AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
sanallisen arvioinnin todistuspohjat:
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Ainetyöryhmien työn aloitus
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Asiakas Esiopettaja/kelto
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esityksen transkriptio:

AINEENOPETTAJIEN ERITYISOPETUS RYHMÄKERTA 3 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka http://blogs.helsinki.fi/lmuusita Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka POHDI Mitä teet, jos oppilaasi ei opi muiden tahdissa? 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka OPS-hölkkä Kirsti Longan lanseeraama käsite opettajan juoksusta opetussuunnitelman noudattamisen perässä Sama OPS ei voi sopia kaikille Longan diat sulautuvasta opetuksesta löytyvät esim. sanoilla ”lonka ops-hölkkä” 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Erityisopetuksen strategia Erityisopetuksen strategian toimeenpano > perusopetuslain ja opetussuunnitelman perusteiden muutokset, voimaan osittain 2010, kokonaan 2011. Uutta mm: tehostettu tuki ennen eo-päätöstä, ks. oph:n diat 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka Lähikouluperiaate: 17 § Erityinen tuki Kun oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä, oppilaalle tulee antaa erityistä tukea. Erityinen tuki muodostuu erityisopetuksesta ja muusta tämän lain mukaan annettavasta tuesta. Erityisopetus järjestetään oppilaan edun mukaisesti ensisijaisesti muun opetuksen yhteydessä. 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Pedagogisen osaamisen keskeinen rooli: Moniammatillisen yhteistyön tärkeys Oppimisen ja kasvun tasapuolinen huomioiminen Tehostetun tuen aloittaminen ja järjestäminen tulee käsitellä opettajien pedagogiseen arvioon perustuen moniammatillisesti 31 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetussa oppilashuoltotyössä. 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka PEDAGOGINEN SELVITYS Ennen erityistä tukea koskevan päätöksen tekemistä opetuksen järjestäjän tulee kuulla oppilaan huoltajaa sekä hankkia oppilaan opetuksesta vastaavilta opettajilta selvitys oppilaan oppimisen etenemisestä ja moniammatillisena oppilashuollon yhteistyönä tehty selvitys oppilaan saamasta tehostetusta tuesta ja oppilaan kokonaistilanteesta sekä tehdä näiden perusteella arvio erityisen tuen tarpeesta (pedagoginen selvitys). Pedagogista selvitystä tulee tarvittaessa täydentää psykologisella tai lääketieteellisellä asiantuntijalausunnolla tai vastaavalla sosiaalisella selvityksellä. 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Hallituksen esitys: Pedagoginen selvitys Pedagogisessa selvityksessä todettaisiin oppilaan vahvuusalueet sekä oppilaan oppimiseen ja kasvuun sekä opiskelutilanteisiin liittyvät keskeiset ongelmat. Selvityksessä todettaisiin myös oppilaan saama tehostettu tuki ja arvio siitä, millaisia pedagogisia ja oppilashuollollisia järjestelyjä tarvitaan oppilaan oppimisen ja kasvun tukemiseksi. Pedagogiset järjestelyt voivat sisältää esimerkiksi oppimisympäristöön, opetus- ja ohjaushenkilöstöön, opetus- ja opiskelumenetelmiin, materiaaleihin ja välineisiin liittyviä tekijöitä. 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka CASE-kuvauksia   Case 1: 7-luokkalainen poika, joka on opiskellut erityiskoulussa neljänneltä luokalta lähtien. Seitsemännen luokan alkupuolella ensimmäisen jakson lopussa hänet ollaan siirtämässä erityisopetuksesta yleisopetuksen ryhmiin englannin, biologian, liikunnan, teknisen työn ja äidinkielen opetuksessa, joihin on tehtävä HOJKS tarpeen mukaan. Siirto oli määrä tehdä jo lukukauden alussa ja oppilas sekä vanhemmat lähtivät aktiivisesti selvittämään siirtoa, kun sitä ei ollut tapahtunut. Oppimisvaikeudet perustuvat kielellisen prosessoinnin vaikeuksiin ja erityisesti lukeminen reaaliaineissa on tuottanut vaikeuksia. Koulussa on erityisopettaja ja koulunkäyntiavustaja apuna tilapäisesti. 