OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV. 2014-2015 Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhempien ja ryhmänohjaajien yhteistyö
Advertisements

LUVALLISET POISSAOLOT
Puuttuminen perusopetuksen oppilaan tupakointiin.
Oppilashuollon toimintasuunnitelma lv
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Joensuun normaalikoulun opetussuunnitelmatyö
OPS MH/IK
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
YHTEINEN VANHEMPAINILTA
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Johtokunnat Hallinto- ja johtosäännön 8 §:n mukaan koulutuslautakunnan erityiseen ratkaisuvaltaan kuuluu nimetä johtokuntien jäsenet vanhempainkokousten.
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Uusi oppilashuoltolaki
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TUKEVA. uusi, kokonaisvaltainen, oppilashuollollinen toimintamalli tukee koulussa tapahtuvaa oppilaiden hyvinvointia edistävää toimintaa ja koordinoi.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
9.luokkalaisten huoltajien vanhempainilta
Tervetuloa 7. luokkien oppilaiden huoltajat!. Tänään menossa mukana -Mukavien uusien oppilaidemme mukavia huoltajia -7. luokkien luokanvalvojat, opinto-
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI alkaen
Terveisiä Vistan koulusta!
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Kuraattorin näkökulmia Simo Säippä
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Asiakas Esiopettaja/kelto
Yhteistoiminnallinen kokous
Esiopetuksen vuosiympyrä
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Poissaolojen seuranta / poissaoloihin puuttuminen
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV. 2014-2015 Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen asiantuntijaryhmä Moniammatillinen kokous

YHTEISÖLLINEN OPPILASHUOLTORYHMÄ Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (OHL) 1287 /2013 - kokoontuu vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa - siihen kuuluvat Pihkainmäen koulun rehtori, vararehtori, laaja-alainen erityisopettaja, erityisluokan opettaja, terveydenhoitaja, koululääkäri, koulupsykologi, koulukuraattori, vanhempien edustajana vanhempainyhdistyksen nimeämä henkilö, oppilaskunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja oppilaiden edustajana sekä käsiteltävän aiheen mukaisia asiantuntijoita (esim. KiVa –opettajat, turvallisuusvastaavat) - käsiteltävät asiat: koulun hyvinvointia vahvistavat oppilashuollolliset suunnitelmat ja käytännön toimenpiteet, aikataulut ja yhteistyökuviot, turvallisuusasiat - syntyvä asiakirja: koulun oppilashuoltosuunnitelma

YKSILÖKOHTAINEN ASIANTUNTIJARYHMÄ Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (OHL) 1287 /2013 Ryhmän kokoaa asian vireillepanija Käsiteltävät asiat: oppilaan fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin liittyvät henkilökohtaiset asiat Jokainen huomattuaan tarpeen on velvollinen asian vireillepanoon Ryhmällä on oltava toimintaansa varten oppilaan ja huoltajan suostumus. Jos oppilaalla (alle 12) ei ole itsellään edellytyksiä arvioida suostumuksensa merkitystä huoltajan kirjallinen suostumus (kaavake) Ryhmään kuuluvat asian käsittelyn kannalta tarvittavat henkilöt ensisijaisesti kuraattori, koulupsykologi, terveydenhoitaja, laaja-alainen erityisopettaja, opinto-ohjaaja, luokanopettaja, huoltaja+oppilas ja muut asian käsittelyn kannalta tarvittavat henkilöt Syntyvä asiakirja: oppilashuoltokertomus (kaavake) Oppilashuoltokertomus toimitetaan rehtorille

MONIAMMATILLINEN KOKOUS Perusopetuslaki (POL) 628/1998 (päivitetty säädösteksti 15.5.2014) Pihkainmäen koulussa moniammatilliseen kokoukseen osallistuvat tarpeen mukaan: Rehtori lo,  ela, aineenopettaja (venäjä, saksa, englanti), th, lääkäri, psyk., kuraattori, kko tai muita kouluyhteisön jäseniä käsiteltävät asiat: kolmiportainen tuki, kurinpidolliset asiat, koulunkäynnin laiminlyönti (poissaolot, huom! Poissaoloihin puuttumisen ohje) oppilasta ja huoltajaa on kuultava, kun kyseessä on tehostetun ja erityisen tuen käsittely ja selvittäminen. Tuen järjestäminen ei perustu vapaaehtoisuuteen eikä tarvitse oppilaan tai huoltaja suostumusta syntyvät asiakirjat : esitykset oppilaan opetuksen järjestämiseksi (lomake) pedagogiset arviot ja selvitykset tuodaan rehtorille välittömästi niiden valmistuttua kurinpidolliset asiat ja koulunkäynnin laiminlyöntiin liittyvät asiat (huom! Poissaoloihin puuttumisen ohje) ilmoitetaan moniammatilliselle kokoukselle käyttäen erillistä lomaketta (kts. Oppilashuoltosuunnitelman liite)

Kokousaikataulut Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä kokoontuu väh. 2krt/lukuvuosi erikseen sovitta- na aikana. Alustavat ajat: pe 31.10 (muut ajankohdat sovitaan ensimmäisessä kokouksessa) Yksilökohtainen asiantuntijaryhmä kokoontuu sopimanaan aikana. Ko. ryhmä voi käyttää ennalta sovittuja aikoja, perjantait: 26.9, 21.11, 19.12, 23.1, 20.2, 20.3, 24.4 Ja 8.5. Klo 8-10 välinen aika, ellei silloin ole moniammatillista kokousta Moniammatillinen kokous kokoontuu ennalta sovittuina päivinä, noin 1krt/kk perjantait: 26.9, 21.11, 19.12, 23.1, 20.2, 20.3, 24.4 Ja 8.5. Klo 8-10 välinen aika, ellei silloin ole yksilökohtaista kokousta. Pedagogiset arviot ja selvitykset (kolmiportainen tuki) tulee olla rehtorilla / erityisopetatajlla edellisen viikon torstaina. Oppimissuunnitelmat ja Hojks:t tulee olla valmiina ennen syyslomaa ja päivitykset huhtikuun loppuun mennessä. Ilmoitukset kokoukseen tuotavista, muista asioista (kurinpidolliset asiat, koulunkäynnin laiminlyönti (poissaolot, huom! Poissaoloihin puuttumisen ohje) tulee olla rehtorilla / erityisopettajalla edellisen viikon torstaina.