Tervetuloa orientoitumaan!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Porin yksikkö 1 Opintotoimisto,Marja Karttunen TENTTIOHJESÄÄNTÖ.
Advertisements

SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
VOA-oppimispäiväkirja
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
TJT-A26-Tietotyö ja sen välineet- SYKSY 2001-kurssi 2 1 TJT-A26 Tietotyö ja sen välineet Ennakkotietoa Vastaava opettaja Pekka Makkonen.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Minä oppijana 1 ov..
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
Mitä Student Life on? Student Life on Jyväskylän yliopiston ja jyväskyläläisten kumppaneiden luoma toimintamalli, jonka fokuksessa ovat yliopistomme.
Ajatuksia oppimisesta
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Orientointi opiskeluun avoimessa yliopistossa
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opintojen mitoittaminen ja kuormitus Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori
W w w. h a m k. f i Verkko-opiskelu Yrittäjyyden ja liiketoiminnan KT-keskuksessa Emmi Tarvainen
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Palautteen antaminen ja saaminen
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
HYVY001 – Akateeminen opiskelukyky – muutakin kuin pisteitä Syksy 2012 (2 op.)
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Ainetyöryhmien työn aloitus
ORGANISOINNIN PERUSTEET
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Sähköiset yo-kirjotukset
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Koeviikko Koeviikolla noudatetaan erillistä lukujärjestystä
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Pedagogisia näkökulmia opetukseen
Opintoihin orientoituminen
Esityksen transkriptio:

Tervetuloa orientoitumaan! Illassa mukana: Asko Karjalainen (Opetuksen kehittämisyksikkö) Kaisu Clarot (Oulun yliopisto kirjasto) Minna Harju-Veijola (Avoin yliopisto) Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Miksi opiskelen? Miksi opiskelen? Mitä opiskelu minulle merkitsee? Mitkä ovat tavoitteeni? Miten järjestän tilaa opiskelulle? Miten elämäntilanteeni tulee muuttumaan? Pysähdytään pohtimaan miksi olemme täällä? Kuka, mistä, miksi? Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Motivaatio Liikkeelle saava polttoaine Auttaa jaksamaan silloin kun vaikeinta Joskus pitää herätellä Motivaation luonne: pinta- /syväsuuntautunutta Mahdollistaa itseohjautuvuuden Tärkeä tiedostaa opiskelun merkitys. Auttaa jaksamaan haasteiden tullessa. Näin ei anna pienten esteiden lannistaa. ”Lunta pyryttää ja sohvalla mukavan ja lämmin olla…silti luennolla saavutettu ”palkkio” vie eteneenpäin opiskelun tavoitteessa ja näin ollen valitsen sohvan asemasta luennolle menon. Kykyä hyväksyä itsensä oppijana Määrittää omat oppimistarpeensa ja asettaa tavoitteensa sen mukaan Sisäinen motivaatio ja sisäinen arvio Avoimuus uusille kokemuksille Joustavuus ja itsenäisyys Itsensä ilmaiseminen Yhteistoiminnallisuus Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Suunnitelmallisuus Auttaa päämäärään – ei ajopuuna ajelehtimista Tavoitteet osiin: päätavoite, välitavoitteet Kalenteri avuksi Huomioi yllätykset – joustoa Jätä aikaa myös sille, että et opiskele!! Kurssin opinto-ohjelma antaa rungon aikataululle. Tämä runko on hyvä sisällyttää omaan elämäntilanteeseen ja omiin tavoitteisiin. Tee realistinen suunnitelma vaikkapa kuukausittain. Varaa aikaa opiskelulle, perheelle, työlle, ystäville, yms. Varaa aikaa myös sille että et tee yhtään mitään. Lepo on hyvin oleellinen osa opiskeluprosessia. Tutkimusten mukaan haasteita….plaaplaaplaa Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Opintopiste Opintojen laajuus määritellään opintopisteinä Kuvaa opintojen suorittamiseen vaadittavaa työmäärää Käytännössä yhden opintopisteen laajuinen opintosuoritussaattaa vaatia eri opiskelijoilta hyvinkin eri suuruisia työpanoksia. Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Opintoihin valmistautuminen Muodostetaan jäsentynyt ennakkokuva opittavien asioiden rakenteesta ja sisällöstä Mietitään ehkä aikaisemmin opittuja asioita ja jos ei tietoa niin herätellään odotuksia, yms. Tärkeää asiaan etukäteen valmistautuminen, latautuminen Kurssin alussa ja matkan varrella Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Olet kurssilla: tiedon hankinta ja sisäistäminen Kirjallisuus Luennot ja harjoitukset www-ympäristö Opettajat ja opiskelijatoverit Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Lukeminen Ei kaikkia tekstejä samalla tavalla Ymmärtäminen Käsitekartta tai muistiinpanot lukemisen avuksi Kriittisyys Ryhmä on arvokas oppimisresurssi Hyödynnä ryhmää!!! Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Kirjoittaminen Kirjoitustyylit: tärkeää asiantunteva kirjoitustyyli Erilaisia kirjoitelmia: tenttivastaus, referaatti, essee, opintopäiväkirja, seminaarityö… Kirjoitustavat ovat yksilöllisiä Prosessikirjoittaminen!!! Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Arviointi Itsetutkiskelu Ulkoista arviointia Tentti Oppimispäiväkirja Luentopäiväkirja Verkkokeskustelu Yms. Palautetta vertaisryhmältä Arviointiin liittyy usein jännitteitä. Jännitteet eivät välttämättä poistu ”kokemuksen” tai iän myötä…On hyvä tiedostaa jännityksen mahdollisuus ja näin pystyy myös vaikuttamaan siihen. Ulkoinen arviointi: 1)Numeerinen 2) Kirjallinen 3) Suullinen Yliopistomaailmassa suositaan numeerista arviointia Arvioinnin välineitä ovat. Tentti, oppimispäiväkirja, luentopäiväkirja, verkkokeskustelu, yms. Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Neljä pääedellytystä menestykselliseen ja nautittavaan oppimiseen: Halu oppia – motivaatio Tekemällä oppiminen – harjoittelu, erehdysten kautta oppiminen Palaute muilta – johdattelee positiivisiin tunteisiin siitä, mitä olen oppinut Sulattelu – aikaa reflektoinnille eli itsetutkiskelulle, mitä olen oppinut Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Opiskelijan eettiset ohjeet Päätavoitteeni on oppia. Tiedostan roolini tiedeyhteisön vastuullisena toimijana. Olen esikuva toisille opiskelijoille. Huolehdin itsestäni ja opiskelukyvystäni ja edistän yliopistoyhteisöni hyvinvointia ja yhteishenkeä. Edistän toiminnallani sekä omaa oppimistani että opiskelutovereiden oppimista. En tähtää pelkästään kurssien pikaiseen läpiviemiseen. Tunnustan muiden tekemän työn arvon ja toimin aina rehellisesti. Edistän opiskelussani tiedeyhteisöni kriittisyyttä, totuudellisuutta, yhteisöllisyyttä ja puolueettomuutta. Niinpä en lunttaa enkä muutenkaan vilpistele opetus- ja tenttitilanteissa, kurssi-, seminaari- ja opinnäytetyöni ovat omaa tuotantoani, ellei kyse ole pari- tai ryhmätyöstä, jolloin yhteistyö käy ilmi tekijäluettelosta tai muulla tavoin, ilmoitan käyttämäni lähteet enkä ota nimiini esimerkiksi Internetistä saatavaa tietoa sopeudun siihen, että olen tiedeyhteisön jäsen, ja ymmärrä, ettei yksilöllisiä vaateitani aina voida toteuttaa. En siis painosta muita opiskelijoita tai henkilökuntaa niitä noudattamaan. En opetus- ja tenttitilanteessa häiritse käytökselläni muiden oppimista ja työskentelyä. Kunnioitan opettajieni opetus- ja tutkimustyötä. Niinpä osallistun opetustilanteisiin olemalla aktiivinen ja vastuullinen, annan asiallista palautetta opetuksesta. työskentelen opettajieni antamien ohjeiden mukaisesti ja edistän opetustilanteiden positiivista ilmapiiriä. Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Mutkia matkassa: haasteita opintojen suorittamisessa Et ole yksin! Opintotoimisto Suunnittelijat Opettajat, tuutorit Oma kirjastoihminen Kartoita omat tukijoukot Sisäistämisen vaiheeseen sisältyy paljon haasteita. Voi nousta esteitä. Luennoille pääsy on vaikeaa, kirjallisuutta ei tahdo löytyä. Verkkopohjaisessa ymäristössä työskentely tökkii, yms…näiden ongelmien kanssa ei ole tarkoitus olla yksin vaan me avoimessa yliopistossa tuomme auttavan kädenojennuksen. Sisäistämisen vaiheeseen sisältyy paljon haasteita. Voi nousta esteitä. Luennoille pääsy on vaikeaa, kirjallisuutta ei tahdo löytyä. Verkkopohjaisessa ympäristössä työskentely tökkii, yms…näiden ongelmien kanssa ei ole tarkoitus olla yksin vaan me avoimessa yliopistossa tuomme auttavan kädenojennuksen. Opintotoimisto Suunnittleijat Oma kirjastoihminen  Kaisu Clarotin puheenvuoro Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Käytäntöön liittyviä kysymyksiä? Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Tentti Mukaan: henkilöllisyystodistus ja kirjoitusvälineet Alkaa klo 18 ja kesto tentistä riippuen Paperit tulevat avoimelta Jokaiseen opintojaksoon kuuluu 3 tenttimahdollisuutta Rästitentti: tulee ilmoittautua ja maksaa erikseen Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Tenttivastaus Suunniteltu kokonaisuus Mieti rauhassa! Muista käytännön sovellutukset ja esimerkit Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007

”Mieli on kuin laskuvarjo, se toimii vain avoimena. T.R. Deivar Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007