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka Case 2:   Kahdeksannella luokalla oleva tyttö, joka on jäänyt luokalleen poissaolojen vuoksi. Kahdeksannen luokan syksyyn asti tyttö on pärjännyt hyvin koulussa. Tytöllä on edelleen vaikea kotitilanne ja jonkin verran poissaoloja, joiden takia hän on jäljessä kaikissa oppiaineissa. Hän on myös ollut joitakin jaksoja Sairaalakoulussa itsensä viiltelyn vuoksi. Normaaliin työskentelyyn kyetessään hänellä ei ole vaikeuksia oikeastaan minkään aineen opiskelussa. 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka Case 3:   Kyseessä 7- luokkalainen poika, jolla on oppimisvaikeuksia erityisesti kielissä. Hän on jäänyt jälkeen jo ala-asteella A-englannissa. Ala-asteen opettaja ei ole huomannut pojan oppimisvaikeuksia, vaan pitänyt häntä ainoastaan laiskana. Vasta 7. luokan ruotsin tunnilla paljastuu, että pojalla on oppimisvaikeuksia nimenomaan kielellisessä hahmottamisessa, vaikka reaaliaineet sujuvatkin hyvin. Käyttäytymishäiriö, keskittymiskyvyn puute ja epäedulliset kotiolot osoittautuvat suurimmaksi syyksi pojan oppimisvaikeuksiin. Lisäksi hän kompensoi huonoa oloaan kiusaamalla luokkatovereitaan, jolloin oppitunneista suurin osa kuluu häiriköintiin. 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka Case 4: HOJKS ja seuraava kouluaste   9-luokkalainen poika, jolla on akateemisten suoritusten ja läsnäolon näkökulmasta kovin rikkonainen koulutausta. Koulumotivaatio ei ole. Alkoholi ja pikkurötökset jonkin verran kuvassa mukana. Erittäin lyhytpinnainen, mutta saattaa kahdenkeskisissä tilanteissa olla varsin mukava. Kaveri, jonka kanssa voit hyvin viedä luokan hajonneen TV:n huoltoon, mutta joka tuskin koskaan on saanut äidinkielen läksyjään tehtyä. Ainekirjoitukset eivät ylitä pituudeltaan juuri sivua, vaikka sama kaveri puhuu itsensä kuiville tilanteesta kuin tilanteesta. Eräänä perjantaina, kun olet lähdössä koulusta, huomaat, että autostasi on puhjennut rengas. Saat sen vaihdettu juuri tämän oppilaan avustuksella. Hän sattuu olemaan koululla, koska viikon jälki-istunnot on juuri istuttu. Seuraavana maanantaina aletaan miettiä kevään yhteisvalintoja. Olet tämän oppilaan luokanvalvoja ja tehtäväsi on opinto-ohjaajan kanssa auttaa häntä tekemään oikeita valintoja. 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka HOJKS Henkilökohtainen Opetuksen Järjestämistä Koskeva Suunnitelma Laaditaan jokaiselle erityisopetukseen otetulle tai siirretylle oppilaalle. Laadinnassa mukana ainakin lapsi, vanhemmat, luokanopettaja/-valvoja ja erityisopettaja. Tarvittaessa aineenopettajia, psykologi, terapeutti ym. 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka HOJKS Keskeiset sisällöt: selvitys oppilaan tämänhetkisten suoritusten tasosta, oppimisvalmiuksista Selvitys lyhyen ja pitkän aikavälin tavoitteista Opetustuntimäärät sekä keskeiset ainekohtaiset tavoitteet ja sisällöt, erityisesti yksilöllistykset (mukautukset) Maininta tarvittavasta erityisopetuksesta ja muista palveluista Maininta arvioinnista Selvitys erityispalveluista ja arvio niiden tarpeen kestosta Kuvaus opetuksen järjestämisestä sekä opetukseen osallistuvista henkilöistä 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Esimerkkinä Espoon HOJKS Oppijan vahvuudet Oppimisen erityistarpeet Oppiainekohtaiset tavoitteet ja arvioinnin periaatteet Tarvittaessa siirtymävaihesuunnitelman Koulunkäyntiavustuksen ja mahdollisen tuntimäärän Oppilashuollolliset ja muut tukitoimet Apuvälineet HOJKS -kokouksen päivämäärän, sovitut asiat ja seuraavan tapaamisajan. 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka

Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka OPS http://www.oph.fi/koulutuksen_jarjestaminen/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet 9.4.2017 Lotta Uusitalo-Malmivaara, HY, Erityispedagogiikka