Tervetuloa orientoitumaan! Illassa mukana: Asko Karjalainen (Opetuksen kehittämisyksikkö) Kaisu Clarot (Oulun yliopisto kirjasto) Minna Harju-Veijola (Avoin yliopisto) Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Miksi opiskelen? Miksi opiskelen? Mitä opiskelu minulle merkitsee? Mitkä ovat tavoitteeni? Miten järjestän tilaa opiskelulle? Miten elämäntilanteeni tulee muuttumaan? Pysähdytään pohtimaan miksi olemme täällä? Kuka, mistä, miksi? Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Motivaatio Liikkeelle saava polttoaine Auttaa jaksamaan silloin kun vaikeinta Joskus pitää herätellä Motivaation luonne: pinta- /syväsuuntautunutta Mahdollistaa itseohjautuvuuden Tärkeä tiedostaa opiskelun merkitys. Auttaa jaksamaan haasteiden tullessa. Näin ei anna pienten esteiden lannistaa. ”Lunta pyryttää ja sohvalla mukavan ja lämmin olla…silti luennolla saavutettu ”palkkio” vie eteneenpäin opiskelun tavoitteessa ja näin ollen valitsen sohvan asemasta luennolle menon. Kykyä hyväksyä itsensä oppijana Määrittää omat oppimistarpeensa ja asettaa tavoitteensa sen mukaan Sisäinen motivaatio ja sisäinen arvio Avoimuus uusille kokemuksille Joustavuus ja itsenäisyys Itsensä ilmaiseminen Yhteistoiminnallisuus Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Suunnitelmallisuus Auttaa päämäärään – ei ajopuuna ajelehtimista Tavoitteet osiin: päätavoite, välitavoitteet Kalenteri avuksi Huomioi yllätykset – joustoa Jätä aikaa myös sille, että et opiskele!! Kurssin opinto-ohjelma antaa rungon aikataululle. Tämä runko on hyvä sisällyttää omaan elämäntilanteeseen ja omiin tavoitteisiin. Tee realistinen suunnitelma vaikkapa kuukausittain. Varaa aikaa opiskelulle, perheelle, työlle, ystäville, yms. Varaa aikaa myös sille että et tee yhtään mitään. Lepo on hyvin oleellinen osa opiskeluprosessia. Tutkimusten mukaan haasteita….plaaplaaplaa Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Opintopiste Opintojen laajuus määritellään opintopisteinä Kuvaa opintojen suorittamiseen vaadittavaa työmäärää Käytännössä yhden opintopisteen laajuinen opintosuoritussaattaa vaatia eri opiskelijoilta hyvinkin eri suuruisia työpanoksia. Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Opintoihin valmistautuminen Muodostetaan jäsentynyt ennakkokuva opittavien asioiden rakenteesta ja sisällöstä Mietitään ehkä aikaisemmin opittuja asioita ja jos ei tietoa niin herätellään odotuksia, yms. Tärkeää asiaan etukäteen valmistautuminen, latautuminen Kurssin alussa ja matkan varrella Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Olet kurssilla: tiedon hankinta ja sisäistäminen Kirjallisuus Luennot ja harjoitukset www-ympäristö Opettajat ja opiskelijatoverit Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Lukeminen Ei kaikkia tekstejä samalla tavalla Ymmärtäminen Käsitekartta tai muistiinpanot lukemisen avuksi Kriittisyys Ryhmä on arvokas oppimisresurssi Hyödynnä ryhmää!!! Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Kirjoittaminen Kirjoitustyylit: tärkeää asiantunteva kirjoitustyyli Erilaisia kirjoitelmia: tenttivastaus, referaatti, essee, opintopäiväkirja, seminaarityö… Kirjoitustavat ovat yksilöllisiä Prosessikirjoittaminen!!! Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Arviointi Itsetutkiskelu Ulkoista arviointia Tentti Oppimispäiväkirja Luentopäiväkirja Verkkokeskustelu Yms. Palautetta vertaisryhmältä Arviointiin liittyy usein jännitteitä. Jännitteet eivät välttämättä poistu ”kokemuksen” tai iän myötä…On hyvä tiedostaa jännityksen mahdollisuus ja näin pystyy myös vaikuttamaan siihen. Ulkoinen arviointi: 1)Numeerinen 2) Kirjallinen 3) Suullinen Yliopistomaailmassa suositaan numeerista arviointia Arvioinnin välineitä ovat. Tentti, oppimispäiväkirja, luentopäiväkirja, verkkokeskustelu, yms. Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Neljä pääedellytystä menestykselliseen ja nautittavaan oppimiseen: Halu oppia – motivaatio Tekemällä oppiminen – harjoittelu, erehdysten kautta oppiminen Palaute muilta – johdattelee positiivisiin tunteisiin siitä, mitä olen oppinut Sulattelu – aikaa reflektoinnille eli itsetutkiskelulle, mitä olen oppinut Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Opiskelijan eettiset ohjeet Päätavoitteeni on oppia. Tiedostan roolini tiedeyhteisön vastuullisena toimijana. Olen esikuva toisille opiskelijoille. Huolehdin itsestäni ja opiskelukyvystäni ja edistän yliopistoyhteisöni hyvinvointia ja yhteishenkeä. Edistän toiminnallani sekä omaa oppimistani että opiskelutovereiden oppimista. En tähtää pelkästään kurssien pikaiseen läpiviemiseen. Tunnustan muiden tekemän työn arvon ja toimin aina rehellisesti. Edistän opiskelussani tiedeyhteisöni kriittisyyttä, totuudellisuutta, yhteisöllisyyttä ja puolueettomuutta. Niinpä en lunttaa enkä muutenkaan vilpistele opetus- ja tenttitilanteissa, kurssi-, seminaari- ja opinnäytetyöni ovat omaa tuotantoani, ellei kyse ole pari- tai ryhmätyöstä, jolloin yhteistyö käy ilmi tekijäluettelosta tai muulla tavoin, ilmoitan käyttämäni lähteet enkä ota nimiini esimerkiksi Internetistä saatavaa tietoa sopeudun siihen, että olen tiedeyhteisön jäsen, ja ymmärrä, ettei yksilöllisiä vaateitani aina voida toteuttaa. En siis painosta muita opiskelijoita tai henkilökuntaa niitä noudattamaan. En opetus- ja tenttitilanteessa häiritse käytökselläni muiden oppimista ja työskentelyä. Kunnioitan opettajieni opetus- ja tutkimustyötä. Niinpä osallistun opetustilanteisiin olemalla aktiivinen ja vastuullinen, annan asiallista palautetta opetuksesta. työskentelen opettajieni antamien ohjeiden mukaisesti ja edistän opetustilanteiden positiivista ilmapiiriä. Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Mutkia matkassa: haasteita opintojen suorittamisessa Et ole yksin! Opintotoimisto Suunnittelijat Opettajat, tuutorit Oma kirjastoihminen Kartoita omat tukijoukot Sisäistämisen vaiheeseen sisältyy paljon haasteita. Voi nousta esteitä. Luennoille pääsy on vaikeaa, kirjallisuutta ei tahdo löytyä. Verkkopohjaisessa ymäristössä työskentely tökkii, yms…näiden ongelmien kanssa ei ole tarkoitus olla yksin vaan me avoimessa yliopistossa tuomme auttavan kädenojennuksen. Sisäistämisen vaiheeseen sisältyy paljon haasteita. Voi nousta esteitä. Luennoille pääsy on vaikeaa, kirjallisuutta ei tahdo löytyä. Verkkopohjaisessa ympäristössä työskentely tökkii, yms…näiden ongelmien kanssa ei ole tarkoitus olla yksin vaan me avoimessa yliopistossa tuomme auttavan kädenojennuksen. Opintotoimisto Suunnittleijat Oma kirjastoihminen Kaisu Clarotin puheenvuoro Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Käytäntöön liittyviä kysymyksiä? Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Tentti Mukaan: henkilöllisyystodistus ja kirjoitusvälineet Alkaa klo 18 ja kesto tentistä riippuen Paperit tulevat avoimelta Jokaiseen opintojaksoon kuuluu 3 tenttimahdollisuutta Rästitentti: tulee ilmoittautua ja maksaa erikseen Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007 Tenttivastaus Suunniteltu kokonaisuus Mieti rauhassa! Muista käytännön sovellutukset ja esimerkit Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007
”Mieli on kuin laskuvarjo, se toimii vain avoimena. T.R. Deivar Oulun avoin yliopisto: M. Harju-Veijola & E. Väinämö 2007