Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuEmilia Elstelä Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde
2
Tutkimusongelma Matematiikka-ahdistus: Mikä matematiikka- ahdistusta aiheuttaa? Miten ilmenee? Miten voidaan ehkäistä? Matematiikkakuvan ja matematiikka- ahdistuksen välinen yhteys?
3
Keskeiset käsitteet Matematiikkakuva Matematiikka-ahdistus
Matematiikkakuva tarkoittaa sitä, mitä yksilö ajattelee matematiikasta ja itsestään matematiikan oppijana (Pietilä, 2002) Matematiikka-ahdistus Matematiikka-ahdistus (engl. mathematics anxiety, anxiety towards mathematics) kuvaa tilaa, jossa matemattiset tehtävät ja ylipäänsä numeroiden käsittely aiheuttavat pelon ja jännittyneisyyden tunteita (Huhtala, 1999) -matematiikkasuhde? Matematiikkasuhde/matematiikkakuva?
4
Lähtökohdat – Miksi tämä aihe?
Suomessa vähän tutkittu aihe, vaikka suomalaisilla peruskoululaisilla matematiikka-ahdistusta esiintyykin poikkeuksellisen paljon (esim. Pisa, 2003) Omaan opettajan työhön liittyvä aihe Yhteiskunnallinen merkitys oppimisvaikeudet? Ennalta ehkäisy Eriarvoistavuus?
5
Gradu Ajatuksena pitkittäistutkimus oppilaiden matematiikka-ahdistuksesta peruskoulun luokan siirtymävaiheessa Kyselytutkimus & oppikirja-analyysi? Entä matematiikkakuva? Haastattelut?
6
Mitä seuraavaksi? Lähdekirjallisuuteen tutustuminen Luonnostelu
Tavoitteena saada kandi valmiiksi keväällä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.