Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPS-ajatuksia.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Opettajat Kuninkaanhaka
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Tervetuloa! OPS 2016.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Laaja-alainen arviointi
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014 Luokka-astetiimien tekemät kirjaukset

Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen oppiminen Oppiainerajat ylittävä opiskelu ja oppiminen mahdollisuus erityisesti alakoulussa Tiedonhankinnan sekä oman oppimistavan tiedostaminen entistä tärkeämpää Oman ja vieraan kulttuurin arvostaminen sekä vuorovaikutus korostuvat Itsestä huolehtiminen ja arjen hallinta kodin asioita, mutta koulu voisi tukea esim. yhteiskuntataito-oppiaineella (pakollinen) Tulevaisuuden edellyttämä laaja-alainen oppiminen

Tulevaisuuden edellyttämä… jatkuu Osalla oppilaista syrjäytymisvaara perustaidoista: tasa-arvo taattava niiden oppilaitten osalta, joita koti ei pysty tukemaan sekä esimerkiksi koulujen tietotekniikkalaitteiden hankinnassa Tulevaisuuden edellyttämä… jatkuu

Oppiminen on elinikäistä, tavoitteellista ja se perustuu oppilaan aikaisempiin tietoihin, taitoihin, tunteisiin ja kokemuksiin Oppimisprosessin tulisi olla pitkäjänteistä, tavoitteisiin suuntautuvaa toimintaa Yksi tavoiteista on herättää myönteisiä tunnekokemuksia, jotka edistävät uuden oppimista Oppimiskäsitys

Monipuoliset opetusmenetelmät ja erilaiset oppimisympäristöt tukevat oppimista Kannustava ja realistinen palaute edistää oppimista, avointa ja rohkaisevaa vuorovaikutusta sekä myönteisen minäkuvan muodostumista Oppimiskäsitys

Oppimisen edistäminen koulutyössä, kasvun tukeminen Työtavat: valintaa ohjaavat opetukselle ja oppimiselle asetetut tavoitteet, oppilaiden tarpeet, edellytykset, ikä ja kiinnostuksen kohteet Työtapojen on oltava monipuolisia Oppilaiden henkilökohtaisten opinto- ohjelmien määrä lisääntyy. Tämä vaatii resurssointia, yhteistyötä ja suunnittelua erityisen paljon, jos kyseessä on iso ryhmä Oppimisen edistäminen koulutyössä, kasvun tukeminen

Kasvun tukeminen, yhteistyö Yhteistyö kouluyhteisössä on suunnitelmallista, avointa ja kehittyvää, lisäksi sitä arvioidaan säännöllisesti Toimiva yhteistyö eri ammattiryhmien kanssa edistää oppilaan kasvua ja hyvinvointia Koulu pystyy tukemaan kodin kasvatustehtävää, kun voidaan sopia yhteisistä linjoista kasvun eri vaiheissa Kasvun tukeminen, yhteistyö

Kasvun tukeminen, yhteistyö Koulussa toimiva oppilaskunta vahvistaa jokaisen osallisuutta Oppilasta ohjataan vastuullisuuteen sekä kouluyhteisössä että lähiympäristössä. Oppilas ymmärtää, että hänellä on vastuu teoistaan, ei pelkästään oikeuksia Kasvun tukeminen, yhteistyö