Ryhmissä 9.12. tehdyt ehdotukset tenttivastausten rungoiksi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Advertisements

Kysymykset eivät ole kovin vaikeita, joten älä huijaa!.
Hyvä elämä ja rationalismi Oo Jot Jot Rationalistinen vapauskäsitys Vapaus = itsensä toteuttaminen rationaalisen suunnitelman mukaan Vrt. Platonin.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
Miten hyvä opetus eroaa huonosta?
Taidefilosofia IX Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
Ajatuksia oppimisesta
ETIIKKA.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
MORAALITEORIAT.
LUENTO 2 ARVOTEORIA Mikä on arvokasta? Mikä on itsessään arvokasta? Mikä tekee elämästä hyvää? 12/11/2014Floora Ruokonen, Eettiset kysymykset vammaispalveluissa1.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
VUOROVAIKUTUS.
Teoria ja metodi 2. luento epistemilogia ja analogia.
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
Moraalin ”faktuaalisuus”
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Esitelmä 15 – Mikko Harju Optimointiopin seminaari - Kevät 2010 Korreloitu tasapaino ja sosiaaliset.
YHTEINEN IDEOINTI. Mitä yhteisiä työpäivään liikettä lisääviä asioita jo teemme? Kirjatkaa keskeisimmät asiat ylös. Voisiko joitain näistä asioista.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
T Henkilökohtainen SE harjoitus
ASLAK – työsuojeluvaltuutetun kokemuksia Työympäristöseminaari Työsuojeluvaltuutettu Heleena Havulehto.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Internalismi ja eksternalismi
LUENTO 3 KONSEKVENTALISMI
LUENTO 6 Hyve-etiikkaa ja kertausta (huom. uusi aikataulu) 4/1/2015Floora Ruokonen, Eettiset kysymykset vammaispalveluissa1.
Kuvitteellinen (toistaiseksi) tenttikysymys: Miten Alastair Norcross vastaa Peter Vallantynen esittämään konsekventalismin kritiikkiin? 4/1/20151.
Moraalin perusta: järki vai tunne?
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Miten sopimusteoria voidaan saattaa yhteensopivaksi konsekventalismin kanssa Philip Pettitin mukaan? 4/9/2017.
Aiemmin peruutettu luento
Tarkoitukselliset systeemit Teleologisuus, systeemillä on tarkoitus Teleologisuus, systeemillä on tarkoitus Suoriutumiskyvyn mitta Suoriutumiskyvyn mitta.
LUENTO 8 Moraalin perusta: järki vai tunne? 4/2/20151.
Chakravorty & Krulce. Heterogenous demand and order of resource extraction Econometrica 62,
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katumuksen sakramentti
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
7 Psykodynaamisen teorian mukaan persoonallisuus on jatkuvassa liikkeessä Ydinsisältö.
MORAALITEORIAT Luku 7  Ydinsisältö. Moraaliteoriat kokonaisnäkemyksiä hyvän elämän toteutumisesta osa käytännöllistä filosofiaa eli etiikkaa edustavat.
Etiikka Hyvän ja oikean jäljillä.  S. 42  Onko olemassa jotain,mitä ei saa tehdä koskaan?  Älä tapa, vai saako tappaa? Jos henkeäsi uhataan tai rakkaasi.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Mielenterveyden häiriöt
Teemu Kemppainen Post-doc–tutkija Helsingin & Turun yliopisto
Moraali Eräät nohevat 9A.
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: kustannuskäyrät
Ikuisia kysymyksiä erityisesti uskonnot vastaavat näihin, mutta myös monet ideologiat kaikissa uskonnoissa tai ideologioissa ei vastauksia kaikkiin kysymyksiin.
NORMATIIVISEN ETIIKAN TEORIAT
Tutkimuksen objektiivisuus
Fenomenologia.
Etiikan teoriat s Etiikan teoriat tarkastelevat eri näkökulmista sitä, millä perusteella jokin teko on oikein.
Mitä on Avoin ja mukaanottava yhteisöllisyys
IHMISARVO JA YHDENVERTAISUUS
3 Minuudessa on kaksi puolta
Yritykset ja yhteiskunta
ETIIKAN TEORIAT kpl 7.
Mitä on metaetiikka? Yleensä etiikkaa tarkoittaa hyvän ja pahan, oikean ja väärän kysymyksiä, mutta siinä voidaan pohtia myös yleisempiä kysymyksiä. Näitä.
Mitä hyve-etiikka on? Normatiivisen etiikan suuntaus, jonka mukaan eettisen toiminnan kannalta ratkaisevia eivät ole yksittäiset teot, vaan hyveiden toteuttaminen.
Sosiaalisen sekoittamisen mielekkyydestä
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Täydellisen olion teologia
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
Uskonnollinen kieli ja fiktionalismi
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Esityksen transkriptio:

