Opettajat Kuninkaanhaka

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPS-ajatuksia.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Vanhempainilta
Tervetuloa 9. lk:n vanhempainiltaAN
Tervetuloa 8. lk:n vanhempainiltaan
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Ohjeistus OVTES-työpäivään
Nopolan koulu Opettajien veso
OPStuki 2016 – Paikallisen opetussuunnitelmaprosessin tukikoulutus
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Laaja-alainen arviointi
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Opettajat 16.1.2015 Kuninkaanhaka OPS2016 startti Tero Grönmarkin materiaalia mukaillen

Iltapäivän ohjelma Klo 12.00 Aloitus Klo 12.15 – 13.50 Työskentelyä vaihtuvissa ryhmissä Klo 13.55 – 14.30 Ruokaa ja juomaa opehuoneessa Klo 14.30 – 15 Purku opehuoneessa

Klo 12.15 – 13.50 Työskentelyä vaihtuvissa ryhmissä: tutustutaan OPS2016 perusteiden yleisen osan lukuihin I – IV Kierretään neljässä eri luokassa Aikataulua on noudatettava Kiertojärjestystä on noudatettava Luokassa tehdään Peda.netistä löytyvä tehtävä. Koneen, tykin ja sivuston voi jättää auki seuraavaa ryhmää varten. Käytetään Padlet –sovellusta dokumentoinnissa Ryhmä valitsee kirjurin, joka avaa padlet -sivun ryhmää varten ja kirjaa ryhmän tuotoksen. Luokassa on tukimateriaali huoneen otsikon mukaisesta OPS perusteiden luvusta (referoituna A4 sivun verran)

Klo 12.15 – 13.50 Työskentelyä vaihtuvissa ryhmissä Klo 12.15 – 12.35 luokka I Klo 12.40 – 13.00 luokka II Klo 13.05 – 13.25 luokka III Klo 13.30 – 23.50 luokka IV Luokka (103 ue)– Opetuksen arvoperusta Luokka (105 tt)– Oppimiskäsitys Luokka (201 äi)– Toimintakulttuuri Luokka (203 äi)– Oppimisympäristö

  klo 12.15 klo 12.40 klo 13.05 klo 13.30 Pauliina 103 105 201 203 Sanna Elina L. Jaana Annimaria Johanna Aino-Maria Outi Juuso Sinikka Erkko Laura Eeva Jari Elina S. Anu Kirsi Petri Heli Jussi Erkki Elina M. Teemu Tarja Riikka Maaria Leena Anniina Seija

Poimintoja OPS –ohjausryhmän materiaalista OPS 2016 – Mikä muuttuu? avauksia keskusteluun, ajatuksia huomisen koulusta, muutos on mahdollisuus Poimintoja OPS –ohjausryhmän materiaalista

Minkä pitää muuttua koulussa? Tulevaisuuden vaatimat taidot Luovuus, innovaatio, kommunikaatio, yhteistyö Oppimisen ja osaamisen määrittely Oppimiskäsitys, oppimisympäristö pedagogiikka, oppimisen arviointi, laaja-alainen osaaminen Toimintakulttuuri (oppiva yhteisö) Tapa toimia, piilo-ops ja koulutyön käytännön järjestäminen Perusopetuksen yhtenäisyys ja opetuksen eheyttäminen Vuosiluokkakokonaisuudet, monialaiset oppimiskokonaisuudet

OPS2016 – koulu on vielä parempi OPS2004 ei riitä Miksi uudistumista tarvitaan? Miksi? Koulua ympäröivä maailma muuttuu, muutoksia lainsäädännössä ja koulutuksen rakenteissa Mitä? Yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava osaaminen ja yleissivistyksen sisältö muuttuu Miten? Opetuksen sisältöä, pedagogiikkaa ja toimintakulttuuria on tarpeen pohtia Oppisisällöt ovat liian laajat. Aihekokonaisuudet ovat jääneet irrallisiksi. Kasvatuksen ja oppimisen tavoitteet on selkiytettävä. Työtavat ja oppimisympäristöt ovat muuttuneet. Oppilaiden hyvinvointiin on kiinnitettävä huomiota. Arviointi on kehittynyt monipuolisemmaksi. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on muuttunut. Vuoden 2004 OPS ei vastaa koulujen ja oppimisen tulevaisuuden haasteisiin.

Opettajuus ja tehtävänkuva muuttuvat? rooli tiedonjakajasta oppimisen edesauttajaksi edustaa yhä enemmän integroitunutta osaamista on eettisesti näkemyksellinen ja aktiivinen yhteiskunnan kehittäjä (Olli Luukkainen) ammatti perustuu kumppanuuteen ihmisten teknologian sekä yhteiskunnan kanssa (Hannele Niemi) moniammatillinen ja monialainen yhteistyö eri oppiaineita opettavien opettajien yhteistyö työtapoihin muutosta; Samanaikaisopetus, tiimityö jne. vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen sekä uusien toiminta- ja työskentelytapojen kehittäminen - vuorovaikutustilanteiden ja vuorovaikutuksen määrä, ajan ja työtehtävien hallinta

Koulutyön ja opetuksen pohtiminen kouluyhteisössä Muutos antaa mahdollisuuden miettiä työn lähtökohtia, tavoitteita ja toteutumista. Missä ollaan nyt? Mistä halutaan pois tai mistä ollaan valmiit luopumaan? Mitä kohti halutaan mennä? Mitä pitäisi tehdä? Miltä osin toimintamme nyt toteuttaa edellä vaadittua muutosta? Video - tulevaisuuden koulu – väitteet, 7 – 9 luokkalaiset (4 min) Video – Mobiilit ja vuorovaikutteiset oppimisympäristöt, Kirsi Lonka (3,5 min)