Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014 Luokka-astetiimien tekemät kirjaukset
Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen oppiminen Oppiainerajat ylittävä opiskelu ja oppiminen mahdollisuus erityisesti alakoulussa Tiedonhankinnan sekä oman oppimistavan tiedostaminen entistä tärkeämpää Oman ja vieraan kulttuurin arvostaminen sekä vuorovaikutus korostuvat Itsestä huolehtiminen ja arjen hallinta kodin asioita, mutta koulu voisi tukea esim. yhteiskuntataito-oppiaineella (pakollinen) Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen oppiminen
Tulevaisuuden edellyttämä… jatkuu Osalla oppilaista syrjäytymisvaara perustaidoista: tasa-arvo taattava niiden oppilaitten osalta, joita koti ei pysty tukemaan sekä esimerkiksi koulujen tietotekniikkalaitteiden hankinnassa Tulevaisuuden edellyttämä… jatkuu
Oppiminen on elinikäistä, tavoitteellista ja se perustuu oppilaan aikaisempiin tietoihin, taitoihin, tunteisiin ja kokemuksiin Oppimisprosessin tulisi olla pitkäjänteistä, tavoitteisiin suuntautuvaa toimintaa Yksi tavoiteista on herättää myönteisiä tunnekokemuksia, jotka edistävät uuden oppimista Oppimiskäsitys
Monipuoliset opetusmenetelmät ja erilaiset oppimisympäristöt tukevat oppimista Kannustava ja realistinen palaute edistää oppimista, avointa ja rohkaisevaa vuorovaikutusta sekä myönteisen minäkuvan muodostumista Oppimiskäsitys
Oppimisen edistäminen koulutyössä, kasvun tukeminen Työtavat: valintaa ohjaavat opetukselle ja oppimiselle asetetut tavoitteet, oppilaiden tarpeet, edellytykset, ikä ja kiinnostuksen kohteet Työtapojen on oltava monipuolisia Oppilaiden henkilökohtaisten opinto- ohjelmien määrä lisääntyy. Tämä vaatii resurssointia, yhteistyötä ja suunnittelua erityisen paljon, jos kyseessä on iso ryhmä Oppimisen edistäminen koulutyössä, kasvun tukeminen
Kasvun tukeminen, yhteistyö Yhteistyö kouluyhteisössä on suunnitelmallista, avointa ja kehittyvää, lisäksi sitä arvioidaan säännöllisesti Toimiva yhteistyö eri ammattiryhmien kanssa edistää oppilaan kasvua ja hyvinvointia Koulu pystyy tukemaan kodin kasvatustehtävää, kun voidaan sopia yhteisistä linjoista kasvun eri vaiheissa Kasvun tukeminen, yhteistyö
Kasvun tukeminen, yhteistyö Koulussa toimiva oppilaskunta vahvistaa jokaisen osallisuutta Oppilasta ohjataan vastuullisuuteen sekä kouluyhteisössä että lähiympäristössä. Oppilas ymmärtää, että hänellä on vastuu teoistaan, ei pelkästään oikeuksia Kasvun tukeminen, yhteistyö