Ryhmissä tehdyt ehdotukset tenttivastausten rungoiksi

1) Miten Alastair Norcross vastaa Peter Vallantynen esittämään konsekventalismin kritiikkiin? Kritiikki: –Vaatii liikaa uhrautumista –Standardi-utilitarismi jättää liian vähän moraalista vapautta –Ei supererogatiivisuuden mahdollisuutta –Ei tunnusta persoonien normatiivista erillisyyttä Norcrossin vastaus: –Moraalisuus on vaativaa. –Skaala ilmaisee tekojen arvon suhteellisesti ja on hyvän ja huonon teoria. –Vaihtoehdoissa on aste-eroja ja teoria jättää valinnanvapautta. –Ei ole olemassa velvollisuuden ehdotonta mittapuuta ja siten ei myöskään supererogatiivisuutta. Intuitio supererogatiivisuudesta voidaan kuitenkin selittää teoilla, jotka ovat paljon parempia kuin ”säädyllisyys keskimäärin vaatii”. –Ottaa persoonien normatiivisen erillisyyden huomioon siinä mielessä, että kaikkien etuja kohdellaan samanarvoisina. Muissa merkityksissä ei ehkä ota, mutta tämä ei ole vakava ongelma teorian kannalta.

2) Miten sopimusteoria voidaan saattaa yhteensopivaksi konsekventalismin kanssa Philip Pettitin mukaan? Pettit pyrkii sovittamaan sopimusteorian ja konsekventalismin yhteen. Teoria koskee suhteellista oikeaa (vrt. absoluuttinen oikea). Ihmiset löytävät keskustelun ja neuvottelun kautta maksimaalisen hyödyn. Koskee ihmisten (joilla on intressejä persoonina) välisten suhteiden säätelyä. (huom. myös mitä Pettit sanoo ”täydellisestä” ja ”osittaisesta” teoriasta oikeasta: sopimusteorian piirteitä voidaan yhdistää konsekventalismiin jos se tulkitaan osittaiseksi teoriaksi.)

3) Driverin Hursthause-kritiikki? Epämääräisyys –Luonteenpiirteiden ja olosuhteiden välinen suhde? –Ei anna toimintaohjeita –Määrättömästi oikeita toimintavaihtoehtoja –Traagiset konfliktit –Hyveellisten pahat teot/paheellisten hyvät teot –(fronesis, partikularismi)

P3 Sentimentalismin mukaan moraali ”perustuu” tunteeseen ei järkeen. P4 Sentimentalismi on yhteensopimaton sen kanssa, että on universaaleja moraalisia velvollisuuksia. - Mitä Blackburn sanoo näistä premisseistä? Kernstein on ymmärtänyt sentimentalismin väärin –Sentimentalismimoraali perustuu vain tunteeseen –Vrt. anatomisti & maalari: Kernstein sekoittaa nämä keskenään. –Sentimentalismi täydentää moraalin pluralistista perustaa –Moraalilause ilmaisee asiaan liittyvien asenteiden ja tunteiden summan –P3: moraali perustuu molempiin: Pluralistinen perusta Tilanteista nousevat velvollisuudet

5) Eksternalismin ongelmia Wallacen mukaan? Eksternalismin mukaan moraalin ja motivaation suhde on kontingentti, eli moraali ei välttämättä motivoi toimintaan. –Wallace sanoo, että eksternalismi ”kadottaa moraalin normatiivisen luonteen” –Wallacen mukaan halu toimia moraalisesti vaikuttaa tästä näkökulmasta ”kollektiiviselta fetisismiltä”, eli suuri osa ihmisistä uhraa aikaa ja resursseja asiaan, joka ei itsessään ole merkityksellinen ja arvokas.

6) Non-faktualismin muodot Horganin ja Timmonsin mukaan? Nimi ja määritelmä Non-faktualismi: ei ole olemassa moraalisia faktoja, ts. ei moraalisia ominaisuuksia, joihin moraaliarvostelmissa viitataan. –Virheteoria: Moraaliarvostelmat ovat uskomuksia Moraaliarvostelmilla on totuusarvo. Ei olemassa moraalisia faktoja Näin ollen kaikki moraaliarvostelmat ovat epätosia. Moraaliarvostelmien käyttö johtuu massiivisesta virheestä ajattelussamme. –Non-cognitivismi (esim. emotivismi): Moraaliarvostelmat eivät ole uskomuksia. Moraaliarvostelmilla ei ole totuusarvoa. –Kognitivistinen ekspressivismi Moraaliarvostelmat ovat (evaluatiivisia) uskomuksia. Moraaliarvostelmilla on totuusarvo. Ei ole olemassa moraaliasia faktoja Jotkut moraaliarvostelmat voivat saada totuusarvon tosi (minimalistinen totuusteoria)