Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde"— Esityksen transkriptio:

1 Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde

2 Tutkimusongelma Matematiikka-ahdistus: Mikä matematiikka- ahdistusta aiheuttaa? Miten ilmenee? Miten voidaan ehkäistä? Matematiikkakuvan ja matematiikka- ahdistuksen välinen yhteys?

3 Keskeiset käsitteet Matematiikkakuva Matematiikka-ahdistus
Matematiikkakuva tarkoittaa sitä, mitä yksilö ajattelee matematiikasta ja itsestään matematiikan oppijana (Pietilä, 2002) Matematiikka-ahdistus Matematiikka-ahdistus (engl. mathematics anxiety, anxiety towards mathematics) kuvaa tilaa, jossa matemattiset tehtävät ja ylipäänsä numeroiden käsittely aiheuttavat pelon ja jännittyneisyyden tunteita (Huhtala, 1999) -matematiikkasuhde? Matematiikkasuhde/matematiikkakuva?

4 Lähtökohdat – Miksi tämä aihe?
Suomessa vähän tutkittu aihe, vaikka suomalaisilla peruskoululaisilla matematiikka-ahdistusta esiintyykin poikkeuksellisen paljon (esim. Pisa, 2003) Omaan opettajan työhön liittyvä aihe Yhteiskunnallinen merkitys oppimisvaikeudet? Ennalta ehkäisy Eriarvoistavuus?

5 Gradu Ajatuksena pitkittäistutkimus oppilaiden matematiikka-ahdistuksesta peruskoulun luokan siirtymävaiheessa Kyselytutkimus & oppikirja-analyysi? Entä matematiikkakuva? Haastattelut?

6 Mitä seuraavaksi? Lähdekirjallisuuteen tutustuminen Luonnostelu
Tavoitteena saada kandi valmiiksi keväällä


Lataa ppt "Matematiikkakuvan ja matematiikka-ahdistuksen suhde"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google