RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
Elinvoiman edistäminen kunnan toiminnan keskiössä
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Toimintasuunnitelma.
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.

Maatilojen kilpailukyky
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VETO-hankkeet VE rtaisarvioinnilla T ukea O ppisopimuskoulutuksen laatuun  OPSO ry:n kevätseminaari 2013  Jyväskylä  Kari Plosila, oppisopimusjohtaja.
Toimitilapalvelujen organisoinnin ja laadunhallinnan kehittäminen
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Toimintasuunnitelma.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
UPA-hanke Ulkopuolisten palveluntarjoajien turvallisuustoiminnan arviointi.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi Klikkaamalla pääotsikoista tietosi karttuu. Sininen mökki toimii paluupainikkeena. Selainkäyttöliittymän tuotantoprosessi.
Kommunikointi kommunikoinnin ongelmia aiheuttaa
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Terho Salo Infra 2010 –kehittämisohjelman aloitusseminaari.
1 ”Laadunhallintajärjestelmä toiminnan kehittämisen viitekehyksenä” Helsingin yliopisto
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Oivaltamisen iloa Anna-Liisa Karjalainen, IT-suunnittelija, TAMK
6σ Six Sigma. Yleistä 6 Sigma on tilastotieteeseen perustuva laatujohtamisen työkalu Perusajatus on, että prosessin virheitä on pystyttävä mittaamaan,
Tiedonlaadun kehittämisen ja tietojen tarkastamisen palvelut.
STANDARDI 4:N SOVELTAMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ: Henkisen kuormittumisen hallintamallin kehittäminen ESSHP:ssä Eeva Häkkinen TtM Hankekoordinaattori
OSAAMISEN KASVATTAMISTA YHTEISELLÄ KEHITTÄMISELLÄ - HYVINVOINTITOIMIALAN INFO /Eeva Nuottasaari.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Yritysesittely. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen Luottamus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
LAADUNHALLINTA- JÄRJESTELMIEN ARVIOINNIN TULOKSET Anu Räisänen Aila Korpi
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
TURVALLISEN TOIMINNAN MALLI ILMAILUKERHOILLE TTM 11 |
– Kari Palokangas – Palvelutoimittajien arvioijan pätevöityminen ArvioijaPääarvioija HSEQ-koulutus xx Arvioijakoulutus xx Tekninen,
Turvallisuusosaamisen kehittäminen Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK) Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) Kemianteollisuus ry.
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry Hyvinkään kaupunki Lohjan Kaupunki Porvoon kaupunki Nuorisotutkimusseura Monialaisten yhteistyöverkostojen kehittämishanke.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Riskienhallinta ja –valvontaprosessi rahoitussektorilla – Polina Heininen.
Laadunhallintajärjestelmä/ laatujärjestelmä
Toimintasuunnitelma.
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Pelastuslaitoksen ja toiminnanharjoittajan yhteistyö
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä
Tilinpäätösten toimittaminen rakenteellisessa muodossa
TE-toimiston yrityspalvelut
Ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailun 2018 informaatiotilaisuus Opetushallitus Opetusneuvos Jukka Lehtinen OKM/Ammatillisen koulutuksen.
Arvioinnista arkipäivää
Ohjaus ja valvonta (Ohjava) - teemaryhmä
Projektin ohjaus, seuranta ja raportointi Riitta Rautava .
Avoimen tuotteenhallinta
Esityksen transkriptio:

RALAn palvelut laatutyön tukena – RALA-sertifiointi Tuula Råman, Toiminnanjohtaja Rakentamisen Laatu RALA ry

Miksi rakentaa ja sertifioida toimintajärjestelmä? Toiminnan kasvaessa nousee esille tarve olemassa olevien ja sinänsä toimivienkin menettelytapojen dokumentoimiseksi. toimintojen selkeyttäminen ongelmatilanteiden ratkaisu ja riskien minimointi Toimiva toimintajärjestelmä tehostaa yrityksen toimintaa parantaa yrityksen kasvumahdollisuuksia auttaa pienentämään riskejä lisää asiakastyytyväisyyttä Sertifiointi kolmannen osapuolen todentama laadunhallinnan varmistus

RALA-sertifiointi rakennusalan yritysten erityispiirteet huomioon ottava arviointi, joka perustuu yrityksen laadunhallintajärjestelmän auditointiin yritysten omaehtoista laadun parantamista ja toiminnan kehittämistä auttaa tilaajia valitsemaan osaavat toimijat (suunnittelija, urakoitsijat) vaativiin hankkeisiin. Yritykset onnistuvat ja hankkeet onnistuvat.

