Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Web University (WU) - Kansainvälinen etäopiskelu ja - työympäristö tietoverkossa Mindtrek Riitta Rinta-Filppula,
Seppo Pohjolainen & Sami Hautakangas Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Vaikuttamistaidot - verkon avulla vaikuttajaksi? ITK’ Areenaesitys Katja Yritys.
Kohti MOMENTS-metamallia – lähtökohtia ja periaatteita verkko-opetuksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi Miika.
Avoimet oppimisympäristöt verkossa -työpaja Heli Ruokamo TTKK/DMI/HypLab MindTrek Tampere International Media Week 1999.
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
KORKEAKOULUOPISKELI- JOIDEN LIIKKUVUUTTA TUKEVAN OHJAUKSEN JA NEUVONNAN LAADUN PARANTAMINEN (SUMOHE)
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Pesonen TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Energiansäästöä verkossa interaktiivisen sarjakuvan avulla ITK´01 Areena 1 Katja Pesonen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio
Ympäristöverkko - yhteisiä kasvihavaintoja verkossa ITK ‘02, Hämeenlinna Areenaesitys Eva Marttinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Avoimen oppimisympäristön (A&O) suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista Ossi Nykänen DMI / Matematiikan laitos / Hypermedialaboratorio Tampereen.
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Kielten opiskelu multimediaohjelmiston avulla Kieli-pilotti Tutkija, KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus ETÄKAMUn loppuseminaari.
Tietoverkkoasiantuntijakoulutusta etäopetuksena - Johdatus verkotettuun multimediaan Heli Korte TTKK/DMI/Hyplab Tampere, Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
AVOT-KEHITTÄMIS- OHJELMA PEkoul-os 107/1/D/
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Soneran perehtymisohjelma - henkilöstökoulutusta verkossa. KM Esa Kähäri TaY, Hypermedialaboratorio Finland MULTIMEDIAN MONET MUODOT, KAMU-tavoitetutkimusten.
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
For learning and competence Virtuaalikyläseminaari Susanna Tauriainen.
Ympäristöverkko - ympäristökasvatusta avoimessa oppimisympäristössä Katja Piiksi TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET.
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
HENKILÖSTÖKOULUTUS GLOBAALISSA YRITYKSESSÄ - Pilottiprojekti Nokia Mobile Phones Tuomo Rintamäki Teknillinen korkeakoulu Koulutuskeskus Dipoli Kansallisen.
KUILUSTA YLI - tukipalvelut tietoverkkopohjaisen oppimisympäristön käyttäjille Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Jennie Stenbom
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
JavaStation haastaa PC:n oppilaitoksissa Pasi Häkkinen TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio Multimedian monet muodot, Tampere-talo.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
Jarkko Levasma TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Alueellinen yhteistyö e-oppimisen tutkimuksessa ja käytännön verkko-opetuksessa Seppo Pohjolainen & Tuuli Haapala ITK’02 Areena
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikan jaosto 3. 4
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Anna Alftan Heikki Hannula
Esityksen transkriptio:

Etäopetus multimediaverkoissa (ETÄKAMU) – kolme vuotta avointen oppimisympäristöjen tutkimus-, kehittämis- ja arviointityötä Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo TTKK, Digitaalisen median instituutti, Hypermedialaboratorio TAMPERE MULTIMEDIAN MONET MUODOT

ETÄOPETUS MULTIMEDIAVERKOISSA ETÄKAMU Aikataulu: KANSALLINEN MULTIMEDIAOHJELMA (KAMU) tavoitetutkimusosa TEKES Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

ETÄOPETUS MULTIMEDIAVERKOISSA TAVOITE Pedagogisesti tarkoituksenmukaisen ja teknisesti toiminnallisen avoimen oppimisympäristön (AO) kehittäminen, tutkiminen ja arviointi Tietoverkkojen hyödyntäminen Riippumattomuus ajasta ja paikasta Erilaiset oppijat Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

ETÄKAMU - TUTKIMUSOSAPUOLET Tampereen teknillinen korkeakoulu, Digitaalisen median instituutti, Hypermedialaboratorio (TTKK/DMI/HypLap) Tampereen yliopisto, Hypermedialaboratorio (TaY, HypLab) Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus (TaY/TYT) Jyväskylän yliopisto, Tietotekniikan tutkimusinstituutti (JY/TITU) Helsingin yliopiston aikuiskoulutuskeskus, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus (HY/LaTKK) Teknillinen korkeakoulu, Opetusteknologiakeskus (TKK/OTK) Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Yli 20 tutkijaa eri tutkimusyksiköissä

ETÄKAMU - YRITYSOSAPUOLET Edita Finnet/HPY Fysiikan tutkimuslaitos Helsinki Media Jyväskylän kaupunki Jyväskylän teknologiakeskus Koulutuskeskus Dipoli, TKK Nokia Mobile Phones Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo JOHTORYHMÄYRITYKSET Otava Sonera Sun Microsystems Oy Tampereen kaupunki Tampereen teknologiakeskus Tietoverkkoinstituutti WSOY Xenex

