Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pedagogisia näkökulmia opetukseen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pedagogisia näkökulmia opetukseen"— Esityksen transkriptio:

1 Pedagogisia näkökulmia opetukseen
OPEKOKOUS Pedagogisia näkökulmia opetukseen

2 OPETTAJANA KANSALAISOPISTOSSA, MITEN VALMISTAUTUA KURSSEILLE
Ensimmäiset tunnit ovat erityisen tärkeitä, valmistaudu niihin huolellisesti. Huom! Opistossa aikuiset ovat opiskelijoita ja vain nuoremmat oppilaita. Käy opiskelijoiden kanssa läpi kurssin tavoitteet ja sisältö sekä kysy/keskustele heidän odotuksistaan, toiveistaan ja tavoitteistaan sekä myös oppimiseen liittyvistä asioista. Yritä luoda ryhmään kannustava, myönteinen ja turvallinen ilmapiiri. Ota kaikki huomioon tasapuolisesti, ole oikeudenmukainen. Asetu mielessäsi opiskelijan rooliin ja huomioi opiskelijoiden erilaiset temperamentit. Opiskelijoita ei saa nolata, opiskelijoiden itseluottamusta ja motivaatiota pitää pystyä vahvistamaan. Opiskelijat ovat tulleet kurssillesi vapaehtoisesti, älä lannista, vaan KANNUSTA! Epäonnistumiset ovat sallittuja ja joskus jopa toivottavia, mutta aina ei ole tarkoitus oppia kantapään kautta ja huomioi, että opettajakaan ei voi olla aina oikeassa. Ole nöyrä, mutta älä nöyristele. Älä esitä besserwisseriä. Huomioi, että opiskelijat eivät opi vain opiston tunneilla, vaan monenlaisissa muissa oppimisympäristöissä ja usein heillä on ns. ”hiljaista tietoa” asiasta. Hyödynnä opiskelijoiden osaamista (tietotaitoa, kokemuksia). Opettajan työ on enemmän ohjaamista ja kannustamista, kiinnitä enemmän huomioita opiskelijoiden oppimiseen kuin opettamiseen. Heterogeenisissä ryhmissä pyri säilyttämään opiskelijoiden kiinnostus ja motivaatio antamalla opiskelijoille tilaa ja mahdollisuus yksilölliseen oppimiseen. Anna rakentavaa palautetta, palautteen tarkoitus on kehittää, kannustaa ja viedä eteenpäin. Unohda jyrkkä oppimistyyliajattelu, mutta mieti kuitenkin, miten voisit saada opiskelijat oppimaan tehokkaammin eri aistien avulla.

3 OPETTAMINEN JA OPPIMINEN ON AINA TAVOITTEELLISTA
SMART -Yksi hyvä työkalu tavoitteen konkretisointiin ja tätä voidaan käyttää myös oppimisessa Specific = tavoite on konkreettinen, tarkka ja riittävän yksinkertainen Measurable = tavoitteen saavuttaminen voidaan mitata ja arvioida Agreed, achievable, attainable = tavoite on saavutettavissa ja siitä ollaan samaa mieltä Realistic, relevant = tavoite on realistinen, oleellinen ja merkityksellinen Timed = tavoitteen saavuttaminen on aikataulutettu

4 LEARNING BY DOING –TEKEMÄLLÄ OPPIMINEN
Voidaan perustellusti sanoa, että Laulamaan oppii laulamalla Soittamaan oppii soittamalla Puhumaan oppii puhumalla Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla Tanssimaan oppii tanssimalla Juoksemaan oppii juoksemalla Käsitöitä oppii tekemään käsitöitä tekemällä jne. Joo, mutta asia ei ole näin yksinkertaista, koska Oppimiseen tarvitaan ohjaajaa, valmentajaa, tukijaa, kannustajaa, jota kutsutaan OPETTAJAKSI

5

6 ___________________________ Arvioiminen (Evaluation)
Luominen (Creating) ___________________________ Arvioiminen (Evaluation) ____________________________________ Analysoiminen (Analysis) ___________________________________________ Soveltaminen (Application) Ymmärtäminen (Comprehension, Understanding) Muistaminen (Knowledge) OPPIMINEN on aina tavoitteellista, vaikka tähtäimenä ei olisikaan tutkinto tai vast. TAVOITETAKSONOMIA, Bloom Millaiseen tiedon omaksumisen tasoon pyritään?

7 Luominen (Creating) = kyky luoda jotain uutta saavutetun tietotaidon pohjalta: luokitella, muuttaa, suunnitella, kehittää, laajentaa, yleistää... Arvioiminen (Evaluation) = kyky kriittisesti arvioida opitun asian merkitystä ja arvoa: perustella, vertailla, selittää, tulkita, suhteuttaa... Analysoiminen (Analysis) = kyky pilkkoa ongelma pienempiin osiin ja ymmärtää niiden suhteet: analysoida, järjestää, arvioida, laskea, luokitella, yhdistää, kritisoida, kokeilla, testata... Soveltaminen (Application) = kyky käyttää tietoa oikeassa tilanteessa: soveltaa, laskea, muuttaa, käyttää, valita, täydentää, rakentaa, kehittää, yleistää, käyttää, suhteuttaa, tuottaa... Ymmärtäminen (Comprehension, Understanding) = kyky ymmärtää ja tulkita opittua: luokitella, erotella, muokata, selittää, tehdä yhteenveto, valita, keskustella... Muistaminen (Knowledge) = kyky muistaa asioita: listata, määritellä, tunnistaa, löytää, järjestää, kerätä, nimetä, kertoa, näyttää...

8 Kun opiskelija lähtee ns
Kun opiskelija lähtee ns. perinteiseltä opiskelijan näkökulmasta passiiviselta opettajajohtoiselta oppitunnilta (”opettajan yksinpuhelutunnilta”)  unohtaminen alkaa välittömästi Kun opiskelemaan motivoitunut ja aktiivisesti tunnilla opettajan johdolla työskennellyt opiskelija lähtee oppitunnilta  alkaa syvempi ymmärrys, joka voi johtaa oivaltamiseen, soveltamiseen jne.

9 Nyt alkaa GOAT –kausi Greatest Off All Time
Uusi lukuvuosi on aina uusi mahdollisuus! Jokainen tsäänssi (chance) on mahdollisuus! Nyt alkaa GOAT –kausi Greatest Off All Time Aloittakaamme kaikkien aikojen suurin/paras lukukausi! Tai vähintään lite bättre 

10 KIITOS


Lataa ppt "Pedagogisia näkökulmia opetukseen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google