Millaisia yrityksiä sertifioinnin piirissä? RALA-sertifioitujen yritysten määrä yhteensä 222 yritystä Rakennuttaminen 26 yritystä Suunnittelu 85 yritystä Rakentaminen 132 yritystä Yrityksillä tahtotilaa oman toiminnan kehittämiseen Johtamisessa, strategiatyössä, verkostotoiminnassa Riskienhallinnassa Projektitoiminnassa Aika, laatu, raha …. Asiakkuuden hallinnassa työntöä: yrityksen kasvutavoitteet, sukupolvenvaihdos, tilaajat…

Millaista palautetta yrityksiltä? Yrityksen toimintaan on saatu selkeytystä Oleelliset asiat korostuneet, sählääminen vähentynyt… Rutiineja on saatu tehostetuksi Dokumentaatio tarkoituksenmukaiseksi Riskin- ja laadunhallintaan on saatu systemaattisuutta Johtamiseen ja kehitystyöhön saatu tukea (”halpaa konsultointia ja sparrausta”) Yrityksen vahvuudet ja kilpailuedut ovat selkeytyneet Parantamisalueet ovat havainnollistuneet

Keskeisintä arvioinnin toteutuksessa Lähtökohta LUOTTAMUKSELLISUUS arvioijan ja yrityksen välillä, (voidaan puhua asioista suoraan) Arviointiperusteita sovelletaan käytännönlähtöisesti Painopistealueet yrityksen kannalta oleellisia asioita projektinhallinnan osaaminen (aika, laatu, raha) ja johtaminen, ammattiylpeys laadunhallintajärjestelmä ja sen hyödyntäminen ….tarjous ja sopimustoiminta, hankinta, suunnittelun ohjaus… Arvioinnissa nostetaan esille vahvuuksia, kehitystarpeita ja poikkeamia / ja niistä yhteisymmärrys arvioijan ja yrityksen välille arviointipäivän tulee olla hyödyllinen päivä asiakas määrittää arvon

Laadunhallintaprosessin arviointia, ESIMERKKI Arvioijaa kiinnostaa Riskienhallinta, riskianalyysit, riskikohteet (miten ne käytännössä hallitaan) miten riskit ovat esillä tarjousvaiheessa, projektisuunnitelmassa? miten esillä tehtävätason suunnittelussa sekä todentavissa menettelyissä kuten työkohteiden tarkastuksissa Ennakkosuunnittelua tehdään ammattitaitoisesti ja se ohjaa laadunvarmistamiseen Ovatko ennakkosuunnitelmien laatuvaatimukset avattu riittävän selkeästi? Ovatko yksittäisen tehtävän laatuominaisuudet, -vaatimukset viimeisenkin tekijän tiedossa? Ensimmäisten työsuoritusten tarkastus Raportoinnit ja näytöt laatumittauksista Itselleluovutus Tilaajalle luovutus Miten virheisiin puututaan? Miten virheistä opitaan?

Sertifioinnin vaiheet Yritys kehittää toimintaansa ja kuvaa menettelynsä Yritys arvioi itse, missä määrin sen toiminta täyttää sertifioinnin vaatimukset Hakemus RALAan RALA valitsee arvioijan Arvioija sopii yrityksen kanssa ajankohdan ja valmistautumiseen tarvittavasta lisäaineistosta Arviointikäynti Arvioija kirjaa näkemyksensä vahvuuksista ja kehittämistarpeista. Yritys korjaa mahdolliset vaatimuksista poikkeavat toiminnot Arviointiraportti Lautakunta päättää sertifioinnista arvioijan loppuraportin perusteella Sertifikaatti Parantaminen ja ylläpito KEHITTÄÄ YRITYS ARVIOIJA TODENTAA LAUTAKUNTA VAHVISTAA

Laadukkaan toiminnan tunnuspiirteitä todellinen ymmärrys laadun merkityksestä hyvä yhteistyö ja luottamus hyvät asiakassuhteet ja tasapainoiset sidosryhmäsuhteet sekä yhteiskuntavastuullisuus hyvä sisäinen kehittämiskapasiteetti, kyky ja halu korjata omat virheet rohkeisiin laatutavoitteisiin tähtääminen tavoitteisiin sitoutuminen systemaattisuus ja pitkäjänteisyys riskien tunnistaminen ja pyrkimys riskien systemaattiseen pienentämiseen Kiitos mielenkiinnosta!