ETÄKAMU - YRITYSOSAPUOLET AAC-opisto AEL CSC-Tieteellinen laskenta Finnet/TPO Kaakkoisen Keski-Suomen kunnat KTOL KVS-instituutti Mäntän seudun koulutuskeskus Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo SEURANTAYRITYKSET Nokian kaupunki Promanet Promentor Solutions STAKES Sverigefinska folkhögskolan Teleste Educational Valmet WM-data Kasanen

ETÄKAMU TUTKIMUS Avoin oppimisympäristö: - tietoverkot, hypermedia, pedagogiikka PILOTOINTI Opetuskokeiluita eri ympäristöissä, eri sisällöillä, eri kohderyhmille Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo ARVIOINTI Opetuskokeiluiden tekninen, toiminnallinen ja pedagoginen arviointi

ORGANISAATIO Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

TEKNISET TUTKIMUSKOHTEET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Tiedon esitys, oppimista tukeva rakenne Tiedonrakentamisen työkalut Materiaalin tuottamisen työkalut HYPERMEDIA INTERNET JA LAAJAKAISTAISET VERKOT Yhteistoiminnan välineet Kommunikaatiovälineet Videokonferenssi (ISDN - ATM)

TEKNISET TUTKIMUSKOHTEET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Integroi hypermedian sekä kommunikoinnin ja yhteistoiminnan välineet globaalit tietoresurssit WORLD WIDE WEB VERKKOTIETOKONE Verkkotietokone -ympäristön kehittäminen ja kokeilu

OPPIMISTEOREETTINEN TAUSTA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo MIELEKKÄÄN OPPIMISEN OMINAISUUDET (Jonassen 1995) 1) KONSTRUKTIIVISUUS 2) AKTIIVISUUS 3) YHTEISTOIMINNALLISUUS Oppijat konstruoivat uutta tietoa aikaisemman tiedon pohjalta Oppijoiden rooli on aktiivinen ja sitoutunut Oppijat kommunikoivat ja toimivat yhdessä muiden oppijoiden, opettajien ja asiantuntijoiden kanssa 4) INTENTIONAALISUUS Oppijoiden omat päämäärät ja tavoitteet otetaan huomioon

Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo MIELEKKÄÄN OPPIMISEN OMINAISUUDET (Jonassen 1995) 6) SIIRTOVAIKUTUS Oppijat voivat hyödyntää aikaisemmin opittuja tietoja ja taitoja, sekä soveltaa niitä uusissa tilanteissa ja konteksteissa 7) REFLEKTIIVISYYS Oppijat ilmaisevat mitä he ovat oppineet sekä tarkastelevat omia ajatteluprosessejaan ja päätöksiään 5) KONSTEKSTUAALISUUS Oppiminen liitetään mielekkäisiin reaalielämän tehtäviin ja autenttisiin- sekä ongelmakeskeisiin tilanteisiin

PEDAGOGINEN ARVIOINTI PEDAGOGISET TUTKIMUSONGELMAT Asetettiin oppijakeskeisen oppimisen ominaisuuksien pohjalta OPPIMISYMPÄRISTÖJEN PEDAGOGINEN ARVIONTI Kehitettiin arviointirunko aineiston keruuta varten Järjestettiin opetuskokeilut Huomioitiin oppijan, opettajan ja tutkijan näkökulmat Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

OPPIMISYMPÄRISTÖJEN ORGANISOINTI JA TEKNINEN TOIMINNALLISTAMINEN Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo TEOREETTINEN TAUSTA Mooren ja Kearsleyn (1996) etäopetuksen systeeminen malli: Lähteet Suunnittelu Jakaminen Vuorovaikutus Oppimisympäristö (tila) Laadittiin oppimisympäristöjen organisoinnin käsitekartta

OPPIMISYMPÄRISTÖJEN ORGANISOINNIN JA TEKNISEN TOIMINNALLISTAMISEN ARVIOINTI TUTKIMUSONGELMAT JA ARVIONTIRUNKO 1) Lähteet 2) Johtaminen ja hallinto 3) Opetuksen ja oppimisen suunnittelu 4) Sisällön tuotanto 5) Jakelu 6) Tekninen tuki 7) Vuorovaikutus 8) Tila 9) Arviointi Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

AVOIN OPPIMISYMPÄRISTÖ (A&O) Kehittäminen perustuu pedagogisiin periaatteisiin ja teknisiin sekä toiminnallisiin näkökohtiin A&O:n osat: - Hypermediamateriaali ja välineet, - Kommunikointi- ja yhteistyövälineet, - Kognitiiviset työkalut, - Hallinnolliset työkalut, - Toimijat, autentikointi, - Tietokantaliittymä. Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

ETÄKAMUN PILOTIT Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo YLI 20 PILOTTIPROJEKTIA 10 ERI ALUEELLA PILOTTIEN TOTEUTTAMINEN Erilaisille oppijoille, Eri sisällöillä, Erilaisilla oppimisympäristöillä. ETÄKAMUn tutkijat, opettajat ja oppijat, yritysten edustajat Yli 200 osallistujaa

