Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ"— Esityksen transkriptio:

1 STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Meidän Peli

2 3. OPPIMINEN Meidän Peli

3 OPPIMISPROSESSIN ETENEMINEN
OPPIMINEN NÄYTTÖ HAVAINTO KOKEILU OIVALLUS HARJOITTELU TOISTOT PALAUTE OSAAMINEN AUTOMAATIOTASO

4 OPPIMISEN VAIHEET VALMIUSVAIHE
Omataan riittävä kunto- ja taitotekijöiden taso KARKEAMOTORINENVAIHE Liikemalli ymmärretään, mutta toteutus on kömpelöä, ensimmäiset yritykset epätaloudellisia ja rytmittömiä. HIENOMOTORINENVAIHE Liikemalli siirtyy keskushermostoon ja kokonaissuoritus jäsentynyt. Suurimmat virheet häviävää VAKIINTUMISVAIHE Suoritus tarkentuu, virheet vähenevät. Toisto on sujuvaa. Liikettä toistettava riittävästi. AUTOMATISOINTI Ylioppiminen, kilpailuvarmuus. Suoritus virheetön ja taloudellinen liikemalli Muuntelukelpoinen erilaisissa olosuhteissa. LUOVAVAIHE Liike siirtynyt harjoitusrutiinin osaksi.

5 OPPIMINEN JA OPETTAMINEN
Tarkastelemme maalivahdin oppimiseen liittyviä asiakokonaisuuksia. Opeteltaessa maalivahdin lajitekniikoita, oppimisprosessi etenee aina helposta liikkeestä vaikeampaan. Kaikki uudet opitut liikemallit perustuvat aina aiemmin opittuihin liikkeisiin. Oppiminen alkaa uuden liikkeen näyttämisellä (esim. mallisuoritus jäällä näyttäen tai videolla liikkuvan kuvan esittämisellä) ja sitä seuraavalla kokeilemisella. Tästä seuranneen oivaltamisen jälkeen alkaa varsinainen harjoittelu. Se että maalivahti pelin aikana käyttää sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti oppimiaan taitoja vaatii harjoitustapahtumassa tuhansia laadukkaita toistoja, motivoituneessa, kannustavassa ja innostuneessa ilmapiirissä sekä mv tarvitsee onnistumisia pelissä. Oppimisprosessin avainkohtia ovat palautteen antaminen ja ympäristö jossa maalivahti voi myös itse seurata omaa kehittymistään. Videokameran tai erilaisten tablettitietokoneiden videokuvausominaisuuksien käyttö auttaa oman suorituksen ja kehittymisen seuraamista.

6 OPPIMINEN JA OPETTAMINEN
Palautteen antaminen: On oppimistapahtuman tärkeä osa jonka aikana vahvistetaan osaamista, sytytetään halua oppia ja korjataan virheitä. Anna palaute välittömästi suorituksen jälkeen positiivisesti ja kannustavasti. Kohdista palaute nimenomaan suoritukseen. Tärkeää on että maalivahti oppii itse analysoimaan suoritustaan. Esim. kysymällä miltä tuntui tehdä tämä harjoite? Palautteen antamisen tavoite on myös lisätä maalivahdin kyvykkyyden tunnetta. Suorituksen korjaaminen: Korjaa kunkin maalivahdin kohdalla näkemäsi yleisin ja suorituksen onnistumisen kannalta ratkaisevin virhe ensin. Puutu yksittäiseen yksityiskohtaan vasta, kun olet nähnyt maalivahdilta riittävästi toistoja jostakin suorituksesta. Valmentajan ”virhesilmä” kehittyy kokemuksen kautta, anna tietoa oikeasta suorituksesta. Painota suorituksen hyviä puolia ja korjaa apuharjoitteiden kautta (palaa alkuun) ja pyri korjaamaan virheet toistojen kautta.


Lataa ppt "STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google