EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen 30.3.2015 Kokemuksia yhteisöllisyydestä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Sosiaalinen media Iida Kiesi.
1. Lukupiiri: Tehtävien purku
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Kevään 2010 aloitus Edutool-opinnot Maanantain ohjelma • klo Edutool-opintojen kevät ja muistellaan myös syksyä/ Niina • klo
Pelillisyys opetu sessa
QR- koodit ja mobiilitentti
ColLab Essi Vuopala ja Paulina Melakari-Mustonen Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet.
Blogit ja wikit oppimisen tukena Käytännön esimerkkejä Anne Rongas.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
VOA-oppimispäiväkirja
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Tutorin muistio Tutor on ryhmän toiminnan asiantuntija. Ei siis välttämättä sisältöasiantuntija. ohjaa ja auttaa opiskelijoita näkemään aihetta eri näkökulmista.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet yhteisölliset teknologiat oppimisen tukena Opettajapalaveri Essi Vuopala Paulina Melakari-Mustonen.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media opetuksessa eLukion koulutuspäivä Niina Impiö Oppimisen ja koulutusteknologian.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Arvostelu Teppo Räisänen, Principal Lecturer Oulu University of Applied Sciences, School of Business and Information Management
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
LCCE®-seminaari 6.4. Nina Hartikainen ja Suvi Kitunen Opiskelijat: Kirsi Mikkonen ja Sonja Niemi LCCE®-oppimisprosessi Alumnijulkaisu.
RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Verkkokurssit tuunattuina mobiileiksi Lauri Pirkkalainen Konneveden lukio
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Hankeviestintää - miksi ja miten?
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
Esityksen transkriptio:

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä sosiaalisessa webissä Tiina Hämäläinen Department of Educational Sciences and Teacher Education University of Oulu

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Esimerkki 1: yhteisöllistä tiedonrakentelua wikissä Esimerkki 1: Koulutusteknologian kurssi “Koulutusteknologia muuttuvassa yhteiskunnassa” (4 op.) Kurssi tarjoaa näkökulmia ja lähtökohtia koulutusteknologiaan, tietoyhteiskuntaan ja koulutusteknologian oppimisteoreettisiin perusteisiin

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Web-weaving wikissä Opiskelijat (17) työskentelivät koko kurssin ajan tiimeissä – jokainen tiimi kirjoitti ja kuvitti kurssin aikana ”tiedekirjan” wikissä –Ryhmän jäsenet yhdessä vastuussa yhteisen tehtävän tekemisestä –Vuorovaikutus korostui Orientaatio  syventyminen/syventäminen  reflektio ja yhteenveto Kurssin päätöksenä kirjojen esittelytilaisuus Arviointi: hyväksytty/täydennettävä

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kurssin oppimisympäristöt

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Palautetta opiskelijoilta: wiki Hieman yli puolet (57,1%) oli tutustunut wikeihin ennen kurssia. ”Wiki soveltui kurssin oppimisympäristöksi” –Samaa mieltä 64,3% –Eri mieltä 7,1% ”Kirjoittaminen oppimisprosessina erittäin hyvä ja mieluisa tapa. […] Wiki ei haitannut kirjoittamista”. ”Työskentely arvokasta koska keskustelua syntyi” ”Tiimityöskentely oli mukavaa, mutta välillä vaikeaakin. Yhdessä kirjoittaminen ei ole aina helppoa”

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen ”Mobiililaitteen ja Binder-sovelluksen käyttö tukivat oppimistani” –Samaa mieltä 14,3% –Eri mieltä 64,3% ”Mobiililaite ei ollut oppimisen kannalta olennainen + sisäänkirjautuminen vie käytännössä liikaa aikaa esim. tilannekuvien ottamiseen.” ”En löytänyt aihetta liittää ääniä tai videota wikiin, jotenkin se ei vaan tuntunut mielekkäältä tai sitten mielikuvitus oli vapaalla.” ”Mobiililaite ja binder-sovellus oli irrallisia kurssista, tai eivät tukeneet wikissä työskentelyä. ” Palautetta opiskelijoilta: mobiilisovellus

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Esimerkki 2: yhteisöllistä ongelmanratkaisua ryhmäblogeissa Koulutusteknologian kurssi “Pedagogisia näkökulmia tieto- ja viestintätekniikan soveltamiseen” (7op) Kurssin tavoitteena on perehtyä oppimisprosessin tukemiseen teknologiaperustaisissa oppimis- ympäristöissä sekä tutustua verkko-opetuksen pedagogiseen suunnitteluun, ohjaukseen ja arviointiin.

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen PBL: Blogit tiedonrakentamisen alustana Kurssin aikana käytiin läpi 3 PBL -tapausta, joista ensimmäinen perinteisenä F2F –toteutuksena –PBL tutuksi Opiskelijat (14) työskentelivät koko kurssin ajan samoissa ryhmissä –Kurssin alussa ryhmät tekivät itselleen ryhmäblogit PBL-virikkeinä kurssin luennot (videoina opettajan blogissa) –Salasanalla suojattu RSS-syötteiden kautta ryhmät saattoivat seurata toistensa työskentelyä ja opettajan ohjeistuksia. Suullinen tentti (hyväksytty/täydennettävä)

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Virtuaaliluokkahuone ja blogit

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Palautetta opiskelijoilta: Habbo ” Habbo-ympäristö soveltui hyvin PBL – työskentelyyn” –samaa mieltä 18,2% –jokseenkin samaa mieltä 18,2% –jokseenkin eri mieltä 45,4% –eri mieltä 18,2% ”Mielestäni Habbo ei ollut paras mahdollinen paikka PBL:n koska se ei teknisesti toiminut täysin luotettavasti ja sihteeri ei pystynyt osallistumaan keskusteluun.” ”Habbo oli mukava kokemus, ja keskustelu kulki siellä hyvin, vaikka viestien kanssa saikin olla tarkkana, että ennätti lukea kaikki ennenkuin ne hävisivät. Oli siis "pakko" seurata keskustelua tiiviisti, mikä on myös hyvä asia.”

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Palautetta opiskelijoilta: Blogit “Blogit soveltuivat hyvin kurssin opiskelu- ympäristöksi” –samaa mieltä 36,4% –jokseenkin samaa mieltä 54,5% –jokseenkin eri mieltä 0% –eri mieltä 9,1% ”[…]Blogi toimi hyvin tiedovälityspaikkana, kaikki tieto löytyi kerralla samasta paikasta. Tosin esim. wikihän olisi ajanut saman asian :) !” ”Virikkeet olivat minun mielestäni kivoja ja PBL työskentelytapana mukava oppia. Blogit tukivat myös oppimista ja ryhmätyöskentely onnistui niiden kautta yllättävän luontevasti. ”

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Omia pohdintoja Ohjeistus mietittävä tarkkaan ja muistettava ylläpitää, päivittää ja seurata wikiä ja blogia  miten olla läsnä virtuaalisesti? Ryhmän yhteisen tavoitteen määrittely ja siihen sitoutuminen tärkeää Kommentoinnin merkitys ja tarve: onko ”pakko” kommentoida ja antaa palautetta –Ryhmien välillä ei juuri kommentontia wikissä tai ryhmäblogeissa  Liian yhteisöllistä? Ryhmillä erilaiset tavat työskennellä Lähitapaamiset tärkeitä –Apukahvit Kannattaa ehdottomasti kokeilla!

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen

EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kiitos! Kommentit ja kysymykset: Tiina Hämäläinen