PILOTOINNIN KOKEMUKSIA JA TULOKSIA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo A&O Ympäristöverkko Venäjää verkossa Pythagoras Johdatus verkotettuun multimediaan Kehitetyt ja hyödynnetyt oppimisympäristöt

PILOTOINNIN KOKEMUKSIA JA TULOKSIA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Soneran perehtymisohjelma Kasvatus (Verkkotutor, Verkkopaja) Rakenteinen oppimateriaali (WCB) Henkilöstökoulutus globaalissa yrityksessä (BSCW, Learning Space) Projektitoiminnan opiskelu tietoverkossa Kehitetyt ja hyödynnetyt oppimisympäristöt

PILOTOINNIN KOKEMUKSIA JA TULOKSIA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Web University (ATM, kansainvälinen) A2-Ranskan opetus Laps’ Suomen (ISDN, kansainvälinen) Kasvatus Henkilöstökoulutus globaalissa yrityksessä Videokonferenssin hyödyntäminen

PILOTOINNIN KOKEMUKSIA JA TULOKSIA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo JavaStation -pilottiprojekti WWW:n ja CD-ROMin yhteiskäyttö Verkkotietokone Historian ja yhteiskuntaopin pilotti

AVOIN OPPIMISYMPÄRISTÖ (A&O) Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

YMPÄRISTÖVERKKO Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

YMPÄRISTÖVERKKO Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

VENÄJÄÄ VERKOSSA

Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

PYTHAGORAS Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

PYTHAGORAKSEN KYSELYTYÖKALU Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

TEKNISET JOHTOPÄÄTÖKSET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Uuden tekniikan avulla voidaan rakentaa pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä ja oppimista tukevia työkaluja Laajakaistaisilla yhteyksillä ja hyvillä ohjelmistoilla videoneuvottelujen laatu kohtuullinen Tekniikan kehitys ei ole vielä stabiloitunut. Toimintaympäristö muuttuu liian nopeasti. Ympäristöt eivät ole helppokäyttöisiä

TEKNISET JOHTOPÄÄTÖKSET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Vielä ei ole malleja sisältöjen rakenteistamiselle pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla Helppokäyttöiset WWW-multimediasisältöjen tuottamisen työkalut puuttuvat Ympäristöissä eri toiminnot on integroitava paremmin

PEDAGOGISIA TULOKSIA PEDAGOGINEN ARVIOINTIRUNKO Luonteeltaan suuntaa antava helposti räätälöitävissä, laajennettavissa Osoittautui toimivaksi arvioinnin välineeksi Soveltuu hyödynnettäväksi: oppimisympäristöjen suunnittelussa ja kehittämisessä oppimistilanteen suunnittelun ja toteutuksen tukena Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo

PEDAGOGISIA TULOKSIA Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Projektityöskentelyn oppimisympäristöt toteuttivat parhaiten konstruktiivisuutta, intentionaalisuutta ja reflektiivisyyttä huomioivat myös kontekstuaalisuuden ja siirtovaikutuksen Yleisesti ottaen suurimmat haasteet aktiivisuuden, sitoutumisen ja yhteistoiminnan alueilla OPPIMISYMPÄRISTÖT

PEDAGOGISET JOHTOPÄÄTÖKSET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Uudet teknologiat mahdollistavat uudenlaisia oppimisprosesseja Prosesseihin osallistuu koko joukko uusia toimijoita Oppimisympäristöjen tehokas hyödyntäminen edellyttää oppimisprosessin kokonaisvaltaista hallintaa Laajempi käyttöönotto edellyttää joustavaa standardointia Parhaiden käytäntöjen levittäminen laajemmalle

KOULUTUKSELLISET JOHTOPÄÄTÖKSET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo OPPIMISYMPÄRISTÖJEN HYÖDYNTÄMINEN KOKEILU- JA PILOTOINTIVAIHEESSA toteutettu hyviä kokeiluita, mutta ne vaativat tukea vaarana se, ettei kokeiluista seuraa uusia käytäntöjä KEHITETYT YMPÄRISTÖT EIVÄT OLE VALMIITA TUOTTEITA Tarvitaan: käyttäjäystävällisempiä tekniikoita tarkoituksenmukaisempia sisältöjä laajemmin sovellettavia malleja

KOULUTUKSELLISET JOHTOPÄÄTÖKSET Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo TOIMINTAEDELLYTYSTEN PARANTAMINEN Panostettava opettajien ja eri yhteisöjen koulutuksesta vastaavien henkilöiden perus- ja täydennyskoulutukseen - sekä tekniikan että pedagogiikan alueilla Uuden tekniikan hyödyntäminen yksittäisten aktiiviopettajien varassa Oppilaitosten ATK-luokkien ylläpito-ongelma

LOPUKSI Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo Carley & Daley (1998): Kehittyneen teknologian yhdistäminen koulutukseen lisääntyy Kaupallisuuden rooli kasvaa Elinikäinen oppiminen ja koulutuspalveluiden vaatimukset lisääntyvät Koulutusjärjestelmiä kehitetään ja organisoidaan uudelleen

Seppo Pohjolainen & Heli Ruokamo TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio