantamiseen. Perimmäinen tarkoitus saada oppilas osallistumaan positiiviseen vuorovaikutukseen Perimmäinen tarkoitus saada oppilas osallistumaan positiiviseen vuorovaikutukseen Opettajan kurinpitostrategiat positiivisemmiksi Opettajan kurinpitostrategiat positiivisemmiksi Kehitetään Miihkalin uusia positiivisia vertaissuhteita Kehitetään Miihkalin uusia positiivisia vertaissuhteita Interventiot koko sosiaaliseen kontekstiin Interventiot koko sosiaaliseen kontekstiin  luokka  koti

11 Ennaltaehkäisevät sekä korjaavat interventiot (Positiivisen käytöksen tuen lisäksi) mahdolliset interventiot oppimisvaikeuksiin mahdolliset interventiot oppimisvaikeuksiin oppilaan motivointi tunneilla oppilaan motivointi tunneilla aiheet, onnistumisen kokemukset aiheet, onnistumisen kokemukset

12 LÄHTEET (1) http://tkk.joensuu.fi/projektit/koulu/ http://tkk.joensuu.fi/projektit/koulu/ Hotulainen, R. (2009), luentosarja ”Käyttäytymisen haasteet”, syyskuu 2009, Helsingin yliopisto. Hotulainen, R. (2009), luentosarja ”Käyttäytymisen haasteet”, syyskuu 2009, Helsingin yliopisto. Lehtinen, T. (2009), luento 18.9.2009, Helsingin yliopisto. Lehtinen, T. (2009), luento 18.9.2009, Helsingin yliopisto. Sutherland, K. S., Lewis-Palmer, T., Stichter, J. & Morgan, P. L. (2008). Examining the Influence on Teacher Behavior and Classroom Context on the Behavioral and Academic Outcomes for Students With Emotional or Behavioral Disorders. The Journal of Special Education, 41(4), 223–233. Sutherland, K. S., Lewis-Palmer, T., Stichter, J. & Morgan, P. L. (2008). Examining the Influence on Teacher Behavior and Classroom Context on the Behavioral and Academic Outcomes for Students With Emotional or Behavioral Disorders. The Journal of Special Education, 41(4), 223–233.

13 LÄHTEET (2) Farmer, T. W., Farmer, E. M. Z. & Gut, D. M. (1999). Implications of Social Development Research for School-Based Interventions for Aggressive Youth with EBD. Journal of Emotional and Behavioral Disorders 7(3), 130–136. Farmer, T. W., Farmer, E. M. Z. & Gut, D. M. (1999). Implications of Social Development Research for School-Based Interventions for Aggressive Youth with EBD. Journal of Emotional and Behavioral Disorders 7(3), 130–136. Vainikainen, M.-P. (2009), luento 25.9.2009, Helsingin yliopisto. Vainikainen, M.-P. (2009), luento 25.9.2009, Helsingin yliopisto.


Lataa ppt "MIIHKALI TACHOVISKI HAASTAVA KÄYTTÄYTYMINEN JA SIIHEN PUUTTUMINEN."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google